Web Analytics Made Easy - Statcounter

دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت: دوست دارم در وزن خودم نفر اول باشم و از اینکه من را کیمیای دوم خطاب می‌کنند ناراحت می‌شوم چرا که هر کس شخصیت جداگانه‌ای دارد.

گروه ورزشی خبرگزاری آنا- فرزانه شریفی؛ ناهید کیانی را بعد از کیمیا علیزاده باید پرافتخارترین بانوی تکواندوکار این روزهای ایران نامید؛ بانویی که لقب دختر خستگی‌ناپذیر تکواندو را به خود اختصاص داده است و در اولین حضورش در بازی‌های آسیایی جاکارتا به نشان برنز رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم ملی تکواندو در بازی‌های آسیایی نتیجه قابل قبولی به دست نیاورد و از پنج تکواندوکاری که به این رقابت‌ها اعزام شدند، تنها کیانی مدال‌آور این تیم بود. هر چند که کیانی بعد از بازی‌های آسیایی جاکارتا از نتیجه‌ای که به دست آورده بود به شدت ناراحت بود، اما بدون شک کسب تنها یک مدال آن هم وقتی که نخستین حضور را در بازی‌های آسیایی ‌تجربه می‌کند، بدون‌شک برای این تکواندوکار 20 ساله نتیجه‌ای قابل قبولی است و او راه درازی پیش‌رو دارد تا کلکسیون مدال‌های خود را در بازی‌های آسیایی و دیگر رقابت‌ها تکمیل کند. ناهید کیانی با حضور در خبرگزاری آنا از ورودش به رشته تکواندو و اهدافی که در سر دارد صحبت کرد.

متن گفتگو او با خبرنگار گروه ورزشی آنا به شرح زیر است:

با یک لباس اشتباهی مسیر زندگی‌ام مشخص شد

کیانی در ابتدا به ماجرای ورودش به رشته تکواندو اشاره کرد و گفت: در زمان کودکی مادرم تصمیم گرفت من و خواهرم را به کلاس ورزش بفرستد که سه ماه تعطیلی تابستان مشغول فعالیتی باشیم. ما ابتدا دوست داشتیم در کلاس کاراته شرکت کنیم، اما مادرم به اشتباه لباس تکواندو برای ما خرید و زمانی که در کلاس کاراته حاضر شدیم، آنها به خاطر لباس‌های تکواندوی که پوشیده بودیم، ما را قبول نکردند و به خانه برگشتیم. وقتی موضوع را به مادرم گفتم او هم گفت برای شما چه فرقی دارد، مهم این است که در این سه ماه تابستان سرگرم شوید. همین اتفاق کوچک مسیر زندگی ما را تغییر داد. به طوری که دیگر نتوانستیم تکواندو را رها کنیم.‌ در حال حاضر 11 سال است که در ترکیب تیم ملی حضور دارم. بعضی اتفاقات به ظاهر کوچک تحول عظیمی در زندگی ما به وجود می‌آورد، بدون‌شک من اگر در کلاس کاراته می‌ماندم، نمی‌توانستم در این رشته ورزشی موفق شوم، چرا که تمام توانایی‌های من بر روی پاهایم است ولی در رشته کاراته باید با دست کار کنیم که من در آن قوی نیستم.

حریفان سخت بودند اما نشدنی نبودند

این تکواندوکار 20 ساله که در بازی‌های آسیایی به مدال برنز رسید در مورد سطح رقابت‌های جاکارتا عنوان کرد: رقابت‌ها در سطح بالایی برگزار شد، همانطور که می‌دانید مهد تکواندو در آسیا است و در رقابت‌های مهم مثل قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی همه کشورها بهترین تکواندوکاران خود را اعزام می‌کنند، با این شرایط حریفان ما همگی قدرتمند بودند و کار برای ما سخت بود، اما موضوع نشدنی نبود. من با حریفان قدرتمندی هم‌گروه شده بودم و در مرحله رده‌بندی نتیجه را به حریف تایلندی واگذار کردم و به مدال برنز رسیدم. به نظر خودم این حریف تایلندی از نظر فنی من را شکست نداد بلکه من به تجربه او باختم. من تمام تلاشم را کردم. به نظر خودم جواب تلاش‌هایم طلا بود، اما متأسفانه همانطور که گفتم قرعه‌ام سنگین بود و در نیمه‌نهایی به مدال‌آور المپیک خوردم.

فکر می‌کردم حریف کره‌ای رقیبم می‌شود

وی ادامه داد: من در قهرمانی آسیا در ویتنام به مدال نقره رسیدم و در آن رقابت‌ها قول داده بودم که در جاکارتا مدالی بهتر از نقره به دست آورم، در بازی‌های آسیایی‌ حریف کره‌ای‌ و‌ تایلندی رقبای من بودند،‌ با توجه به اینکه‌ در قهرمانی آسیا حریف کره‌ای توانسته بود حریف تایلندی را از پیش رو بردارد، من فکر می‌کردم در این رقابت‌ها ‌هم او خیلی قدرتمند ظاهر می‌شود و تکواندوکار تایلندی را شکست می‌دهد و حریف من می‌شود، برنده دیدار حریف کره‌ای و تایلندی باید با من مبارزه می‌کرد و من خیلی مطمئن بودم با تکواندوکار کره‌ای مبارزه می‌کنم، اما به یک‌باره همه چیز تغییر کرد و حریف تایلندی توانست کره‌ای را شکست دهد و حریف من شد. با توجه به اینکه کره‌ای‌ها با آمادگی کامل در این مسابقه حاضر نشده بودند و من بر روی او تمرکز کرده بودم و برای این حریفم برنامه داشتم،‌ اگر در دیدار رده‌بندی حریفم می‌شد، می‌توانستم شکستش بدهم و نتیجه طوری دیگری رقم می‌خورد اما همه معاملات به یک‌باره تغییر کرد.

ما ابتدا دوست داشتیم در کلاس کاراته شرکت کنیم، اما مادرم به اشتباه لباس تکواندو برای ما خرید و زمانی که در کلاس کاراته حاضر شدیم، آنها به خاطر لباس‌های تکواندوی که پوشیده بودیم، ما را قبول نکردند و به خانه برگشتیم.

بانوان تکواندو از نظر فنی کم نیستند، اما اعتماد به نفس ندارند

کیانی در مورد چرایی عدم نتیجه‌گیری بانوان در بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت: به نظرم اگر دختران تکواندو خودشان را باور کنند و این باور، اعتماد کاذب نباشد موفق می‌شوند. دختران ما باید هر آنچه که هستند را بپذیرند. در همین رقابت‌های بازی‌های آسیایی جاکارتا ملی‌پوشان ما به حریفانی باختند که آنقدر قدرتمند نبودند ولی به دلیل ضعف ذهنی نتیجه را واگذار کردند. تکواندو مدام در حال تغییر است و یکی از تفاوت‌های بانوان و آقایان همین موضوع است، چرا که آقایان خودشان را با تغییرات تطبیق می‌دهند، اما دختران نسبت به تغییراتی که به وجود می‌آید ابراز نگرانی می‌کنند. به عنوان مثال تغییر هوگو یا قوانین باعث نگرانی دختران می‌شود، متأسفانه دختران اعتماد به نفس پایینی دارند، البته من خودم به شخصه به‌ این موضوع توجه نمی‌کنم و همیشه سعی کردم اعتماد به نفس خودم را بالا ببرم اما به طور کلی بانوان وقتی در مقابل حریفان قدرتمند می‌ایستند خودشان را برنده نمی‌دانند و فقط در مسابقه شرکت می‌کنند که رقابت تمام شود. ما از نظر فنی با حریفان دیگر هیچ تفاوتی نداریم و از آنها کم نیستیم. اما از نظر اعتماد به نفس از آنها پایین‌تر هستیم.

قضاوت‌های نادرست اعتماد به نفس بانوان را پایین می‌آورد

دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی در پاسخ به اینکه فدراسیون برای بالابردن اعتماد به نفس بانوان ایران چه اقداماتی انجام داده است، عنوان کرد: برای‌ تقویت این اعتماد به نفس از طرف فدراسیون برای ما مشاوره گرفتند و او مدام از ما تعریف می‌کرد و توانایی‌هایمان را مطرح می‌کرد. همین موضوع هم باعث یک غرور کاذب در بین بازیکنان به وجود بیاید و به یک مشکل تبدیل شود. متأسفانه این شخصیت تغییر‌پذیر در دختران کمی مشکل‌ساز شده است. البته این کمبود اعتماد به نفس عوامل مختلفی دارد، یکی از آنها این است که دختران با یک باخت به شدت مورد نقد قرار می‌گیرند و قضاوت می‌شوند. اگر یک تکواندوکار آقا در یک مسابقه نتیجه را واگذار کند در رسانه‌ها و حتی اطرافیان مدام به او دلداری می‌دهند که در رقابت بعدی آن را جبران می‌کنی و نباید از این موضوع ناراحت باشی، اما درست رفتارها با یک تکواندوکار خانم 180 درجه تغییر می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که آنها با یک باخت روحیه خودشان را ببازند و به مدال نرسند. در رقابت‌های قهرمانی آسیا در ویتنام کیمیا علیزاده نتیجه را واگذار کرد ولی طوری او را قضاوت کردند که انگار تا به حال هیچ مدالی به دست نیاورده است و در اولین اعزام شکست خورده است. مسلماً این نگاه‌ها باعث می‌شود که اعتماد به نفس بانوان از آنچه که است پایین‌تر بیاید.

اگر مربی بدنسازی داشتیم شرایط خیلی بهتر بود

کیانی در پاسخ به اینکه آیا در تمرینات اختصاصی خود، مربی بدنسازی دارند و علت مصدومیت کیمیا عیزاده نبود مربی بدنسازی بود، عنوان کرد: ما برنامه بدنسازی و تمرینات تکواندو را از کمرانی می‌گیریم به‌ این صورت که او خودش، هم تمرینات بدنسازی و هم تمرینات فنی تکواندو را با هم ادغام می‌کند و ما آن را اجرا می‌کنیم. به طور حتم اگر یک مربی بدنساز جداگانه داشته باشیم شرایط خیلی بهتر می‌شود. من دلیل اصلی آسیب‌دیدگی کیمیا علیزاده را نمی‌دانم، او در حال تمرین بود که یک‌باره پایش پیچید و نمی‌دانم به خاطر ضعف عضلانی یا موضوع دیگری بود که رباط صلیبی پاره کرد، اما کلاً کیمیا بدن ضعیفی دارد وقتی یک ویروس وارد خوابگاه می‌شد اولین کسی که آن را می‌گرفت کیمیا بود و سریع به آن واکنش نشان می‌داد.

خودمان را ثابت کنیم قیمت قراردادها افزایش پیدا می‌کند

وی در پاسخ به اینکه سطح بین آقایان و بانوان تکواندو خیلی زیاد است و آیا تفاوتی بین شما قائل می‌شوند، اظهار کرد: مجموعه فدراسیون بین تکواندوکاران آقا و خانم تفاوتی قائل نمی‌شود، اما مهم‌ترین موضوعی که ما را اذیت می‌کند تفاوت در رقم قراردادهاست. ما بالاترین قراردادمان در حدود 10 الی 15 میلیون است، اما قرارداد آقایان 70 الی 80 میلیون است این‌ مبالغ در دست باشگاه‌هاست، اما فدراسیون برای آنها نرخ تعیین می‌کند. البته وقتی که برخی تکواندو‌کاران به این موضوع اعتراض می‌کنند، من به آنها می‌گویم این تفاوت قیمت کاملاً طبیعی است چرا که آقایان خودشان را ثابت کردند و اگر ما هم بتوانیم خودمان را ثابت کنیم بدون شک این تفاوت قیمت از بین می‌رود.

دوست دارم ناهید اول باشم نه کیمیای دوم!

کیانی از اینکه به او می‌گویند کیمیای دوم تیم ملی تکواندو ابراز ناراحتی کرد و گفت: وقتی به من می‌گویند کیمیای دوم تیم ملی هستی ناراحت می‌شوم. من چندین‌بار هم در مصاحبه‌ها این موضوع را عنوان کردم که من دوست دارم ناهید اول باشم نه کیمیای دوم، چرا که هر کس شخصیت جداگانه‌ای دارد. من و کیمیا دوست‌های صمیمی هستیم و برای او احترام زیادی قائل می‌شوم. اما دوست ندارم من را مقایسه کنند و وقتی به من می‌گویند تو کیمیای دوم هستی حتی خودم احساس می‌کنم که باید مثل او رفتار کنم.

نتیجه نگرفتیم و جریمه شدیم

وی در مورد برنامه‌های پیش‌رو گفت: ‌ما را در چند گرندپری ثبت‌نام کردند اما شرایطش پیش نیامد و متأسفانه اعزام نشدیم. در حال حاضر گرند‌پری منچستر را پیش رو داریم، اما با توجه به اینکه تیم ملی بانوان در بازی‌های آسیایی جاکارتا عملکرد قابل قبولی نداشت، ما را جریمه کردند و به این رقابت‌ها اعزام نمی‌شویم. بعد از گرند‌پری منچستر فاینال این مسابقه را پیش‌رو داریم که باز هم نمی‌توانیم شرکت کنیم. سطح این مسابقه خیلی بالا است و 10 نفر اول جهان در این مسابقه شرکت می‌کنند. من با توجه به اینکه جواز گرند‌پری را به دست آوردم شخصاً با رئیس فدراسیون برای اعزام صحبت کردم و خوشبختانه با توجه به اینکه از عملکرد من راضی بود به من گفتند که برای اعزام من به این رقابت‌ها فکر می‌کند و جواب نهایی را به من اعلام می‌کنند. این رقابت‌ها اواخر مهرماه برگزار می‌شود، من به رئیس فدراسیون هم گفتم برای کسب تجربه به این میدان نمی‌روم، چرا که من با اکثر حریفانی که در این مسابقه شرکت می‌کنند بازی کردم و بیشتر آنها را می‌شناسم و می‌توانم از پس آنها بربیایم.

در جاکارتا ناداوری و میزبانی بد اندونزی، شرایط را سخت کرد

کیانی در مورد ناداوری در تکواندو در بازی‌های آسیایی جاکارتا خاطرنشان کرد: طبق گفته بیشتر تکواندوکاران بازی امیر بخشی با حریف کره‌ای کمی با ناداوری همراه شد. امیر بخشی یک تکواندو‌کار ناشناس بود، اما حریف کره‌ای خیلی قدرتمند بود و سال‌هاست که نفر اول وزن خودش محسوب می‌شود. دراین رقابت بخشی از او پیشی گرفت که این موضوع باعث تعجب همگان شده بود و آنها بر روی حریف کره‌ای تمرکز کرده بودند، او هم چند مشت به بخشی زد که البته هیچ کدام امتیاز نداشت اما همان‌طور که گفتم داوران به دلیل تجربه بالایش به او امتیاز دادند و بازیکن ما به مدال نقره رسید. متأسفانه میزبانی اندونزی اصلاً خوب نبود و در سطح بازی‌های آسیایی نبود، روز اول سیستم امتیازدهی خراب شد و حتی مسابقه فرزان عاشورزاده به دلیل برق سالن به تأخیر افتاد.

دوست دارم در تکواندو به‌قدری پیشرفت کنم که نفر اول وزن خودم محسوب شوم و از طرفی در المپیک مدال‌ آوری کنم و اعتماد به نفس و توانایی فنی‌ام به قدری بالا باشد که در هر رقابتی بهترین مدال را از آنِ خودم کنم.

قراردادهای لیگ بی انگیزمان می‌کند

دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی در بخشی از صحبت‌هایش به وضعیت لیگ بانوان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه لیگ در بخش بانوان به صورت مستمر هر ساله برگزار می‌شود. باید از فدراسیون تکواندو بابت پیگیری رقابت‌های لیگ به صورت مستمر تشکر کنم. خیلی از کشورهای دنیا لیگ نداشتند و وقتی ایران را دیدند که به صورت مستمر لیگ را برگزار می‌کند آنها هم ترغیب شدند که لیگ بانوان تکواندو را در کشورشان برگزار کنند. به عنوان مثال کشور صربستان اصلاً لیگ نداشت و از وقتی که ایران را دید آنها هم به دنبال برگزاری لیگ رفتند. البته همانطور که گفتم متأسفانه قراردادهای پایین ما در لیگ یکی از موضوعاتی است که همیشه باعث دلسردی و بی‌انگیزگی ما شده است. من دو سال پیش برای تیم کن بازی می‌کردم متأسفانه هیچ پرداختی به من ندادند، در نخستین سال حضورم در این تیم به من گفتند که نوجوان هستم و به این خاطر پرداختی به من ندادند. در سال دوم هم به آنها گفتم که من را بازیکن آزاد اعلام کنند، چون قرارداد یک‌ساله با آنها بسته بودم، اما خودشان به صورت خودکار قراردادم را دو ساله تمدید کردند و زمانی‌که این اتفاق افتاد از آنها شکایت کردم، اما نتیجه‌ای نداد به همین خاطر مجبور شدم یک سال دیگر هم برای آنها بازی کنم. در یک بازی‌ هم مصدوم شدم و متأسفانه مسئولان این تیم گفتند خودم را به مصدومیت زدم و به این خاطر باز هم به من پولی ندادند.

وی ادامه داد: بعد از این اتفاق تیم بیمه رازی با من قرارداد بست که باز هم درگیر تیم کن شدم و آنها مرا بازیکن آزاد اعلام نکرده بودند، این مشکل را با رئیس فدراسیون درمیان گذاشتم و در نهایت تیم کن من را بازیکن آزاد کرد. بهترین مزیت تیم رازی این است که بخشی از پول قراردادمان را قبل از شروع لیگ پرداخت می‌کنند و همین موضوع انگیزه زیادی به ما می‌دهد. خوشبختانه سطح رقابت‌های لیگ قابل قبول است، البته بعضی تیم‌ها در لیگ خیلی ضعیف هستند و وقتی با آنها بازی می‌کنیم انگار یک تمرین معمولی انجام داده‌ایم، اما برخی تیم‌های دیگر هم قدرتمند ظاهر می‌شوند. ضمن اینکه بعضی بازیکنان از دل لیگ به تیم ملی اضافه می‌شود که همین موضوع مهمترین مزیت برگزاری لیگ است، شاید گاهی وقت‌ها بازیکن در تیمی حضور داشته باشد که واقعاً مناسب تیم ملی باشد، اما به دلیل اینکه دیده نمی‌شوند به تیم ملی راه پیدا نمی کنند و لیگ بهترین موقعیت است که آنها خودشان را نشان بدهند.

کیانی در پایان گفت: من دوست دارم در تکواندو به‌قدری پیشرفت کنم که نفر اول وزن خودم محسوب شوم و از طرفی در المپیک توکیو مدال‌‌آوری کنم و اعتماد به نفس و توانایی فنی‌ام به قدری بالا باشد که در هر رقابتی بهترین مدال را از آنِ خودم کنم. در اینجا از همه کسانی که برای من زحمت کشیدند و به خصوص مربیانم که مرا حمایت کردند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/4057/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۵۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته تیم تراکتور در حالی مقابل استقلال به نتیجه تساوی رسید که قضاوت پیام حیدری مورد اعتراض هر دو تیم قرار داشت.

رضا کرمانشاهی مدیر تیم تراکتور در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت، پیرامون این بازی گفت: در ابتدا دوست دارم از هواداران تیممان تشکر کنم که حمایت کاملی از تیم ما داشتند و مثل همیشه به تیم خودشان لطف کردند. بازیکنان هم تمام تلاش خود را کردند و جا دارد به آنها خسته نباشید بگویم.

مدیر اجرایی قرمزها در مورد عملکرد تیم داوری اظهار داشت: به نظر من آقای پیام حیدری و کمک‌هایش در طول بازی تمام تلاش خود را کردند و کمک داوران هم حضور کاملی در صحنه‌ها داشتند و دوندگی آنها قابل ستایش است. من دوست ندارم در مورد داوری چندان صحبتی انجام بدهد.

کرمانشاهی در پاسخ به این سوال که به‌عنوان کارشناس در مورد صحنه‌های داخل محوطه جریمه چه نظری دارد؟ عنوان کرد: چون گفتید کارشناس فقط نظر کارشناسی خودم را عرض می‌کنم وگرنه به‌عنوان مدیر تیم دوست ندارم در مورد داوری صحبت کنم. به نظرم در داخل محوطه‌ها هیچ اتفاق قابل ذکر منجر به پنالتی رخ نداد و نه برای ما و نه تیم حریف، نباید پنالتی گرفته می‌شد.

او که چندان تمایلی به صحبت در مورد صحنه‌های مشکوک بازی نداشت، در پاسخ به سوال پیرامون صحنه برخورد شجاع خلیل‌زاده توضیح داد: این را هم فقط برای کارشناسی می‌گویم، در این صحنه بازیکن مهاجم با ضربه ارنج به صورت مدافع (خلیل‌زاده) ضربه زد و چنین برخوردی با ارنج جریمه دیگری غیر از اخراج مستقیم ندارد.

کرمانشاهی در پایان گفت: به‌عنوان یک داور که سال‌ها در سطوح مختلف فوتبال ایران قضاوت کردم می‌دانم که چه فشاری روی داوران وجود دارد اماآن‌طرف قضیه هم مسئله باشگاه‌هاست. دیروز آقای مسعود مرادی هم به درستی گفت که این فشار روی تیم‌ها نیز وجود دارد و به همین دلیل امیدوارم که داوران در چند هفته پایانی و مسابقات جام حذفی بیشترین تمرکز را داشته باشند و بتوانند قضاوت بی‌نقص و عادلانه را انجام بدهند.

دیگر خبرها

  • اولین مصاحبه زاهدی با شبکه معروف ژاپنی
  • آنژ پوستکوعلو: باید برخی از بازیکنان تاتنهام را بفروشیم
  • مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • خوشحالی اشتباهی در لیگ هلند | هواداران به زمین ریختند اما ...| ویدئو
  • فیلم/ خوشحالی اشتباهی در لیگ هلند
  • (ویدئو) خوشحالی اشتباهی در لیگ هلند
  • تجلیل از ۱۱۰ قهرمان و ورزشکار افتخار آفرین گلستانی
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد