Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@16:49:13 GMT

مفهوم افراز چیست+ تفاوت افراز با تفکیک

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۶۷۹۵۹

مفهوم افراز چیست+ تفاوت افراز با تفکیک

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید شما هم بارها کلمه افراز شنیده باشید ولی با معنای آن  آشنا نباشید. ما در این جا با عنوان مفهوم "افراز چیست" به تشریح این کلمه حقوقی پرداخته و به تفاوت آن با تفکیک اشاره کرده ایم. شما را به ادامه خواندن این مقاله دعوت می کنیم، با ما همراه شوید.منظور از افراز چیست؟

به جدا کردن سهم مشاع شرکا از یکدیگر( تقسیم مال غیر منقول مشاع بین شرکا به نسبت سهم آن ها) افراز می گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال اگر فرد شماره یک مالکیت 2دانگ و فرد شماره دو مالکیت 3دانگ را داشته باشد، چنان چه شماره یک قصد داشته باشد سهم 2 دانگ خودش را از زمین جدا کند و به عبارتی سهمش را تصرف کند و از دانگش از حال اشاعه خارج گردد، عمل افراز صورت می گیرد .

انواع افراز افراز اجباری: در این نوع افراز بر اساس حکم دادگاهی یا تصمیم اداره ثبت شرکا مجبور به قبول قسمت مال مشاع می شوند. افراز به تراضی: در این نوع شرکا خود به دلخواه تصمیم به تقسیم مال مشاع می کنند. نکات مهم اجرایی در افراز دعوی افراز توسط یک یا چند مالک مشاعی علیه یک یا چندمالک مشاعی دیگر به اجرا در می آید. در اجرای افراز تمامی مالکان مشاعی بایستی به طور خواهان یا خوانده دخالت داشته باشند و در پروسه انجام خواسته قرار بگیرند.

حتما بخوانید: اموال غیر منقول چیست؟

حتما بخوانید: نحوه توقیف اموال منقول و غیر منقول 

اما انواع اصطلاحات حقوقی که در عمل افراز به آن ها اشاره کردیم: مال منقول

این نوع مال برعکس مال غیرمنقول قابلیت جابه جایی دارد ولی این جابه جایی خسارتی برای آن در پی ندارد.

مال غیر منقول

این نوع مال در مقابل مال منقول قرار دارد و بر عکس آن است. به طوری که قابلیت جابه جایی ندارد و اگر مورد جابه جایی قرار گیرد، خسارت زیادی به آن وارد می شود. ساختمان و زمین جزو مهم ترین اموال غیر منقول هستند.

مال مشاع

این مال یعنی چند نفر مالک در آن سهیم هستند و سهم افراد به تفکیک مشخص نیست. جز جز مال مشاع در تملک مالکان آن هست و نمی شود سهم اختصاصی هر یک را تعیین کرد.

اما تفکیک چیست؟

تفکیک در برگیرنده مال های مشاعی و غیر مشاعی می گردد و چنان چه نوع مال مشاعی باشد، بعد از قطعه قطعه کردن سهم هر شخصی در قطعه های جدید هم ثبیت است. اما افراز خارج کردن سهم مشاعی و تحویل آن به مالک آن هست.

حتما بخوانید: فروش مال مشاع چگونه امکان پذیر است؟

تفاوت تفکیک و افراز چیست؟

از جمله مهم ترین و اصلی ترین تفاوت هایی که می توان برای تفکیک و افراز برشمرد عبارت است از؛

افراز به تقسیم ملک همراه با تعیین کردن سهام مالکان مشاعی و قطعات افرازی به نسبت سهم مالک مشاع که به آنان تعلق می گیرد، گفته می شود ولی تفکیک فقط به تقسیم ملک گفته می شود. بنابراین حالت اشاعه در عمل افراز ضروری است اما در تفکیک این مورد ضرورتی ندارد. به گونه ای مالک این حق را دارد که ملک خود را با رعایت کردن مقررات حاکم بر تفکیک یعنی ضوابط و مقررات شهرداری به هر صورتی که باشد، تفکیک کند. عمل افراز در اداره ثبت و هم در دادگاه ولی تفکیک فقط در اداره ثبت صورت می پذیرد. در پروسه انجام عمل افراز رای ولی در تفکیک صورت جلسه تفکیکی صادر می گردد. در عمل افراز فقط سهم فرد خواهان جدا می گردد و مابقی ملک مشاع باقی می ماند ولی در تفکیک سهم همه افراد مالک جدا و ملک نیز از حالت مشاع خارج می شود. لازم به ذکر است در صورت وجود یک مالک برای ملک ، آن ملک به قطعات کوچک تری تقسیم می گردد. به مسئله اعتراض درمورد افراط در دادگاه و نسبت به تفکیک در اداره ثبت رسیدگی می شود.

امیدواریم با مطالعه مقاله افراز چیست توانسته باشید به مفهوم و اهداف این عمل حقوقی پی ببرید. هم چنین با آشنایی بیش تر تفاوت های تفکیک و افراز نیز بتوانید تصمیم مناسبی را برای ملک ها و اموال خود بگیرید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: افراز تفکیک تقسیم ملک عمل حقوقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۷۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیم مین جائه تفاوت بزرگ بایرن و رئال بود

به گزارش "ورزش سه"، دیدار تیم های بایرن و رئال مادرید در نیمه نهایی لیگ قهرمانان 2-2 مساوی به اتمام رسید. در 20 دقیقه ابتدایی بایرن تیم برتر زمین بود ولی این رئال بود که گل اول را توسط وینیسیوس زد. پاس عالی کروس و اشتباه کیم مین جائه در یارگیری باعث شد تا وینیسیوس با نویر تک به تک شده و کار را تمام کند.

در دقیقه 83 بازی نیز مدافع کره ای روی رودریگو مرتکب پنالتی شد و وینی توانست بازی را برابر کند.

فایبو کاپلو در پایان بازی از کیم مین جائه انتقاد کرد و گفت او در سطح این بازی نبود: «در لیگ قهرمانان و به خصوص در نیمه نهایی، کیفیت بازیکنان باعث ایجاد تفاوت بین تیم‌ها می شود. در بایرن کیم مین جائه در دو نوبت اسیر پاس های رئال شد و هر دو منجر به گل شدند. روی پاس کروس در گل اول، کیم موقعیتش را فراموش کرده بود و در گل دوم نیازی به دادن پنالتی نبود. او در زمین مشکلات زیادی داشت و بعید است در بازی برگشت و یا اگر بایرن به فینال برود، در بازی نهایی شانس بازی پیدا کند.»

دیگر خبرها

  • پلورالیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • تفاوت عجیب قیمت خودرو در ایران و امارات
  • شوراها حلقه میانی بین حاکمیت و مردم هستند
  • شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است / از خدمات نظام باید دفاع شود
  • فارن‌پالیسی: مفهوم «بازدارندگی» اسرائیل توسط ایران نابود شد
  • فارن‌پالیسی: مفهوم «بازدارندگی» اسرائیل توسط ایران نابود شد
  • صدور سند مالکیت املاک با وجود بدهی به دولت، مجاز شد
  • بررسی قوانین مشاعات آپارتمان از نظر وکیل ملکی کرج
  • کیم مین جائه تفاوت بزرگ بایرن و رئال بود
  • جهش تولید با فعالیت کارگران معنا و مفهوم می‌یابد