Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@16:05:05 GMT

۱۱ فایده خوشبین بودن برای سلامتی

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۶۳۸۹۱

۱۱ فایده خوشبین بودن برای سلامتی

برخی از فواید خوش بینی برای سلامتی را در این‌جا آورده‌ایم.

۱. کاهش خطر حمله قلبی

با استناد به تحقیقی که در ۲۰۱۲ در مجله Psychology Bulletin به چاپ رسید، یک فرد مثبت گرا و خوشبین کمتر در معرض حمله قلبی قرار می‌گیرد. احساس مثبت، تاثیر مثبتی بر قلب می‌گذارد. برعکس، احساس منفی مانند عصبانیت، نگرانی، افسردگی و تنفر تاثیری منفی بر قلب می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خطر حمله قلبی در یک فرد خوشبین تا ۵۰٪ کاهش می‌یابد.

همچنین، محققان می‌گویند افرادی که چه از نظر ذهنی و چه عاطفی مثبت هستند، سبک زندگی سالم، غذای سالم و خواب کافی دارند.

۲. خوشحال‌تر بودن و کاهش استرس

یک فرد خوشبین در زندگی خوشحال‌تر است و سطح پایین‌تری از استرس دارد. این افراد همیشه جنبه مثبت هر چیزی را می‌بینند. در نتیجه، نگرانی و ضطراب آن‌ها به طور خودکار کاهش می‌یابد. با استناد به تحقیقی که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده است، یک فرد خوشبین ۲۵ ساله در ۴۵ سالگی و ۶۵ سالگی خود، از یک فرد بدبین سالم‌تر است.

۳. آمادگی برای چالش‌ها

یک فرد خوشبین، اعتماد به نفس بیشتری دارد و با هر موقعیتی روبه‌رو می‌شود. این افراد به راحتی تسلیم نمی‌شوند. فرد خوشبین اگر موفق نشود، به مسائل منفی و عدم موفقیت به چشم چالش نگاه می‌کند. برعکس، یک فرد بدبین در احساسات منفی خود فرو می‌رود که همین باعث افسردگی و استرس او می‌شود.

۴. سلامتی بیشتر

یک فرد خوشبین به اندازه یک فرد بدبین دچار استرس نمی‌شود. سطح پایین هورمون استرس در بدن افراد خوشبین می‌تواند سیتم ایمنی آن‌ها را تقویت کند. در نتیجه، این افراد از سلامتی بیشتری برخوردارند. مطالعه انجام شده در ایالات متحده آمریکا که روی ۱۰۰ هزار زن انجام شد، نشان می‌دهد که خطر مرگ ناشی از بیماری‌های خطرناک در افراد خوشبین تا ۱۴٪ کاهش می‌یابد.

۵. موفقیت و دستیابی‌های بیشتر

یک فرد خوشبین نسبت به فرد بدبین، در مدرسه، اداره و کسب و کار، موفقیت بیشتری کسب می‌کند. یک فرد خوشبین میل شدیدی به جلو رفتن دارد و مشکلات را به چشم چالش می‌بیند. این افراد اعتماد به نفس بالایی در انجام هر کاری و در هر زمینه‌ای دارند. آن‌ها مسائل را از دیدگاهی مثبت می‌بینند. یک فرد خوشبین در کار گروهی، نقش مهمی را ایفا می‌کند، زیرا نسبت به افراد بدبین، بیشتر با دیگران همکاری می‌کند و در نتیجه بیشتر موفق می‌شود.

۶. درمان با خوش بینی

خوشبین بودن نه تنها از خطر بیماری‌های قلبی و عفونی جلوگیری می‌کند بلکه آن‌ها را درمان نیز می‌کند. مطالعه‌ای که بر افراد مبتلا به افسردگی انجام شد، دریافت که تاثیر درمان بیماران با خوش بینی و مثبت گرایی که به مدت ۱۲ هفته انجام شد، از تاثیر دارو‌های شیمیایی بیشتر است. مطالعه دیگری که در مرکز سرطان استرالیا انجام شد به این نتیجه رسید که احتمال درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان که خوشبین و مثبت گرا هستند، نسبت به افراد بدبین، بیشتر است.

۷. تغییر مثبت

خوش بینی عامل اصلی موفقیت یک فرد است. خوشبین بودن، نسبت به بدبین بودن، شرایط بهتری را برای انجام کار‌های بهتر فراهم می‌کند. یک فرد خوشبین خیلی درمورد مشکلاتی که با آن مواجه است فکر نمی‌کند. در عوض، برای حل مشکلات، به سختی تلاش می‌کند. همچنین، یک فرد خوشبین همیشه اعتقاد دارد که همه چیز خوب می‌شود. چیزی که به آن نیاز داریم، اعتماد به نفس بالا و تلاش برای تغییرات مثبت است.

۸. بهترین دارو

یک فرد خوشبین می‌داند خوشی‌ها و غم‌ها همیشگی نیستند. این افراد، آمادگی مواجهه با چالش را دارند. فرد خوشبین اعتقاد دارد که خوش بینی در زندگی به او کمک می‌کند و اصلا نگران گذشته و آینده نیست.

۹. زندگی طولانی‌تر

با استناد به تحقیقات انجام شده، خوش بینی و تفکر مثبت می‌تواند سیستم ایمنی را در جوانی تقویت کند. آرامش روح، دفاع خوبی در برابر مسائل منفی و بیماری‌هاست. همچنین، خوش بینی بهترین راه برای رفع استرس است. استرس و اضطراب دائم برای جسم و ذهن خطرناک است. خوش بینی به افزایش طول عمر و لذت بردن از تمام لحظات زندگی کمک می‌کند. اگر می‌خواهیم کیفیت زندگی را بالا ببریم، باید خوشبین باشیم.

۱۰. قدرت ذهن مثبت

یک فرد خوشبین معتقد است که تفکر مثبت در رسیدن به اهداف به او کمک می‌کند. تفکر مثبت به داشتن احساس مثبت نیز کمک می‌کند. تفکر مثبت احساسات او را تحت تاثیر قرار داده و در داشتن تمرکز بیشتر به او کمک می‌کند. در نتیجه، این فرد به جوانب مثبت هر چیزی فکر می‌کند. او یاد می‌گیرد که چگونه از شرایط و موقعیت‌های خود استفاده کند. اگر احساس کند که توانایی رسیدن به چیزی که می‌خواهد را دارد یا می‌تواند کاری که می‌خواهد را انجام دهد، حتما این کار را می‌کند.

۱۱. کلید موفقیت

فرد خوشبین فردی است که دست به کار می‌شود و منتظر معجزه نیست. افرادی که قدم‌هایی – حتی کوچک – برمی‌دارند، شانس بیشتری در رسیدن به اهداف خود دارند. آن‌ها می‌دانند که غمگین بودن از شکست، نتیجه مثبتی ندارد. تلاش مداوم و همراه با خوش بینی، در‌های موفقیت را به روی آن‌ها باز می‌کند. یک فرد خوشبین همیشه موانع را به چشم چالش می‌بیند. این راهکار، روی نتیجه مثبت، تمرکز دارد.

اگر فکرمان در مورد یک چیز یا یک فرد منفی، است، به این معنا نیست که مثبت فکر نمی‌کنیم و خوشبین نیستیم. ما می‌توانیم فکر منفی را به فکر مثبت تبدیل کنیم. کار سختی نیست، اما برای انجام آن به زمان و تمرین نیاز داریم.

اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید از چیزی لذت ببرید یا در کاری شکست می‌خورید، باید این افکار را دور بیندازید. بر چیز‌های مثبت تمرکز کنید. تمرین کنید. اگر تفکرات منفی ما خیلی زیادند، باید آن‌ها را به تفکرات مثبت تبدیل کنیم.

– سبک زندگی سالم.

سه بار ورزش در هفته می‌تواند خلق و خوی ما را بهبود بخشیده و استرس‌مان را کاهش دهد. عادات غذا خوردن ما نیز بر ذهن و جسم‌مان تاثیر می‌گذارند.

– از کارمان لذت ببریم.

باید از کارمان لذت ببریم و اهمیت ندهیم که کارمان چه‌قدر سخت است. باید بهترین جنبه‌های کارمان که ما را خوشحال می‌کنند را پیدا کنیم.

– دوستان مثبت پیدا کنید.

باید با افرادی که تاثیری مثبت و خوب بر ما می‌گذارند دوست شویم. دوستان خوب با پیشنهاد‌ها و توصیه‌های خوب خود از ما حمایت می‌کنند. اگر اطراف‌مان پر از افراد منفی‌گرا و بدبین باشد، استرس‌مان بالا رفته و نمی‌توانیم آن را مهار کنیم.

– واقعیت را بپذیرید.

اگرچه کار سختی است، اما باید واقعیت را بپذیریم. باید بتوانیم با موقعیت‌ها روبه‌رو شویم تا آن‌ها را کنترل کنیم.

– شوخ و شاد باشید.

سعی کنید لبخند بزنید مخصوصا زمانی که در شرایط سختی هستید. باید چیز‌هایی پیدا کنیم که لبخند را روی لب‌های‌مان می‌آورند. شوخ و شاد بودن در داشتن فکر، احساس و عمل مثبت به ما کمک می‌کند.

– به چیز‌های مثبت توجه کنید.

هر روز باید به سه اتفاق مثبت در زندگی توجه کنیم.

– قوانین ساده.

نباید چیز‌هایی که دوست نداریم کسی به ما بگوید را به دیگران بگوییم. خیلی از افراد، صبح‌های زود با ناراحتی بیدار می‌شوند و خود را مجبور به سر کار رفتن می‌کنند. اما برای افراد خوشبین و مثبت‌گرا این‌گونه نیست. آن‌ها از کار‌های زیاد اداره خوشحال هستند و آمادگی مواجهه با آن‌ها را دارند.

از همین حالا باید افکار منفی را دور بیندازیم. باید به احساسات مثبت مانند مثبت گرا بودن، شاکر بودن و خوشحال بودن عادت کنیم. با این کار، به مسائل، مانند بار سنگین روی دوش نگاه نمی‌کنیم. بر عکس، آن‌ها را به چشم چالش می‌بینیم.

منبع: بازده

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سلامتی کاهش استرس موفقیت خوش بینی بهترین دارو کلید موفقیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۳۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روغن حیوانی یا گی (Ghee) در واقع شکلی از کره است که برای پخت‌وپز، طعم‌ دادن به غذا و همچنین به‌عنوان منبع چربی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام نوع کره ضد سرطان است؟

این روغن قرن‌ها است که وجود دارد و در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده می‌شود. در طب سنتی هند هم به نام آیورودا ریشه دارد. در این سیستم پزشکی سنتی، روغن حیوانی ماده‌ای ارزشمند برای تقویت و ایجاد تعادل میان اجزای مختلف بدن به شمار می‌رود. با این حال برای اثبات فواید این ماده غذایی برای قلب، روده یا کنترل وزن، چنانچه امروز ادعا می‌شود، تحقیقات بالینی محدودی انجام شده است.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی یا گی، نوعی کره تصفیه‌شده است که برای تهیه آن، کره را مدت زمان طولانی‌ حرارت می‌دهند تا مواد جامد شیر (پروتئین‌ و لاکتوز) از آن جدا و ته‌نشین شود و عطروطعمی شبیه آجیل بوداده پیدا کند.

گرما پروتئین‌های شیر مانند کازئین و نیز لاکتوز آن را تجزیه می‌کند و بر این اساس روغن مشخصه تغذیه‌ای منحصربه‌فرد به دست می‌آورد: کسانی که با تحمل لاکتوز مشکل دارند و نمی‌توانند کره بخورند، می‌توانند روغن حیوانی را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن در هند نیز یک عنصر کلیدی در آشپزی به شمار می‌رود. هندی‌ها روغن حیوانی را خالص و ناب می‌دانند و هرچیزی که با این روغن پخته شود هم خالص و ناب محسوب می‌شود.

در طب آیورودا، بر فواید درمانی روغن حیوانی یا گی، چه به صورت مجزا و چه همراه با سایر ترکیب‌های دارویی تاکید و حتی گفته می‌شود که مصرف روزانه و همیشگی این روغن ضرری ندارد.

ارزش غذایی روغن حیوان یا گی

مشخصات تغذیه‌ای این روغن شبیه کره است و هر یک قاشق چای‌خوری از آن ۱۲۳ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۱۱۸ میکروگرم ویتامین آ و ۰.۴ میلی‌گرم ویتامین ئی دارد. روغن حیوانی تقریبا تماما چربی است (۹۵ درصد) و رطوبت آن به کمتر از ۰.۵ درصد می‌رسد.

این روغن منبع مهم اسید لینولئیک مزدوج یا سی‌ال‌ای (conjugated linoleic acid)، نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۶، است. سی‌ال‌ای به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت می‌شود و برای سلامتی مزیت‌هایی دارد، از جمله در زمینه‌هایی مانند چاقی، سرطان، فشار خون (کاهنده فشار خون)، دیابت (تعدیل‌کننده قند خون) و تقویت‌کننده سیستم ایمنی.

در روغن حیوانی یا گی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ وهمچنین بسته به نشان تجاری این روغن، ویتامین‌های دی، ئی و کا وجود دارند. مصرف ویتامین‌های محلول در چربی همراه با منبع چربی مانند روغن حیوانی در جذب مواد مغذی موثر است.

تاثیر روغن گی بر سلامتی؛ مزایا و مضرات

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی یا گی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. با این حال به منظور اثبات فواید این روغن‌ برای سلامتی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه در پاکستان‌ نشان داد که این نوع روغن برخلاف تصور عمومی، بیماری عروق کرونر را در مصرف‌کنندگان کاهش داد نه افزایش. با این حال توصیه انجمن قلب آمریکا این است که پنج تا شش درصد کالری‌ مصرفی روزانه از چربی‌های اشباع‌شده باشد. زیرا ارتباط میان مصرف چربی اشباع‌شده با کلسترول بد (ال‌دی‌ال) و افزایش خطر بیماری قلبی پیش‌تر اثبات شده است.

از آنجا که روغن حیوانی یا گی، کره تصفیه‌ شده و فاقد کازئین یا لاکتوز است، افرادی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچارند، می‌توانند این روغن را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن حاوی نوعی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ام‌سی‌تی (MCT) است؛ نوعی چربی که با سرعت بیشتری در بدن تجزیه و جذب می‌شود. طبق برخی پژوهش‌ها، ام‌تی‌سی‌ها مصرف انرژی را افزایش می‌دهند و بر احساس سیری تاثیر می‌گذارند و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

به رغم فواید فراوان روغن حیوانی یا گی، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به دلیل اینکه روغن یک چربی‌اشباع‌شده‌ محسوب می‌شود، باید در مصرف آن احتیاط کنند اما می‌توان از این روغن حیوانی به عنوان یکی از عناصر رژیم غذایی سالم بهره‌مند شد.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228665 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه بی فایده است
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • برای سلامتی خودتان، ته‌دیگ را کنار بگذارید (فیلم)
  • بهترین مدل خوابیدن برای حفظ سلامتی بدن
  • حمله به امین منوچهری و زورگیری: بارها در اتوبان چمران این اتفاق رخ داده؛ پیگیری نمی‌کنم چون فایده ندارد! + عکس
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • بازداشت پناهجویان در انگلیس برای اخراج به روندا