Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴  لوبلاگ نوشت: هیکو ماس وزیر امور خارجه آلمان هفته گذشته در مطلبی برای روزنامه "هاندلسبات" نوشت:" آمریکا و اروپا سال‌هاست در حال ‏فاصله گرفتن از هم هستند." این مسئله حالا بعد از اختلاف نظرهای شدید ایالات متحده و اتحادیه اروپا درباره برجام به روشنی ‏قابل تایید است. وقتی رئیس جمهور ترامپ از توافق برنامه جامع اقدام مشترک خارج شد و اعلام کرد تحریم‌های ثانویه‌ای که بر ‏اقتصاد اروپا تاثیر خواهد گذاشت بر می‌گردند، پیام روشنی برای آنها داشت: آمریکا با اتحادیه اروپا (آن طور که ماس انتظار ‏داشت) مشارکت متعادل نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیکو ماس در مواجهه با این پیام معتقد است اروپا باید "ابزارهای اصلی خود را به زمین ‏مبارزه بیاورد."‏
به گزارش «انتخاب»، لوبلاگ ادامه داد: ماس برای محافظت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران و زنده نگه داشتن برجام، سه طرح پیشنهاد کرده است:‏ ایجاد سیستم پرداخت مستقل از آمریکا، ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری اروپایی و ایجاد یک سیستم مستقل پرداخت سوئیفت. ‏
این سه طرح اولین بار توسط برونو لومیر وزیر اقتصاد فرانسه و بلافاصله بعد از خروج ترامپ از برجام مطرح شدند. لومیر آن ‏زمان از دولت‌های اروپایی خواست برای ایجاد یک سیستم مستقل و کاربردی اقتصادی پای کار بیایند؛ سیستمی که به همه ‏کشورهای اروپایی اجازه می‌دهد "با همه کشورهای روی زمین مبادلات تجاری داشته باشند." لومیر معتقد بود "آمریکا نباید پلیس ‏اقتصادی دنیا باشد."‏
ساختار سیاسی بنای اقتصادی که ماس و لومیر مدنظر دارند چگونه خواهد بود؟ آنطور که ماس به ایهام گفته ‏‏:"شیطان هزاران شکل دارد."‏
آیت الله خامنه‌ای اوایل هفته گذشته در سخنرانی برای کابینه حسن روحانی اعلام کرد آنها :"نباید برای ‏مشکلاتی مانند برجام و مشکلات اقتصادی به اروپا امیدوار باشید"‏.
ایرانی ها با مشکلات ابتدایی مثل امکان دسترسی به سیستم اقتصاد جهانی (که آمریکا بر آن مسلط است) ‏مواجه شده‌اند. در حال حاضر برای آنها مهم است که به چشم‌اندازهایی که ماس و لومیر تبیین کرده‌اند فکر کنند. ‏
نکته اول درباره این چشم‌اندازها این است که این طرح‌ها در واقع بزرگترین نظام اقتصادی ممکن برای تبادل‌های تجاری با وجود ‏تحریم‌های ثانویه آمریکا خواهند بود. در اولین قدم بانک‌های مرکزی فرانسه، آلمان، بریتانیا، اتریش و سوئد سیستم تبادل اقتصادی ‏با بانک مرکزی ایران راه اندازی خواهند کرد. آنها این سیستم را با امید به اینکه آمریکا حاضر نیست اقدام باورنکردنی مثل تحریم ‏بانک‌های مرکزی این کشورهای قدرتمند را انجام دهد، راه اندازی خواهند کرد. مهمترین نکته اینکه این سیستم براساس ‏روش‌هایی پایه ریزی می‌شود که به سیستم‌هایی مانند سوئیفت نیاز نداشته باشد.‏
البته بانک‌های مرکزی طرف اروپایی برای آغاز این طرح ینیازمند یک چیز هستند: ایران باید لوایح ‏FATF‏ را کاملا اجرا کند. ‏البته حتی اگر ایران این لوایح را کامل اجرا کند و بانک‌های اروپایی به قولی که داده‌اند عمل کنند، باز هم راه اندازی سیستم‌های ‏تبادلی محدود، به معنی ایجاد یک سیستم مالی مستقل نخواهد بود. تحریم‌های آمریکا در آن شرایط هم در سطوح مهم روی ‏بانک‌های ایرانی و اروپایی تاثیر می‌گذارند. ‏
درخواست ماس برای ایجاد "یک سیستم سوئیفت مستقل" توسط اروپا به خوبی نشان می‌دهد رهبران اتحادیه اروپا انتظار ندارند ‏بتوانند از استقلال سیستم سوئیفت فعلی دفاع کنند. دلیل این بدبینی حضور بانک‌های بزرگ آمریکایی در مرکز سیستم سوئیفت ‏است. نکته اینکه آمریکا حتی روی بانک‌های غیر آمریکایی حاضر در این سیستم هم نفوذ زیادی دارد. ‏
هنوز مشخص نیست سیستمی که ماس و اروپا در نظر دارند و روشی که می‌خواهند استقلال سوئیفت را حفظ کنند، چطور کار ‏می‌کند. یک سیستم جدید تبادل‌های مالی را راحت می‌کند اما نظارت بر چگونگی هزینه شدن این پول‌ها (جلوگیری از تامین مالی ‏تروریسم و پولشویی) بسیار سخت خواهد بود. ‏
اگر سیستم پرداخت مالی جدید راه بیفتد، اروپا نیاز دارد با توجه به افزایش تبادل‌های مالی با ایران، جریان‌های مالی خروجی از این ‏سیستم را به خوبی کنترل کند.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 لوبلاگ برجام آمریکا تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۳۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر تداوم دیدارها برای لغو تحریم‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر در گفتگوی تلفنی امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، آخرین وضعیت موضوعات مهم منطقه‌ای و بین المللی و مناسبات ایران و اتحادیه اروپا مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین در این گفتگو به اهمیت تداوم گفتگو میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و تداوم تماس‌ها و دیدارها برای لغو تحریم‌ها تاکید کردند.

امیرعبداللهیان در این تماس با اشاره به وضعیت جاری در غزه و دریافت گزارش‌های تکان دهنده از اعدام فلسطینیان در بیمارستان شفا و قتل عام زنان و کودکان از سوی ارتش اشغالگر صهیونیستی اظهار داشت: متأسفانه نتانیاهو، پرونده غزه و حتی منافع ملی آمریکا را گروگان منافع شخصی خود گرفته است.
وی افزود: تداوم بحران انسانی و گرسنه نگاه داشتن مردم غزه از سوی رژیم اسرائیل، وضعیت غزه را به «بحران واقعی قرن» تبدیل کرده است‌.

امیرعبداللهیان از دیدگاه بورل مبنی بر ضرورت توقف جنگ و ارسال کمک‌های انسانی فوری به غزه قدردانی کرد و با یادآوری مسئولیت جامعه جهانی و اتحادیه اروپا در موضوع فلسطین گفت: زمان آن رسیده است که تدابیر تنبیهی علیه رژیم اسرائیل اتخاذ شده و یک گروه تحقیق بین المللی در خصوص جنایات این رژیم از جمله در جنایات ترکیبی در بیمارستان شفای غزه تشکیل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه، ضمن اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک جوزف بورل برای کمک به پایان بحران غزه، از استانداردهای دوگانه و متناقض غرب در قبال فلسطین و اوکراین انتقاد کرد.

امیر عبداللهیان تداوم ارسال سلاح از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به رژیم صهیونیستی برای نسل‌کشی در غزه را در کنار ارسال نمایشی کمک‌های انسانی، نمونه‌ای از این رویکرد متناقض برشمرد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا موضعی روشن در موضوعات منطقه‌ای داشته و به صراحت گفته ایم توسل به جنگ راه حل نیست.

وی تکرار ادعاها در مورد ارسال سلاح ایرانی برای استفاده علیه اوکراین را داستانسرایی و ادعایی کسل کننده و فاقد پایه و اساس خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مذاکرات و تماس‌های مستمر مورا و دکتر باقری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم به تداوم همکاری سازنده با آژانس بین المللی انرژی اتمی است و متقابلاً انتظار جدی دارد طرف‌های غربی در قبال تعهدات خود در موضوع مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها کاملاً پایبند باشند.

جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی نیز در این گفتگو، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و سال نو را به وزیر امور خارجه کشورمان تبریک گفت.

بورل با بیان این که به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای همچنان از اولویت‌های اتحادیه اروپاست، بر ضرورت تداوم پیگیری گفتگوهای هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تاکید کرد.

وی در موضوع فلسطین، برنامه اتحادیه اروپا را تداوم ارسال کمک‌های انسانی به غزه و حمایت از اقدامات «آنروا»، حمایت از تلاش‌های سازمان ملل متحد و دبیرکل آن برای دستیابی به آتش بس دائمی و همکاری با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی عنوان کرد و ضمن ابراز مخالفت مجدد با حمله اسرائیل به رفح، از سیاست این رژیم در گرسنگی دادن به غیر نظامیان انتقاد کرد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نقش و جایگاه مهم ایران در منطقه، خواستار تداوم تلاش‌ها برای کاهش تنشها در منطقه شد.

در این گفتگو برخی موضوعات مورد علاقه از جمله کنسولی نیز مورد توجه قرار گرفت.

کد خبر 6062405 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا و کره جنوبی علیه کره شمالی
  • سفر قریب‌الوقوع بلینکن به سه کشور اروپایی
  • وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند
  • روسیه برای دریافت پول فروش نفت به مشکل خورد
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟
  • آستین: محافظت از غیرنظامیان در غزه یک موضوع اخلاقی است!
  • تیم اروپایی راه را برای قلعه‌نویی باز کرد
  • تاکید بر تداوم دیدار‌ها برای لغو تحریم‌ها
  • تداوم گفت‌وگوها و دیدارهای ایران و اروپا برای لغو تحریم‌ها
  • تاکید بر تداوم دیدارها برای لغو تحریم‌ها