Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:05:38 GMT

جمعیت گورخر آسیایی در پارک ملی توران 2 برابر شد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۶۹۷۳۰

جمعیت گورخر آسیایی در پارک ملی توران 2 برابر شد

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت : بررسی آمارها در یک دوره 10ساله نشان می دهد جمعیت گورخر آسیایی در پارک ملی توران شاهرود بیش از دو برابر شده است.

به گزارش ایرنا، عباسعلی دامنگیر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سمنان افزود: افزایش جمعیت این گونه جانوری در معرض انقراض به ویژه در خشکسالی های اخیر بسیار امیدوارکننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: جمعیت گورخر آسیایی پارک ملی توران در شهرستان شاهرود امسال نسبت به سال گذشته بیش از 11.5 درصد رشد داشته است .
به گفته دامنگیر، این گونه جانوری تنها بازمانده علف خوران تک سُم و از گونه های شاخص استان سمنان است.
وی یادآور شد: با توجه به در معرض انقراض بودن و اهمیت گورخر ایرانی، در ذخیره گاه زیست کره توران شاهرود سالانه این گونه مورد سرشماری قرار می گیرند.
دامنگیر اضافه کرد: هر سال بر اساس برنامه زمان بندی شده و با چندین تیم دو و سه نفره به وسیله موتورسیکلت و خودرو سرشماری از این گونه انجام می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: افزایش قابل توجه این گونه در معرض انقراض با توجه به شرایط اقلیم منطقه، نشان از همکاری نهادهای مختلف در راستای حفظ و احیای این گونه ارزشمند است.
به گزارش ایرنا، 25 درصد وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با 131 محیط بان از آن مراقبت می شود.
16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان 30 درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.
از جانوران شاخص منطقه حفاظت شده توران می توان به گورخر ایرانی، پلنگ، جبیر، آهو، کل و بز، قوچ و میش، کاراکال، جربیل، هوبره ، زاغ بور، حواصیل، باقرقره، انواع پرندگان شکاری از قبیل عقاب طلایی، شاهین، بحری و انواع خزندگان مانند مارجعفری، مارشاخدار ایرانی و کفچه مار اشاره کرد.
ذخیره گاه زیست کره توران از نظر موقعیت مکانی در ضلع جنوبی جاده تهران- مشهد ، حدفاصل خروجی جاده بیارجمند تا صدرآباد، شمال شرقی دشت کویر، غرب منطقه خارتوران و شرق منطقه طرود قرار دارد.
منطقه حفاظت شده توران یا خارتوران شامل سه محدوده حفاظت شده است که علاوه بر منطقه حفاظت شده، قسمت قابل توجه مساحت آن، پناهگاه حیات وحش در قسمتی از شرق و پارک ملی را در بردارد.
خارتوران را آفریقای ایران لقب داده‌اند و ذخیره‌گاه زیست کره توران با مساحت 147 هزار و 640 هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران است که بعد از پارک ملی سرنگتی تانزانیا در آفریقا، دومین منطقه مناسب دنیا برای طبیعت گردی بکر به شمار می‌آید.
7342/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۹۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده و ثبت پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه

سعید یوسف‌پور اظهار داشت: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در حین گشت و کنترل در منطقۀ حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی برای دومین بار در سال ۱۴۰۳ شد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود، افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

یوسف پور اضافه کرد: در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید

مشاهده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری + فیلم

وی گفت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

یوسف پور بیان داشت: منطقه حفاظت‌شدۀ سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و شش منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۵ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • مشاهده پلنگ درسبزکوه چهارمحال و بختیاری
  • مشاهده و ثبت پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان