Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکو - ایرنا - سرمایه گذاری های روسیه در جمهوری تاتارستان در چند سال اخیر گواه این واقعیت است که روس ها به دنبال ارایه الگویی موفق از یک شهر اسلامی در مرکز پهناورترین کشور جهان هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، جمهوری تاتارستان با مساحت 68 هزار کیلومتر مربع و سه میلیون 786 هزار جمعیت در منطقه ولگای روسیه واقع شده و در آن بیش از 170 قوم زندگی می کنند و تاتارها با 48.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 درصد اکثریت جمعیت آن را تشکیل می دهند.
دولت روسیه براساس همین سیاست به تازگی همایش سه روزه ای را با عنوان «گفت وگوی بین فرهنگ ها» در طول سه روز در شهر کازان پایتخت جمهوری تاتارستان برگزار کرده است.
این همایش به پیشنهاد «منتیمیر شایمیف» رئیس جمهوری پیشین تاتارستان که اکنون مشاور عالی حکومت این منطقه است، برگزار شد.
مهمانان برجسته این همایش «سین تسوی» معاون اول دبیر کل یونسکو و خانم ایرینا بوکووا دبیرکل پیشین این سازمان بودند.
کارشناسان فرهنگی و اندیشمندان حاضر در این همایش که از چندین کشور به تاتارستان آمده بودند از آثار فرهنگی این منطقه که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، بازدید کردند.
این آثار فرهنگی شامل کاخ کرملین کازان، شهر «بولگار» خاستگاه مسلمانان منطقه مرکزی روسیه و منطقه تاریخی «استروف گراد سویاژسک» است.
کاخ کرملین کازان در محدوده ای به مساحت 15 هکتار در مرکز کازان در ساحل رودخانه کازانکا واقع شده و با باروهایی به طول 1.8 کیلومتر و ارتفاع هشت تا 12 متر احاطه شده است.
اولین سازه ها در این کاخ باستانی در قرن 12 میلادی ساخته و در دو مرحله بعدی در قرن 14 و قرن شانزدهم ساختمان هایی در این مجموعه حکومتی از جمله اقامتگاه رئیس جمهوری تاتارستان و مسجد آن احداث شد.
مسجد 'قول شریف' که با گنجایش بیش از 10 هزار نفر از بزرگترین مساجد روسیه و اروپا محسوب می شود از مهمترین اماکن در مجموعه کرملین کازان است.
مجموعه کرملین کازان در سال 2000 میلادی به عنوان آثار میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شد.
شهر بولگار نیز که در جنوب استان تاتارستان واقع شده است، خاستگاه مسلمانان منطقه مرکزی روسیه محسوب می شود.
شهر بولگار که برای نخستین بار از آن در اسناد متعلق به قرن نهم میلادی یاد شده است، توسط بولگارهای منطقه ولگا که از کشور بلغارستان مهاجرت کرده بودند، احداث شد.
بولگارهای منطقه ولگای روسیه در سال 922 میلادی، دین اسلام را پذیرفتند.
شهر باستانی بولگار دو بار در سال های 1361 (توسط مغول ها) و 1431 (به دست روس ها) تخریب و نابود شد.
از مهم ترین مراکز گردشگری شهر بولگار، آکادمی اسلامی تازه تاسیس آن است که یک سال پیش افتتاح شده است.
سازمان جهانی یونسکو روز 23 ماه ژوئن سال 2014 آثار تاریخی در شهر بولگار را در فهرست میراث جهانی قرار داد.
سومین مجموعه فرهنگی برجسته در تاتارستان که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است روستای اوستروف گراد سویاژوفسک واقع در محل پیوستن رودخانه سویاگی به رودخانه بزرگ ولگا است.
این شهر در دوره حکومت ایوان گروزنی در سال 1551 احداث شده است و نیروهای ارتش تزار روسیه پس از استقرار در این منطقه اغاز به احداث شهر کردند.
تاریخ این شهر با تراژدی بزرگ آغاز شد و شمار زیادی از اهالی کازان در این منطقه توسط ارتش ایوان گروزنی کشته شدند و پتر سربریانی سردار روس مسئولیت سرکوبی آنها را برعهده داشته و گزارش در این مورد به تزار روس ارسال شد.
روستای اوستروف گراد سویاژوفسک امروز یک مراکز مهم گردشگری در جمهوری تاتارستان است که در آن کلیسا، موزه تاریخ و نیز چند کارگاه تولید آثار هنری گلی و سفالی قرار دارد.
در آب های پیرامون این روستا نیز قایق های تفریحی تردد می کنند که امکانات مناسبی را برای گردشگری فراهم کرده است.

**معرفی تاتارستان به عنوان قطب گردشگری روسیه
'رستم مینیخانف' رئیس جمهوری تاتارستان درباره این منطقه به عنوان قطب گردشگری روسیه گفته است که تاتارستان می تواند گردشگران زیادی را جذب کند و امکانات و جاذبه های گردشگری این جمهوری شامل کرملین کازان، صومعه در کازان و میراث باستانی منطقه سویاژینسک چنین امکانی را فراهم می کنند.
مینیخانف در همایش بین المللی گفت وگوی فرهنگ ها در کازان گفت: در سال های اخیر به برنامه های حفظ میراث باستانی کازان توجه خاص داریم.
وی همچنین به همزیستی مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس در تاتارستان اشاره و اظهار کرد: همزیستی مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس روس از مدتها پیش برقرار شده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است ضمن اینکه نمایندگان بیش از 170قوم تاتارستان را خانه خود می دانند.
کازان پایتخت جمهوری تاتارستان امروز با یک میلیون و 243 هزار نفر در منطقه مرکزی روسیه که روس ها آن را منطقه ولگا می خوانند، سومین شهر بزرگ روسیه است.
این شهر در 797 کیلومتری مسکو‎ ‎و در بخش شرقی ‏روسیه اروپایی قرار گرفته و محل تلاقی رودهای ولگا ‎و کازانکا‎ ‎در بخش ‏اروپایی روسیه از دیرباز، با ایران ارتباطات تنگاتنگی داشته است.
52 درصد از جمعیت کازان را تاتارها و 48 درصد را روس‌ها ‏تشکیل می‌دهند، در ‏آوریل 2009، لقب رسمی «پایتخت سوم فدراسیون روسیه» برای این شهر ‏در نظر گرفته شد و مترو این شهر هم که در سال 2005 تاسیس شده است، یک خط و 10 ایستگاه دارد.
پایتخت جمهوری تاتارستان بندری است که در ساحل شرقی رودخانه ولگا بزرگترین رودخانه روسیه قرار گرفته و رود کازانکا در این نقطه به ولگا می پیوندد.
شهر کازان امروز مرکز بزرگ علمی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و صنعتی روسیه محسوب می شود.
در شهر کازان اماکن گردشگری زیادی وجود دارد که معروف ترین آن مسجد قول شریف و کرملین کازان است و چندین موزه دارد که موزه کنستانتین واسیلیف، موزه تاریخ طبیعی از آن جمله هستند.
دانشگاه فدرال کازان نیز با قدمت بیش از 200 سال که در دوره تزارها دانشگاه امپراتوری کازان نامیده می شد از مراکز مهم این شهر بزرگ محسوب می شود.
امروز شهر کازان ترکیبی از محدوده مدرن آن شامل ساختمان مدرن و برج های مرتفع و منطقه تاریخی شهر با خانه ها و اماکن عمومی قدیمی شامل مساجد و کلیساها است.
تابلوهای این شهر ازجمله اسامی خیابان ها و نام فروشگاه ها به دو زبان روسی و تاتاری است.
شش مسابقه جام جهانی فوتبال 2018 از جمله بازی ایران و اسپانیا در شهر کازان برگزار شد و چنین برنامه ای نشانگر توجه راهبردی دولت روسیه به کازان است.
بیست و هفتمین دوره بازی های جهانی دانشجویان (یونیورسیاد) نیز تابستان سال 2013 در پایتخت تاتارستان برگزار شد.
این بازی ها آن زمان برای نخستین بار در روسیه برگزار می شد و در آن بیش از 11 هزار ورزشکار از 162 کشور شرکت کردند.
همه این موارد نشان می دهد که روس ها با برنامه های گسترده به دنبال توسعه و پیشرفت جمهوری تاتارستان و کازان پایتخت این منطقه هستند تا آن را به قطب مهم گردشگری تبدیل و در کنار درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز این منطقه، منابع جدیدی برای مردم این منطقه بوجود آورند.
دولت روسیه همچنین سعی دارد جایگاه جمهوری تاتارستان را به عنوان منطقه مهم اسلامی این کشور در جهان اسلام ارتقاء دهد و در واقع این جمهوری در پیشبرد سیاست های روسیه در برابر کشورهای اسلامی و بویژه کشورهایی همچون ایران، ترکیه و کشورهای عربی نقش ایفا کند.
اروپام*391** 1346**2040

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي روسيه معرفي جهاني تاتارستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۵۹۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) وزیر کار: کارگرِ کارگران هستیم

وزیر کار: حق کارگران بیشتر از اینهاست و بدنبال اصلاحات [روند تعیین حقوق]در یکی دو سال آینده هستیم. قانون اصل را [برای تعیین حقوق]بر سه جانبه گرایی گذاشته است. شش ماه بود که بدنبال اجرای مزد منطقه‌ای و بخشی بودیم. حقوق فردی که روی اسکله کار می‌کند و آنکه در تهران زیر کولر کار می‌کند باید متفاوت باشد.

طبق آنچه قانون تصویب کرده است باید در فروردین ماه افزایش حقوق بازنشستگان اعمال شود و کام بازنشستگان عزیزمان هم ان‌شا‌الله شیرین شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سفر وزیر خارجه اوکراین به هند
  • موضع گیری جدید پوتین درباره جنگ با ناتو
  • اقتصاد موفق با مشارکت همه اقشار امکان‌پذیر است
  • فکر می‌کردیم جمهوری اسلامی در حال سقوط است + فیلم
  • (ویدیو) وزیر کار: کارگرِ کارگران هستیم
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر و ارایه آثار فاخر هستیم
  • حضور تیم ملی ووشو در بازی‌های بریکس در کازان
  • اگر ترامپ و قهرمانان‌اش بر جهان حکمرانی کنند...
  • آمادگی ایران برای همکاری با کشورهای مستقل در مبارزه با تروریسم
  • تغییر سیاست آمریکا در برابر رژیم اسرائیل/ نقش جمهوری اسلامی ایران در ثبات منطقه قابل تقدیر است