Web Analytics Made Easy - Statcounter

این بازیگر گفت: واقعیت این است که بازیگری هنر زایایی است، یعنی همان موقع که من در حال بازی هستم، حالت‌ ها، رفتارها و ژست های نویی را تحت تأثیر شرایط، بازی خودم و بازی دیگران بروز می دهم.

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، عزت الله مهرآوران، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر نشان درجه یک هنری را که معادل دکترای تئاتر است، در کارنامه‌اش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهرآوران تاکنون در سریال‌ های متعددی از جمله داستان زندگی، فروشگاه، کژدم، بگذار آفتاب برآید، هتل پیاده رو، وضعیت سفید، غریبانه، هفت سنگ، شاهد عینی، پیامک از دیار باقی، دفترخانه شماره 13، دزد و پلیس، لیسانسه ها و... حضور داشته است. نگاهی به کارنامه مهرآوران نشان می دهد که او بیشتر در آثار طنز حضور داشته است. البته به گفته این بازیگر پیشکسوت، کارهای طنز بیشتر مورد علاقه‌ اش هستند و ترجیح می دهد در این سریال ها حضور داشته باشد. به باور او، در این کارها حرف های بیشتری برای زدن وجود دارد و کلاً روحیه اش با طنز سازگارتر است. این شب ها سریال «دزد و پلیس» از کانال آی فیلم انگلیسی در حال پخش است. به همین بهانه با وی به گفت و گویی صمیمانه نشستیم که در ادامه می خوانید. مهرآوران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو از دغدغه‌ هایش می گوید و اینکه در شرایط فعلی مدیران بیشتر باید به فکر افزایش تولید آثاری باشند که مورد استقبال عموم قرار می گیرد.

عزت الله مهرآوران می گوید: من فکر می کنم که رسالت مدیران صدا و سیما باید این باشد که بستری ایجاد کنند که در آن تنوع داستانی و گفتاری به وجود بیاید. هنر نمایش قدرت زیادی دارد و باید از این پتانسیل به نحو احسن استفاده شود. به گفته وی، در شرایطی که جهان به سمت بد اخلاقی و خشونت پیش می رود، می توان از پتانسیل هنر بیشتر بهره گرفت و پیام های انسانی تری را از طریق هنر نمایش به مردم منتقل کرد.

با توجه به اینکه آی فیلم انگلیسی مخاطبان بین‌المللی دارد، به نظر شما سریال «دزد و پلیس» گزینه مناسبی است برای پخش از این کانال یا خیر؟

متأسفانه من اصلاً در جریان نبودم که این سریال از آی فیلم انگلیسی در حال پخش است و بازپخش آن را هم ندیده‌ام. امّا اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که این سریال پیام خاصی ندارد. این طور نیست که مثلاً بخواهیم در قالب این سریال بگوییم که چون پدر خانواده دزد بوده است، فرزندان هم دزد هستند و یا چیزی شبیه به این. به نظر من پیام این سریال خندیدن و شاد بودن است و می‌تواند اثر خوبی برای فراهم آوردن لحظات خوش برای بینندگان باشد؛ حالا چه ایرانی و چه غیرایرانی.

به طور کلی به نظر من این سریال از جمله آثاری است که به سبک نو ساخته شده‌ و به دنبال انتقال پیامی به مخاطب نیست، بلکه فقط می‌خنداند که البته خندیدن مخاطبان اهمیت زیادی دارد.

سریال به طور کلی چطور بود و با توجه به بازخوردهایی که از مردم گرفتید در کل به این اثر نمره قبولی می‌دهید؟

مردم معمولاً سریال‌ های طنز را دوست دارند و بازخوردها نشان می دهد که از مجموعه دزد و پلیس هم خوششان آمده است. واقعیت این است که بازیگری هنر زایایی است، یعنی همان موقع که من در حال بازی هستم، حالت‌ ها، رفتارها و ژست های نویی را تحت تأثیر شرایط، بازی خودم و بازی دیگران بروز می دهم. این لحظات در طنز بیشتر هستند. این لحظات زایا برای مردم جذابیت دارند. این ها لحظات نابی هستند که به دور از هر گونه تقلب یا حتی تمرین بروز می کنند و به همین دلیل به دل بیننده می نشینند. به همین دلیل است که کارهای طنز برای مردم جذابیت دارند و من هم به این سریال نمره خوبی می دهم.

لطفاً کمی درباره نقشی که در این سریال بر عهده داشتید، توضیح دهید.

من کلاً سریال دزد و پلیس و نقشی را که در آن ایفا کردم دوست داشتم. دلیل جذابیت سریال برای من در این بود که جنبه های طنز در آن زیاد است. کلاً من تمایل دارم در کارهای طنز بازی کنم، آثاری که جنبه کمدی در آن ها پر رنگ تر است. در ابتدا قرار بود من هم دزد باشم، امّا در ادامه تصمیم گرفته شد که دزد نباشم و نقش شعبده‌ باز را ایفا کنم. نکته جالب این بود که من تمام پول خانه ای را که در آن زندگی می کردیم از راه دزدی به دست آورده بودم و کسانی که در آن زندگی می کردند هم، همه دزد بودند.  

این سریال چه تأثیری می تواند بر روی مخاطبان کانال آی فیلم انگلیسی که عمدتاً غیر ایرانی هستند، داشته باشد؟

در سریال های طنز نباید خیلی دنبال استدلال بود. سریال دزد و پلیس اصلاً پیام خاصی ندارد که بتواند بر بینندگان خارجی تأثیری به آن معنا بگذارد. این سریال فقط می خواهد بخنداند و بینندگان غیرایرانی هم با این سریال خواهند خندید و این موضوع خیلی اهمیت دارد.

به نظر من در شرایطی که مشکلات فراوانی پیش روی مردم در زندگی وجود دارد، اینکه آنان ساعاتی را فارغ از زندگی واقعی باشند و بخندند اهمیت زیادی دارد. البته طنز بسیار فاخر است و هدفش خنده ظاهری نیست، بلکه خنده ای همراه با تفکر را برای بینندگان به ارمغان می آورد.

به نظر شما ایفای نقش در سریال های طنز سخت تر است یا در کارهای جدی؟

طنز یک زمینه ای به شما می‌ دهد که بیندیشی و بخندی. به نظر من تأثیر طنز بیشتر از کارهای جدی است. کارهای کمدی این مجال را به بینندگان می دهد که خارج از دغدغه های روزمره بخندند و این موضوع اهمیت دارد. من خودم کارهای طنز را بیشتر دوست دارم و البته خنداندن مردم اساساً کار آسانی نیست و نیاز به تلاش و جدیت زیادی دارد.

اگر باورمان این باشد که مسئله هنر، انسان است، طنز هم جایگاه خاصی برایمان خواهد داشت، زیرا مسئله اصلی طنز و کمدی نیز همین انسان است؛ انسانی که باید بخندد و بیندیشد. به طور کلی طنز یک کمدی تلخ است. ایفای نقش در کارهای طنز به نظر من دشوارتر است، زیرا باید اطلاعات زیادی داشته باشی.

شهربانو جمعه پور

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۱۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی

   مهدی امیری بیان کرد: باتوجه‌به نام‌گذاری امسال به‌عنوان جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری سازمان حفاظت محیط‌زیست شعار امسال را زمین پاک را مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین نام‌گذاری کردند که در راستای پایان بخشیدن به آلودگی‌های پلاستیکی، فرهنگ‌سازی مردم و تشویق کودکان و نوجوانان به حفظ محیط زیست است.
 
 وی افزود: هفته زمین پاک فرصتی برای یادآوری، احترام مردم به زمین به‌عنوان مادر هستی و فرهنگ‌سازی در بین مردم برای تمیز نگه‌داشتن محیط‌زیست است و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان زابل به مناسبت هفته زمین پاک که از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه است اقدام به برنامه متنوع در حوزه سیستان پرداخته است.

 امیری تصریح کرد: از جمله برنامه‌ها نواختن زنگ زمین پاک به‌صورت نمادین در یکی از مدارس شهرستان زابل بود این ویژه‌برنامه که نماد توجه فرهنگ پاسداری از محیط‌زیست است به‌منظور ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به‌ویژه برنامه‌های محوری هفته زمین پاک در حوزه سیستان مسابقه نقاشی زمین پاک با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوعات صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش مصرف پلاستیک و تفکیک زباله‌ها است.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زابل تأکید کرد: برنامه‌های دیگر با مناسبت این هفته اجرای طرح یک ساعت با محیط‌بانان است که ویژه مدارس و دانش‌آموزان که با حضور محیطبانان در مدارس برگزار خواهد شد و آموزش مسائل زیست‌محیطی به‌صورت چهره‌به‌چهره ارائه خواهد شد.
 
 وی ادامه داد: و از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک نشست هم‌اندیشی با موضوعات مشارکت مردم در کاهش مصرف پلاستیک در فروشگاه‌ها و همچنین برنامه نیز بازید از سایت پسماند حوزه سیستان در شهرستان هامون است.

 امیری خاطرنشان کرد: مراسم پاک‌سازی طبیعت به مناسبت هفته زمین پاک که با شعار مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین که باهدف ارتقا آگاهی و آموزش مسائل زیست‌محیطی که در مسیر جاده بنجار روبه روی دانشگاه ملی وبا مشارکت مردم اساتید دانشگاه ملی شهرداری زابل و مسئولین شورای اداری شهر زابل برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به هفته زمین پاک در پایان از مردم درخواست دارم در مسائل پلاستیک دقت بیشتری داشته باشند بیش‌تر از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • دومین خبر جعلی به‌نام ایسنا طی ۲ ماه اخیر/ نظر صریح ساترا درباره یک سریال
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی