Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@03:41:06 GMT

والپیپرهای زیبا ویژه روز اول محرم

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۶۱۶۶۷

والپیپرهای زیبا ویژه روز اول محرم

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسلم بن عقیل یار و یکی از چهره های نام آشنا در خاندان اهل بیت (ع) است که با رشادت ها و وفاداری اش به این خانواده به خصوص سالار شهیدان در واقعه کربلا در بین مردمان امروز شناخته شده است.در میان جوانان برومند «بنى ‏هاشم‏» مسلم، فرزند عقیل یکى از چهره ‏هاى تابناک و شخصیت‌هاى بارز، به شمار مى‏رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عقیل‏» برادر حضرت على(ع) و دومین فرزند ابوطالب بود. امام حسین(ع) بعد از مرگ معاویه با یزید بیعت نکرد و پس‌از فشارهای حاکم مدینه به مکه هجرت کرد، مردم عراق متوجه این موضوع شده و نامه‌هایی برای امام حسین(ع) نوشتند که از حکومت بنی‌امیه ناراضی هستند و از او برای ایجاد حکومت علوی حمایت می‌کنند.در روایات داریم که ۱۸ هزار نامه به‌دست امام رسیده که هر نامه را چند تن امضا کرده و با امام حسین(ع) بیعت کرده‌اند. با توجه به دیدگاهی که امام از قبل نسبت به کوفیان داشتند، مسلم‌بن‌عقیل(ع) را به‌ عنوان سفیر خود به کوفه فرستاد که بررسی کند که آیا مردم کوفه بر سر عهد و پیمان خود هستند یا نه؟

مسلم بن عقیل به‌ دلیل شایستگی‌هایی که در بین قبیله بنی‌هاشم و اصحاب اهل‌بیت(ع) داشت از سوی امام حسین(ع) به‌عنوان سفیر و نایب حضرت سیدالشهدا(ع) منصوب گردید.شجاعت، توانمندی، درایت و صلابت از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز حضرت مسلم بن عقیل(ع) بود همچنین تقوا، زهد، عبودیت و بندگی از دیگر سجایای اخلاقی ایشان بود که وی را در بین دیگر افراد ممتاز کرده بود.زمانی‌که عقیل(ع) وارد کوفه شد با استقبال مردم روبه‌رو و با سران کوفه صحبت کرد و پیام امام(ع) را به آن‌ها رساند و بعد از اطمینان از مردم کوفه نامه‌ای به امام حسین(ع) نوشت که کوفه برای قیام حاضر است.

عملکرد مثبت حضرت مسلم بن عقیل(ع) در کوفه نشان داد که انتخاب ایشان از سوی حضرت سیدالشهدا(ع) به‌عنوان سفیر صحیح بوده است، ایشان به لحاظ سیاسی کاملاً شایسته بود و در مدت کوتاهی تحول ایجاد کرد و واسطه بیعت ۱۸ هزار نفر با امام حسین(ع) شد.شخصیت عجیب و درهم پیچیده و ناهمگون مردم کوفه از مهم‌ترین عوامل عدم موفقیت سفیر امام حسین(ع) بود.یزید برای بیرون رفتن از این وضعیت، عبیدالله ابن‌ زیاد را که در آن زمان حاکم بصره بود با حفظ سمت به کوفه فرستاد، که او با این حربه که لشگریان شام در راه رسیدن به کوفه هستند بین مردم رعب و وحشت به راه انداخت تا جایی‌که کسی با مسلم نماند.پس‌از دستگیری مسلم بن عقیل(ع) او را با لب تشنه از بالای دارالاماره به پایین انداختند.

شهادت مسلم بن عقیل روز هشتم ذی‌الحجه سال ۶۰ هجری مصادف با روز عرفه بود، قبر مسلم در کوفه و متصل به مسجد کوفه است.باید توجه داشت که جایگاه والای حضرت مسلم بن عقیل(ع) کمتر از شهدای کربلا نیست، ایشان با سختی‌هایی مواجه شد و غریبانه به شهادت رسید.

روز اول محرم در روزشمار محرم به‌ نام مسلم‌بن‌عقیل  نام‌گذاری شده است به همین منظور  مجموعه ای از  والپیپرهای ویژه این روز را برایتان گردآوری کرده ایم که در ادامه می توانید مشاهده کنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی جذاب ترین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۱۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از نوای اذان از مسجد کوفه تا سنت طبل زنی رمضان

هفتمین اذان مغرب در رمضان 1445 هجری قمری فرارسید تا پس از گذر از شش روز، با زبان روزه این ساعات مبارک را پشت سر بگذارید و روز‌های پیش رو را با استقامت بیشتر پشت سر گذارید.

رسول خدا فرمود، خدای تعالی فرموده است: «روزه برای من است و من پاداش آن را می‌دهم.» و امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: «هر کس که در روز بسیار گرم برای خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را می‌گمارد تا دست به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامی که افطار کند‌.»

در کتاب شریف وسائل الشیعه برای اخلاق روزه دار در ضمن روایت مفصّلی می خوانیم: «روزه دار باید از دروغ، گناه، مجادله، حسادت، غیبت، مخالفت با حقّ، فحش و سرزنش و خشم، طعنه و ظلم و مردم آزاری، غفلت، معاشرت با فاسدان، سخن چینی و حرام خواری، دوری کند و نسبت به نماز، صبر و صداقت داشته و به یاد قیامت توجّه خاصّ داشته باشد.»

شرط حضور در این مهمانی، فقط تحمّل گرسنگی نیست. در حدیث می خوانیم: «کسی که از اطاعت رهبران آسمانی سر باز زند و یا در مسائل شخصی و خانوادگی با همسرش بدرفتار و نامهربان باشد و یا از تأمین خواسته های مشروع او خودداری کند و یا پدر و مادرش از او ناراضی باشند، روزه او قبول نیست و شرایط این ضیافت را به جای نیاورده است.»

هرچند روزه فواید و منافع طبی از قبیل دفع و برطرف شدن مواد زاید بدن در اثر گرسنگی را دارد، سحرخیزی و لطافت روح و استجابت دعا در ماه رمضان چیز دیگری است و محروم واقعی کسی است که از این همه خیر وبرکت محروم باشد.

در هفتمین غروب رمضان با این مجموعه در خدمت‌تان هستیم. برای دیدن هر بخش، روی تیتر هر بخش کلیک کنید.

    نوای اذان از مسجد کوفه  اذان مغرب چهارم رمضان را با نوای سلیم موذن زاده می‌شنوید؛ این اذان یکی از ماندگارترین نواهای اذان در دهه های اخیر است که نسل های متعددی با آن خاطره دارند.     ربنا با صدای استاد مؤذن زاده
«رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» «بار اِلها، دل‌های ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی بخشندهٔ بی‌منّت، زیرا شمایید که چون طایفه‌ای از بندگان صالح من روی به من آورده و عرض می‌کردند باراِلها ما به تو ایمان آوردیم، تو از گناهان ما درگذر و در حق ما لطف و مهربانی فرما که تو بهترین مهربانان هستی. آنگاه که آن جوانان کهف (از بیم دشمن) در غار کوه پنهان شدند، از درگاه خدا خواستند: باراِلها تو در حق ما به لطف خاص خود رحمتی عطا فرما و بر ما وسیلهٔ رشد و هدایتی کامل مهیا ساز، چون آنها در میدان مبارزه جالوت و لشکریان او آمدند، از خدا خواستند که بار پروردگارا به ما صبر و استواری بخش و ما را ثابت قدم دار و ما را بر شکست کافران یاری فرما.»    

تواشیح اسماءالحسنی

تواشیح اسماء الحسنی را که 99 اسم مبارک خداوند متعال است، با تصاویری متفاوت از مخلوقات پروردگار متعال می بینید و می‌شنوید: «نسئلک یا من هو الله الذی لا اله الا هو الرحمن الرحیم الملک القدّوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبّار. المتکبّر الخالق الباریء المصوّر الغفّار القهّار الوهّاب الرزّاق الفتّاح العلیم. القابض الباسط الخافض الرافع المعزّ المذلّ السمیع البصیر الحکم العدل. اللطیف الخبیر الحلیم العظیم الغفور الشکور العلیّ الکبیر الحفیظ المقیت. الحسیب الجلیل الکریم الرقیب المجیب الواسع الحکیم الودود المجید الباعث الشهید. الحق الوکیل القویّ المتین الولیّ الحمید المحصی المبدىء المعید المحیی الممیت الحیّ القیوم. الواجد الماجد الواحد الصمد القادر المقتدر المقدّم المؤخّر الاول الآخر. الظاهر الباطن الوالی المتعالی البر التوّاب المنتقم العفو الرئوف مالک الملک ذو الجلال و الاکرام. المقسط الجامع الغنیّ المغنی المانع الضار النافع النور الهادی البدیع الباقی. الوارث الرشید الصبور الذی لیس کمثله شیء و هو السمیع البصیر. اللهم صلٌ افضل صلاه علی اصعد مخلوقاتک سیدنا محمد و علی آله و صحبه و سلم عدد معلوماتک و مداد کلماتک کلما ذکرک الذاکرون و غفل ان ذکرک الغافلون.»      

دعای ایام ماه مبارک رمضان

«یا عَلِىُّ یا عَظیمُ، یا غَفُورُ یا رَحیمُ، اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ، الَّذى‏ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَى‏ءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ، وَهذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ، وَشَرَّفْتَهُ وَفَضَّلْتَهُ‏ عَلَى الشُّهُورِ، وَهُوَ الشَّهْرُ الَّذى‏ فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَىَّ، وَهُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذى‏ اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ، هُدىً لِلنَّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَالْفُرْقانِ وَجَعَلْتَ فیهِ لَیْلَةَ الْقَدْرِ، وَجَعَلْتَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ، فَیا ذَالْمَنِّ وَلا یُمَنُّ عَلَیْکَ، مُنَّ عَلَىَّ بِفَکاکِ رَقَبَتى‏ مِنَ النَّارِ، فیمَنْ تَمُنُ‏ عَلَیْهِ، وَاَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ، بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.» «اى والا، اى‏ بزرگ، اى آمرزنده، اى مهربان! تویى پروردگار بزرگى که نیست مانند او چیزى‏، و او شنوا و بیناست و این ماهى است که آنرا بزرگ و گرامى داشته و او را شرافت و برترى داده‏اى‏، بر ماه هاى دیگر و این ماهى است که روزه آن را بر من واجب کرده و این ماه‏، رمضان است همان ماهى که قرآن را در آن فرو فرستادى آن قرآنى که راهنماى مردم و نشانه‏هاى روشنى از هدایت‏، و جدا ساختن (میان حق و باطل) است و قراردادى در این ماه شب قدر را و آن را بهتر از هزار ماه کردى پس اى‏، منت دارى که کسى بر تو منت ندارد منت نه بر من به آزاد ساختنم از آتش در میان آنان که‏، بر آنها منت نهى و داخل بهشتم گردان به رحمتت اى مهربانترین مهربانان.»
    دعای روز هفتم مبارک رمضان

«اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِكْرَكَ بِدوامِهِ بتوفیقِكَ یا هادیَ المُضِلّین / خدایا یارى كن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت و بركنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم كن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان.»

 

جزء هفتم قرآن مجید

جزء هفتم قرآن مجید را به همراه متن در تابناک می‌شنوید و می‌خوانید. جزء هفت قرآن مشتمل بر سوره‌های: المائده از آیه ۸۲ تا ۱۲۰ * الانعام از آیه ۱ تا ۱۱۰

    مرحب مرحب یا هلال

در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان یک قطعه عربی شهرت دارد که البته در ایران کمتر شنیده شده است: «مرحب مرحب يا هلال أهلاً أهلاً كيف الحال قد غبت وإليك اشتقنا وانتهى بعدك صار وصال نعطي صبراً نأخذ أجراً والله يرانا ويسمعنا نغفر زلة نوصل أهلا لأن رمضان يجمعنا»

 

سنت طبل زنی رمضان در ترکیه

طبل زنی یک سنت خاص ماه رمضان در ترکیه محسوب می‌‎شود؛ سنتی باقی مانده از دوران عثمانی که سحرها نواخته می‌شد و حکم زنگ داشت. یک ویدیو درباره این سنت رمضانی در «تابناک» می‌بینید.

دیگر خبرها

  • تبادل فرهنگ‌ها پیوست سفر‌های نوروزی قرار گیرد
  • از نوای اذان از مسجد کوفه تا سنت طبل زنی رمضان
  • توزیع ۴۶۰۰ بسته معیشتی در مناطق کم برخوردار استان
  • «طرح مسطورا» بارزترین کار فرهنگی در ماه رمضان اجرا می شود
  • ارتباط قلبی با امام رضا در برنامه با تو حالم خوبه
  • تیمو ورنر و از دست دادن موقعیت مسلم گلزنی مقابل فولام / فیلم
  • از ضداسلام بودن بانوی برزیلی تا مسلمان شدن به عشق امام حسین (ع) + فیلم
  • دشمن به دنبال فریب مردم و استحاله فرهنگی است
  • نماهنگ زیبا در وصف امام رضا (ع) + فیلم
  • توزیع بیش از ۲ هزار بسته معیشتی در استان قزوین