Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@15:29:43 GMT

رويکرد بانک هاي بزرگ جهان به بنگاه داري

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۶۰۴۸۵

رويکرد بانک هاي بزرگ جهان به بنگاه داري

خبرگزاري آريا - يک تحقيق آمريکايي نشان مي دهد امنيت پولي و مالي بانک هايي که رويکرد بيشتري به بنگاه داري دارند بيش از بانک هايي است که که فاقد بنگاه هاي توليدي يا خدماتي هستند.
به گزارش خبرگزاري آريا، يوجيـن وايت (Eugene White) محقق دانشگاه راتگرز آمريکا ضمن بررسي علت شکست بانک‌هاي بزرگ آمريکا در بحـــران مالي جهان در ســــال‌هاي 1933-1930 (The Great Depression) دريافت بانک هايي که سهام مديريتي رد بنگاه هاي اقتصادي دارند و کنترل مناسبي روي سهامشان اعمال مي کنند حاشيه سود بيشتري دارند و از ريسک ايمن تري براي ورشکستگي برخوردارند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بگزارش بلومبرگ قوانين حاکم بر بازارهاي پول ، سرمايه و ضوابط حاکم بر فعاليت‌ بانک‌ها در کشورهاي مختلف براساس الگوي توسعه اقتصادي و درجه توسعه‌يافتگي اقتصاد تنظيم و عملياتي مي‌شود. اندازه و نياز مالي پروژه‌هاي زيرساختي (Infrastructure Projects) و توانمندي‌ بخش‌خصوصي تاثير زيادي در انتخاب سياست‌ها و الگوي اقتصادي هر کشور دارد. قوانين بانکي کشورهاي مختلف بسيار پويا و ديناميک بوده و تغييرات قابل ملاحظه‌اي را در سير تکاملي خود و در چارچوب فرآيند رشد اقتصادي کشورها در دهه‌هاي مختلف تجربه کرده‌ است.
تحقيق يوجين وايت نشان مي دهد ، بانک هاي مدرن امروزي رويکردي بيشتري به بنگاه هاي اقتصادي پيدا کرده اند که دليل عمده آن عبارت است از : حصول اطمينان از اتمام بوقع پروژه هاي توليدي ، کاهش ريسک معوق شدن مطالبات ، نظارت تنگاتنگ بر اعطاي تسهيلات و فروش خدمات بانکي به توليد کنندگان ، تنوع منابع درآمدي و توزيع ريسک بانک
بر اساس نتايج اين تحقيق بانک ها براي اين که از امنيت بيشتري برخوردار باشند و در رونق اقتصاد کشور ها نقش آفرين شوند به طور مستقيم يا غيرمستقيم در بنگاه‌هاي اقتصــادي ســرمايه‌گذاري مي‌کننــد.
يوجين وايت مي گويد بانک‌هاي بدون شرکت‌هاي وابسته توليدي و خدماتي چهار برابر بيشتر نسبت به بانک‌هايي که از طريق شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري يا بنگاه‌ها در عمليات خريد و فروش اوراق بهادار (Securities) فعال بوده‌اند در معرض خطر قرار گرفته‌اند.
به گفته ديگر، بانک‌هايي که شرکت‌هاي وابسته داشته‌اند به ميزان قابل توجهي امن‌تر از بانک‌هايي هستند که شرکت‌هاي وابسته ندارند.
دليل ديگر امنيت بالا در بانک هايي که بنگاه هاي وابسته دارند اين است که هرچه بيشتر يک بانک در شرکتي سهم داشته باشد به احتمال زياد مشاوره‌ مالي بهتري به بنگاه ها مي‌دهد و به موفقيت آن شرکت و طرح‌ هايش کمک مي‌کند. در تحقيقي ديگر شواهد نشان مي‌دهد، اگر يک بانک سهام مديريتي در بنگاه‌هاي اقتصادي داشته باشد، مي‌تواند حاشيه سود (Spread) بيشتري کسب کند و ترغيب مي شود در عمل تسهيلات بيشتري به واحد هاي توليدي بدهد. در کنار اين موضوع، بانک با ريسک اعتباري کمتري مواجه خواهد بود.
تحقيقي ديگر نشان مي‌دهد که مشارکت و مالکيت بانک در مديريت بنگاه هاي وابسته خود، هم بانک و هم شرکت‌هاي وابسته در حاشيه امن‌تري نسبت به بانک‌ها يا شرکت‌هايي که وابسته به بانک نيستند قرار مي گيرند و اين مزيت قابل ملاحظه‌اي در بنگاه‌داري بانک‌هاست.
پيمان سوم بازل ( استاندارد جهاني بانکداري براي کاهش ريسک بانک ها ) که شاخص هاي مهم ارزيابي سلامت بانکي را تعيين مي کند ، حدود مشخصي براي سرمايه‌گذاري بانک‌ها در شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي پيش‌بيني نکرده است و مانعي براي آن در نظر نگرفته است.
در ايران چند بانک بزرگ خصوصي موضوع سرمايه گذاري بانک ها در بنگاه هاي اقتصادي را درک کرده و رويکرد جديدي به اين موضوع داشته اند اما بسياري از بانک ها هنوز فرهنگ بنگاه داري را درک نکرده و از مشارکت در امور بنگاه ها خودداري مي کنند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۰۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالجلال ایری، با اشاره به گلایه مردم از اقساط بالای وام مسکن، گفـت: یکی از گلایه‌های مردم در سال‌های اخیر که با افزایش قیمت مسکن در سراسر کشور به ویژه کلانشهر‌ها بالاخص پایتخت مواجه بودیم، بالا بودن اقساط وام مسکن در برابر قدرت خرید پایین وام‌ها است. در کلانشهر تهران، برای خرید خانه به زوجین وام ۹۶۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود که اقساط آن حدود ۱۹ میلیون تومان است. این در حالی است میانگین قیمت هر متر خانه در پایتخت در سال جاری به بیش از ۸۰ میلیون تومان رسیده و با وام پرداختی تنها ۱۲ متر خانه می‌‎توان خریداری کرد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: اقساط سنگین وام مسکن و دلایل ناتوانی یا عدم تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مسکن با بازه پرداخت طولانی‌تر و اقساط متعادل‌تر و نیز مبلغ بیشتر موضوعی است که حتما باید مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار بگیرد. یکی از موضوعاتی که به تصمیم‌گیری بهتر ما در این مورد کمک می‌کند، ارزیابی نحوه پرداخت وام در کشور‌های دیگر با میزان توسعه یافتگی متفاوت است.

وی افزود: با یک جست‌وجو ساده در این مورد متوجه می‌شویم که عمده کشور‌های پیشرفته دنیا برای خرید خانه تسهیلاتی با بازپرداخت ۲۰ الی ۳۰ ساله دارند که مبلغ تسهیلات نیز بخش قابل توجهی از مسکن‌ها را شامل می‌شود البته که متقاضیان از یک فرآیند اعتبارسنجی و رتبه بندی دشوار و سخت‌گیرانه‌ای عبور می‌کنند. اما نکته مثبت این نوع سیستم وام دهی این است که متقاضیان تسهیلات مسکن، بخش عمده‌ای از نرخ خانه را وام دریافت کرده و برای خانه دار شدن به آورده کمتری نیاز دارند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در مورد عدم تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات با اقساط بلند مدت، اضافه کرد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی عدم تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات بلند مدت مانند وام مسکن، بی ثباتی اقتصادی است. چرا که با افزایش تورم و نواسانات اقتصادی در طول سالیان بازپرداخت وام، بانک‌ها دچار ضرر و زیان هنگفتی می‌شوند از این رو عمده بانک‌ها برای عبور از شرایط دشوار اقتصادی به سمت بنگاه‌داری و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سودآوری با بازه زمانی کم دارند.

ایری اضافه کرد: شاید اگر نرخ سود بانک‌ها در حوزه مسکن بر اساس تورم شناور باشد، بانک‌ها اقبال بیشتری برای ورود به این حوزه پیدا کنند. البته که قطعا دلایل دیگری هم دارد که همانگونه که پیشتر بیان کردم، باید مورد بررسی کارشناسان اقتصادی قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

دیگر خبرها

  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه
  • رویکرد دوگانه رسانه‌های بیگانه
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • چری در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ با رویکرد «اکوسیستم متنوع»
  • شرکت‌های بزرگ نیاز خود را از داخل استان کرمان تهیه نمی‌کنند
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • بانک ها هیچ دلیل و علاقه ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!