Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تغییرات اخیر در نقشه سیاسی عراق، نگاهها به نزدیکی اخیر روابط بین ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر و ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری برای تشکیل بزرگترین فراکسیون و معرفی نامزد توافقی برای پست نخست وزیری آینده دوخته شده است. ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ بین الملل آسیای غربی نظرات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه عراقی "المدی" در گزارشی درباره تغییر نقشه سیاسی ائتلاف های سیاسی در عراق در سایه تحولات اخیر بصره و درخواست ائتلاف های الفتح و سائرون از حیدر العبادی نخست وزیر و دولت وی به خاطر کوتاهی در رسیدگی به پرونده این استان نوشت: محافل ائتلاف های الفتح و سائرون گروهی از اسامی را بین خودشان برای جانشینی حیدر العبادی در پست نخست وزیری بررسی می کنند تا در نهایت یک نامزد توافقی را برای معرفی به سایر نیروهای پیروز در انتخابات پارلمانی معرفی کنند که این امر همزمان با زمان اعلام ائتلاف بین سائرون و الفتح خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک منبع پارلمانی آگاه از مذاکرات تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی گفت: تحرکی از سه روز پیش بین ائتلاف های سائرون و الفتح با هدف تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی به راه افتاده است و تلاش ها اکنون برای معرفی نخست وزیر است و به توافقی در ساعات آینده منتهی خواهد شد.

وی افزود: گروهی از اسامی در حال حاضر بین نیروهای شیعه برای انتخاب یکی از آنها به عنوان نامزد توافقی در جریان است.

این منبع درعین حال افزود: ائتلاف النصر به ریاست العبادی نیز موافقت "اصولی خود را در برابر نیروهای شیعه که در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاهها بین سائرون و الفتح برای طرح نامزد توافقی برای جایگزینی حیدر العبادی نخست وزیر کنونی هستند، ابراز داشته است. روند امور همچنان در حال بررسی است و به مراحل نهایی خود نرسیده است.

این منبع تصریح کرد: چند سناریو بین الفتح و سائرون و النصر مطرح است که در ساعات آینده درخصوص تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی و ساختار دولت نهایی خواهد شد. نیروهای شیعه میزان مشکل و تبعات آن را درک کرده و برای مرتب کردن  برگه ای خود به سرعت وارد عمل شده اند.

هدی سجاد نماینده ائتلاف النصر گفت: "تحرکی از چند روز پیش برای نزدیک کردن دیدگاههای فراکسیون های مختلف به منظور حل نهایی مشکل تشکیل دولت به راه افتاده است. مشکل در وجود دخالت های بزرگ در امور عراق است".

وی افزود: امیدواریم که این نزدیکی روابط بین فهرست های مختلف در اسرع وقت به خاطر شرایط دشوار عراق صورت گیرد.

سجاد پیش بینی کرد که به احتمال زیاد "یک دولت توافقی در بردارنده همه طرف های پیروز در انتخابات اخیر پارلمانی تشکیل شود".

در مقابل عدی عواد نماینده ائتلاف الفتح گفت وگوها بین الفتح و سائرون را هنوز پُررنگ ندانست که در سطح تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی برسد و گفت که مذاکرات بین فهرست های مختلف از دو سه روز پیش متوقف شده است.

وی افزود: نیروهای پیروز در انتخابات در آغاز تلاش می کنند که بحران استان بصره را حل کنند و سپس به همه مشکلات و تبعات بزرگترین فراکسیون پارلمانی بپردازند. تحرک کمرنگی بین برخی از فهرست های پیروز در انتخابات درجریان است که هنوز به سطح تشکیل بزرگترین فراکسیون نرسیده است.

در همین راستا، حنین القدو از مسئولان ارشد ائتلاف الفتح گفت که نزدیکی روابط ائتلاف وی با ائتلاف سائرون موضوع تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی را در روزهای آینده نهایی خواهد کرد.

خبرگزاری "کا پرس" به نقل از القدو نوشت: مطابق دیدگاهها بین ائتلاف های سائرون و الفتح درخصوص استعفای حیدر العبادی نخست وزیر و کابینه وزارتی گامی در مسیر نزدیکی بین دو ائتلاف برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی است.

وی افزود: بازگشت ائتلاف و انسجام بین تشکل های شیعه می تواند آینده عراق را ترسیم کند و به شروط تشکل های دیگر برای آنها را پایان دهد. اگر ائتلاف بین سائرون و الفتح صورت گیرد، انتخاب رئیس پارلمان و دو نواب وی در جلسه آینده انجام خواهد شد.

این درحالی است که جریان حکمت ملی به ریاست عمار حکیم نیز روز یکشنبه از دعوت های دوجانبه بین ائتلاف های الفتح و سائرون برای تشکیل بزرگترین فراکسیون و دولت آینده به عنوان کلید حل بحران بصره و کشمکش های سیاسی خبر داد و گفت که گشایش در این بحران به کاهش فشار بر تشکل شیعیان برای پاسخ به خواسته های غیرقانونی منجر خواهد شد.

جلسه ائتلاف اصلاح و آبادانی درخصوص اوضاع بصره و جلسه آتی پارلمان

نمایندگان تشکل های زیر مجموعه ائتلاف اصلاح و اعمار (متشکل از سائرون و النصر و ..) اوضاع بصره و آخرین تحولات سیاسی عراق را در نشست خود در مقر تشکل سائرون بررسی کردند.

در بیانیه این نشست آمده است: نمایندگان اوضاع کلی کشور و بویژه وضعیت بصره و راه حل های مطرح برای رسیدگی به آن و پیگیری اجرای فوری آن را بررسی کردند.

این بیانیه افزود: تکمیل گفت وگوها بین طرف های ائتلاف برای تصمیم گیری های لازم به منظور آمادگی برای جلسه آتی پارلمان و مسئولیت ها و تعهدات بزرگترین فراکسیون در این باره نیز بررسی شد.

براساس این بیانیه، شرکت کنندگان همچنین آخرین تحولات سیاسی را برای آمادگی جهت تشکیل یک دولت ملی قوی برای خدمت رسانی به عراق و ملت آن براساس یک برنامه دولتی متکی به یک فراکسیون پارلمانی منسجم و موثر برای تحقق امیدها و انتظارات مشروع ملت مورد بحث قرار دادند. کار کمیته های برخاسته از ائتلاف اصلاح و آبادانی نیز مورد بحث قرار گرفت.

در همین حال، محمد المیاحی عضو جریان حکمت ملی به شبکه تلویزیونی الفرات گفت: در این نشست موضوع نوشتن برنامه دولتی و اساسنامه داخلی ائتلاف بررسی شد.

وی افزود: موضوع نهایی کردن ریاست پارلمان و گفت وگو با نیروهای کرد و ائتلاف الفتح از دیگر موضوعات مورد بحث بود.

شبکه تلویزیونی الفرات همچنین به نقل از برخی منابع از "مذاکره ائتلاف اصلاح و آبادانی با ائتلاف الفتح و نیروهای کرد برای پیوستن به آن خبر داد".

انتهای پیام/

R36442/P36442/S8,90/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۸۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟

به گزارش خبرنگار مهر با شکل‌گیری حکومت جدید در عراق پس از سقوط صدام حسین در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، روابط دو کشور همسایه ایران و عراق در همه ابعاد به‌خصوص اقتصادی و فرهنگی ارتقا یافت؛ به گونه‌ای که در سال‌های اخیر تجارت دو کشور به بیش از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و گردشگر نیز به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که زیرساخت‌های ارتباطی مناسب به‌خصوص در حوزه مسیر ریلی میان دو کشور وجود ندارد.

وجود مسیر ریلی که از نظر میزان حمل مسافر، بار و هزینه‌های نقل‌وانتقال نسبت به سایر مسیرها برتری دارد، می‌تواند روابط سطح بالای اقتصادی و فرهنگی کنونی را ارتقا دهد. اهمیت ایجاد خط ریلی در اوایل دهه ۹۰ شمسی با افزایش تبادلات اقتصادی و گردشگری بین دو کشور نمود پیدا کرد. در میان مسیرهای ریلی که می‌تواند میان دو کشور احداث شود خط ریلی شلمچه-بصره در اولویت قرار دارد؛ زیرا این مسیر برای تکمیل به هزینه و نیز عملیات عمرانی کمتری نیازمند است. در حال حاضر خط ریلی شلمچه-بصره تنها نیازمند حدود ۳۲ کیلومتر عملیات عمرانی و ریل‌گذاری است که از این مسافت حدود ۱۶ کیلومتر نیز نیاز به مین‌روبی دارد.

توافق‌های پی‌درپی و بی‌نتیجه

در سال ۹۰ در زمان تصدی دولت دهم یک تفاهم‌نامه برای احداث خط ریلی مذکور میان دو کشور منعقد شد. این تفاهم‌نامه به دلایلی از جمله پایبند نبودن طرفین به مفاد تفاه و نیز بحران داعش در عراق به مرحله اجرا نرسید. با تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت دوازدهم به دلیل اهمیت پروژه مذکور، اجرای آن مجدداً در دستور کار قرار گرفت و در سال ۹۳ یک تفاهم‌نامه جدید میان دو دولت به امضا رسید. بااین‌حال به دلیل عدم ایفای تعهدات از سوی دولت عراق این تفاهم نیز حاصلی نداشت. در سال‌های ۹۶ و ۹۹ نیز تفاهم‌نامه‌هایی میان دو طرف شکل گرفت که هیچ‌کدام نتایجی درپی نداشت و نتوانست طلسم راه‌اندازی این خط ریلی را بشکند.

پس از این ناکامی‌ها دولت سیزدهم تلاش کرد با برطرف‌کردن موانع، این پروژه ملی و بر زمین‌مانده را اجرا کند. از همین رو با سفر وزیر وقت راه و شهرسازی در دی‌ماه ۱۴۰۰ به عراق یک توافق جدید میان طرفین شکل گرفت. وزیر وقت راه و شهرسازی پس از این توافق اعلام کرد: «طلسم سال‌ها تفاهم‌نامه و مذاکره شکسته شد و این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخص است و یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد. توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه‌آهن عراق به طور مشترک این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف ۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد.» در نهایت پس از حدود ۲ سال در شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران و شیاع‌السودانی، نخست‌وزیر عراق، سنگ بنای احداث این خط ریلی گذاشته شد. مطابق وعده مسئولان مقرر شده تا این پروژه در طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد. با این وجود باگذشت حدود ۹ ماه از زمان تعیین شده، بررسی‌ها حکایت از آن دارد که عملیات‌های عمرانی از جمله مین‌روبی و حتی انجام مطالعات کافی برای احداث پل بر روی اروند نیز متوقف است. حال باید دید آیا دولت سیزدهم می‌تواند با اجرای این پروژه در زمان باقی مانده طلسم بهره‌برداری از آن را بشکند؟

کد خبر 6093884 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است
  • لیست نهایی «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران+ اسامی
  • برگزاری ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم
  • تشکیل کارگروه مشترک پلیس و شهرداری، برای رفع نواقص نقاط پرتصادف تهران
  • اصولگرایان در مجلس آینده یک فراکسیون تشکیل می‌دهند
  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم برگزار شد + اسامی اعضا
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد + اسامی اعضا
  • فعالسازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟