Web Analytics Made Easy - Statcounter

دین و اندیشه > دین - محسن تولایی-خبرنگار:
تریبون‌های عزاداری محرم هر سال از بعد پیوند با سیاست و طرح موضوعات آمیخته به جریانات روز سیاسی نقد و نکوهش‌هایی را برمی‌انگیزند.

در آستانه‌ماه محرم امسال درباره حد ورود به حوزه سیاست در مناسک مذهبی با سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز گفت‌وگو کردیم. او معتقد است واعظ و مداحی که به سیاست ورود می‌کند حتما باید دیانت، اخلاق و ادب برآمده از سیره واقعی پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) را به‌درستی بشناسد و مبتنی بر همان‌ها در این حوزه گام بردارد وگرنه با سخنرانی‌های نادرست میهمان و میزبان این مجالس هر دو با هم می‌سوزند و مجلس از تاثیرگذاری خود خارج می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رعایت اخلاق و پرهیز از تخریب در تریبون‌ها و منابر محرم چه اهمیتی در حفظ جایگاه و حرمت ایام عزاداری امام‌حسین(ع) و عزاداران دارد؟

ما در طول سال قمری در ایران روزهای بسیار برجسته، برگزیده، سازنده و آموزنده داریم. مبعث پیامبر، عید غدیرخم، روز انتظار امام زمان(عج) در نیمه شعبان و همچنین مبحث عاشورای امام‌حسین(ع) سوابق متعدد فرهنگی و تاریخی برای ما دارند. ادب، شهامت و بزرگواری جزئی از ارزش‌های این رویدادهای مذهبی برای ما هستند و نباید در گذر زمان براساس سلایق و تفکرات خاص وارونه شوند و آنها را تبدیل به ضد‌خودشان کنند.

برای اینکه این روزها ارزشمند و ارجمند باقی بمانند، ارزش‌هایی همچون علم و عقل، تجربه، اخلاق و دیانت کاملا لحاظ شود. نمی‌شود روز عید غدیر را گرامی بداریم، بدون پایبندی به راه امام علی(ع). نمی‌شود مبعث را پاس بداریم، بدون تفقه در ارزش‌های نبوی. نمی‌شود نیمه‌شعبان را به جشن بنشینیم، بدون احترام به امام زمان(عج) و توجه به مفهوم انتظار. عاشورا نیز شعارهای بزرگواری، عزت‌نفس، آزادگی و عظمت روح دارد و ما باید از هر سخن، مطلب و محتوایی که این شعارها را به حاشیه می‌برد پرهیز کنیم.

سخن و رفتار هیچ واعظ و مداحی نباید با ارزش‌های عاشورا تنافی ایجاد کند و رنگ و بوی سلیقه‌ای به آنها بدهد. نباید جایگاه عاشورا تحت‌تأثیر رفتارها و سخنان نسنجیده و پرخاشگرانه خدشه‌دار شود و صاحبان مجالس باید اخلاق را در خطابه‌ها رعایت کنند.

خط قرمزهای ورود به حوزه سیاست در سخنرانی‌های ایام محرم به‌ویژه از ناحیه مداحان چیست؟ آیا طرح مواضع سیاسی را اقدامی پسندیده می‌دانید؟

ما بین سیاست، دیانت، اخلاق، انسانیت، عزت نفس و حکمت تفکیک قائل نیستیم. یک مسلمان باید حکیمانه حرف بزند و حکیمانه تحلیل کند و حتما براساس ارزش‌ها مسائل را تحلیل کند. اگر سیاست به‌معنای تدبیر، اخلاق، عقلانیت و علم باشد در همه جا باید رعایت شود.

اگر گوینده‌ای می‌خواهد مرثیه‌ای بخواند ولی اخلاق، انسانیت و آزادگی نباشد، آن کلام ارزش ندارد؛ چون دیانت یعنی اخلاق و ادب. اینها همه با هم هستند و در همه حال باید رعایت شوند؛ چه در جنگ و چه در صلح و همچنین در مرثیه‌خوانی‌ها، مداحی‌ها و تعزیه‌خوانی‌ها.

آیا ورود بی‌محابای برخی روضه‌خوان‌ها به عرصه مدح و ذم سیاستمداران به‌صورت مصداقی مبنای شرعی دارد؟

ما برای هر چیزی آفت و آسیب قائل هستیم که این بیان رسول اکرم(ص) است که «لکل شیء آفه». به‌طور کلی باید از آفت و آسیب بپرهیزیم؛ خطبه، مرثیه، مدح و وعظ از این قاعده مستثنا نیست و باید به‌ویژه از سوی تریبون‌های رسمی مثل نمازجمعه رعایت شود. در تریبون‌های غیررسمی محرم و عزاداری‌های محرم نیز باید آفت تخریب‌های سیاسی زدوده شود و صاحبان مراسم حرمت بالای این روزها را قربانی سلایق شخصی خود نکنند. همه باید اخلاق، انسانیت، دیانت و عظمت روح را در بیان مطالب ولو یک بیت شعر هم که باشد رعایت کنند.

طرح صحبت‌ها و سخنرانی‌ها در جهت حمایت از تفکر خاص یا جریانات و دسته‌بندی‌های حزبی و جناحی در ایام عزاداری چه آسیبی به این مراسم‌ها می‌زند؟

تریبون‌های مذهبی جای آشنایی با شعائر و اخلاق و روش زندگی ائمه است و نباید با غرض‌ورزی‌های سیاسی و ورود به دسته‌بندی‌های سیاسی آلوده شود. طرح معیارها و ملاک‌های ائمه برای حکمرانی مطلوب اگرچه امر شایسته‌ای است اما نباید قلب موضوع شود و وسیله اتهام‌افکنی و تخریب‌های سیاسی و انگ زدن به یکدیگر قرار گیرد. دخل و تصرف شخصی در این مفاهیم ظلم در حق روش و منش ائمه(ع) است و دردی از دردهای جامعه دوا نمی‌کند.

پیرو حق و مخالف باطلیم

وقتی راجع به وحدت و انسجام صحبت می‌کنیم، گاهی به این دلیل است که دشمن و مخالف مشترک داریم و ضرر و زیان مشترکی متوجه ماست. گاهی وحدت و انسجام ما به‌خاطر منفعت و سود مشترک است و گاهی نیز به‌خاطر اینکه وحدت و انسجام خود به تنهایی یک ارزش است.

ما اگر نسبت به دشمن نیز صحبت می‌کنیم باید عالمانه، عاقلانه و ناصحانه حرف بزنیم تا او را از زشتی و ظلم باز بداریم. ما تنها نمی‌خواهیم مطلب خودمان را به کرسی بنشانیم. بالأخره ما پیرو حق و مخالف باطل هستیم و همه‌جا باید بر محور حق صحبت کنیم؛ به‌خصوص الان که دشمنان با ما در حال جنگ تبلیغاتی، روانی و اقتصادی هستند. اینها اثرات منفی دارند و خطبا و مداحان محرم ما باید حتما این نکات را رعایت کنند. پس با محبت، اخلاق و انصاف دل‌های مردم را گرم بداریم و با دشمن همصدا نشویم.

 

در همین زمینه: مداحی‌های هیجانی؛ خالی از روح و احساس حکم گِل مالیدن و پابرهنه شدن در عزاداری از نظر آیت‌الله شبیری زنجانی بیشتر غش کردن مردم در مجلس برخی مداحان یعنی پُر شدن پاکت‌ها یادی از استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی مداح اهل بیت درگذشت

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را دست می‌دهیم

سرمربی تیم فوتبال مس رفسنجان گفت: برایمان اذیت کننده است که خیلی از بازی‌ها را در خانه از دست می‌دهیم و باید سعی کنیم با کیفیت بهتر بازی‌های داخل خانه را خوب امتیاز بگیریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، محرم نویدکیا امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری پس از دیدار مقابل گل‌گهر سیرجان، اظهار کرد: به نظر من بازی خیلی سنگین و خوبی بود و فشار زیادی به تیم آمد؛ تا قبل از اینکه گل بخوریم خیلی بازی خوبی انجام دادیم و سه یا چهار موقعیت خوب داشتیم هم در شرایط هم در ضربات ایستگاهی ولی گل خوردیم و تمرکزمان به هم ریخت.

وی با بیان اینکه بین دوبازی اوضاع متعادل شد و نیمه دوم را نسبتاً خوب شروع کردیم و به گل رسیدیم، افزود: از دقیقه ۷۰ به بعد بچه‌ها از لحاظ جسمانی خسته بودند و ۲۰ دقیقه آخر از لحاظ فوتبالی گل گهر بهتر از ما بازی کرد.

سرمربی تیم فوتبال مس رفسنجان تصریح کرد: با همه این شرایط با وجود اینکه بازی قبل با پیکان ۱۲۰ دقیقه بازی کرده بودیم و تعداد نفرات جایگزین کمی داریم، باید از بازیکنانم تشکر کنم که تلاش کردند تا جایی که توانستند بازی را برگردانند اما متأسفانه نتوانستند.

وی ادامه داد: برایمان اذیت کننده است که خیلی از بازی‌ها را در خانه از دست می‌دهیم و باید سعی کنیم با کیفیت بهتر بازی‌های داخل خانه را خوب امتیاز بگیریم؛ وقتی تیم می‌تواند موقعیت خلق کند یعنی سعی می‌کند کارش را خوب انجام دهد ولی در ضربات آخر یکسری چیزها آموزشی نیست و خلاقیت خود بازیکنان است اما بچه‌ها تلاش خودشان را می‌کنند.

نویدکیا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم حضور منتظر محمد، بیان کرد: منتظر محمد بازیکن خیلی باکیفیتی است ولی کاپیتان تیم ملی امید کشورش است و می‌توانستیم اجازه ندهیم که برود لذا دور از انصاف بود؛ باید انصاف را باید رعایت می‌کردیم که به تیم ملی کشورش کمک کند و من هم این کار را برایش انجام دادم.

وی با اشاره به اینکه منتظر محمد مصدومیتی ندارد، افزود: بودن منتظر محمد مسلماً دست من را بازتر می‌کرد که شرایط بهتری برای تیم درست کنم ولی از آن‌طرف منصفانه بود به او اجازه دهم؛ الان هم ممکن است المپیک برود که اعتبارش برای باشگاه ما هم هست.

سرمربی مس رفسنجان هم‌چنین در مورد شرایط آب و هوایی و بارانی، تصریح کرد: آب و هوا و اینکه بگویم باران می‌آمد ما نبردیم، بهانه است، چون زمین خوب است و شرایط استاندارد دارد. باران نمی‌تواند بهانه‌ای برای کیفیت یا خراب شدن بازی باشد. بازی ارتباطی به باران ندارد.

وی تأکید کرد: از خودم و بازیکنانم توقعم بیشتر است؛ خیلی کار خاصی نکردیم و سعی کردیم شرایط تیم را فقط بهتر کنیم. انتظارمان بیشتر است و امیدوارم در نهایت بعد از لیگ بتوانیم ببینیم کسی که بالای سر تیم بوده است، توانسته به تیم کمک کند یا خیر.

نویدکیا در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه حقوق تیم‌های پایه مس کم است یا مطالباتشان پرداخت نشده است و تریبونی در اختیار ندارند، اظهار کرد: وقتی فهمیدم رشته‌های دیگر مطالباتشان را نداده‌اند گفتم اگر قرار است شرکت مس از باشگاه حمایت کند، همه جزو باشگاه هستند و باید حق و حقوق آن‌ها هم پرداخت شود.

وی ادامه داد: من نباید اینجا بنشینم و از خودم و بازیکنانم دفاع کنم، من می‌دانم مربیان پایه با حقوق ناچیز شبانه‌روز وقت می‌گذارند که یکی از بازیکنان به بزرگسالان برسد و مایه افتخار شهرشان باشد. ان شاءالله شرکت مس همانطور که حواسشان به تیم ما هست خواهش می‌کنم از سایر تیم‌ها هم مراقبت کنند.

کد خبر 749890

دیگر خبرها

  • مصلی کیش میزبان عزاداران شهادت امام جعفرصادق (ع)
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • شهید مطهری اخلاق مداری در سیاست را به ما آموخت
  • هافبک مس در فرم روز‌های انتقال به استقلال 
  • محرم زیر باران زانو نزد (عکس)
  • محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را از دست می‌دهیم
  • محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را دست می‌دهیم
  • مس با محرم دربی استان را هم نباخت
  • استقبال سبزواری‌ها از علی اکرمی فوتسالیست تیم ملی
  • آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی