Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-04@05:56:04 GMT

هشدار مسعود نیلی به بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۶۷۵۰۸

حجم نقدينگي به هزارو 600 هزار ميليارد تومان رسيده و با رشدي بالاي 20 درصد آثار تورمي و تکانه‌هاي ارزي آن بروز کرده است. مسعود نيلي معتقد است بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي با شيبي فراتر از ساير متغيرها در حال افزايش است به نحوي که در سال ۹۶ نسبت به سال ۸۱ بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي ۵۶ برابر، نقدينگي ۳۶ برابر و پايه پولي ۱۸ برابر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ايبنا، اين به آن معناست که بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي عنصر مسلط در افزايش پايه پولي بوده که از قبل در جريان است و تبديل به نيروي محرکه اصلي افزايش پايه پولي شده است. مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور با بيان اينکه بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي عنصر مسلط در افزايش پايه پولي بوده است، گفت: به دليل مساعدنبودن شرايط براي اصلاح نظام بانکي بايد به مهار نظام بانکي فکر کرد.

مسعود نيلي در همايش هم‌انديشي ملي الزامات عبور از چالش‌هاي پولي بانکي و ارزي در سال ۹۷، اظهار كرد: در زمان‌هايي که مشکلات اقتصادي بزرگ مي‌شود و ابعاد آن فراگيري بالايي دارد، اقتصاد مورد توجه قرار مي‌گيرد و فرصتي فراهم مي‌شود تا دانش اقتصاد عمومي‌تر شود و مردم روي اين موضوع تمرکز کنند که چرا اين مسائل ورود کرده است.

وي تصريح کرد: حجم نقدينگي در دوره‌هاي چهارساله به شدت رشد کرده و همواره چندبرابر‌شدن نقدينگي در دامنه ۲.۴ تا ۲.۹ درصد در جريان بوده است به نحوي که سالانه متوسط رشد نقدينگي ۲۷ درصد بود و هر چهار سال حجم آن ۲.۶ برابر شده است.

نيلي با برشمردن سه مؤلفه شکل‌گيري پايه پولي خاطرنشان کرد: خالص دارايي بانک مرکزي بدهي دولت به بانک مرکزي و بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي عوامل تشکيل‌دهنده پايه پولي هستند که هر يک مي‌توانند آثار تورمي خود را بر جاي بگذارند به اين معنا که رفتار خالص دارايي خارجي بانک مرکزي منعکس‌کننده کسري تراز عملياتي بودجه دولت است و افزايش بدهي دولت و بانک‌ها به بانک مرکزي نيز ناترازي بودجه و نظام بانکي را نشان مي‌دهد؛ پس اقتصاد کشور که از تأمين مالي خود براي دولت و نظام بانکي با کسري مواجه است، به بانک مرکزي رجوع کرده و باعث افزايش پايه پولي مي‌شود.

اين اقتصاددان ادامه داد: از اواخر دهه ۸۰ و به‌خصوص سال ۹۰ به بعد بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي تبديل به عامل مسلط در افزايش پايه پولي بوده و البته روند افزايش قيمت نيز متوقف شده است. مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان کرد: بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي با شيبي فراتر از ساير متغيرها در حال افزايش است به نحوي که در سال ۹۶ نسبت به سال ۸۱ بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي ۵۶ برابر، نقدينگي ۳۶ برابر و پايه پولي ۱۸ برابر شده است. اين به آن معناست که بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي عنصر مسلط در افزايش پايه پولي بوده که از قبل در جريان است و تبديل به نيروي محرکه اصلي افزايش پايه پولي شده است.

نيلي با بيان اينکه اگر افزايش حجم نقدينگي خطر اصلي اقتصاد ايران است و بخواهيم براي آن راه‌حل پيدا کنيم، بايد عناصر فزاينده پايه پولي را اصلاح كنيم و بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي را به هيچ عنوان افزايش ندهيم، گفت: نسبت نقدينگي به سطح عمومي قيمت‌ها که حجم نقدينگي واقعي به شمار مي‌رود نيز بايد مورد توجه قرار گيرد؛ به اين معنا که اگر يک دوره ۲۰ساله را از سال ۵۸ تا ۷۸ ملاحظه کنيم مقدار نقدينگي ايجادشده برابر با ميزان تورم بوده است. وي ادامه داد: از سال ۷۸ تا ۹۰ و پس از آن نمودار مرتبط با حجم نقدينگي و تورم صعودي شده است که به نظر مي‌رسد به آن ميزاني که نقدينگي رشد کرده تورم افزايش نيافته است؛ پس ممکن است تورم انباشته‌اي در اين سال‌ها براي کشور بروز کرده باشد که چون تجربه‌اي از آن نداريم، نمي‌توانيم آثار آن را هم به خوبي بسنجيم. اکنون خطر اين است که تورم انباشته ايجادشده در سال‌هاي گذشته در اقتصاد ايران بروز کند همان‌طور که در دو ماه گذشته بخشي از آن تخليه شد.

در ادامه اين همايش عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: يکي از مشکلات سيستم بانکي آن است که در حال حاضر، سپرده‌هاي کوتاه‌مدت تطبيقي با سپرده‌هاي بلندمدت ندارد. در اين ميان ارتباط تنگاتنگ بين بانک‌ها و معوقات از ديگر مشکلات اين سيستم است.

دانش‌جعفري گفت: در صورت بروز مشکل در بانک‌ها، سه راه‌حل وجود دارد؛ از جمله کمک دولت به بانک‌ها، تقسيم زيان اتفاق‌افتاده بين سپرده‌گذاران و استفاده از بانک مرکزي و پول پُرقدرت که معمولا از اين سه راه‌حل تنها راه سوم که سهل‌ترين راه است انتخاب مي‌شود که منجر به افزايش نقدينگي مي‌شود. همچنين بانک‌ها بايد در جهت افزايش سرمايه خود اقدام کنند و در صورتي که بانکي نتوانست و امکان افزايش سرمايه نداشت، با آن برخورد جدي صورت گيرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بانک مرکزی مسعود نیلی بانک بدهی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۷۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید

به گزارش قدس آنلاین، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در آسیا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند نشانه‌هایی از وضع سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط فدرال رزرو در اجلاس امروز باشد.
کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه آرام شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی در دنیا قیمت طلا را نسبت به اوج ماه آوریل پایین آورده و آن را در برابر سیاست نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا آسیب پذیر کرده است.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۳۸ درصدی به ۲۲۹۴ دلار و ۱۰ سنت رسیده است.

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.
اما برخی پیش‌بینی می‌کنند جروم پاول رئیس فدرال رزرو با توجه به نرخ بالای تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را پیشنهاد دهد.
بالا رفتن تورم باعث شده تاجران انتظار خود از کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین بیاورند. در حال حاضر پیش بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد.
نرخ بالای بهره به ضرر طلاست چون هزینه نگهداری آن را به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش داده و تمایل برای خرید این فلز گرانبها را پایین می‌آورد. 
ارزش دلار هم افزایش یافته و به بالاترین رقم طی ۶ ماه گذشته رسیده است. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۲۶ دلار و ۶۵ سنت رسید و پلاتین با یک کاهش ۰.۲۶ درصدی ۹۳۵ دلار و ۴۳ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • بانک سرمایه افزایش سرمایه میدهد
  • ◄ بانک مرکزی براساس نص صریح قانون نرخ ارز نیما را اصلاح کند‌
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • با پرداخت های به موقع راه آهن عملکرد مناسبی در آماده به کاری لکوموتیوها داشتیم
  • در سال جهش تولید، ارز چند نرخی را حذف کنید
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید