Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش ایکنا از خوزستان، جلسات تخصصی منبع شناسی عاشورایی از سال 1384 تاکنون به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری فرهنگ عاشورا در دزفول با حضور دکتر محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر عاشورایی تشکیل می شود. حاصل این جلسات که با بررسی مقتل ابی مخنف آغاز شد، بررسی بیش از 50 عنوان کتاب عاشورایی و چاپ  7 کتاب با عنوان «عاشورانگاران» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر یک از این جلدها، حدود 10 منبع بحث و بررسی شده است. در این میان برخی از جلدها به نقد کتاب یا موضوعی معین اختصاص داده شده است. جلد هفتم این مجموعه ارزشمند اخیرا توسط انتشارات اندیشه مولانا به چاپ رسیده است؛ بررسی ماجرای شهادت طفل شیرخوار در مقاتل مختلف، اهداف امام حسین(ع) از منظرعلمای شیعه، بازخوانی جریان های فکری در دو نهضت عاشورا و انتظار از جمله موضوعات این جلد از مجموعه عاشورانگاران است. 

متن زیر گفتگوی ایکنای خوزستان با محمدرضا سنگری محقق و مؤلف آثار عاشورایی درباره این مجموعه و ضرورت منبع شناسی در زمینه زندگی سایر ائمه(ع) و نقد و بررسی آثار نوشته شده در این حوزه است. 

محمدرضا سنگری با اشاره به جلسات منبع شناسی عاشورایی گفت: عاشورا و شخصیت حضرت اباعبدالله(ع) به سبب گستردگی و گره خوردگی عمیق آن با مردم - ما می دانیم - گاهی چندین ماه سال را در بر می گیرد و مردم با محرم زندگی می کنند و چنان با زندگی مردم ما گره و پیوند خورده که گاهی وقت ها در تمام سال به موضوع عاشورا و حضرت اباعبدالله(ع) می پردازند. چندین ماه پیش از اینکه محرم باشد، مثلا به راهپیمایی اربعین و محافل و مجالس فکر می کنند، جز اینکه نام امام حسین(ع) مختص این ایام نیست، در تمام سال هست، این است که شناختن و شناساندن منابعی که می تواند به اهل منبر، ذاکران و مداحان و همه کسانی که علاقه مند به این حوزه هستند، کمک کند یک ضرورت است.

وی اظهار کرد: ما به این موضوع پرداختیم و بیش از ده سال است که در این زمینه کار در حال انجام است و نزدیک 150 جلسه منبع شناسی عاشورایی تاکنون برگزار شد که تعدادی از آنها به شکل کتاب با عنوان عاشورانگاران یعنی کسانی که عاشورا را نگاشته اند، چاپ شده است. تاکنون 7 جلد آن چاپ شده است، معمولا هر چند منبع را دوستان ما در یک کتاب معرفی می کنند. به این شکل که بحث ها را پیاده می کنند، می بینم و بعد عرضه می شوند. 

این محقق عاشورایی در باب ضرورت انجام چنین پژوهش هایی در آثار مربوط به سایر ائمه(ع) بیان کرد: درباره ائمه دیگر هم لازم است این کار صورت بگیرد؛ اما به گستردگی عاشورا و صحبت از اباعبدالله الحسین(ع) نیست، اما در باب آنها هم لازم است چنین کارهایی صورت گیرد، یعنی مثلا منابعی که معدود و محدود است درباره مثلا امام جواد(ع)، یا امام هادی(ع)، یا امام حسن عسکری(ع) لازم است بحث و بررسی شوند. یا کتاب هایی که در این سالها درباره این شخصیت ها، چه در حوزه کودک و نوجوان -که بسیار اندک است - و چه در حوزه بزرگسال نگاشته شده است، نیازمند آن است که توسط کسانی که مطالعات عمیق، دقیق و ژرف در حوزه شناخت اهل بیت(ع) دارند، بحث و بررسی شود. 

نویسنده آیینه داران کربلا افزود: حداقل من معتقدم به چند شخصیت باید بیشتر پرداخت، اول خود حضرت اباعبدالله(ع) است که منبع درباره ایشان بسیار زیاد است، مقاتل بسیار زیاد است، بعد از ایشان حضرت زهرا(س) است، به سبب اینکه ایام فاطمیه را داریم که نسبتا ایام طولانی هم هست، بعد از رحلت پیامبر بزرگوار(ص) کمی بعد، جامعه شیعی ما نزدیک به دو ماه تقریبا به این مسأله می پردازد که نیاز است منابعی که در مورد حضرت زهرا(س) است، نقد و بحث و بررسی شود، پالایش داده شود و آنچه مناسب تر است در اختیار جامعه قرار بگیرد. 

سنگری خاطرنشان کرد: بعد از حضرت زهرا(س) آثار موجود درباره پیامبر(ص)، حضرت امیرالمومنین و ائمه دیگر نیز لازم است در معرض نقد و بحث و بررسی قرار بگیرد تا یک متن پیراسته و پالایش شده در اختیار مردم قرار بگیرد.

 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان معارف محمدرضا سنگری عاشورا کتاب شناسی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۷۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت

فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد:  سواد سلامت رسانه از جمله مقوله های مهم سواد سلامت برای توانمندسازی جامعه و سازمان ها است که جای خالی آن و ضرورت توانمندسازی خانواده ها و دانش آموزان در مورد سواد سلامت رسانه، پس از همه گیری کووید-۱۹ بیش از پیش مشخص شده است.

وی بیان کرد: پیدایش ویروس جدید کرونا در سال ۲۰۱۹ و همه گیری جهانی بیماری تنفسی کووید-۱۹ یکی از بزنگاه های مهم تاریخ بهداشت جهان محسوب می شود. علاوه بر همه گیری بیماری تنفسی در ۴ سال اخیر، همه گیری اطلاعات نادرست و شایعات و باورهای نادرست بهداشتی نیز باعث رنج و مرگ هزاران نفر در جهان شد. ناکافی بودن سواد سلامت رسانه ی مردم جهان پاشنه ی آشیل برنامه های بهداشت در برابر این ویروس شناخته شد.

رضایی ادامه  داد: فرهنگ سلامت بعنوان یکی از اثرگذارترین حوزه ها در سلامت جامعه بسیار تحت تأثیر و تعامل دو سویه با فضای تبلیغاتی و رسانه ها است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: توانمندسازی مادران و دانش آموزان و سفیران سلامت طلبه جزو اولین برنامه های توانمندسازی در زمینه سواد سلامت رسانه است.

وی افزود: در دوران پاندمی و گسترش اطلاعات نادرست بهداشتی مجهز بودن آحاد جامعه بویژه مادران خانواده و کودکان و نوجوانان می تواند سپر حفاظتی مهمی برای سلامت جامعه باشد. ارتقای سلامت جامعه و اعتلای فرهنگ سلامت در گرو افزایش سواد سلامت جامعه و توانمندی و مشارکت مردمی است و به همین دلیل بهبود سواد سلامت رسانه از اولویت های آموزش بهداشت محسوب می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • مدیران برای برنامه ریزی استان تهران نیاز‌ها و ضروریات را شناسایی کنند
  • نجم‌الدین شریعتی:ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • ضرورت افزایش مراکز معاینه فنی خودرو در شهرستان‌ها
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • روزگاری جامعه مداحی از مراجع تقلید اجازه نقل حدیث می‌گرفت
  • حامیان شعار زن، دختران دانشجو را در کف خیابان لگدمال می‌کنند
  • امسال تعهدات دولت در حوزه‌های درمان، آب و مسکن به مردم ارائه می‌شود
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است