Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-24@03:16:37 GMT

ابتلای ۲۵ درصد جنگل‌های لرستان به بیماری زوال بلوط

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۵۰۹۸۴

‌به گزارش ایلنا، شیرزاد نجفی در کارگروه تخصصی گیاه‌پزشکی جنگل‌ها و مراتع استان، با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این کارگروه، پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی است، خاطرنشان کرد: به استناد بخشنامه ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر ضرورت شناسایی مناطق آلوده و پیشگیری و جلوگیری از شیوع آفات و بیماری‌ها، این کارگروه تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عمده آفات و بیماری‌های جنگلی را پروانه برگ‌خوار بلوط، موریانه، لورانتوس (دارواش) و زوال بلوط دانست و اظهار کرد: متأسفانه از مجموع یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار سطح جنگل‌های استان، ۵۶۳ هزار و ۷۹۸ هکتار معادل ۲۵ درصد به بیماری زوال بلوط مبتلا هستند.

نجفی عمده علل این بیماری را، پیر شدن درختان بلوط، کم شدن بنیه درختان، ریزگردها، عدم زادآوری، هجوم آفات مثل پروانه برگ‌خوار و سوسک چوب‌خوار بلوط، از بین رفتن کنترل‌کنندگان طبیعی مانند سنجاب و اُفت آب‌های زیرزمینی دانست.
 
این مسئول بیان کرد: متأسفانه ۵۰ هزار هکتار از سطح جنگل‌های استان به آفت برگ‌خوار بلوط مبتلا هستند.
 
وی تصریح کرد: این آفت از اواخر اسفندماه هرسال تا نیمه دوم اردیبهشت سال بعد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مناطقی مانند چگنی، سپیددشت، چم چیت، بیشه، شول‌آباد، دادآباد و کهمان را آلوده کرده است.
 
نجفی در خصوص هجوم موریانه نیز عنوان کرد: متأسفانه در چند سال گذشته شاهد طغیان آفت موریانه در سطح اراضی جنگلی خصوصاً در منطقه شوراب هستیم و یکی از اهداف این کارگروه، اتخاذ تدابیر لازم به‌منظور کنترل این آفت بسیار خطرناک است.
 
وی در خصوص بیماری نیمه انگلی لورانتوس در سطح جنگل‌های استان نیز افزود: بخش عمده‌ای از جنگل‌های استان، خصوصاً مناطق درب گنبد کوهدشت و دره نَصَب شهرستان خرم‌آباد به این آفت مبتلا شده‌اند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جنگل منابع طبیعی منابع طبیعی و آبخیزداری بلوط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۵۰۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در پاسخ به سوالات کاربران فضای مجازی در مورد سلامتی فرزندش گفت: به تازگی آرام شده‌ام و می‌توانم به این سوال جواب بدهم، حال ترانه خوب نبوده، اما الان خوب است.

او ادامه داد: برای ترانه دعا کنید، بیماری [داشتن]سخت است به خصوص اگر منشأ آن مشخص نباشد و من از همه‌ی دوستان و طرفدارانش می‌خواهم برای ترانه دعا کنند و انرژی‌های مثبت و عشق بفرستند.

وی همچنین از مردم خواست که فعلا در خصوص سلامتی ترانه علیدوستی سوالی نپرسند.

مادر ترانه علیدوستی گفت: من هم بسیار نگران بودم، اما از نگرانی در آمده ام و به همین دلیل است که حال طرفداران و دوستانش را درک میکنم.

دیگر خبرها

  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • موردی از شیوع آفت «جوانه خوار بلوط» در کردستان گزارش نشده است
  • ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص
  • آخرین وضعیت ترانه علیدوستی پس از خبر ابتلای وی به بیماری + عکس
  • ابتلای ترانه علیدوستی به بیماری سخت نامشخص؛ داستان چیست؟
  • ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟
  • ابتلای ترانه علیدوستی به بیماری نامشخص؛ داستان چیست؟
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد