Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@16:28:46 GMT

ناسا به فرمان کنگره تلسکوپ‌های فضایی می سازد

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۶۲۵۸۵

ناسا به فرمان کنگره تلسکوپ‌های فضایی می سازد

ناسا به درخواست کنگره قصد دارد برای مطالعه دقیق سیاره‌های فراخورشیدی، تلسکوپ‌های فضایی جدید و ابزار زمینی کارآمدی را بسازد.

گزارش جدیدی که توسط کنگره ایالات متحده آمریکا به تصویب رسیده است، دستور می‌دهد که ناسا باید مجموعه‌ای جدید از ماموریت‌های فراخورشیدی را آغاز کند تا تعیین کند که آیا نظیر منظومه شمسی وجود ندارد یا اینکه زندگی در جای دیگری از جهان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش آژانس ملی علوم، مهندسی و پزشکی با نام "استراتژی علمی سیارات فراخورشیدی" می‌گوید که آژانس فضایی باید در تلسکوپ‌های فضایی و زمینی جدید سرمایه‌گذاری کند. این کار دانشمندان را قادر می‌سازد تا درباره طبیعت و تکامل سیارات در مدار دیگر ستارگان بیشتر بدانند.

ما در زمان رونق شکار سیاره‌های فراخورشیدی زندگی می‌کنیم. فضاپیماهای جستجوگر مانند تلسکوپ فضایی کپلر که توسط دستگاه‌های زمینی پشتیبانی می‌شوند، هزاران سیاره را خارج از سامانه خورشیدی ما شناسایی کرده‌اند.

مشکل این است که با اینکه ما موفق به پیدا کردن تعداد زیادی از سیارات جدید شده‌ایم، اما در مورد آنها چیز زیادی نمی‌دانیم و شناخت کمی از آنها داریم.

روش‌های مورد استفاده برای شکار سیاره‌های فراخورشیدی می‌تواند به ما برخی از چیزهای اساسی در مورد آنها را بیاموزد، اما بسیاری از جزئیات پنهان می‌ماند.

چیزی که گزارش جدید نشان می‌دهد این است که یافتن سیارات شبیه به زمین و سایر ماموریت‌های پر اهمیت، نیاز به تصویربرداری مستقیم دارد. به عبارت دیگر، به جای اینکه فقط به تغییرات در منحنی نور در هنگام عبور سیاره فراخورشیدی از مقابل ستاره خود نگاه کنیم، نیاز داریم که درست به آن سیاره نگاه کنیم و مشاهدات دست اولی از آن به دست بیاوریم، همانطور که از سیاره‌های منظومه خورشیدی خودمان شناخت داریم.

درخواست کنگره از ناسا

کنگره برای انجام این کار از ناسا خواسته است که به دنبال سرمایه‌گذاری در یک تلسکوپ فضایی پیشرفته جدید باشد تا با مشاهدات کلی در طول چندین سال، رد پایی از حیات در دنیاهای دیگر بیابد.

چنین تلسکوپی باید بتواند با استفاده از کرونوگراف یا سایه‌بان بر روی ایستگاه، بین تلسکوپ و ستاره گرفتگی مصنوعی ایجاد کند. این کار، مانع از اختلال نور ستاره در بازتاب سیاره می‌شود و اجازه تصویربرداری مستقیم را می‌دهد.

نویسندگان این گزارش در نظر دارند که این تصویربرداری تلسکوپی مستقیم، پس از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب و با پرتاب تلسکوپ تصویربرداری عریض مادون قرمز "WFIRST" در اواسط سال 2020 محقق شود.

تلسکوپ WFIRST قدرتی برابر با تلسکوپ فضایی هابل اما میدان دید 100 برابری آن دارد.

علاوه بر تلسکوپ فضایی، این گزارش همچنین توصیه می‌کند که بنیاد ملی علوم ایالات متحده(NSF) در آینده در پروژه‌های تلسکوپ غول پیکر ماژلان(GMT) و تلسکوپ سی متری(TMT) که در حال حاضر به ترتیب در جزایر هاوایی و شیلی در حال ساخته شدن هستند، بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

این تلسکوپ‌ها با استفاده از طیف‌سنج‌ها به دنبال یافتن نشانه‌های اکسیژن آزاد در جو و سایر نشانه‌های حیات، امکان مطالعات متمرکزتری از سیارات فراخورشیدی را فراهم می‌کنند.

هدف این است که ابزارهای جدیدی که بر روی تلسکوپ های بزرگ نصب شده و می‌شوند، با تخصیص مناسب بودجه، زمان رصد و همبستگی مشاهدات از مکان‌های مختلف به کشف اطلاعات جدید، به خصوص در اندازه‌گیری میزان جابجایی ستاره‌ها برای ارائه اطلاعات در مورد جرم و مدار سیاره‌ها کمک کند.

این گزارش همچنین توصیه کرد که تلسکوپ فضایی جیمز وب باید وقت خود را به مشاهده اتمسفرهای سیاره‌های فراخورشیدی اختصاص دهد.

/ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۲۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موجودات فضایی احتمالا به این دلیل منقرض شده‌اند!

ایتنا - یک ستاره شناس معروف با ارائه نظریه‌ای جدید احتمال می‌دهد موجودات فضایی در اثر انفجارهای پرتو گاما منقرض شده باشند.
دکتر فردریک والتر، استاد نجوم دانشگاه استونی بروک نیویورک، معتقد است که انفجارهای پرانرژی پرتو گاما که در کهکشان‌های دوردست مشاهده شده‌اند، می‌توانند دلیل اصلی عدم برقراری ارتباط میان موجودات فضایی و انسان‌ها باشند.

بر اساس گزارش روزنامه دیلی میل، والتر در نظریه جدید خود می‌گوید: محتمل ترین سناریو این است که تمدن‌های فضایی در اثر انفجارهای پرتوگاما نابود و منقرض شده اند.

انفجارهای پرتو گاما یا GRB که ناسا آنها را قوی ترین انفجارهای جهان می نامد، هنگامی رخ می دهند که سوخت هسته ای قلب ستارگان غول پیکر پایان می یابد و آنها زیر فشار وزن خود فرو می‌ریزند و انرژی گرانشی عظیمی را آزاد می کنند.

والتر توضیح می دهد: این پرتوها بسیار متمرکز هستند و اگر در سطح یک کهکشان گسترش یابند، می توانند تقریباً ۱۰ درصد از سیارات آن کهکشان را تحت تاثیر قرار دهند.

وی معتقد است که این تنها یکی از تفسیرهای ممکن است و آن را "نوعی بیماری" توصیف می کند.

بر اساس مطالعات چندین دهه رصدخانه پرتو گامای کمپتون ناسا، این انفجارها در کهکشان راه شیری که زمین در آن قرار دارد، نسبتاً نادرند. اما در کهکشان‌های دوردست، این پدیده بسیار رایج‌تر است.

به گفته والتر، برآوردها نشان می دهد که هر ۱۰۰ میلیون سال یا حدود آن، یک انفجار پرتوگاما در هر کهکشان رخ می دهد.

وی اضافه کرد: در فاصله یک میلیارد سال، می توان انتظار داشت که تعداد زیادی از تمدن ها، در صورت وجود، نابود شوند.

دیگر خبرها

  • چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟
  • در این سیاره سرعت باد مثل سرعت «گلوله» است
  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟
  • ناسا از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین، پیام دریافت کرد!
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • «بویینگ» و «ناسا» فضاپیمایی جدید پرتاب خواهند کرد
  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب
  • نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار بوئینگ به مدار می‌رود
  • رونمایی از اسرار یک سیاره جهنمی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب
  • موجودات فضایی احتمالا به این دلیل منقرض شده‌اند!