Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آبادان - ايرنا -شادگان ، شهرستاني که خارک و خرماي آن به عنوان يک برند در کشور شناخته شده است و با داشتن 13 هزار و 600 هکتار نخلستان يکي از ظرفيت هاي مهم توليد خرما در کشور است اين روزها در فصل برداشت خرما حال و روز خوشي ندارد.

به گزارش ايرنا نخلستان هاي شادگان امسال به دليل خشکسالي و کم آبي شرايط سختي را سپري کرده و محصول خرماي آنها امسال علاوه بر کاهش کمي از نظر کيفي نيز آسيب ديد و با قيمتي کمتر به بازار عرضه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاهش 15 تا 20 درصدي توليد محصول خرما خسارت سنگيني به نخلداران شادگاني وارد کرده و امسال کام آنان را بابت برداشت خارک و خرما شيرين نشد.
شادگان بيش از 57 هزار هکتار زمين قابل کشت دارد که از اين ميزان 13 هزار و 600 هکتار آنرا نخلستان شامل مي شود. استعمران، گنطار ، بريم، برحي، اشگر از انواع خرماي توليد شادگان مي باشند.
کمبود و سختي آب در شادگان در فصل بهار و تابستان امسال ضمن پايين آوردن کيفيت محصول خرماي شادگان کاهش 15 تا 20 درصدي محصول را نيز در پي داشته است.
نخلستان هاي شادگان چند سالي است که با کمبود و شوري آب نا آشنا نيستند اما تنش آبي امسال که جنوب غرب خوزستان با آن روبرو شد به محصول خرماي شادگان آسيب جدي وارد کرده است.
شادگان در انتهاي حوزه رودخانه جراحي قرار دارد و آب کشاورزي اين شهرستان از اين رودخانه تامين مي شود ولي با کمبود 80 درصدي آب در اين رودخانه کشاورزان شادگاني با افت کمي و کيفي محصول خرما مواجه شدند.
**کاهش کيفي و کمي محصول خرما
يکي از کشاورزان شادگاني در خصوص مشکلات ناشي از کمبود آب به خبرنگار ايرنا گفت: کم آبي و شوري آب در شادگان، افت محصول خرما به لحاظ کيفيت و کميت را در پي داشت با اينکه اين شهرستان بيشترين سهم فرآورده خرما در کشور را دارد.
قاسم مجدم اظهار داشت: امسال آبياري نخيلات کاهش چشمگيري با سال هاي گذشته داشت و ميزان آبي که در اختيار ما قرار گرفت کمتر از ميزان مورد نياز بود که اين مساله کاهش کيفي و کمي محصول نخلستان هاي شادگان را در پي داشت.
وي افزود: نيمي از مردم شادگان از طريق کشاورزي و نخلداري امرار معاش مي کنند و کاهش محصول زندگي آنان را با چالش مواجه کرده است .
يکي ديگر از کشاورزان شادگاني نيز گفت: درحالي که حدود 2 هفته از زمان برداشت خرما مي گذرد وضعيت فروش اين محصول حتي در مقايسه با سال هاي گذشته از رونق کمتري برخوردار است که ناشي از افت کيفيت محصول خرما و خارک به دليل خشکسالي است.
سالم فرحانيان اظهار داشت: به دليل شرايط نامناسب آب و هوايي، کيفيت محصول خرماي شادگان در سال جاري نسبت به پارسال افت کرده و اين مساله طعم و مزه خرما را کاهش داد.
وي افزود: کاهش ميزان کيفي و کمي در نخلستان ها باعث شد مشتريان با قيمت کمتري نسبت به سال گذشته اقدام به خريد کنند و اين مهم سبب شد هزينه صرف شده از سوي کشاورزان با قيمت فروش برابر نکند و کشاورزان در برداشت محصول متضرر شوند.
يکي ديگر از کشاورزان شادگاني نيز گفت: خشکسالي در سال جاري باعث شد تا برداشت محصول خرما در شادگان نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد و اين مساله کشاورزان را با ضرر مالي مواجه کرد.
سعيد مقدم پرداخت بيمه خسارت کشاورزان را خواستار شد و تصريح کرد: امسال کشاورزان شادگاني دچار ضرر مالي زيادي شدند که لازم است اين خسارت توسط بيمه کشاورزي جبران شود.
**تهديد اقليمي
يکي از کارشناسان کشاورزي در شادگان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تغيير اقليم را از جمله عوامل موثر در افت کيفيت محصول خرما در اين منطقه عنوان کرد و گفت: پيامدهاي ناشي از تهديدهاي اقليمي منجر به شوري آب در خوزستان شده، البته بايد گفت خشکسالي پديده اي است که بيشتر کشورهاي جهان با آن دست به گريبان هستند و اين موضوع تنها منحصر به کشاورزي، باغداري و نخلستان هاي شادگان نيست.
احمد آلبوغبيش با اشاره به روش کشت بافت خرما اظهار داشت: در سالهاي اخير روش کشت بافت خرما جايگزين شيوه سنتي پاجوش شده که اجراي اين روش جديد در نخلستان ها موجب افزايش کيفيت و کميت توليد خرما مي شود.
وي افزود: کاهش کيفيت خرما نه تنها در بازار داخلي بلکه در بازارهاي صادراتي نيز موثر است و مي تواند کاهش صادرات را به دنبال داشته باشد و بايد در اين رابطه چاره انديشي کرد.
مدير جهاد کشاورزي شادگان نيز در گفت و گو با ايرنا گفت: تاکنون محصول خرماي پنج هزار هکتار از نخلستان هاي شادگان برداشت شده است.
جبار حمادي اظهار داشت: با توجه به کم آبي شديد و همچنين کاهش نزولات آسماني محصول خرماي برداشت شده از نخلستان هاي شادگان از نظر کيفي و کمي نسبت به محصول پارسال کاهش دارد.
وي افزود: پارسال 40 هزار تن خرما از نخلستان هاي شادگان برداشت شد ولي بحران بي آبي در سال جاري پيش بيني 15 درصد کاهش برداشت خرما را در نخلستان هاي اين شهرستان در پي دارد.
7104/6068
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۷۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان

 سیدحسینی گفت:  خوشبختانه با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت و تعهد ابلاغی سازمان از سوی وزارت جهادکشاورزی و مشارکت کشاورزان ۳۱هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.
وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در استان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت:خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته اند.
وی ادامه داد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان داشت:نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزارریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی درچهارمحال و بختیاری
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • فرایند پرورش، برداشت و بسته بندی هزاران تن انبه توسط کشاورزان استرالیایی (فیلم)
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان
  • نحوه کاشت و برداشت سیب زمینی شیرین در خانه به روش یک کشاورز ویتنامی (فیلم)