Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: غلامی گفت: نام ایران در میان کشور‌هایی که رشد علمی خوب داشته‌اند، می‌درخشد و در منطقه حرف اول را می‌زنیم.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهارمین گردهمایی سراسری خیرین آموزش عالی که روز یکشنبه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: جمع حاضر به عنوان اشخاص حامی آموزش عالی، پژوهش و فناوری در کشور باعث افتخار هستند و قطعاً بخش دیگری از این جمع که فرصت حضور نداشتند نیز موجب افتخار کشور و جامعه علمی کشور هستند؛ کسانی که نگاهی راهبردی در جهت تقویت آینده جوانان کشور به عنوان مدیران و آینده‌سازان کشور در هر بخش جامعه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی نگاهی که اخیراً اتفاق افتاده و باعث خوشحالی است؛ حمایت از بخش پژوهش بود که با اقبال و استقبال عزیزان و حامیان و خیرین گرانقدر از این بخش مهم روبه رو شده است چرا که حمایت از مجموعه‌های پژوهشی با توجه به ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی و فراهم شدن زیرساخت‌های تجهیزاتی، مادی و فضاها سبب می‌شود دانش‌آموختگان دانشگاهی در راستای انجام وظایف‌شان موفق‌تر عمل کنند.

نقش پررنگ دانشجویان و دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه

وزیر علوم تصریح کرد: در سال‌های جاری به نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در حل مسائل و مشکلات جامعه تأکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت نیروی انسانی به لحاظ فراهم کردن امکانات، استاد و همچنین فضاهای دانشگاهی به نسبت خوب عمل کرده‌ایم و بروندادهای خوبی نیز داشته‌ایم، هرچند زمینه‌های زیادی برای افزایش کیفیت فعالیت‌های آموزشی وجود دارد که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

غلامی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش رویکرد‌های حل مسائل کشور تا حدودی تحت تأثیر حوزه آموزش بوده است، افزود: در پژوهش‌هایی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می‌دهند به نسبت، مسائل و مشکلات پیش روی جامعه کمتر مشاهد می‌شود تا علومی که در گسترش دامنه‌های علم و حرکت در لبه‌های علم جدید اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: البته این امر در جای خود مطلوب بوده و باعث ارتقای جایگاه کشورمان در سطح بین‌الملل بوده است و نام ایران سال‌های متمادی است در میان کشور‌هایی که رشد علمی خوب داشته‌اند، می‌درخشد و در منطقه حرف اول را می‌زنیم.

به گفته وزیر علوم، مردم کشورمان دانش‌دوست هستند و مانند آنچه در تاریخ گذشته ثبت شده، هنوز کمک به توسعه علم در دنیا جزو برنامه و اهدافشان است.

غلامی افزود: امروزه نگاه ویژه‌ای به بحث حل مسائل و معضلات کشور داریم و دانشگاه‌ها، محققان و دانشجویانی که در حال گذراندن تحصیلات عالیه خود هستند، میل و رغبت بیشتری پیدا کرده‌اند و ما نیز در برنامه‌های حمایتی‌مان تلاش می‌کنیم بخشی از فعالیت‌های پژوهشی به حل مسائل و معضلات پیش روی کشور متمرکز شود.

تشکیل کنسرسیومی از دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کشور

وی عنوان کرد: اخیراً کنسرسیومی از دانشگاه‌ها پروژه کلانی برای حل مسائل و مشکلات محیط زیست تشکیل شده است که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وزیر علوم افزود: در دو دهه اخیر به دلیل اتفاقاتی که در دنیا و منطقه رخ داده و به دلیل تغییر شرایط اقلیمی، کشورمان با معضلاتی مواجه شده و با توجه به پتانسیل‌های بالایی که مجموعه دانشگاه‌های کشور وجود دارد قطعاً از عهده تبیین مسئله و ارائه راهکار و حل آن برخواهند آمد.

غلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در حوزه صنعت نفت در زمینه ساخت تجهیزات مختلف در دانشگاه‌ها فعالیت‌های مطلوبی صورت گرفته است گفت: در حوزه اکتشاف نفت چندین دانشگاه به خصوص دانشگاه‌های شهرستان‌ها به این حوزه ورود کرده‌اند و توفیقات خوبی نیز کسب شده است.

وی تصریح کرد: نگاه ما در آموزش عالی برای دراز مدت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف است که در این خصوص باید راهکار‌هایی تدوین کنیم و در این راستا از پیشنهاد‌ها و اظهار نظر‌ها و علاقه‌مندی‌هایی حامیان محترم آموزش عالی استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم برنامه‌ها را تقویت، جهت دهی و سرعت دهی کنیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه چابکی، چالاکی و به‌روز بودن را یکی از برنامه‌های وزارت علوم قرار داده‌ایم، افزود: تلاش ما در بخش‌های مختلف برای تدوین راهکار‌ها، حمایت‌ها و تسهیلات قانونی در حال انجام است؛ همکاران ما در حوزه ستاد این بخش را با دریافت نظراتی که در چنین نشست‌هایی اتفاق می‌افتد به صورت دقیق و کاراتر پیگیری خواهند کرد.

۴۴۰ پروژه مشترک تحقیقاتی با مراکز پژوهشی مهم جهان داشتیم

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بسیاری با مراکز پژوهشی مهم جهان داشته‌ایم عنوان کرد: نزدیک به ۴۴۰ پروژه مشترک تحقیقاتی با حمایت‌های مالی دو طرف اجرا شده که نشان دهنده آن است که در بخش علمی، با کشورهای مختلف، زمینه‌های همکاری خوبی داریم.

غلامی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میهمان از دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا برای کار‌های تحقیقاتی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حضور در سمینارهای بین‌المللی به عنوان شخصیت‌های علمی داشته‌ایم که این امر علاوه بر مشارکت در ارائه دانش و اطلاعات علمی، ظرفیت و فضای علمی کشورمان را در کشورهای دیگر مطرح کرده و توسعه علمی را به ارمغان آورده است.

وی درخصوص تقویت توانمندی‌های دانشجویان در حین تحصیل برای اشتغال‌پذیری در جامعه پس از دوران دانش آموختگی اظهار داشت: این طرح در سال گذشته بازخوردهای خوبی داشته است.

وزیر علوم افزود: یک فضای کلی در حوزه آموزش عالی برای تأثیرگذاری بیشتر و قوی‌تر بخش آموزش و تحقیقات در سطح جامعه و کاهش مسائل و مشکلات شکل گرفته است و این مجموعه به حمایت‌های قوی‌تری نیاز دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش عالی به نکته‌ای که به آن باید بیشتر بپردازیم آن است که سطح آموزش عالی را در دانشگاه‌ها برای خدمات‌دهی و سرویس‌دهی به داوطلبان تحصیل از سایر کشور‌ها ارتقا دهیم.

چهارمین گردهمایی خیرین آموزش عالی با حضور جمعی از خیران سراسر کشور امروز در تالار خواجه نصیر مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه ایران رشد سازمان حفاظت محیط زیست کارگاه مردم عکس بابل زن شورای شهر دختر حمله دستگیری شورای شهر بابل زندگی تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۴۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، دکتر رحمت عباس­نژاد سرستی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در آیین گرامی­داشت مقام معلم و تجلیل از استادان نمونه دانشگاه مازندران، ضمن اعلام برنامه ­های دهه سرآمدی آموزش بر اساس روزشمار ابلاغ­ شده، گفت: با همکاری دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری، دفتر هم ­اندیشی اساتید، ستاد توانمندسازی استادان، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مدیریت روابط بین ­الملل و نیز برخی از دانشکده ­ها، برنامه ­هایی در راستای طرح تحول آموزش عالی از ۸ تا ۱۸ اردیبهشت اجرایی خواهند شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران به برخی از محور‌های برنامه­ های دهه سرآمدی آموزش اشاره کرد و گفت: محور‌های مذکور عبارتند از دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی- اسلامی؛ کیفیت پویایی تدریس؛ پیاده­سازی آمایش آموزش عالی؛ تقویت فرهنگ شاگردپروری؛ آموزش و اخلاق حرفه­ای؛ راهبرد خانواده­محوری در دانشگاه؛ نقش فناوری­های نوین آموزشی در کارآمدی آموزش عالی؛ توسعه هوشمند دیپلماسی علمی و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در حوزه آموزش؛ آموزش‌های سرآمد در حوزه‌های علمی و فناوری پیشران و علوم پایه؛ و حمایت خیرین از توسعه آموزش به محوریت بنیاد حامیان دانشگاه.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای عملکرد آموزش دانشگاه مازندران در نظام رتبه‌بندی ISC در بین دانشگاه‌ها گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) هرساله براساس شاخص ­های آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری، بین­ المللی­ سازی، اثرگذاری اقتصادی، خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات به رتبه­ بندی دانشگاه­های کشور مبادرت می­ ورزد.

او گفت: ملاک­های ارزیابی دانشگاه­ها در بخش آموزش نیز شاخص­هایی، چون هرم هیأت علمی، کیفیت دانشجویان ورودی، نوآوری در آموزش، مهارت­ افزایی در آموزش، بازنگری و تدوین برنامه ­های درسی، نسبت دانشجو به استاد و اشتغال دانش ­آموختگان هستند.

دکتر عباس‌نژاد در ادامه افزود: در نظام رتبه ­بندی ISC در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸، رتبه دانشگاه در بخش آموزش، ۴۴ بوده و در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۳۴ ارتقا یافته است. اما رتبه آموزشی دانشگاه مازندران در میان ۱۱۱ دانشگاه ارزیابی ­شده کشور در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با جهش بسیار جالب توجه، به رتبه ۱۴ رسید که به این ترتیب دانشگاه مازندران با پشت­ سر گذاشتن دانشگاه­ های مهم، در کنار دانشگاه ­های برتر از نظر شاخص ­های آموزشی قرار گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه ابراز امیدواری کرد: با همت و پشتکار استادان، مدیران و یاوران علمی، شاهد ارتقای رتبه دانشگاه در این زمینه در سال­های پیش­رو باشیم.

دیگر خبرها

  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم
  • ایجاد تحول در آموزش و پرورش، پایه ایجاد تحول در کشور است/ نظرات مختلف کارشناسی باید منجر به گشایش شود
  • قالیباف: ایجاد تحول در آموزش و پرورش، موجب تحول در کشور است
  • ما به دنبال تبدیل مجلس سنتی به مجلس نوین هستیم
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد
  • دولت مسائل کشور را با کمک و حمایت از دانشگاهیان حل می‌کند
  • بیکاری جوانان از مهم‌ترین معضلات آبادان است
  • قایباف:باید به آموزش و پرورش توجه ویژه شود