Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: بهرام صلواتی (عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم و مدیرگروه مهاجرت پژوهشکده سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف) با اشاره به تاثیر بالا رفتن نرخ ارز بر ادامه تحصیل دانشجویان اتباع خارجی به ویژه دانشجویان افغانستانی گفت: طبق آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حدود ۱۲ هزار دانشجوی افغانستانی در ایران مشغول به تحصیل هستند، اما طبق آمار سفارت افغانستان این تعداد ۱۷ هزار نفر قلمداد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور کلی ۱۲ تا ۱۷ هزار دانشجو افغانستانی در سیستم آموزشی‌ کشور ما مشغول به تحصیل هستند که حدود ۱۰ هزار نفر از آنها از طریق کنکور وارد دانشگاه‌ شدند. به تعبیر دیگر این دانشجویان ساکن ایران و در سیستم آموزشی ما تحصیل کردند و سپس وارد دانشگاه‌ شدند.
به گزارش خرداد و به نقل از ایلنا:وی ادمه داد: نکته مهم این است که ما در مواجهه با دانشجویان افغانستانی مانند دانشجویان بین المللی برخورد می‌کنیم، حال چه آنها ساکن ایران باشند و چه از خارج از کشور برای تحصیل به ایران آمده باشند، اما تعداد زیادی از این دانشجویان قبلا در خاک ایران بودند و یا حتی در ایران متولد شده‌اند. ضمن اینکه بیشتر این دانشجوها باید به عنوان دانشجوی آزاد و با شهریه تحصیل کنند، نکته اینجاست که شهریه آنها به صورت ارزی محاسبه می‌شود.
صلواتی با بیان ۵ برابر شدن شهریه این دانشجویان به نسبت سال گذشته افزود: با توجه به تحولات ارزی که به وجود آمده و رشد چشمگیر قیمت ارز و کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی یک مشکل حاد اقتصادی برای دانشجویان اتباع خارجی به ویژه دانشجویان افغانستانی که بیشترین جامعه آماری دانشجویان خارجی کشور ما هستند، به وجود آمده است. در این میان از سایر کشورهای همجوار دانشجویان زیادی در کشور ما مشغول به تحصیل هستند، اما بزرگترین جامعه دانشجویی در ایران را دانشجویان افغانستانی تشکیل می‌دهند. شهریه این دانشجویان که با دلار محاسبه می‌شود، با بالا رفتن قیمت دلار به طور متوسط نسبت به سال گذشته ۵ برابر شده است و این مساله باعث شد؛ مشکلات بسیار جدی برای این دسته از دانشجویان پیش بیاید.
مدیر گروه مهاجرت پژوهشکده سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: نکته مهم این است که بیشترین مشکل برای دانشجویان افغانستانی در رشته پزشکی به وجود آمده است. بنابر اطلاعی که من از سفارت افغانستان بدست آوردم در حال حاضر حدود ۸۰ تا ۹۰ دانشجوی افغانستانی به دلیل اینکه قادر به پرداخت شهریه نیستند از ادامه تحصیل خود انصراف داده‌اند. این شهریه به طور متوسط دو هزار و ۷۰۰ دلار است که با قیمت آزاد ارز امروز بالاتر از ۳۶ میلیون تومان است که برای دانشجویان افغانستانی هزینه بسیار سنگینی است.
وی ادامه داد: البته وزارت علوم در تلاش است این مشکل را حل کند، اما در عین حال بخشی از کار این دانشجویان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مربوط می‌شود. همچنین موضوعی تحت عنوان استقلال "عمل دانشگاه‌ها" مطرح شده که امیدواریم از این طریق بتوان مساله را حل کرد، زیرا اگر دانشجویان نتوانند مشکلاتشان را حل کنند از ادامه تحصیل محروم خواهند شد.
صلواتی اضافه کرد: در نشستی که چندی پیش با منتخبین دانشجویان افغانستانی در ایران داشتیم، این گلایه از سوی دانشجویان مطرح بود که چرا باید شهریه ما به شکل ارزی پرداخت شود؟ البته این مساله مربوط به قبل از تحولات ارزی می‌شود و حالا این مشکل به اوج خود رسیده است. با توجه به سطح حقوق و درآمدی که این افراد دارند، پراخت شهریه برای آنها اکنون به مرحله غیرممکن رسیده است. ضمن اینکه مشکل شهریه‌ها دامن‌گیر دیگر دانشجویان بین‌المللی ساکن ایران نیز خواهد شد.
عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم کشور تاکید کرد: از آنجا که بیشترین آمار دانشجویان اتباع خارجی در ایران را دانشجویان افغانستانی تشکیل می‌دهند، به طبع این مشکل برای این افراد پررنگ‌تر خواهد بود.
وی تصریح کرد: پیش از این مشکلات دانشجویان بین‌المللی در داخل کشور به مسائل آیین‌نامه‌ای یا قانونی مربوط می‌شد. در این میان مهم‌ترین موضوع برای دانشجویان افغان مساله رفت و آمد و مدارک اقامتی بوده، اما الان چالش اقتصادی نیز به دیگر مشکلات این افراد اضافه شده است.
صلواتی با اشاره به کاهش سهم ایران در استفاده از دانشجویان بین المللی به نسبت رقبایش گفت: من از مسئولان درخواست می‌کنم هرچه سریعتر برای این موضوع فکر اساسی کنند، زیرا ما در شرایط منطقه‌ای در قیاس با رقبایی مثل ترکیه و عربستان که در تلاش هستند، سهم بیشتری از دانشجویان بین المللی داشته باشند، وضعیت خوبی نداریم و این مساله باعث می‌شود که شرایط کشور نامساعدتر هم بشود و ما به نوعی با ترک تحصیل، خروج از تحصیل و یا مهاجرت دانشجویان افغانستانی از کشور مواجهه شویم که این باز هم سهم ما را از سبد دانشجویان بین‌المللی کاهش می‌دهد.
مدیر گروه مهاجرت پژوهشکده سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: همین مساله برای دانشجویان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند نیز پیش خواهد آمد. اگر تا پیش از این بحث جا به جایی دانشجویان به داخل و خارج از کشور ابعاد اجتماعی، فرهنگی و شغلی داشته است، زین پس نیز بحران غالب اقتصادی نیز به آن اضافه شده است.
صلواتی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر تامین هزینه‌های آزمون زبان آیلتس دشوار شده و به مرز سه میلیون تومان رسیده است. اگر بخواهیم دیگر هزینه‌ها اعم از ترجمه و ترخیص مدارک و... را در نظر بگیریم، هزینه آمادگی برای درخواست تحصیلی به حدود چند ده میلیون تومان می‌رسد. در کنار آن هزینه‌‎های تحصیل دانشجویان ایرانی خارج از کشور گاها به بیش از چند صد میلیون تومان خواهد رسید.
او با اشاره به نیمه پر لیوان و ارائه راهکار برای استفاده از این شرایط بیان کرد: این مساله یک نیمه پر هم می‌تواند داشته باشد به این صورت که هزینه تحصیل در کشور ما نسبت به دیگر کشورها پایین‌تر است و می‌توانیم از این طریق جاذبه تحصیلی ایجاد کنیم به شرط اینکه سیستم آموزش عالی ما بتواند به شکل فعال در عرصه تبلیغات و معرفی دوره‌ها و رشته‌ها کار کند. ناگفته نماند چندی پیش وزیر علوم به ظرفیت خالی دانشگاه‌ها اشاره کرد که باعث تعطیلی برخی واحدها شده است.
وی افزود: یکی از اهداف کشورهای دنیا برای جذب دانشجو پرکردن صندلی‌ها‌ی خالی سیستم آموزشی و ایجاد شغل است به عنوان مثال در آمریکا به ازای هر دو دانشجوی بین‌المللی یک شغل ایجاد می‌کنند. ما نیز می‌توانیم با جذب دانشجویان با دریافت شهریه ارزی کم برای حل این بحران کمک کنیم، اما برای آن دسته از دانشجویان اتباع خارجی که اینجا به دنیا آمده‌اند یا خانواده‌هایشان در ایران ساکن هستند و درآمد ریالی دارند، این موضوع چالش بزرگی است.
عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم در پایان اظهار داشت: با وجود این شرایط تعاملات بین‌المللی سیستم آموزشی و پژوهشی ما برای حضور در کنفرانس‌ها و مجامع علمی، چاپ و انتشار مقالات، کتاب‌ها و... که با دلار محاسبه می‌شود، تحت شعاع قرار خواهد گرفت و حتی ممکن است تا یکی دو سال آینده باعث کاهش شدید حضور در مجامع و جریانات علمی شود که از الان باید برای حل آن برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام داد. برچسب ها: افغانستان ، انصراف ، ارز

منبع: خرداد

کلیدواژه: افغانستان انصراف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۵۱۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟

«در ایران روزانه حدود هزار و ۲۰۰تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان حدود هزار تن از سوی شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰تن هم از سوی کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود.» این‌ها را محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی در ایران در مورد آمار تولید و صادرات بستنی در کشور به همشهری می‌گوید. اما مهم‌تر از بستنی‌هایی که مصرف داخلی دارند، لژیونر‌ها و صادراتی‌ها هستند؛ بستنی‌هایی که با برند ایرانی شهرت جهانی کسب کرده و دل مشتری‌ها را به‌دست آورده‌اند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، شکری در مورد صادرات بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند؛ صادراتی که رکورد ۴۰۰تن بستنی در روز را به دست‌آورده است؛ بستنی‌هایی که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات به‌ویژه شهر دوبی می‌رسند. علاوه بر حوزه خلیج‌فارس، بستنی‌های ایرانی به کشور‌های آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و حتی کشور‌های آفریقایی مانند لیبی هم صادر می‌شود و صادرکنندگان نیم‌نگاهی هم به بازار چین دارند.»

مردم جهان بستنی ایرانی را با چه طعم‌هایی دوست دارند؟

شکری با بیان اینکه صادرات بستنی ایرانی به کشور‌های دیگر با توجه به فرهنگ و ذائقه هر کشوری و با بسته‌بندی‌های مختص هر منطقه انجام می‌شود، می‌گوید: «چینی‌ها مزه‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران را خیلی دوست دارند و کشور‌های همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.»

این فعال صنعت تولید و تجارت بستنی با بیان اینکه بستنی ایران حتی به آمریکا و کانادا هم صادرات می‌شود، می‌گوید: «هرچند صادرات ما به این کشور‌ها محدود به ایرانیان ساکن در آنجا می‌شود، اما در شهر‌هایی مانند تورنتو عرضه بستنی ایرانی به جز فروشگاه‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی هم رسیده، ضمن اینکه به‌دنبال توسعه صادرات بستنی به آمریکا هم هستیم.»

بستنی زعفرانی ابتکار ایرانی

بستنی از فرنگ به ایران رسید. ناصرالدین‌شاه قاجار در سفر به فرانسه بعد از خوردن بستنی میوه‌ای فرانسوی، عاشق این دسر جذاب شد و به خدم‌وحشم خود دستور داد طرز تهیه آن را از فرانسوی‌ها بگیرند و به ایران بیاورند و اینگونه شد که پای بستنی به ایران باز شد. نخستین کسی که در تهران بستنی درست کرد «ممد ریش» نامی بود که با چرخ دوره‌گردی‌اش روانه کوچه و بازار می‌شد و بستنی می‌فروخت. پس از او، اکبر مشتی (مشدی) به بستنی رنگ و بوی ایرانی داد و بستنی زعفرانی تولید کرد. طعم این بستنی آنقدر خاص و خوب بود که خیلی زود در میان ایرانیان و جهانیان محبوب شد. اواخر دهه۴۰ شمسی، دستگاه‌های بستنی‌سازی وارد ایران شدند و بستنی در طعم‌ها و برند‌های مختلف عرضه شد.

بستنی گران شده، مشتری آب رفته

مغازه‌داران می‌گویند رشد قیمت این خوراکی پرطرفدار باعث شده تقاضا برای خرید بستنی کاهش پیدا کند. رئیس اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ تهران با تأیید این موضوع می‌گوید: «تورم بر میزان تقاضا برای آبمیوه و بستنی اثرگذار بوده و تقاضا تا حدودی کم شده است. برای همین با وجود اینکه هزینه‌ها بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است، صنف ما برای حمایت از مصرف‌کنندگان و برای حفظ بازارمان، تصمیم گرفت امسال فقط حدود ۲۰درصد افزایش قیمت داشته باشد».

محسن مبرا، ضمن تأکید بر اینکه بستنی قیمت مصوب ندارد، ادامه می‌دهد: «از سال۱۴۰۲ بنا بر مصوبه سازمان حمایت، دیگر نرخ مصوب نداریم و نرخ‌ها از سوی خود تولیدکننده‌ها تعیین می‌شود.»

قیمت انواع بستنی در بازار

کماکان ارزان‌ترین بستنی بازاری بستنی یخی است. بستنی یخی میوه‌ای در برند‌های مختلف ۷ هزار تومان است. بستنی چوبی میلکی۱۰ هزار تومان، بستنی کیم ۱۰ هزار تومان، بستنی کیک تیرامیسو ۱۵ هزار تومان، قیفی ۱۵ هزار تومان، بیسکورول ۲۰ هزار تومان، بستنی لیوانی ماراش با شیر بز ۳۰ هزار تومان، بستنی چوبی سالار ۳۰ هزار تومان و بستنی مگنولیا ۴۰ هزار تومان است.

همچنین بستنی یک لیتری طالبی و وانیلی۸۰ هزار تومان است.

هر کیلو بستنی سنتی ساده هم در تهران بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و نوع ویژه و ۴ مغز آن بین ۲۰۰ تا ۲۷۵ هزار تومان است. هر کیلو بستنی میوه‌ای هم در طعم‌های مختلف انبه، توت‌فرنگی و ... بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است.

اگر بخواهید بستنی سنتی در میزان کم سفارش دهید یک ظرف کوچک بستنی سنتی حدود ۴۰ هزار تومان و یک ظرف کوچک بستنی میوه‌ای شامل ۴ اسکوپ (هر اسکوپ بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان) حدود ۷۰ هزار تومان است. اگر هوس بستنی قیفی هم کنید هر عدد آن بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان است. بستنی قیفی متری هم که در بعضی مغازه‌ها عرضه می‌شود با توجه به اندازه کوچک، متوسط و بزرگ به قیمت ۵۰ هزار، ۶۰ هزار و ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

دیگر خبرها

  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند
  • آمادگی دانشگاه کاشان برای پذیرش دانشجویان تعلیق شده آمریکا و اروپا
  • احتمال انصراف ریاض از میزبانی مسابقات کشتی
  • ادبیات عجیب یک افغانی درباره ایران و افغانی‌های مهاجر
  • دلار بیش از ۵۰ و چند هزار تومان توجیه علمی و اقتصادی ندارد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • جدیدترین پیام رئیس برای انصرافی‌های تیم ملی
  • شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی + فیلم
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا تعلیق دانشجویان حامی فلسطین را از تحصیل آغاز کرد
  • پیروزی بدون جنگ