Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@19:55:42 GMT

شناسایی 8 محور تاریخی در مشهد برای مرمت و احیا

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۴۴۱۰۳

شناسایی 8 محور تاریخی در مشهد برای مرمت و احیا

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی ابوالفضل مکرمی فر امروز در همایش آموزه های احیا و مرمت در هویت شهری، مرمت و احیای بازار فرش مشهد در کتابخانه قلم اظهار کرد: در گذشته و تا قبل از دهه 80 شهرداری ها برای توسعه شهرها در مقابله با سازمان میراث فرهنگی، آثار تاریخی را تخریب می کردند.

وی ادامه داد: اما اکنون شاهد همکاری خوب شهرداری مشهد در حفاظت بافت‌های تاریخی بجا مانده هستیم و تاکنون 8 محور شناسایی و برای مرمت به شهرداری مشهد ارسال شده که توام با بازسازی بازار فرش مشهد، احیای آن ها نیز انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه بازار فرش مشهد بازاری تاریخی و هویت ساز است، گفت: این بازار برای کسبه نیز بسیار ارزشمند است که باید با حفظ هویت احیا شود.

مکرمی فر با بیان اینکه تاریخ ایجاد این بازار در ایران به بیش از هزار سال قبل بازمی گردد، افزود: واژه بازار واژه ای ایرانی است و از هزاره نهم قبل از میلاد فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی در ایران وجود داشته و از رونق خوبی برخوردار بوده است.

وی گفت: امید است با همکاری شهرداری مشهد و نهادهای مرتبط، هویت بازار مشهد احیا شده و گام های موثرتری در راستای حفظ آثار تاریخی شهر برداشته شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: تهیه طرح بازسازی و احیای این بازار با همکاری شهرداری مشهد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، آستان قدس رضوی و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مراحل پایانی خود را می گذراند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی میراث فرهنگی مشهد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۴۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: پایش محدوده سد کارده در روزهای اخیر انجام شد و تعدادی موتورتلمبه غیرمجاز برداشت آب نیز کشف شد.

محمدعلی نعمت نژاد افزود:  هم اینک میزان ذخیره آب موجود در سد کارده سه و ۹ دهم میلیون متر مکعب است که این رقم در مدت مشابه پارسال ۶ و هفت دهم میلیون متر مکعب بود.

نعمت نژاد ادامه داد: در مجموع هم اینک حدود هفت درصد از حجم ذخیره تامین کننده آب مشهد شامل سدهای طرق، دوستی، ارداک و کارده آب دارد که رقم بسیار ناچیزی است و در شرایط سخت آبی قرار داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی در مشهد و استان طی سال آبی جاری از مهر ماه تا کنون نسبت به میانگین درازمدت حدود ۳۰ درصد کاهش دارد و امسال سیلابی برای ورود به سدها نداشته ایم.

نعمت نژاد افزود: با توجه به شرایط خشکسالی با هرگونه انشعاب غیرمجاز برخورد می شود و مدیریت مصرف نیز در این شرایط ضروری است.

خراسان رضوی هفت درصد گستره کشور را داراست که ۷۶ درصد آن خشک و بقیه دارای اقلیم نیمه خشک است، ۳۷ حوضه آبریز در خراسان رضوی وجود دارد که به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، این آبخوانها دچار افت شدید شده و ۳۴ محدوده از ۳۷ محدوده در حالت ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • شناسایی و دستگیری سارق کامپیوتر خودرو‌ها در مشهد
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • ۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی