Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:51:09 GMT

حمله قلبی و سکته مغزی در کمین بیماران مبتلا به سپسیس

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۵۴۹۳۸

حمله قلبی و سکته مغزی در کمین بیماران مبتلا به سپسیس

تهران – ایرنا – مطالعات جدید نشان می دهد بیمارانی که به دلیل عفونت خون (سپسیس) در بیمارستان بستری می شوند، در چهار هفته اول پس از ترخیص در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دارند.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، عفونت خون، قاتل شماره یک بیماران بیمارستانی است و باید به محض مشاهده درمان آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عفونت خون یا سپسیس که گاهی مسمومیت خون نیز نامیده می شود، یک واکنش ایمنی خطرناک و جدی است که بر اثر ترشح مواد شیمیایی ایمنی به داخل جریان خون برای مباررزه با عفونت بوجود می آید و می تواند منجر به مرگ شود.
التهاب ناشی از عفونت خون سبب سوراخ شدن عروق و تولید لخته می شود، در نتیجه جریان خون کافی به ارگان های بدن نمی رسد و ارگان ها بر اثر کمبود اکسیژن و مواد غذایی دچار اختلال می شوند. در موارد حاد، فشار خون به اندازه ای کاهش می یابد که قلب ضعیف شده و دچار شوک سپتیک می شود. در این حالت کبد، کلیه، ریه و اندام های حیاتی دیگر دچار نارسایی می شوند.
سپسیس از هرنقطه ای از بدن می تواند آغاز شود، بنابراین علایم متفاوتی دارد. معمولا تشخیص بیماری تا زمان بروز علایم دشوار است. معمولا بیماری در سه مرحله سپسیس، سپسیس حاد و شوک سپسیس بروز می کند. تب اولین نشانه بیماری است. ضربان قلب افزایش می یابد و بیش از 90 ضربان در دقیقه می شود. اختلال در تنفس، عملکرد غیر طبیعی قلب، شکم درد، کاهش تعداد پلاکت، کاهش ادرار، خارش پوست، بروز لکه های تیره روی پوست، لرز، ضعف شدید، بیهوشی و سردرگمی و هذیان از مهمترین علایم بیماری هستند. حالت پیشرفته بیماری که شوک سپسیس نام دارد، سبب کاهش فشار شدید خون، نارسایی اندام داخلی و مرگ می شود.
این مطالعه با بررسی اطلاعات پزشکی بیش از یک میلیون نفر در آسیا که 42 هزار و 316 نفرشان به سپسیس مبتلا بودند نشان می دهد حمله قلبی و سکته مغزی این افراد را پس از ترخیص از بیمارستان تهدید می کند و چهار هفته اول پس از ترخیص دوران بحرانی برای این بیماران است. این مطالعه تایوانی نتایج یک مطالعه دانمارکی را تایید می کند و نشان می دهد این بیماران باید پس از ترخیص از بیمارستان نیز تحت نظر باشند.
بر اساس مطالعات محققان انجمن پزشکی کانادا، سپسیس عامل مرگ هشت میلیون نفر در سال در سراسر جهان است.
نتایج این مطالعه در نشریه CMAJ منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي عفونت خون سپسيس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۵۴۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به برداشت اعضای بیمار مرگ مغزی در بیمارستان دشتستان، گفت: در این راستا بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد. - اخبار استانها -

نادر شکیب آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دشتستان، با اشاره به اینکه اهدای عضو بیماران مرگ مغزی به دیگر بیماران نیازمند به اعضا جان می‌بخشد از اهدا عضو بیمار مرگ مغزی یک بانوی دشتستانی خبر داد و اظهار داشت: لیلا حاجیانی ساکن روستای عیسوند شهرستان دشتستان با رضایت خانواده نوع دوستش دومین اهدا کننده عضو سال جاری شد.

وی تصریح کرد: این بانوی 50 ساله با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان شهید گنجی برازجان منتقل شد که بعد از انجام آزمایشات تشخیصی لازم، خون‌ریزی در بطن‌های مغزی به علت فشار خون کنترل نشد و متأسفانه همین امر باعث مرگ مغزی این بانو شد.

شکیب آزاد اضافه کرد: به دنبال تأیید مرگ مغزی این بانو، در نهایت با رضایت پدر و مادر مهربانش، کلیه‌ها و کبد آن برداشت شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از زحمات کارکنان بخش ICU جراحی، پزشکان تأیید کننده و مدیریت بیمارستان شهید گنجی برازجان در همراهی این عمل خاطرنشان کرد: این 117 همین برداشت عضو استان بوشهر و دومین برداشت اعضای بیماران مرگ مغزی سال جاری است.

وی اضافه کرد: تاکنون 7 قلب بیماران مرگ مغزی از استان بوشهر با پرواز به تهران و شیراز برای پیوند به بیماران انتقال داده شده است.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • پله نوردی باعث افزایش طول عمر می شود
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!