Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی‌که تنش‌های اخیر در سیاست داخلی آمریکا با توجه به تخلفات گسترده‌ای که شخص ترامپ و تیم او مرتکب شده‌اند منجر به گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با آینده دولت ترامپ شده است، انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا از راه می‌رسد. انتخاباتی که طی آن هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به دنبال کنترل کنگره آمریکا هستند.

به گزارش «تابناک» درحالی‌که انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا معمولاً تعداد اندکی از رأی‌دهندگان و مشارکت‌کنندگان را نسبت به انتخابات اصلی و عمومی به خود می‌بیند، اما نتایج یک مطالعه میدانی حاکی از آن است که در این دوره برخلاف دوره‌های قبل آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس مطالعه مرکز پژوهش‌های Pew بیش از نیمی از رأی‌دهندگان ثبت‌نام‌شده انگیزه‌های بیشتری برای شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2018 نسبت به دوره‌های قبل دارند. آمار نشان می‌دهد که مشارکت در رأی‌گیری اولیه برای مشخص شدن کاندیداهای دموکرات 84 درصد بیش از مشارکت در ماه جولای قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2014 بوده است.

این افزایش چشم‌گیر در رأی‌گیری‌های اولیه می‌تواند نشان مهمی از مشارکت بسیار بالا در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر ایالات‌متحده باشد. دموکرات‌ها به دنبال به دست آوردن اکثریت مجلس هستند که مسیر آن‌ها را برای به دست گرفتن اکثریت در سنا نیز فراهم خواهد آورد.

همچنین در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا رقابت‌های شدیدی در ایالات برای تعیین فرمانداران و قانون‌گذاران ایالتی نیز برقرار است. مهم‌تر از همه این‌که نتایج این انتخابات برای آینده ریاست جمهوری دونالد ترامپ اهمیت بسزایی دارد.

 سازوکار انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا در میانه دو انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود که درواقع فاصله‌ای 4 ساله باهم دارند. همه 435 نماینده و عضو مجلس نمایندگان آمریکا هر دو سال یک‌بار برای انتخابات پا به عرصه می‌گذارند و یک‌سوم اعضای سنا نیز در این انتخابات می‌تواند تغییر کند. اعضای سنا برای شش سال بعد از هر انتخابات در سمت خود خواهند بود (اگر در انتخابات بعدی جایگاه خود را از دست ندهند).

برای در اختیار گرفتن اکثریت و کنترل سنا 51 کرسی لازم است و همچنین برای کنترل بر مجلس نمایندگان یک حزب نیاز به 218 کرسی دارد.

انتخابات میان‌دوره‌ای همواره تأثیر ویژه‌ای بر دورنما و چشم‌انداز سیاست داخلی (و به‌تبع آن خارجی) آمریکا دارد. با دست‌به‌دست شدن اکثریت در مجلس و کنترل آن، هر حزب این امتیاز را خواهد داشت تا دستور کار و قواعد مدنظر خود را به شکل قانون بگذراند و همچنین از تصویب دستور کارهای حزب رقیب ممانعت کرده و یا کاندیدای دادگاه عالی فدرال که از سوی رئیس‌جمهور تعیین می‌شود را رد کند.

از سوی دیگر تغییر فرمانداران که در انتخابات میان‌دوره‌ای رخ می‌دهد می‌تواند سرنوشت انتخابات در آمریکا را با تغییر وضعیت حق رأی برای میلیون‌ها شهروند آمریکایی تعیین کند. برای مثال ایالت فلوریدا جزو معدود ایالاتی است که حق رأی را از همه محکومان به جرائم جنایی سلب کرده است.

از زمانی که فرماندار فلوریدا «ریک اسکات» سکان هدایت این ایالت را در 2011 به دست گرفت، تلاش‌های فرماندار قبلی برای بازگرداندن حق رأی به محکومانی که جرائم غیر خشونت‌بار داشته‌اند را متوقف و حتی معکوس کرد تا بازگشت این حق رأی مشکل‌تر از هر زمان دیگری شود.

آثار نتایج انتخابات 2018 بر ریاست جمهوری ترامپ

چنانچه در انتخابات پیش رو جمهوری‌خواهان همچنان اکثریت و درنتیجه کنترل مجلس و سنا را در دست نگاه دارند، برخی از برنامه‌ها و وعده‌های چالشی انتخاباتی دونالد ترامپ زنده مانده و عملیاتی خواهند شد. برای مثال ترامپ شدیداً و اساساً خواهان ترمیم برنامه سلامت اوباما است که سناتورهای دموکرات از تصویب این طرح در سال گذشته بازماندند. اکثریت جمهوری‌خواه سنا به معنای شانس دوم ترامپ برای تصویب طرح خود است.

برعکس اگر دموکرات‌ها بتوانند اکثریت را در انتخابات پیش رو از آن خود کنند با ممانعت از طرح دستور کارهای ترامپ و برنامه‌های او در مجلس و به‌تبع سنا، مانع از عملیاتی شدن تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای تحقق وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور خواهند شد.

از همه مهم‌تر اگر دموکرات‌ها بتوانند اکثریت را در این انتخابات به دست آوردند این امتیاز را خواهند داشت تا روند استیضاح علیه دونالد ترامپ را به جریان بیندازند که این موضوع به‌شدت برای دونالد ترامپ و حزب جمهوری‌خواه حساس و حیثیتی خواهد بود.

درهرصورت، انتخابات میان‌دوره‌ای برای کنگره در تاریخ 6 نوامبر برگزار خواهد شد و در کنار آن در همان روز نیز انتخابات پرشمار مربوط به فرمانداری‌ها و شهرداری و همچنین قانون‌گذاران ایالتی برگزار می‌شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آمریکا انتخابات میان دوره ای ترامپ سازوکار کنگره آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۶۹۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمانبندی تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ساعت  ۸ صبح یک روز قبل از انتخابات ادامه خواهد داشت.
در این مرحله ۹۰ نامزد برای کسب ۴۵ کرسی دور دوازدهم مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند.
این نامزد‌ها از ۲۲ حوزه انتخابیه در سراسر کشور در انتخابات شرکت می‌کنند.
دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس ساعت ۸ صبح جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.
این مرحله از انتخابات در حوزه‌های انتخابیه «تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر» و «ملایر» به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود. آموزش‌های لازم در این خصوص از طریق صدا و سیما و سایر مراکز اطلاع رسانی به مردم ارائه خواهد شد.
وزارت کشور برگزاری انتخابات الکترونیکی در برخی حوزه‌های انتخابیه در دور اول را موفقیت‌آمیز دانسته و اعلام کرده که مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • زمانبندی تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس
  • جنگ بر سر صندلی «شماره یک»؛ همه در برابر قالیباف!
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی