Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:45:00 GMT

موازی‌کاری، پر هزینه و مشکل‌ساز

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۴۸۱۵۳

موازی‌کاری، پر هزینه و مشکل‌ساز

تهران- ایرنا- سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب در مورد به صلاح نبودن ایجاد تشکیلات جدید و کار موازی با دولت می‏‌تواند نقشه راه دستگاه‎هایی قرار بگیرد که از مدت‌ها پیش رو به موازی‌کاری با دولت‏‌های مستقر آورده‏‌اند.

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم محمدرضا خباز استاندار خراسان شمالی، آورده است: با کمال تأسف در 20 سال اخیر این اتفاق در همه سطوح کشور رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولیت کشورداری و پاسخگویی برعهده دولت است و در مقابل نهادها یا شخصیت‌هایی هستند که با وجود نداشتن مسئولیت و یا اینکه وظیفه‎ آنها حوزه‌ای خارج از مسئولیت‌های اجرایی را شامل می‌شود، بدون هماهنگی، موازی‌کاری می‌کنند. این پدیده آثار نامطلوبی در کشور برجای گذاشته به شکلی که استفاده از چنین شیوه‎ای هزینه اداره کشور را که عمدتاً از جیب مردم پرداخت می‎شود، بسیار بالا برده است.

به عنوان نمونه وقتی در مجموعه دستگاه‏‌های اجرایی کشور، وزارتی با عنوان «اطلاعات» وجود دارد، طبیعی است که باید در مورد مسائل امنیتی حرف اول و آخر را همین وزارتخانه بزند. هیچ فرد و دستگاه دیگری حق ندارد در مقابل وزارت اطلاعات برای خود کار موازی انجام دهد. اگر هم قصد اظهار نظر در مورد فرد و یا موضوعی را دارد باید از این وزارتخانه استعلام کند که متأسفانه این چنین نیست. در مورد زندان‌های کشور نیز وضعیت همین گونه است.

مسئولیت زندان‎های کشور با قوه قضائیه بوده و یکی از معاونت‏‌های رئیس دستگاه قضا محسوب می‌شود لذا هیچ دستگاه دیگری حق ندارد برای خود زندان ایجاد کرده که فقط خود از آن خبر داشته باشد و کسی هم حق رجوع به آن را نداشته باشد. در مورد مسائل مربوط به سیاست خارجه نیز وضع به همین منوال است. وقتی فردی به عنوان وزیر خارجه بر سر کار است، طبیعی است که همه کارهای اجرایی در حوزه سیاست خارجی باید از همین کانال انجام شود. او باید در مقابل ملت، دولت و نمایندگان مجلس پاسخگو باشد. معنی ندارد که دستگاه دیگری بیاید و در این رابطه کار موازی انجام دهد. بر سر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم سایه همین موازی‌کاری سنگینی می‌کند.
اگر قرار است شخص وزیر در برابر دولت و مجلس مسئول و پاسخگو باشد دستگاه‌‏های دیگر باید با آن همکاری کنند نه اینکه بیایند و در مقابل او دستگاه جدید، برنامه جدید و هزینه جدیدی ایجاد کنند. 85 درصد از درآمد کشور صرف هزینه‎های جاری می‎شود.

متأسفانه این‎ موازی‎کاری‎ها باعث می‎شود که هزینه کشورداری بالا رود، گرفتاری‎ها افزایش پیدا کند و در نهایت هم اگر کسی از آنها سؤال کند که چرا در انجام کارتان تعلل و کوتاهی کرده‎اید، می‎گوید من که اختیاری ندارم. این درحالی است که 16 دستگاه دیگر همزمان با وزارت ارشاد کار فرهنگی انجام می‎دهند و هیچ کدام هم پاسخگو نیستند و اعتبارات کلانی هم به خود اختصاص می‎دهند. ما باید از فعالیت‎های دستگاه‎های موازی جلوگیری کنیم.

حال که رهبر معظم انقلاب این مهم را مطرح کردند هرکس در هر جای کشور باید برای حل این مشکل کمک کند تا این فرمایش رهبری بر زمین نماند. بخصوص دستگاه‌هایی که اقدام به تشکیل دستگاه‎های موازی کرده‎اند، اگر واقعاً تابع رهبری هستند خود باید پیشقدم شوند. از طرفی دیگر هم، قوه ‎قضائیه باید این گونه دستگاه‎ها را رصد کند و اگر کسی نخواهد فرمایش رهبری را اجرا کند و همچنان به موازی‌کاری خود ادامه دهد، با او برخورد قانونی شود. هرکس در این کشور دل در گرو سربلندی و کارآمدی بیشتر نظام دارد و باید نسبت به پدیده موازی‌کاری و تبعات منفی آن اهتمام داشته باشد. بدون تردید اگر فکر اساسی در این زمنیه نشود پیچیدگی‌های تصمیم‌گیری در نظام بیشتر بشودو اصطکاک‌های احتمالی بین نهادها مشکل ساز و منابع بیشتری هدر می‌رود.

*منبع: روزنامه ایران،1397،6،19
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی

فرهاد اکبرشاهی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین از خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی خبر داد و گفت: میزان اعتبار برای تامین و تهیه وسایل توانبخشی معلولان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: از اعتبارات تخصیص داده شده برای تامین و تهیه وسایل توانبخشی، هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ویلچر و صندلی مخصوص افراد دارای معلولیت، ۲۰ دستگاه ویلچر برقی، ۵۰۰ عدد انواع تشک مواج، ۳۲۳ جفت انواع عصا به همراه ۲۱۱ عدد انواع واکر برای جامعه هدف دارای معلولیت جسمی استان تهیه شده است.

اکبرشاهی با اشاره به اینکه بخشی از این هزینه‌ها نیز صرف تهیه انواع وسایل کمک توانبخشی برای نابینایان و کم بینایان شده است، توضیح داد: ۲۰۰ وسیله شامل عصای سفید، شطرنج نابینایان، دستگاه ضبط صدا، رایانه همراه و معلم قرآن هوشمند هم برای این قشر تهیه شد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: برای جامعه هدف کم شنوا نیز ۶۵۰ دستگاه سمعک و حدود ۱۳ هزار حلقه باتری سمعک خریداری شده و پنج میلیارد ریال کمک هزینه خرید وسایل کمک توانبخشی به صورت موردی به توانخواهان پرداخت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • با بنده مشکل دارید، چرا باید شهر و شهرداری متضرر شود
  • دستگاهی برای غربالگری سرطان سینه با قیمت کم‌تر ساخته شد
  • با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • قطعی ۱۷ ساعته آب منازل شهرک سازمانی والفجر در پرندک
  • خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر
  • مشکل تأمین برق ناشی از ناترازی درآمد و هزینه‌های شرکت برق است