Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-16@14:17:27 GMT

سرطان بیضه چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۴۵۸۶۶

سرطان بیضه چیست؟

سرطان بیضه سرطانی است که در یک یا هر دو بیضه آغاز می‌شود. بیضه‌های شما غدد تولید مثل مردانه واقع در داخل اسکروتوم (کیسه بیضه) هستند که کیسه پوستی است که در زیر آلت تناسلی قرار دارد. بیضه‌های شما مسئول تولید اسپرم و هورمون تستوسترون هستند.

دو نوع اصلی از تومور‌های سلول جنسی وجود دارد:

سمینوما (Seminomas) سرطان‌های بیضه هستند که به آرامی رشد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها معمولا به بیضه‌ها محدود میشوند، اما گره‌های لنفاوی شما نیز ممکن است درگیر شوند.

غیرسمینوما (Nonseminomas) شایع‌ترین شکل سرطان بیضه است. این نوع سریعتر رشد می‌کند و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن شما گسترش یابد.

سرطان بیضه می‌تواند در بافت‌هایی که هورمون تولید می‌کنند نیز رخ دهد. این تومور‌ها تومور‌های استرومال غدد جنسی نامیده می‌شوند. سرطان بیضه شایع‌ترین سرطان در مردان بین ۱۵ تا ۳۵ سال است، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. این بیماری یکی از سرطان‌های قابل درمان نیز می‌باشد، حتی اگر به قسمت‌های دیگر گسترش یابد.
به گفته انجمن سرطان، در افرادی که مبتلا به سرطان بیضه در مراحل اولیه هستند، میزان بقای پنج ساله بیش از ۹۵ درصد است.

عوامل خطری که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهند عبارتند از:

داشتن سابقه خانوادگی این بیماری
داشتن رشد غیرطبیعی بیضه
سفید پوست بودن
داشتن نقص کریپتورکیدیسم که به معنی پایین نیامدن یک یا هر دو بیضه به داخل کیسه بیضه است.

بعضی از مردان هنگام تشخیص سرطان بیضه هیچ نشانه‌ای ندارند. وقتی علائم ظاهر می‌شوند، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

درد یا ناراحتی بیضه
تورم بیضه
درد شکم یا کمر درد
بزرگ شدن بافت پستان

در صورت وجود هر یک از این علائم، به پزشک مراجعه کنید.


سرطان بیضه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آزمایشاتی که ممکن است پزشک برای تشخیص سرطان بیضه استفاده کند شامل موارد زیر است:

معاینه فیزیکی که می‌تواند ناهنجاری‌های بیضه مانند توده یا تورم را نشان دهد.
سونوگرافی برای بررسی ساختار داخلی بیضه‌ها
آزمایشات خون موسوم به تست مارکر تومور، که میتواند سطوح بالایی از مواد مرتبط با سرطان بیضه را نشان دهد، مانند آلفا فتوپروتئین یا گنادوتروپین جفتی بتا اگر پزشک شما مشکوک به سرطان باشد، ممکن است لازم باشد برای نمونه برداری بافت، کل بیضه شما برداشته شود. زمانی که بیضه شما هنوز در کیسه بیضه باشد این کار نمی‌تواند انجام شود، زیرا انجام این کار می‌تواند سرطان را از اسکروتوم (کیسه بیضه) گسترش دهد.

هنگامی که تشخیص انجام شود، آزمایشاتی نظیر سی تی اسکن لگن و شکم انجام خواهند شد تا پزشک ببیند آیا سرطان به قسمت‌های دیگر گسترش یافته است یا خیر. این کار مرحله بندی نامیده میشود.

مراحل سرطان بیضه به شرح زیر است:

مرحله ۱ محدود به بیضه است.
مرحله ۲ به غدد لنفاوی در شکم گسترش یافته است.
مرحله ۳ به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است. این نوع سرطان معمولا به ریه ها، کبد، مغز و استخوان گسترش می‌یابد.

سرطان همچنین بر اساس پاسخ مورد انتظار برای درمان طبقه بندی میشود. چشم انداز بیماری می‌تواند خوب، متوسط، یا ضعیف باشد.

سه دسته کلی درمان برای سرطان بیضه استفاده میشود. بسته به مرحله سرطان ممکن است با یک یا چند روش درمان شوید.

عمل جراحی

جراحی برای از بین بردن یک یا هر دو بیضه و برخی از گره‌های لنفاوی اطراف برای هر دو مرحله و درمان سرطان استفاده می‌شود.

پرتو درمانی

پرتودرمانی با استفاده از پرتو‌های پر انرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی انجام می‌شود. این روش میتواند به صورت خارجی یا داخلی انجام شود.
تابش خارجی از دستگاهی استفاده می‌کند که هدف آن تابش در ناحیه سرطانی است. تابش داخلی شامل استفاده از دانه‌های رادیواکتیو و یا سیم‌ها در یک منطقه تحت کنترل می‌باشد. این شکل از پرتودرمانی اغلب در درمان سمینوما‌ها موفق است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی از دارو‌ها استفاده می‌کند. شیمی درمانی، یک درمان سیستمیک است، به این معنی که می‌تواند سلول‌های سرطانی را که به سایر قسمت‌های بدن شما رفته اند را از بین ببرد. هنگامی که دارو‌ها به صورت خوراکی یا وریدی مصرف می‌شوند، می‌توانند از طریق جریان خون برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن جریان یابد.
در موارد بسیار پیشرفته سرطان بیضه، شیمی درمانی با دوز‌های بالا ممکن است به دنبال پیوند سلول‌های بنیادی انجام شود. هنگامی که شیمی درمانی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد، سلول‌های بنیادی تقسیم میشوند و سلول‌های خونی سالم تولید میکنند.

اگرچه سرطان بیضه سرطانی قابل درمان است، اما باز هم می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن شما گسترش یابد. اگر یک یا هر دو بیضه برداشته شوند، باروری شما نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. قبل از شروع درمان، از گزینه‌های موجود برای حفظ باروری خود از پزشک سوال کنید.

 

منبع: مجله سلامتی راستینه

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرطان بیضه درمان سلول های جنسی اسپرم تومور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۵۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی جهاد دانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی

رئیس جهاد دانشگاهی فارس گفت: جهاد دانشگاهی آماده ارائه خدمات تحقیقاتی به محققان و پزشکان جهت آماده‌سازی سلول بنیادی ژله وارتون مورد تایید غذا و دارو و ارائه خدمات درمانی به بیماران پیسی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، امیرحسین استقلال، امروز_ یکشنبه بیست‌وششم فروردین_ اظهار کرد: پزشکی بازساختی زمینه جدیدی از علوم نوین پزشکی است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته دانش سلول درمانی، ژن درمانی، تکنیک‌های پزشکی مولکولی و مهندسی بافت به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده یا از بین رفته بدن می‌پردازد.

وی افزود: در این رشته از سلول‌های بنیادی و بالغ و فرآورده‌های آن‌ها برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس تصریح کرد: کاربردهای پزشکی بازساختی شامل ترمیم غضروف و مفاصل و تاندون و لیگامنت آسیب‌دیده، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، بازسازی اندام‌های حیاتی مانند کبد و کلیه، ترمیم آسیب‌های نخاعی و مغزی، درمان سرطان‌ها و بیماری‌های خود ایمن، بازسازی پوست و درمان ناباروری است که در بعضی موارد فوق درمان‌ها تاییدیه غذا و دارو گرفتند و استاندارد خدمات آن‌ها توسط وزارت بهداشت تعریف شده و برخی موارد در مراحل مختلف تحقیقات هستند.

استقلال اضافه کرد: در حال حاضر سلول درمانی برای درمان بیماری پیسی درمان استئو آرتریت، درمان آسیب عضلانی، درمان آسیب تاندون و لیگامنت، درمان زخم ناشی از سوختگی، دیابت و سایر زخم‌ها، بازسازی پوست و ناباروری زنان در کشور انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در دنیا داروهایی تأیید شده برای درمان سرطان‌های خونی و برخی بیماری‌های ژنتیکی مثل کم خونی داسی شکل وجود دارد.

کد خبر 744495

دیگر خبرها

  • درمان با سلول‌های بنیادی برای آسیب نخاعی با نتایج مثبت فاز اول
  • درمان بیماران مبتلا به MS ساده‌تر می‌شود
  • مراجعه سرپایی به مراکز درمانی تحت پوشش تامین اجتماعی زنجان ۱۲ درصد افزایش یافت
  • یک ابزار جدید ویرایش RNA می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • یک ابزار جديد ويرايش RNA می تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • ۵ سپر مقاوم خوراکی در برابر سرطان
  • جهاد دانشگاهی فارس آماده ارائه خدمات تحقیقاتی درمانی بازساختی است
  • آمادگی جهاد دانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی
  • این باکتری در دهان سرطان روده بزرگ را تسریع می‌کند
  • پیشرفت تحقیقات در درمان بیماری ویلسون