Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: جابجایی دانش آموزان یکی از قدیمی ترین مدارس شهر گرگان به چالش بین خانواده ها و آموزش و پرورش گرگان تبدیل شده و آن ها (خانواده ها) می گویند به دلایل متعدد حاضر به جابجایی مدرسه فرزندان خود از جایی که ثبت نام کرده اند (دبیرستان ایرانشهر) به مدرسه جدید نیستند.

اما محل جدید کجاست و چرا خانواده ها حاضر به این جابجایی نیستند؟ دبیرستان پسرانه نمونه دولتی «امام علی (ع)» از طرف بنیاد فرهنگی مصلی نژاد در روستای محمدآباد گرگان ساخته شده و از محدوده شهر گرگان هم فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدرسه با دو هزار و ۷۰۰ مترمربع فضای آموزشی، ۸۰۰ مترمربع فضای ورزشی و ۲۰۰ متر فضای جانبی در سال گذشته کلنگ زنی شد و قرار است شهریورماه سال جاری به بهره برداری برسد.

این پروژه که با اعتبار پنج میلیارد تومان ساخته شده، دارای ۱۶ کلاس درس با امکاناتی مانند کتابخانه، نمازخانه، آزمایشگاه‌های مجهز فیزیک و شیمی و کارگاه کامپیوتر و سالن آمفی تئاتر است.

گفته شده، مدرسه از پروژه‌های بی نظیری بوده که در شمال کشور ساخته شده است.

در تیرماه سال جاری آموزش و پرورش شهرستان گرگان اعلام کرد که بنا دارد مدرسه نمونه دولتی پسرانه «ایرانشهر» را به این مکان منتقل کند و همین امر اعتراض خانواده‌ها را در پی داشته است.

ایرانشهر ثبت ملی شده است

مدرسه ایرانشهر که در سال ۱۳۱۷ تأسیس و به عنوان مدرسه ماندگار ثبت ملی شده است دو سال پیش با هزینه دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مقاوم سازی شد.

در این مدرسه حدود ۴۵۰ دانش آموز در مقطع متوسطه دوم در رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی در ۱۶ کلاس تحصیل می‌کنند.

۱۷۰ خانواده طوماری را امضاء و مخالفت خود را با جابجایی مدرسه ایرانشهر اعلام کردندیکی از عللی که مسئولان آموزش و پرورش برای جابجایی مدرسه بیان می‌کنند، انگیزه خیرّ آن، مبنی بر خاص بودن این مدرسه است، یعنی دانش آموزان خاص (نمونه دولتی یا تیزهوشان) باید در آن تحصیل کنند. موضوعی که نصرالله کشیری مدیر سابق آموزش و پرورش شهرستان گرگان نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: هیچ قولی به خیر مبنی بر تبدیل مدرسه فوق به نمونه داده نشده و صرفاً قرار بر ایجاد مدرسه‌ای خاص بوده است.

وی در اطلاعیه ای  که در فضای مجازی منتشر کرده و در آن به صحبت های مسئولان فعلی آموزش و پرورش واکنش نشان داده، افزود: مکان‌های مختلف به خیّر معرفی شد تا این مکان را انتخاب کرد.

تغییر کاربری ایرانشهر خلاف قوانین است

کشیری گفت: سهم کل فضای آموزشی گرگان کمتر از ۱۸ درصد است در حالی که ۲۵ درصد دانش آموزان در گرگان حضور دارند و ۵۸ درصد مدارس به صورت دو شیفته دائر بوده، تغییر کاربری ایرانشهر خلاف قوانین است.

در همین راستا یکی از والدین دانش آموزان مدرسه ایرانشهر به نمایندگی از خانواده‌ها به خبرنگار مهر گفت: ۴۰۰ خانواده از این جابجایی ناراضی هستند و ۱۷۰ نفر طوماری را امضا و مخالفت خود را اعلام کردند.

وی که خواست نام او منتشر نشود، افزود: برای رفتن به مدرسه معضلاتی از جمله جاده وجود دارد و همه می‌دانند که آن جاده ترانزیتی است و خطر جانی دارد.

نماینده خانواده‌ها ادامه داد: حدود ۵۰۰ دانش آموز در صبح و ظهر از این محل باید بروند و برگردند حال چه ترافیکی ایجاد خواهد شد.

پل عابر پیاده در مقابل مدرسه امام علی (ع) وجود ندارد

وی بیان کرد: روبروی مدرسه هم پل عابر پیاده وجود ندارد و نزدیکترین پل حدود هزار متر با آن فاصله دارد و دانش آموزان این مسیر را طی نمی‌کنند که از روی پل رد شوند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی جامعه که همه درگیر مشکلات اقتصادی هستند خانواده‌های زیادی توان پرداخت هزینه رفت و آمد به آن مکان را ندارند؛ اگر اکنون سرویس از در منزل تا مدرسه ایرانشهر ۱۰۰ هزار تومان است برای آن مسیر باید ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفت.

نماینده خانواده‌ها گفت: مدرسه ایرانشهر مشکل ساختمانی و ریزش و مسائلی از این دست ندارد و به صِرف این که یک خیّر پیدا شده و مکانی را ساخته ما نباید مدرسه را جابجا کنیم.

ایرانشهر نماد شهر است

وی اذعان کرد: اعلام شده آموزش و پرورش تصمیم دارد دبیرستان را به موزه تبدیل کند ولی اکنون چند قدم بالاتر از آن در پارک شهر موزه داریم مگر چند نفر در روز به آنجا مراجعه می‌کنند؟

نماینده خانواده‌ها اظهار کرد: مدرسه‌ای با قدمت ۸۰ سال، المان و نماد آموزش و پرورش و شهر است حال نباید با این مدرسه خاص کشور چنین رفتاری کنیم. اگر قرار بر جابجایی بود باید در دفترچه راهنمای آزمون، مکان مدرسه محمدآباد ذکر می‌شد تا خانواده‌ها حق انتخاب داشته باشند

وی افزود: خانواده‌ها نسبت به این امر اعتراض دارند و هر جا که مراجعه کردند جواب درستی نشنیده اند.

نماینده خانواده‌ها اظهار کرد: شورای تأمین شهر با جابجایی مخالفت کرده اما در شورای آموزش و پرورش استان به شرط برطرف کردن مشکلات ترافیکی و رفع نگرانی خانواده‌ها، مصوب شده است.

جابجایی در دفترچه راهنمای آزمون نیامده بود

وی با بیان این که این معضلات هنوز برطرف نشده، افزود: اگر قرار بر جابجایی بود باید در دفترچه راهنمای آزمون، مکان مدرسه محمدآباد ذکر می‌شد تا خانواده‌ها حق انتخاب داشته باشند.

وی ادامه داد: ما بر مبنای این که مدرسه بین میدان شهرداری و ولیعصر واقع شده تصمیم گرفتیم که فرزندانمان در آنجا تحصیل کنند، حتی زمان ثبت نام هم به ما اعلام نشد که جابجایی صورت می‌گیرد.

نماینده خانواده‌ها تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان جلسه‌ای ترتیب داد و مخالفت خود را با آن اعلام کرد.

وی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان بهترین گزینه برای انتقال به آن مکان است زیرا هم بچه‌ها بزرگتر هستند و هم یک زمان خاص رفت و آمد نمی‌کنند.

مشکلات مالی علت انصراف برخی از دانش آموزان شده است

نماینده خانواده‌ها اظهار کرد: مقرر شده سرویس رفت و آمد برای مدرسه بگذارند ولی برای آن هم باید هزینه داد و یا اگر بچه‌ای دیرتر به سرویس برسد تکلیف وی چیست یا اگر زودتر تعطیل شود چگونه برگردد؟

زندگی خانواده‌ها تحت تأثیر این تصمیم گیری واقع شده و اگر اتفاقی بیفتد چه کسی جوابگو خواهد بودوی با بیان این که مدرسه با شهر هفت کیلومتر فاصله دارد، گفت: برخی از بچه‌ها با شنیدن خبر جابجایی انصراف خود را از تحصیل در مدرسه نمونه دولتی اعلام کردند زیرا توانایی تأمین هزینه‌های مالی آن را ندارند.

وی بیان کرد: زندگی خانواده‌ها تحت تأثیر این تصمیم گیری واقع شده و اگر اتفاقی بیفتد چه کسی جوابگو خواهد بود؟

ایمنی مانع موافقت فرمانداری

نظر فرماندار شهر گرگان را در خصوص این جابجایی جویا شدیم؛ سید ابوالقاسم صفوی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به لحاظ ایمنی نمی‌توانیم با این کار موافقت کنیم.

وی افزود: مدرسه ایرانشهر مانند میدان شهرداری، بیمارستان پنج آذر، پارک شهر و میدان فخرالدین اسعد گرگانی نماد فرهنگی گرگان است و باید به آن بها دهیم.

صفوی ادامه داد: ایرانشهر باید دبیرستان باقی بماند و مردم گرگان هم علاقه‌ای به این تغییر ندارند.

وی اضافه کرد: به آموزش و پرورش تکلیف کردیم که اجازه ندارد این کار را انجام دهد و مخالف هرگونه تغییر کاربری به موزه و اداره هستیم.

صفوی توضیح داد: به لحاظ ایمنی مکانی که برای ساخت انتخاب شده به صلاح بچه‌ها نیست و طبیعی است که شورای تأمین شهرستان با توجه به این فاکتورها عدم موافقت خود را اعلام کند و قاعدتاً آموزش و پرورش موظف به اجرای این تصمیم است.

وی بیان کرد: اگر قرار است هرگونه تغییری صورت گیرد تمام مسئولیت‌های جانی و ایمنی بر عهده آموزش و پرورش خواهد بود.

صفوی اظهار کرد: آموزش و پرورش مسئولیت ارتقاء سطح کیفی آموزش و ارتقاء سطح فیزیکی مدارس را بر عهده دارد و مسئول ایمنی بچه‌ها نیست که چنین تصمیمی بگیرند.

تصویب در شورای اداری

برای مطلع شدن از آخرین تصمیمات در خصوص جابجایی با مدیر آموزش و پرورش شهرستان گرگان گفتگو کردیم، بهجت تربتی نژاد به خبرنگار مهر گفت: براساس آنچه در شورای آموزش و پرورش استان تصویب شده حکم برای ما لازم‌الاجر است.

کیفیت کار آموزش با امکانات و تجهیزات و شرایط خوبی که مدرسه امام علی(ع) دارد حتماً بالاتر می‌رودوی افزود: از همه دستگاه‌های اجرایی هم می‌خواهیم ما را در تأمین مسائل امنیتی و ایمنی دانش آموزان و رفت و آمد به مدرسه نمونه امام علی (ع) که توسط بنیاد فرهنگی مصلی نژاد ساخته شده یاری کنند.

تربتی نژاد افزود: خانواده‌ها صبوری کنند و ما را با آرامش بیشتری کمک کنند که راحت‌تر بتوانیم فعالیت‌های آموزشی مدرسه نمونه ایرانشهر را در نمونه امام علی (ع) انجام دهیم.

افزایش فضای آموزشی

وی تأکید کرد: این تجربه در بسیاری از مکان‌های دیگر هم انجام شده و چیز جدیدی نیست که نگران کننده باشد. مدرسه تیزهوشان از گذشته تاکنون دورتر از شهر بوده و دانش آموزان به آن رفت و آمد می‌کردند، مدرسه نمونه فنی و حرفه‌ای سرداران شهید در ۵۰۰ متری مدرسه نمونه امام علی (ع) قرار دارد و دانش آموزان در آن تحصیل می‌کنند.

تربتی نژاد گفت: ما نیازمند این هستیم که فضای آموزشی شهرستان گرگان را افزایش دهیم و کیفیت کار آموزش با امکانات و تجهیزات و شرایط خوبی که مدرسه امام علی(ع) دارد حتماً بالاتر می‌رود.

وی تصریح کرد: از ۲۵ شهریور در مکان جدید مستقر می‌شویم و امکانات مدرسه مهیا و کامل است و مشکلی ندارد.

مدرسه‌ای استاندارد با تجهیزات به روز در گرگان ساخته شده و آموزش و پرورش تصمیم دارد یکی از بهترین دبیرستان‌های خود را به آنجا منتقل کند اما به دلیل مکان یابی اشتباه صورت گرفته، دانش آموزان تمایلی به تحصیل در آن را ندارند.

در مسیر مدرسه بیش از یک ساعت وقت دانش آموزان تلف می‌شود ضمن این که تأمین امنیت جان بچه‌ها هم مطرح است؛ حال تصمیم گیری در این موضوع حساس که هر یک از طرفین اظهارنظرهای خود را دارند، قدری مشکل است. امیدواریم با امعان نظر مسئولان این مشکل برطرف شود؛ اشتباهی رخ داده و برای رفع آن، اشتباه دیگری مرتکب نشویم.

کد خبر 4398838

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل آموزش و پرورش گلستان خیران مدرسه ساز گرگان مدرسه مردم علیه احتکار بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان ماه محرم مشهد هفته دولت شیراز شهرکرد احتکار یاسوج خطبه های نماز جمعه بیرجند سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۴۹۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره‌ی آموزش خبرنگاری در دبیرستان شاهد سردار شهید قاجاریان نیشابور

 به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، معاون پرورشی دبیرستان شاهد سردار شهید قاجاریان در حاشیه این کلاس آموزشی گفت: این دوره آموزشی خبرنویسی با هدف پیشرفت مهارت دانش آموز خبرنگاران جدید و افزایش مهارت آنها در خبر نویسی برگزار شده است.
حسین سرداری با اشاره به اینکه این دوره در دو روز پیش بینی شده افزود: مدرس این دوره سجاد سرداری نیا دانش آموزخبرنگار پانا‌ی مدرسه است که با حضور بیش از ۱۵ خبرنگار دبیرستان برگزار شد.
حسین سرداری گفت: امیدواریم که این دوره باعث پیشرفت دانش آموزان در حوزه‌ی خبر نویسی شود و ما شاهد پیشرفت آنها در این رشته باشیم.

دیگر خبرها

  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • دوره‌ی آموزش خبرنگاری در دبیرستان شاهد سردار شهید قاجاریان نیشابور
  • سپاه پاسداران جان می‌دهد تا عزت ایران و ایرانی باقی بماند
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند
  • گلایه شهروندان از اختلال در سامانه آموزش و پرورش
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا ست
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند