Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@23:28:44 GMT

عدالتی که زیر سوال رفت/ برتری سلیقه های شخصی

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۴۸۶۲۵

عدالتی که زیر سوال رفت/ برتری سلیقه های شخصی

نیما جوان مدیر نشر و پخش «جوان» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فقدان سیاست های اصولی و دارای چارچوب در حوزه نظارت کیفی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: من فکر می کنم هم اکنون ماجرای وظیفه نظارتی دفتر موسیقی وزارت ارشاد به گونه ای است که گویا قرار نیست حمایتی اتفاق بیفتد، اگر هم قرار باشد چنین فضایی وجود داشته باشد حتما ما بی خبریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال در این حوزه باید گفت دفتر موسیقی اکنون کاری را انجام می دهد که بخش حراستی وزارت ارشاد هم می تواند آن کار را انجام دهد و ما هم به آن در چارچوب قوانین قطعا احترام می گذاریم. به هر حال عدم ورود آثار اجتماعی و سیاسی که از خط قرمزها عبور می کنند یکی از وظایفی است که می تواند در این مجال مورد بررسی قرار گیرد که البته این خط قرمزها هم جای بحث دارد که فعلا از آنها عبور می کنم.

وی ادامه داد: همان گونه که در دهه های قبل شورای کیفی در رادیو برای بررسی آثار موسیقایی وجود داشت، شورای نظارتی هم در دفتر موسیقی وزارت ارشاد وجود دارد که در آن کارشناسان پیرامون همه حوزه ها نظرات خود را بیان می کنند اما من فکر می کنم این نظارت بسیار ضعیف است زیرا اعمال نظرها عمدتا شکل سلیقه ای یا فرمایشی پیدا می کند. یعنی ما در همین ارتباط بعضا با پرونده هایی مواجه می شویم که از نظر بسیاری از موزیسین ها و کارشناسان اثر استاندارد و قابل قبولی است اما در شورای کارشناسی دفتر موسیقی رد می شود. در عین حال می بینیم از همین شورای کارشناسی خروجی هایی به مخاطبان ارائه می شود که واقعا آثار عجیب و غریبی به لحاظ محتوا هستند.

این تهیه کننده و ناشر گفت: من نمی دانم چرا این رویه باید ادامه پیدا کند؟ آیا با این شرایط عدالت زیر سؤال نمی رود؟ چند روز پیش همراه یکی از دوستانم به تماشای یکی از کنسرت های تهران رفتیم اما باور کنید وقتی بین بخش اول و دوم کنسرت وقفه ای برای استراحت اعلام شد ما و تعدادی دیگر از مخاطبانی که بلیت خریده بودند، به دلیل کیفیت بسیار بد اجرا سالن را ترک کردیم. به هر حال اگر این اجرا در صحنه های تجربی و غیر رسمی اتفاق می افتاد قطعا ما انتظار چندانی نمی توانستیم از نحوه کیفیت داشته باشیم اما وقتی این کنسرت با مجوز رسمی وزارت ارشاد برای یکی از تالارهای رسمی پایتخت صادر می شود آن وقت ماجرا قطعا فرق می کند یعنی من به عنوان مخاطب توقع دارم به محض ورود به سالن با یک اجرای استاندارد رو به رو شوم. البته در این میان ماجرای «پلی بَک» نیز وجود دارد که این موضوع را باید در مبحث دیگری بررسی کرد.

من فکر می کنم هم اکنون ماجرای وظیفه نظارتی دفتر موسیقی وزارت ارشاد به گونه ای است که گویا قرار نیست حمایتی اتفاق بیفتد، اگر هم قرار باشد چنین فضایی وجود داشته باشد حتما ما بی خبریم. جوان در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: طبیعتا همان گونه که گفتم بخش حراست یکی از مواردی است که در حوزه نظارت وجود دارد اما در این شرایط نمی شود که بخش حراستی وجود داشته باشد اما در حوزه کیفیت ما نظارت دارای چارچوب و اصولی نداشته باشیم. من بر این باورم حلقه گمشده این ماجرا تعدادی از دوستان کارشناس هستند که در بیرون از دفتر موسیقی با آنها سلام و علیک هم داریم اما هیچ وقت دور یک میز ننشسته ایم تا با هم درباره این چالش ها حداقل صحبت کنیم. اساسا من فکر می کنم با توجه به این رویه که سیاستگزاری های کلان تمامی محتوای فعالیت های دفتر موسیقی را فراگرفته بنابراین حرف های ما به عنوان ناشر و تهیه کننده به گوش تصمیم گیرندگان نمی رسد.

مدیر نشر و پخش «جوان» با ذکر خاطره ای از فقدان نظارت کیفی مناسب در دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: ما در یک آلبوم مفهومی قطعه ای داشتیم که یک رهگذر با صدای فالش می بایست به زیرپل خواجو اصفهان می رفت و با خوانش یک اثر قطعه قبلی را به قطعه بعدی پیوند می داد اما در کمال ناباوری وقتی قطعه را برای تایید به دوستان مسئول ارسال کردیم، عزیزان به ما گفتند که اگر یک خواننده اصفهانی را به جای این مرد رهگذر در کار بیاوریم آنها مجوزهای لازم را به ما می دهند. ما به آقایان اعلام کردیم چارچوب محتوایی کار باید فالش باشد، حتی همان جا پیشنهاد دادیم لاقل یک شورایی به نام «شورای موسیقی تجربی» را در دفتر موسیقی وزارت ارشاد تاسیس کنید که بتوانیم به این نوع تفکر نیز احترام بگذاریم. من واقعا نمی دانم دوستان در برخی اوقات به قدری ریز جزییات می شوند که بسیار شگفت زده می شویم اما در جایی کار آنچنان از روی دست شان رد می شود که ما در مواردی شاهد اجرای آثار و آلبوم های پراز ایراد هستیم.

وی افزود: موضوعاتی که به آن اشاره مساله بسیار جدی است که باید هرچه زودتر مرتفع شود. چندی پیش بامداد افشار از آهنگسازان خلاق و مستعد سینما و تئاتر کشورمان که موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» و بسیاری از آثار نمایشی متعلق به اوست آلبومی را برای دریافت مجوز به دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارسال کرد اما درکمال تعجب این آلبوم به دلیل تجربی بودن یا آوانگارد بودن مورد تایید کارشناسان قرار نگرفته و پرونده آلبوم به راحتی کنار گذاشته شد. من معتقدم چنین رویکردی قطعا پویایی یک جریان را می گیرد موضوعی که در موسیقی پاپ وجود ندارد و گویا این موشکافی فقط در اشکال دیگری از موسیقی وجود دارد.

کد خبر 4397963 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: دفتر موسیقی وزارت ارشاد موسیقی ایرانی موسیقی تلفیقی نیما جوان مردم علیه احتکار تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم سینمایی سینمای مستند سریال ایرانی فیلم کوتاه کنسرت موسیقی موسیقی کلاسیک سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان نمایشگاه نقاشی موسیقی پاپ اسکار جشنواره موسیقی جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۸۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیط کنسرت‌ ارزان می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران، گفت: رزمندگان اسلام افتخار بزرگی آفریدند. انتقام سخت از آستین فرزندان امام و رهبری بیرون آمد و هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو ریخت.
وی ادامه داد: این اقدام مایه مباهات همه آزادگان و مستضعفان جهان شد و شکوه و عظمت فرزندان انقلاب را نشان داد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدام جدید شورای فرهنگ عمومی، گفت: برای پیشرفت حوزه اقتصاد این حوزه را در شورای فرهنگ عمومی با یک پیوست فرهنگی توام کردیم. این پیوست با هدف لحاظ شدن همه الزامات فرهنگی در پیشرفت‌های اقتصادی تهیه شد که به زودی به صورت عمومی منتشر می‌کنیم.

وی با اشاره به جلسه شورای انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: تصویب اولیه سند ملی ثبت پوشش اسلامی ـ ایرانی را داشتیم. این سند از زمان ابلاغ اجرایی می‌شود نتایجش در جامعه قابل مشاهده است. امروز در جلسه دولت با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع تخصیص یارانه فرهنگی برای نمایشگاه کتاب در سالجاری، با ابعاد گسترده‌تر نسبت به سالهای گذشته انجام شود. همه ساله به دانشجویان، طلاب و اساتید دانشگاه یارانه تخصیص می‌دادیم و از امسال با برنامه‌ای که داریم یارانه فرهنگی به سایر اقشار هم توسعه می‌یابد.

اسماعیلی ادامه داد: مناطق محروم را ویژه خواهیم دید و با استفاده از سامانه‌های فروش برخطی که در اختیارمان قرار گرفته که یک تحول و گام اصلی برای برقراری عدالت فرهنگی است، گام‌های مهمی را بر خواهیم داشت. در خرید برخط فرهنگی همزمان با تهران متقاضیان می‌توانند از اقصی نقاط کشور وارد سامانه برخط شوند و کتابهای مدنظرشان را خریداری کنند. کتاب‌های خریداری شده به صورت رایگان در منازل‌شان تحویل خریداران می‌شود. وی با تشکر از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، گفت: تخصیص ارز مبادله‌ای حجاج خانه خدا انجام شد و ان‌شاءالله ۹۰ هزار زائر از اواخر اردیبهشت ماه به حج اعزام می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کاهش قیمت بلیط کنسرت‌ها، تصریح کرد: با همکاری خوب تهیه‌کنندگان اجراهای صحنه و معاونت هنری وزارتخانه، کنترل و نظارت قوی‌تر پیدا می‌کند تا قیمت بلیط این مراسم‌ها به زیر یک میلیون تومان و حداکثر ۹۰۰ هزار تومان کاهش یابد.

وی با تشریح آخرین اقدامات وزارتخانه تحت امرش برای سند ملی پویانمایی، گفت: با ابلاغ رییس‌جمهور اواخر اسفند ۱۴۰۲ بنیاد ملی پویانمایی را افتتاح کردیم. کارهای توسعه‌ای با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مساعدت رییس‌جمهور حل شده است. اعضای پیشنهاد برای هیات امنای بنیاد ملی پونمایی را معرفی کردیم و به زودی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن تعیین می‌شوند. اسماعیلی از دنبال کردن شهر جهانی صنایع خلاقیت فرهنگی سخن گفت و افزود: ایجاد مجموعه‌های شهرک‌های تولید صنایع خلاق فرهنگی را در شهرهای اصفهان، کیش، تهران، مشهد، پرند و تبریز که تاثیر بسزایی در جهش اقتصاد فرهنگ‌بنیاد دارند، دنبال می‌کنیم. آثار خوب آن به زودی برای همه قابل مشاهده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح بازسازی تئاتر شهر، گفت: این پروژه از ابتدای دی ۱۴۰۲ آغاز شده است و حداکثر تا سال آینده حریم تئاتر شهر با ایجاد فضاهای جدید نمایشی خارج از محدوده در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌گیرد. ساماندهی دست‌فروش‌ها در این منطقه نیز توسط شهرداری در جریان است. سند هنر نمایشی و تئاتر از قبل از عید نوروز در شورای هنر مطرح شده و ان‌شاءالله به زودی تصویب می‌شود. در بازدید از اداره تئاتر شهر تهران با مخروبه شدن این اداره روبرو بودیم که ان‌شاءالله ۸ پلاتوی جدید تا پایان سالجاری در این اداره در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌گیرد.

اسماعیلی از راه‌اندازی موزه تئاتر و همچنین اختصاص بودجه ویژه در قالب قانون برنامه هفتم برای بخش موسیقی خبر داد.

کد خبر 845216 منبع: ایسنا برچسب‌ها كنسرت موسيقى خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

دیگر خبرها

  • عضو دفتر رهبری: برخی مسئولان به دلیل اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابی تذکر گرفتند
  • داوران جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو) معرفی شدند
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
  • تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت‌ها
  • مسعود نجابتی به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی انتخاب شد
  • بلیط کنسرت ارزان می‌شود
  • وزیر ارشاد از راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی خبر داد
  • بلیط کنسرت‌ ارزان می‌شود
  • فراخوان نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در سیستان و بلوچستان منتشر شد