Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ضمن آرزوی قبولی طاعات و عزاداری هم وطنان با بیان چند توصیه، هیات های عزاداری، تکایا، حسینیه ها و مساجد را در ایام عزاداری محرم و صفر، به حفظ سلامت عزاداران حسینی و محیط زیست فرا خواند.

به گزارش ایسنا، محسن جعفری نژاد بسطامی افزود: هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیات‌ها و تکایای مذهبی در سطح کشور توزیع می‌شوند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با برشمردن مضرات و خطرات مرتبط با مصرف غذا و نوشیدنی های داغ در ظروف یکبار مصرف و رابطه آنها با اختلال های هورمونی و ارتباط مستقیم آن با  اضافه وزن اظهارکرد: تماس این ظروف با غذای گرم‌، چرب و داغ، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد بسیار خطرناکی تولید می کند که تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب شده و مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی باعث ایجاد اختلال در عملکرد مختلف فیزیولوژیک بدن و تغیر در عملکرد هورمونی آن شده و این اختلال های هورمونی می‌تواند در ابتلای ما به چاقی و اضافه وزن نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد سرطان زا بودن ظروف پلاستیکی در مصرف نوشیدنی های داغ و غذای چرب را تائید شده دانست و از هموطنان خواست: حتی الامکان برای توزیع نوشیدنی‌های گرم مانند شیر و چای از لیوان های کاغذی(سلولزی) استفاده کنند زیرا تحقیقات نشان داده ظروف سلولزی و گیاهی در تماس با نوشیدنی و غذاهای داغ عاری از هرگونه اثرات مضری برای بدن است .

جعفری نژاد بسطامی رفع بخش کوچکی از نیاز نیازمندان را درکاهش استفاده از ظروف پلاستیکی دانست و گفت: در واقع همان هزینه‌ای را که برای تهیه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می خواهیم پرداخت کنیم، به جای آن با صرف خرید سبد غذایی خشک از جمله ماکارونی، روغن، برنج و غیره و توزیع آن بین نیازمندان می توان بخش کوچکی از نیاز آنان را مرتفع کرد .

وی ضمن برشمردن مزایای استفاده از ظروف گیاهی بجای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ادامه داد: سازگاری با طبیعت، تجزیه پذیری در خاک حداکثر پس از 6 ماه، عاری بودن از هرگونه اثرات مضر پلاستیک می تواند جایگزینی خوب برای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف محسوب شود اما اگر در زمینه افزایش بیماری سرطان در نتیجه استفاده از ظروف پلاستیکی اطلاع رسانی شود، اقشار مختلف مردم می پذیرند، بنابراین از فعالان محیط زیست درخواست می شود تا با کار فرهنگی جهت حذف این ظروف در میان خانواده ها و عزاداران و جایگزین کردن آن با ظروف یکبار مصرف گیاهی اقدام و برای حفاظت از محیط زیست شهر تلاش کنند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای فرهنگ سازی در این زمینه ها ائمه جمعه و جماعات و مداحان نیز می توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه ها حضور دارند در جلسات و سخنرانی های این ایام در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به عزاداران حسینی ورود داشته باشند .

جعفری نژاد بسطامی به شهروندان و عزاداران توصیه کرد ضمن استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی نسبت به جمع آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه متاسفانه رهاسازی پسماند ناشی از نذورات در سطح معابر و نهرها موجبات آلودگی شهری را ایجاد کرده و منجر به بروز معضلات زیست محیطی می شود، از همشهریانی که نذر خود را در لیوان ها و یا بسته های یک بار مصرف ادا می کنند، خواست سطل زباله یا کیسه های زباله بزرگ نیز تهیه کرده و در محل قرار دهند تا از پخش این ظروف در خیابان جلوگیری شود .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان هیات ها و تکایا نیز خواست در جمع آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند و با توجه به افزایش حجم آب گرفتگی معابر به دلیل ریختن ظروف در آنها، لازم است مساجد و تکایا نسبت به جمع آوری این ظروف پس از مصرف اقدام کنند.

جعفری نژاد بسطامی همچنین اسراف و دور ریختن نذری و غذای سالم، را شایسته عزاداران امام حسین (ع) ندانست و آن را دور از اخلاق عنوان کرد و خواستار جلوگیری از اسراف غذا شد.

وی اضافه کرد: امیدوارم با اطلاع رسانی و عمل به این توصیه های بظاهر ساده، بتوانیم در خلال و برپایی مراسم عزاداری، رعایت ملاحظات محیط زیستی را رعایت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام ظروف گیاهی عزاداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۷۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسکانیوز،‌ شنبلیله گیاهی است که به طور سنتی برای درمان بیماری ها از جمله ریزش مو استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است شنبلیله در واقع برای جلوگیری از ریزش مو مفید باشد.

دلایل احتمالی اثرگذاری شنبلیله منبع غنی از پروتئین:

شنبلیله منبع خوبی از پروتئین است که برای سلامت مو ضروری است. کمبود پروتئین می تواند منجر به ضعیف شدن و شکنندگی مو شود.

سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی:

شنبلیله حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی از جمله آهن، ویتامین B6، اسید فولیک و نیاسین است که همگی برای سلامت مو مهم هستند. کمبود این مواد مغذی می تواند منجر به ریزش مو شود.

خواص ضد التهابی:

شنبلیله دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش التهاب پوست سر کمک کند. التهاب پوست سر می تواند یکی از عوامل ریزش مو باشد.

هر آنچه باید در مورد ریزش مو بدانید | روش‌های جدید برای درمان ریزش مو

نحوه استفاده از شنبلیله برای مو ماسک مو:

می توانید از پودر شنبلیله برای تهیه ماسک مو استفاده کنید. برای تهیه این ماسک، ۲ قاشق غذاخوری پودر شنبلیله را با ۲ قاشق غذاخوری ماست یا روغن نارگیل مخلوط کنید. مخلوط را به پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. سپس با شامپو بشویید.

آب شنبلیله:

همچنین می توانید از آب شنبلیله برای شستشوی موهای خود استفاده کنید. برای تهیه آب شنبلیله، ۲ قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را به مدت یک شب در آب خیس کنید. صبح روز بعد، دانه ها را صاف کرده و از آب برای شستشوی موهای خود استفاده کنید.

مصرف خوراکی:

می توانید شنبلیله را به صورت خوراکی نیز مصرف کنید. شنبلیله را می توان به عنوان ادویه در غذاها استفاده کرد یا به صورت مکمل مصرف کرد.

موارد احتیاط در مصرف شنبلیله

اگر به شنبلیله حساسیت دارید، از استفاده از آن خودداری کنید. زنان باردار یا شیرده باید قبل از مصرف شنبلیله با پزشک خود مشورت کنند.

کد خبر 847415 برچسب‌ها خواص مواد غذایی موی سر سبزی خبر مهم

دیگر خبرها

  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی