Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ فریبا رضایی  گفت : در راستای مدیریت یکپارچه تفاهم نامه ای هم با 18 اداره بسته شده که همکاری های خوبی هم صورت گرفته است.

وی افزود: در مدیریت یکپارچه خود دستگاه ها و ادارات مختلف هم باید پای کار باشند و اداره حفاظت محیط زیست تنها هماهنگ کننده و تلفیق کننده طرح ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تاکید کرد: در همین راستا از بسیاری تخلفات جلوگیری شده و در سال های 95 و 96 حدود 45 مورد ساخت و ساز غیرقانونی در حریم دریاچه زریبار تخریب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضایی با اشاره به اینکه کمک مردم برای حفاظت از محیط زیست هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: کارگاه سیپا در راستای اطلاع رسانی، آموزش و ارتقای سطح فرهنگ محیط زیستی مردم محلی یکشنبه هفته آینده در مریوان برگزار می شود.

فعالیت های مخرب انسانی، بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، باعث ورود حجم زیادی از رسوبات به دریاچه شده و حیات اکولوژیک این منبع آبی منحصر بفرد و طبیعی را با خطر مواجه ساخته است.

 پناهگاه حیات وحش زریبار و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.

تاکنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پرنده تالاب حفاظت محیط زیست ساخت و ساز محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۵۸۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 رویا درنای بلژیکی که زمانی به عنوان همسفر امید تک درنای سیبری به مازندران آورده شد اکنون بعد از گذشت بیشتر از یکسال حضورش در این استان به خانه جدیدش در منطقه خوش آب و هوای و در چند کیلومتری "اُجاکله" محل قبلی استقرارش نقل مکان کرده است.

به گزارش فرارو، خبرگزاری ایرنا نوشت: "‌رویا "‌درنای بلژیکی که زمانی قرار بود یار و همسفر "امید" تک درنای سیبری باشد از بلژیک بار سفر به مازندران بیست و ششم بهمن ۱۴۰۱ با هماهنگی دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تالاب بین المللی فریدونکنار منتقل شد.

رویا سفر خود را از یک قفس شروع کرد و در تمامی مسیر بلژیک تا مازندران را مجبور به حبس در این قفس بود و به امید روزی که بتواند از این قفس رها شود پا به این خطه از شمال کشور گذاشت و البته این امیدش هم نتیجه داد.

طرح همسفر شدن رویا و تلاش‌ها برای همزادی طبیعی و محیطی این ۲ پرنده با رهاسازیش از قفس ادامه یافت و پس از گذشت پنج روز از زمانیکه به مازندران آمد با فراهم شدن همه شرایط، درنا همسفر بلژیکی با رها شدن از قفس طبیعی استتار شده در کنار درنای سیبری تالاب فریدونکنار قرار گرفت.

آن ۲ روز ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ پس از ۳۴ روز اقامت به صورت مشترک، تالاب بین المللی فریدونکنار را به سمت سیبری ترک کردند، اما رویا که تمام طول عمر زندگیش را در یک مرکز محدود و محصور نگهداری در بلژیک سپری کرده بود نتوانست مسیر را ادامه دهد و در ۲۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در منطقه‌ای در عباس آباد تنکابن در مازندران فرود آمد و این بار او را به منطقه "اجاکله"‌در نزدیکی تالاب فریدونکنار منتقل کردند.

ازآن زمان تاکنون تمامی اقدامات محیط زیست کشور و مازندران حول این محور قرار داشت تا این پرنده در آسایش و آرامش کامل در این مدت انتظار امید تک درنای سیبری روزگار خود را در این استان سپری کند و برای این منظور اداره کل محیط زیست مازندران سنگ تمام گذاشت و تمامی امکانات مورد نیاز از جمله مه پاش برای خنکی هوا و رطوبت و نیز حضور شبانه روزی محیط بانان را فراهم کرده است.

دفتر فصل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در مازندران با نیامدن امید تک درنای سیبری به تالاب فریدونکنار سپری شد و همانطور که مسوولان محیط زیست استان اظهار داشتند رویا تا فصل سرد امسال نیز در این استان ماندگار شده است.

با توجه به تداوم حضور و میزبانی از این مهمان فرنگی، محیط زیست مازندران با لحاظ کردن نظر کارشناسان ملی و بین المللی حیات وحش تدابیر جدیدی برای محیط زیست این پرنده در نظر گرفته است که در نخستین گام جابه جایی محل سکونت آن است.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران از تغییر محل سکونت رویا خبر داد و گفت که محل جدید در فاصله چند کیلومتری از اجاکله و در تالاب فریدونکنار قرار دارد.

کوروس ربیعی افزود: براساس نظرات کارشناسان محیط زیست برای مکان یابی محیط زیست مناسب این پرنده جزیره‌ای کوچک در محیط تالابی و آب بندانی انتخاب شد و رویا به آنجا منتقل شده است.

وی ادامه داد: محل سکونت جدید رویا در منطقه "بنه کنار ازباران"‌در تالاب فریدونکنار قرار دارد که محیطی مناسب برای زیست پرنده است.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در توضیح محیط زیست جدید این پرنده گفت که محیط تالابی و آب بندانی و جزیره کوچک محل استقرار این پرنده با سازه ساخته شده از نی مناسب سازی شده است.

وی ادامه داد: این جزیره کوچک فراگرفته با آب برای درنا که زندگیش به آب وابسته است مناسب و مطلوب است همچنین سازه ساخته شده با نی به عنوان به آب وصل شده است.

ربیعی اظهار داشت‌:‌محیط آبی این جزیره امکان بدست آوردن مواد تغذیه‌ای را برای پرنده فراهم کرده و همچنین از حالت یکنواختی محیط قبلی خارج شده است.

وی گفت: رویا تا فصول سرد امسال در این مکان می‌ماند و بعد از آن در صورت فرود امید تک درنای سیبری در تالاب فریدونکنار به این محل منتقل خواهد شد.

درنای سیبری به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شد که جمعیت مرکزی آن به هند مهاجرت می‌کرد که منقرض شد، جمعیت غربی به ایران می‌آمد که الان فقط یک درنای نر با نام امید از آن باقی مانده که با تلف شدن آن این جمعیت نیز کامل منقرض می‌شود، اما جمعیت شرقی آن هنوز وجود دارد و می‌گویند که سه هزار درنا از آن همچنان به چین مهاجرت می‌کند.

درنا‌ها برای زندگی به آب وابسته اند به طوری که تغذیه، لانه‌سازی، زادآوری و زمستان‌گذرانی این پرنده در تالاب‌ها ترجیحا وسیع و کم عمق (حداکثر ۳۰ سانتیمتر) آب شیرین با میدان دید مناسب است و بیشتر از ریشه‌ها، جوانه‌ها، دانه‌های گیاهان آبزی، حشرات، ماهی‌ها و جوندگان کوچک تغذیه می‌کنند که در ایران تالاب فریدنکنار هر ساله میزبان یک درنا می‌شود که باقیمانده از جمعیت غربی آن است که اگر این یک عدد درنا هم از بین برود جمعیت غربی آن کامل منقرض می‌شود.

دیگر خبرها

  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • (ویدیو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • (ویدئو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی در جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها
  • بنای افزایش مساحت زمین‌های کشاورزی در فارس را نداریم
  • اولین گوساله گوزن زرد ایرانی سال جدید در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • اجرای طرح "شهر نی" در تالاب شادگان