Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@19:32:08 GMT

چگونه یک کلمه عبور مطمئن بسازیم؟

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۴۷۶۳۴

چگونه یک کلمه عبور مطمئن بسازیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دنیای ارتباطات محافظت از اطلاعات شخصی، امر بسیار مهمی است. سپر محافظ ما در برابر سارقان اطلاعات، رمز عبور ما است. در نتیجه داشتن یک رمز عبور مطمئن امکان نفوذ آن‌ها را به دستگاه ما تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای داشتن رمز عبور مطمئن باید مواردی را رعایت کرد تا هکرها با سیستم‌های هوشمندشان به‌راحتی نتوانند آن را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب به مواردی اشاره می‌کنیم که با دانستن آنان می‌توانید برای حساب‌کاربری یا دستگاه خود رمز عبورهای قوی و مطمئن بسازید.

محک زدن رمز عبور

اولین قدم برای داشتن رمز عبور مناسب و قوی، محک زدن رمز عبور فعلی خود است. با این‌کار شما متوجه می‌شوید رمز عبوری که هم‌اکنون از آن استفاده می‌کنید چقدر ایمنی دستگاه یا حساب شما را تامین می‌کند.

 با ورود به سایت HowSecureIsMyPassword و وارد کردن رمز عبور خود در باکس مورد نظر از میزان امنیت آن مطمئن شوید.

در هنگام ورود به سایت این تصویر را می‌بینید. در قسمت مشخص شده رمز عبور خود را وارد نمایید:

اگر صفحه پس‌زمینه قرمز شد یعنی امنیت رمز عبور شما بسیار پایین است.

نارنجی شدن پس‌زمینه نماد داشتن رمز عبوری نسبتا مطمئن است.

و اگر رنگ پس‌زمینه سبز شد شما صاحب رمز عبور قوی هستید.

ویژگی‌های یک رمز عبور مطمئن

یک رمز عبور مطمئن دارای ویژگی‌هایی است که آن را متمایز می‌کند. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

از اطلاعات شخصی مانند نام، سال تولد و شماره شناسنامه ساخته نشده باشد. کلماتی که در لغت‌نامه‌های آنلاین وجود دارند در رمز استفاده نشده باشد. بیشتر از 8 کاراکتر داشته باشد. در آن  علائم ویژه مانند : (؟!@#$%  باشند. رندم باشد. تنها از عدد یا حروف ساخته نشده باشد. به راحتی به‌خاطر سپرده شود. ساخت یک رمز عبور مطمئن

برای ساخت یک رمز عبور مطمئن، روش‌هایی وجود دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

روش اول: ساخت رمز عبور با استفاده از یک جمله یا یک بیت شعر.

ابتدا یک بیت شعر(ترجیحا شعری که سریع به‌ یاد بیاوریم) انتخاب می‌کنیم:

سپس آن را به‌ شکل فینگلیش می‌نویسیم.

حرف اول هر کلمه را برمی‌داریم و باقی متن را حذف می‌کنیم. برای قوی‌تر شدن رمز باید از حروف کوچک و بزرگ با هم استفاده شود. می‌توان در متن، حروف اضافه (مانند و، که، با) را با حرف کوچک نوشت تا در رمز حروف کوچک داشته باشیم. برای مثال در شعری که استفاده شده است برای نوشتن  که (ke)  و با (ba) از حروف کوچک استفاده شده است.

پس انجام این موارد عبارت زیر به دست می‌آید:

تا این‌جای کار شما رمز نسبتا مطمئنی ساخته اید اما بهتر است آن‌ را با دو حرکت ساده دیگر، قوی‌تر کنید.

اضافه کردن عدد گام بعدی ما است. برای این‌که عدد اضافه شده را به راحتی به خاطر بیاورید باید طبق قاعده‌ی مشخصی از آن استفاده کنید. برای مثال در این‌جا من از عدد دو استفاده کرده ام به دلیل اینکه این رمز را با دو مصراع ساخته‌ام. شما نیز با خلاقیت خودتان یک یا چند عدد به رمزتان اضافه کنید.

و قدم آخر اضافه کردن علائم ویژه است. من در رمز خودم از این علامت  3> که در پیام‌ها نماد قلب است استفاده کرده‌ام. شما هم باید ببینید کدام علامت بیشتر به یاد شما می‌ماند یا به متن انتخاب شده نزدیک است.

رمز به دست آمده را مشاهده می‌کنید:

اکنون امنیت رمز به دست آمده را در سایتی که ابتدای متن معرفی کرده ایم تست می‌کنیم.‌

همانطور که مشاهده می‌کنید امنیت این رمز بسیار بالا می‌باشد.

در ضمن برای امنیت بیشتر حتما برای هر کدام از حساب‌های خود رمز جداگانه‌ داشته باشید. شاید با خود بگویید چگونه این رمز‌ها را حفظ کنم. اگر در قسمتی از رمز خود، نام حسابی که رمز برای آن است به‌کار ببرید، هم رمزهای متفاوت دارید و هم آن‌ها را فراموش نمی‌کنید:

روش دوم: استفاده از نرم‌افزار یا سایت  ساخت رمز عبور

تعداد این نرم‌افزارها و سایت‌ها کم نیست. در ادامه چند مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

سایت  passwordgenerator

در این سایت به راحتی و با انتخاب مواردی که می‌خواهید در رمزعبور شما وجود داشته باشند(مانند اعداد، علائم ویژه و حروف) می‌توانید صاحب یک رمز عبورمطمئن شوید. البته حفظ کردن این رمزها کار آسانی نیست.

سایت lastpass

این سایت به شما امکان ساخت رمز عبورهای قوی و مطمئن می‌دهد. در این سایت می‌توانید رمزهایی که راحت خوانده یا نوشته می‌شوند بسازید.

نرم افزار password generator

این نرم‌افزار برای تلفن‌همراه است. شیوه استفاده از آن مانند سایت‌هایی که در بالا معرفی شده‌اند است.

نکات پایانی

در پایان چند نکته درباره‎ی این مبحث اضافه می‎کنیم.

هیچگاه رمز عبور خود را passsword نگذارید. این که هر چه رمز آسان‌تر باشد پیدا کردن آن سخت‌تر می‌شود برای زمانی بود که هکرها به صورت دستی رمز را امتحان می‌کردند. حریف‌های زمان ما سیستم‌های هوشمندی هستند که تعداد بسیار زیادی کلمه در دیکشنری خود دارند و مطمئنا password نیز یکی از آن کلمات است. در رمز عبور خود از کلمه‌هایی که به صورت برعکس نوشته می‌شوند استفاده نکنید. این کلمات نیز در دیکشنری سیستم‌های هوشمند هستند. استفاده صفر به‌جای O و 4 به‌جای A یا از این قبیل کاراکترها، هوشمندانه‌ نیست. به همان دلیلی که در دو مورد بالایی گفته شد. اگر شما از فراموش کردن رمز عبورهای مختلف می‌ترسید با نصب اپلیکیشن Dashlane همه‌ی رمزهای خود را در محلی امن ذخیره کنید و هنگام نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: پشتیبان‌گیری مطمئن از فایل‌های تصویری تلفن همراه +آموزش تصویری

انتهای پیام/

آموزش ساخت رمزعبور قوی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۷۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدید رجب‌زاده: مطمئن باشید به CAS شکایت می‌کنیم

به گزارش ورزش‌سه، مهدی رجب‌زاده سرمربی تیم فوتبال فجرسپاسی شیراز که تیمش‌ موفق شد پیروزی بزرگی در آخرین مسابقه به دست بیاورد، باز دیگر درباره رای کمیته انضباطی صحبت کرد و آن را غیرمنصفانه دانست و گفت: ببینید بحث منصفانه بودن یا نبودن این رأی چیزی نبود که ما قبول داشته باشیم. اگر بخواهیم بگوییم ناعادلانه بود محروم می‌شویم. شما رسانه ها باید بگویید و اعتراض کنید چون واقعا رأی باید سه بر صفر به نفع ما می‌شد. به هر حال استقلال ملاثانی نتوانسته شرایط میزبانی را فراهم کند.
او ادامه می‌دهد: کمیته انضباطی استقلال خوزستان را مقصر دانسته است، درصورتی که استقلال خوزستان کاره ای نیست. آقای نجفی مدیرعامل محترم استقلال خوزستان سوم اردیبهشت مصاحبه کردند و گفتند من از قبل نامه زدم و گفتم ما استادیوم غدیر را به استقلال ملاثانی نمی‌دهیم‌. اسنادش هم موجود است.خب زمانی که اعلام کرده اند ما زمین را نمی‌دهیم و استقلال ملاثانی این زمین را معرفی می‌کند با علم اینکه می‌دانستند زمین را به آنها نمی‌دهند، خب مقصر کیست؟ استقلال خوزستان یا استقلال ملاثانی؟!
رجب‌زاده سپس اینطور حرف‌هایش را در نشست خبری جمع‌بندی کرد و افزود: پس به نظر من مقصر استقلال ملاثانی بوده است و رأی باید به نفع ما صادر می‌شد.خیلی جالب است که کمیته انضباطی آمده استقلال خوزستان را مقصر و جریمه کرده است و بعد هزینه‌های تکرار بازی را روی دوش استقلال ملاثانی گذاشته است. خب اگر استقلال خوزستان مقصر است چرا هزینه های بازی را استقلال ملاثانی باید بدهد، اگر استقلال ملاثانی مقصر است چرا بازی بازی ۳ بر صفر نمی‌شود؟
الان خیلی برای من جالب است که هم استقلال ملاثانی مقصر شده و هم استقلال خوزستان. درصورتی که یک مقصر باید معرفی شود.

سرمربی تیم فوتبال فجرسپاسی با تاکید بر این نکته که به حکم کمیته انضباطی اعتراض دارند ‌و‌ پرونده را به استیناف می‌برند، بیان کرد: این مسائل وجود دارد و ما به کمیته استیناف اعتراض می‌کنیم. از کمیته استیناف که انسان های محترم و شریفی هستند  توقع دارم که اگر حق فجرشهید سپاسی ۳ بر صفر است ۳ امتیاز را بدهند. دنبال تکرار بازی نباشیم. استقلال ملاثانی به هر دلیلی نتوانسته میزبانی بکند. 
رجب‌زاده در ادامه حتی خبر از بردن پرونده به دادگاه عالی ورزش می‌دهد و می‌گوید: این پرونده اگر وارد cas شود، cas می‌گوید استقلال خوزستان چه ربطی به پرونده دارد و اصلا کاری به این باشگاه ندارد. می‌گوید ملاثانی باید شرایط را فراهم می‌کرده و نتوانسته فراهم کند. آنها دنبال شخص سوم نیستند. باشگاه لایحه را نوشته و در روزهای آینده به کمیته محترم استیناف تقدیم خواهیم کرد و آنچه را که حق است اجرا کنند. اگر حق با ما نیست ما را متقاعد کنند، اذعان عمومی را  طبق قوانینی که دارند متقاعد کنند. الان در این قضیه ما متقاعد نشده‌ایم و اعتراض داریم و قطعا پیگیری خواهیم کرد و انشاالله که حق به حق دار برسد. چون چنین مواردی قبلا هم بوده و اتفاق افتاده است. حتی اگر این رأی تکرار شود مطمئن باشید باشگاه‌ ما به AFC و CAS شکایت خواهد کرد.
ما پیگیری خواهم کرد و نمی‌گذاریم این حق از فوتبال استان ضایع شود.
سرمربی فجر در پایان گفت: از مسئولین استان، استاندار محترم، نماینده های مجلس، اداره کل ورزش و جوانان و امام جمعه محترم استان توقع داریم پیگیری کنند و حق فوتبال استان را بگیرند. چرا باید بازی تکرار شود؟ اصلا بازی نباید تکرار شود. ان‌شاالله کمیته استیناف همان چیزی که حق است را انجام دهد.

دیگر خبرها

  • کوین اونز: 9 ماه از قراردادم باقی مانده و از آینده مطمئن نیستم/ اخبار WWE
  • (ویدئو) سانسور‌های عجیبِ صدا و سیما؛از دست زدن تک انگشتی تا حذف کلمه «جان» بعد از نام همسر
  • به بازیکنانم تبریک می گویم/ تصمیم گرفتیم تیم بسازیم
  • ام باپه: مطمئن هستیم که به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا خواهیم کرد
  • سرژ گنابری: مقابل رئال مادرید باید موقعیت بسازیم و سپس آن را بکشیم!
  • مروری بر سانسورهای عجیب در صدا و سیما/ از دست زدن تک انگشتی تا حذف کلمه «جان» بعد از نام همسر (فیلم)
  • دستان مطمئن ژاپن را به المپیک برد
  • تهدید رجب‌زاده: مطمئن باشید به CAS شکایت می‌کنیم
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • مرادمند زمین و هوای استقلال را بست!