Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@16:42:35 GMT

نکات مهمی که باید درباره وسواس بدانید

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۶۱۸۳۳

نکات مهمی که باید درباره وسواس بدانید

دکتر محمدرضا شالبافان، روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، شما را با اختلال وسواس جبری آشنا می‌کند.

وسواس و گستردگی آن

برخی از افراد مبتلا به وسواس، در شرایط پراضطراب، اقدام به کندن مو‌های سر بویژه جلوی سر خود می‌کنند همچنین برخی دیگر، وسواس کندن پوست دارند. بعضی دیگر از مبتلایان، وسواس احتکار دارند و هر چیز دور ریختنی را نگه می‌دارند و نمی‌توانند وسایل بی‌ارزش، لباس‌های کهنه خود و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را دور بریزند.

وسواس حتی در سنین نوجوانی نیز می‌تواند ایجاد شود. مثلا برخی از نوجوان‌ها به دلیل ابتلا به وسواس، برای خواندن یک صفحه کتاب، حدود دو سه ساعت وقت می‌گذارند که انجام این کار می‌تواند بازدهی آن‌ها را کم کند. چنین وسواسی نیاز به درمان دارد. امروزه یک نوع دیگری از وسواس در افراد دیده می‌شود که با تلفن همراه مرتبط است. افراد مبتلا به این نوع وسواس، تلفن همراه خود را بدون هیچ دلیلی دائم چک می‌کنند، حتی در شرایطی که صدای تلفن همراه خود را روی حالت سکوت نگذاشته‌اند.

یک نکته بسیار مهم

والدین باید توجه داشته باشند که گاهی وسواس به‌صورت ناگهانی در کودکان و نوجوان‌ها شروع می‌شود که در چنین شرایطی باید سریعا به روانپزشک اطفال مراجعه کرد.

این مساله ممکن است با عفونت گلو، سرماخوردگی، سرخک و سرخجه در ارتباط باشد که در نتیجه آن، قسمتی از مغز که مسئول کنترل افکار است، دچار التهاب می‌شود و برای کودک یا نوجوان وسواس ناگهانی را به‌وجود می‌آورد.

چنین مشکلی چندان شایع نیست، ولی والدین نباید نسبت به آن بی‌توجه باشند.

نقش وراثت در وسواس

نقش وراثت در انتقال وسواس، انکارناپذیر است و حدود ۵۰ درصد از علل وسواس، می‌تواند به وراثت مربوط باشد. یعنی در بسیاری از موارد می‌توان متوجه شد که یک نفر از اطرافیان نزدیک به فرد مبتلا به وسواس، از ابتلا به اختلال وسواس رنج می‌برد. البته در جامعه ما، بررسی دقیق این مساله کار چندان راحتی نیست، چون در نسل‌های گذشته، وسواس تا‌این‌حد شناخته‌شده نبود. علاوه بر وراثت، وسواس در برخی از جوامع و قومیت‌ها، بیشتر دیده می‌شود.

انواع و اقسام وسواس

اختلال وسواس، می‌تواند به شکل‌های مختلف خود را بروز بدهد که شایع‌ترین آن، وسواس شست‌و‌شو است. در این وسواس فرد تصور می‌کند وسایل و اجسام می‌توانند آلودگی و بیماری را منتقل کنند به همین دلیل دچار اضطراب می‌شود و به شستن اجباری وسایل و اجسام روی می‌آورد. افراد همچنین می‌توانند به وسواس نجاست مبتلا شوند و دائما تصور کنند که لباس یا وسایل‌شان نجس شده است.

علاوه بر این، وسواس فکری نیز در بین افراد دیده می‌شود. همچنین برخی از افراد در انجام امور دینی ممکن است دچار وسواس شوند. مثلا برخی از افراد سوره حمد را در نماز خود بار‌ها و بار‌ها می‌خوانند به این دلیل که فکر می‌کنند نحوه تلفظ‌شان ممکن است اشکال داشته باشد. مراجع محترم تقلید و علمای مذهبی هم چنین کاری را تایید نمی‌کنند.

وسواس همچنین می‌تواند به صورت خود بیمار انگاری باشد و فرد دائما تصور کند که بیمار است. بویژه در سال‌های اخیر دیده می‌شود که برخی از افراد بدون هیچ دلیل منطقی تصور می‌کنند که اچ. آی. وی مثبت دارند یا مبتلا به سرطان هستند.

وقتی مغز درگیر است

وسواس تا حدود هشت سال پیش، به‌عنوان یک بیماری اضطرابی محسوب می‌شد، ولی با پیشرفت علم روانپزشکی و با آگاهی از مغز و تصویربرداری‌هایی که از آن انجام شد، امروزه آن را به‌عنوان یک بیماری مستقل از اضطراب می‌شناسند.

فکر‌های تکرار شونده و نامربوط در ذهن افراد شکل می‌گیرند که بخش‌هایی از مغز، آن افکار را سانسور می‌کنند و افراد متوجه همه آن‌ها نمی‌شوند. اما در افراد مبتلا به وسواس، این افکار وارد بخش خودآگاه می‌شوند و فرد را با مشکلات زیادی مواجه می‌کنند. باتوجه به ماهیت وسواس، این بیماری باید حتما زیرنظر روانپزشک درمان شود و افراد نباید تصور کنند که به مرور زمان بهبود پیدا می‌کنند. درمان وسواس با دارو انجام می‌شود و فرد برای این‌که دارو‌ها اثر بگذارند، باید صبور باشد، چون دارو‌های وسواس، معمولا بعد از دو سه ماه تاثیرات خود را نشان می‌دهند. اگر افراد مبتلا به وسواس دارو‌های خود را درست و بموقع مصرف کنند، می‌توان به درمان امید داشت.

درمان وسواس پس از یک تا دو سال قطعی نیست و ممکن است درمان تا زمان بیشتری ادامه داشته باشد. اما آن دسته از افرادی که به صورت خودسرانه داروی خود را قطع می‌کنند، درمان‌شان سخت‌تر خواهد شد و وسواس در این افراد می‌تواند به نوع دیگری خود را بروز بدهد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد مبتلا به وسواس باید به آن توجه کنند، پذیرش بیماری خود است و تا زمانی که فرد بیماری خود را نپذیرد، درمان موفقیت‌آمیز نخواهد بود. شروع درمان وسواس، درمان دارویی و توسط روانپزشک است و درمان‌های غیردارویی که عموما با کمک همکاران روان‌شناس ممکن است انجام شود، پس از تاثیر مناسب دارو و برای کاهش و بهبود علائم باقیمانده است. شروع درمان وسواس با روش‌های غیردارویی و بدون مصرف دارو، چندان موثر نیست.

افکار یا رفتار؟

یکی از بیماری‌های شایع روانپزشکی، اختلال وسواسی جبری است و همان‌طور که از اسم این اختلال مشخص است این بیماری دو جزء دارد که یکی از آن‌ها افکار وسواسی و دیگری رفتار اجباری است.

افکار وسواسی یعنی این‌که فکر‌هایی دائما در ذهن فرد ایجاد می‌شوند که قابل کنترل نیستند و برای فرد آزاردهنده هستند. علاوه بر این، رفتار اجباری نیز در این اختلال وجود دارد و فرد رفتار‌هایی را با گمان این‌که ناراحتی و اضطراب او کاهش پیدا کند، انجام می‌دهد. برای این‌که بگوییم فردی به وسواس مبتلاست، یکی از دو جزء، کافی است و حتما نیازی نیست دو جزء وجود داشته باشد. هر چند عموما هر دو جزء در افراد مبتلا دیده می‌شود.

 

منبع: چاردیواری

منبع: پارسینه

کلیدواژه: وسواس اختلال وسواس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۱۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!

دبی لند منطقه‌ای بزرگ به وسعت 278 کیلومتر مربع، درست در نزدیکی جاده شیخ محمد بن زاید است، که در مسیر تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین مناطق تفریحی و اقامتی در قلب شهر دبی قرار گرفته است. این پروژه ابتدا با هدف راه‌اندازی یک مرکز سرگرمی، شروع شد. اما اکنون به یک منطقه تفریحی-اقامتی مبدل شده و بدون شک آن را باید دیزنی لند خاورمیانه دانست! این منطقه هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را در تور دبی به سمت خود جذب می‌کند و خانواده‌هایی که قصد اقامت در شهر دبی دارند، به واسطه خانه‌های مقرون‌به‌صرفه آن به این منطقه جذب می‌شوند.

درباره دبی لند

دبی لند با 26 پروژه عمرانی همه روزه در حال توسعه و پیشرفت است و با بیش از 50 جاذبه گردشگری، آماده میزبانی از گردشگران سراسر دنیا در تور دبی است. این پروژه در سال 2003 توسط Tatweer آغاز شد و پس از مشکلات مرتبط با رکود منطقه، در سال 2008 متوقف شد. اما در سال 2013 توسعه این طرح توسط املاک دبی مجددا از سر گرفته شد. بزرگترین پروژه‌های مسکونی و تفریحی در این منطقه در نظر گرفته شده‌اند و در حال حاضر دبی لند به 6 بخش عمده دسته‌بندی می‌شود.

دنیای جاذبه‌ها و گردشگری دنیای ورزش و فضای باز دنیای بوم‌گردی دنیای اوقات فراغت موضوعی دنیای خرده فروشی و سرگرمی مرکز شهر منطقه‌ای مناسب خانواده با سرگرمی‌های متنوع

دبی لند با 9 منطقه مجزا و بیش از 30000 واحد مسکونی، یکی از بزرگترین مناطق تفریحی اقامتی در شهر دبی است. ترافیک نسبتا کم و در دسترس بودن مدارس، اماکن ورزشی، سرگرمی و خرده فروشی، مراکز فرهنگی، به مکانی ایده‌آل برای خانواده‌ها چه برای اقامت و چه برای تفریح در تور لاکچری دبی مبدل شده است.

از استخرهای شنا، سالن‌های ورزشی و اسپاهای لاکچری گرفته تا مراکز سرگرمی و تفریحی متنوع در این منطقه به چشم می‌خورد. امکانات موجود در این منطقه، تجربه یک تور لاکچری دبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

دبی لند همچنین میزبان برخی از سرگرمی‌های مهم شهر دبی است. دهکده جهانی، اتودروم در موتور سیتی، استادیوم کریکت، استادیوم ورزشی ویژه المپیک و پیست مسابقه فرمول یک و برگزاری رویدادهای ورزشی خاص در کلاس جهانی مثل چوگان و سوارکاری است. کلاب ورزشی، باشگاه الز و پیست دوچرخه سواری دبی در کنار بزرگترین پارک عمومی شهر که در حدود 350 هکتار گسترده شده و به بزرگی هاید پارک لندن است.

برترین جاذبه‌های گردشگری دبی لند

بزرگرترین پروژه‌های تفریحی موضوعی و مسکونی دبی لند در گلف سیتی، شهر شگفتی فالکون، شهر ورزش واقع شده‌اند و محبوب‌ترین مناطق آن شهر ورزشی دبی، موتور سیتی، میرا، رمرام، مودون و ویلاهای منطقه هستند. در ادامه به معرفی برخی از برترین جاذبه‌های این منطقه که ارزش بازدید در تور دبی را دارند، خواهیم پرداخت.

دنیای جاذبه‌ها و تجربه‌ها آکوا اکسیژن باوادی آکوا فانتزیا فواره‌های رقصنده با نور شهر عجایب شاهین شهربازی دنیای ماجراجویی آی ام جی منطقه مسکونی و تفریحی افسانه‌های دبی لند باشگاه گلف جهانی دهکده جهانی دبی لند میراکل گاردن دبی باغ پروانه دبی دنیای خرده فروشی و سرگرمی دبی اوت لت سیتی بازار سیاه (بلک مارکت) بازار کشاورزی پارک تجارت جهانی (بازار دبی) دنیای حراج شهر سبک زندگی دبی دنیای گردشگری موضوعی و تعطیلات مرکز خرید البشرا (دنیای بانوان) مقصد دبی VIP پادشاهی صحرا استراحتگاه آندلوس و اسپا دنیای اکوتوریسم استراحتگاه صحرایی الصحرا و مرکز سوارکاری هتل شنی دنیای بایو الکاهیل دنیای حیوانات دنیای ورزش و تفریحات خارج از خانه شهر ورزشی دبی دنیای ورزشی امرات دنیای ورزشی شدید باشگاه سوارکاری و چوگان دبی موتور سیتی شامل اتودروم دبی شهر گلف دبی ورزش‌های زمستانی گنبد برفی مرکز شهر شهر عربی بزرگترین مرکز خرید جهان – مرکز خرید عربی پارک موضوعی سیاره بی قرار اسکله وادی پیاده‌روی (وادی واک) برج‌های الایت (برج نخبگان) سیتی واک دنیای بازی مجازی

بهترین هتل‌های دبی لند

اگر به دنبال هتل‌های عالی در داخل و اطراف این منطقه در تور لاکچری دبی هستید، نگاهی به لیست زیر بیاندازید:

هتل رادیسون دبی داماک هیلز (5 ستاره): الحبیه، خوشه آرتزیا، داماک هیلز هتل ترپان و سوئیت‌های فخرالدین (4 ستاره): شهر ورزشی دبی هتل اس البرشا دبی (4 ستاره): پارک علمی دبی، البرشا جنوبی 2 Occidental (4 ستاره): شهر تولید دبی هتل استودیو وان (4 ستاره): دبی استودیو سیتی معرفی 3 مورد از بهترین مراکز خرید در دبی لند

در دبی لند و تور دبی همه چیز برای خرید در دسترس شماست! هر چیزی برای خرید در نظر داشته باشید، در فاصله کوتاهی از محل اقامتتان خواهید یافت. 3 مورد از بهترین اماکن دبی لند برای خرید به شرح زیر هستند:

دراگون مارت

اگر دوست دارید در میان بینهایت مغازه‌ با انواع اجناس قدم بزنید، سری به این مرکز خرید بزنید. محبوب‌ترین مرکز خرید بزرگ در این منطقه که در یک روز امکان بازدید از کل آن را نخواهید داشت.

مکان : جاده العویر، شهر بین المللی، دبی لند

مرکز خرید سیتی لند

این مرکز خرید اولین مرکز خرید و سرگرمی با الهام از طبیعت در جهان است و موقعیت بسیار خوبی در کنار دهکده جهانی دارد.

برخی از برندهایی که در این مجموعه موجود هستند:

غذای ارگانیک و کافه فلورمار هوم مبلمان PAN Thread کارفور کورال پرفیوم

مکان : وادی الصفا 4، در کنار دهکده جهانی، درست در نزدیکی جاده محمد بن زاید

اوت لت مال دبی

برای خرید هر نوع محصولی با تخفیفات گوناگون از دبی اوت لت مال دیدن کنید. برندهای مختلفی در این فروشگاه وجود دارند:

هوگو باس رالف لورن فندی کوچ آدیداس افترشاک لندن پولو DKNY

مکان : مسیر 66، دبی - جاده العین، دبی لند

رزرو تور دبی با قیمت خوب در فلای‌تودی

برای سفر به دبی و پیدا کردن تور دبی با قیمت مناسب، فلای‌تودی همراه شماست! شما می‌توانید با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن فلای‌تودی تورهای دبی را به امکانات و خدماتی خاص رزرو کنید و خودتان را از دغدغه برنامه ریزی سفر راحت کنید!

از خدمات فلای‌تودی در تور دبی می‌توان به صدور ویزا، تهیه بیمه مسافرتی، بلیط رفت و برگشت، رزرو هتل، گشت شهری با راهنمای فارسی زبان و البته پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته اشاره کرد که سفری راحت را برای شما رقم می‌زند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

دیگر خبرها

  • درمان کسانی که زود از کوره در می‌روند
  • درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند
  • فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی
  • ۴۰ درصد افراد نابارور بچه دار می‌شوند
  • نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید
  • معرفی کامل دبی لند و هر آنچه که باید بدانید!
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند