Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمدرضا معتمدی گفت: زبان مان دچار بحران شده که هویت ما دچار بحران شده است. قومی که تکثر زبانی داشته، با زبان معماری، زبان موسیقی، زبان شعر، زبان نقاشی صحبت می کرده اکنون چیزی ندارد، به این دلیل که معلمی وجود ندارد و این مولفه ها تعلیم داده نمی شود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست «فیلم و فلسفه» با محور نقد و بررسی فیلم «راه رفتن روی سیم»، ساخته احمدرضا معتمدی که هم اکنون روی پرده است، یکشنبه، 18 شهریور ماه به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به میزبانی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابر این گزارش، احمدرضا معتمدی، کارگردان فیلم «راه رفتن روی سیم» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: همان طور که سینمای ما به ابتذال کشیده شده است، طبیعتا نقد سینمایی هم در چنین وضعیت مضیقی به سر می برد و اکنون آثار مهم هنری مان درست مورد نقد و بررسی قرار نمی گیرد.

 

وی ادامه داد: نمونه بارز آن، از دست رفتن عباس کیارستمی بود که او را نشناختیم و نفهمیدیم اما غربی ها شناختند و ما با این ادعا که جشنواره های خارجی صرفا به آثار سیاسی جایزه می دهند، حتی نتوانستیم بفهمیم که کارهای او سیاسی نیست.

 

این کارگردان تصریح کرد: واقعا هم برای من مهم نیست که کیارستمی جایزه نخل طلای کن را گرفته بلکه این اهمیت دارد که فیلسوفی مثل «ژان لوک نانسی» که «دریدا» آنگونه از او تقدیر می کند در مورد کیارستمی کتاب می نویسد و از او وقت مصاحبه می گیرد. یکبار دکتر دینانی گفت «ژان لوک نانسی» در فرانسه به من گفت: می خواهم کیارستمی را ببینم، بعد دکتر دینانی از من سوال کرد، کیارستمی کیست؟

 

کارگردان «راه رفتن روی سیم» با بیان اینکه کیارستمی کسی است که آثارش در کشور مهجور مانده، اظهار کرد: در دهه شصت چند کار از او اکران و نمایش داده شد ولی باقی کارهایش را ندیدیم، کیارستمی تنها کسی از ایران است که مثل «سهراب شهید ثالث» قبل از انقلاب به تاریخ سینما پیوست به این معنا که او کسی بود که به حجم سینما و تفکر سینمایی اضافه کرد.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: من همواره متوسل به اساتید اندیشمند برای آثارم شده ام و در این مجال می خواهم از چند دغدغه خود صحبت کنم. در این فیلم از یک واقعه کاملا مستند که در حوزه فرهنگ و هنر اتفاق افتاده، گرته برداری شد ولی بحث سر آن است که وقتی داریم درباره بحران هویت نسل جوان صحبت می کنیم، باید دقت کنیم که این بحران چه بحرانی است.

 

معتمدی ابراز کرد: من در این فیلم دنبال آن بودم که از قِبَل این حادثه ای که اتفاق افتاده، بگویم این بحران یک بحران زبانی است، یعنی زبان دچار بحران شده که هویت ما دچار بحران شده است. یک قوم و امتی که تکثر زبانی داشته و با زبان معماری، زبان موسیقی، زبان شعر، زبان نقاشی صحبت می کرده است اکنون همه چیز از او گرفته شده البته نه به آن معنا که اگر شعر بگویید شلاق می زنند بلکه به این دلیل که معلمی وجود ندارد و این مولفه ها تعلیم داده نمی شود.

 

وی تاکید کرد: برای مثال در حالی که نخستین فیلسوف جهان اسلام «یوسف بن اسحاق» رساله در موسیقی دارد و اولین مکتب فلسفی در اسلام «اخوان الصفا» بود که در آن مکتب پنج فصل مهم در مورد موسیقی وجود داشت و همچنین در حالی که بعدها «الکبیر» فارابی آمد که در باب موسیقی بود یا ابن سینا که اصول مختلفی درباره موسیقی نوشته است، ناگهان این رویه در زمان صفویه متوقف می شود در حالی که تا پیش از آن ما یک موسیقی علمی دقیق داشتیم اما اکنون با این زبان ناآشنا هستیم.

 

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: قصدم این نیست که بگویم موسیقی غربی بخشی از مدرنیته غلط است، نمی خواهم بگویم موسیقی سنتی ولاغیر، می خواهم بگویم باید گفت وگو کنیم ولی اول باید زبان خودمان را بدانیم وقتی در زبان خودمان مشکل ایجاد می کنیم، طبیعتا بحران هویت شکل می گیرد.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم مجلس اردبیل خانه های نور احتکار سوریه سیدعباس صالحی گرانی پیرغلامان حسینی راه رفتن روی سیم فلسفه و سینما موسسه حکمت و فلسفه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۸۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۰ سازه هنری آجری در مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی شهردار مراغه گفت: سازه های آجری به مناسبت بزرگداشت روز مراغه در پارک ملت این شهر با استفاده از طرح‌های بنا‌های تاریخی اجری ساخته شده است.

مروتی افزود: ساخت این سازه ها با مشارکت حدود ۲۳ نفر هنرمند، معمار، کارشناسان فنی شهرداری، استادان دانشگاه و دانشجویان معماری، دو هفته زمان برده است.

وی با بیان اینکه، مراغه خواستگاه معماری سبک آذری در ایران است، اظهار کرد: این سازه‌ها با هدف احیاء و به نمایش گذاشتن معماری تاریخی و سنتی این شهر اجرا شده است.

به گفته شهردار مراغه، این سازه‌های آجری در پارک ملت مراغه، نماد فرهنگ غنی معماری این شهر از دیرباز تاکنون است.

وی با اشاره به تدوین ده‌ها برنامه برای روز بزرگداشت مراغه افزود: ساخت این آثار هنری، از برنامه‌های جذاب و به یادماندنی ۱۶ اردیبهشت امسال خواهد بود.

مروتی تصریح کرد: برنامه‌های روز مراغه از ۱۲ اردیبهشت آغاز شده و به مدت یک هفته با برگزاری همایش‌ها، برنامه‌های فرهنگی و ورزشی ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • چالش‌های معماری و شهرسازی ایران
  • نگاهی به فیلم هویت حاتمی‌کیا، به مناسبت بازپخش از شبکه نمایش
  • (تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری
  • چالش های هویت فردی «نسل زد» و الگوی فاطمی بررسی می شود
  • کشف یک جسد با دست‌ و پای بسته در شهرستان اردل
  • ساخت ۱۰ سازه هنری آجری در مراغه
  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی برگزار می شود
  • فارسیان، پلکانی به بلندای تاریخ
  • ساخت ۱۰ المان آجری در مراغه
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس