مردم این روستا هر ۳ سال یک بار مرده هایشان را از قبر بیرون می کشند! + تصاویر واقعی
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۷۰۰۶۳
ساعت 24-برای بسیاری از آدم ها سخت ترین بخش مرگ عزیزانشان این است که دیگر او را نمی بینند. فرد متوفی به خاک سپرده می شود و تنها از طریق عکس ها، فیلم ها و خاطرات می توان او را دید. اما در کشور اندونزی گروهی از مردم زندگی می کنند که ظاهرا این قضیه را نتوانسته اند بپذیرند و رسمی عجیب و ترسناک برگزار می کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وقتی مرده ها به میان زنده ها برمی گردند!
بیش از ۹۰۰ سال است که این رسم عجیب و ترسناک در بین مردم روستای لمبانگ پاتون (Lembang Paton Village) رواج دارد. هر سه سال یک بار مردم روستا اجساد عزیزانشان را از قبر بیرون می آورند و آن ها را برای مراسم آماده می کنند. آن ها اجساد پوسیده و خشک شده را تمیز می کنند، لباس تمیز و نو تنشان می کنند و حتی عینک، کلاه و ساعتشان را هم فراموش نمی کنند. بعد همه خانواده دور عزیز یا عزیزان از دست رفته شان جمع می شوند، با هم غذا می خورند، عکس یادگاری می گیرند و یاد و خاطره او را گرامی می دارند. بعد از مراسم دوباره با او خداحافظی می کنند و او را داخل قبر می گذارند! در سال های اخیر تصاویر وحشتناکی از این مراسم در فضای مجازی منتشر شده و باعث توجه همه دنیا به این مراسم شده است. کنجکاوی مردم باعث شده موقع برگزاری مراسه مانه نه توریست ها و گردشگرانی از نقاط مختلف به این روستا بیایند تا از نزدیک شاهد این مراسم عجیب باشند.
دفن مردگان
همان طور که می توان حدس زد مرام تدفین توراجان که «رامبو سولو» (Rambu Solo) نامیده می شود فرآیند ارزانی نیست و هزینه های بالایی (ده ها هزار دلار) برای خانواده دارد. به همین دلیل خانواده ها ترجیح می دهند تا زمانی که توان مالی دفن او را پیدا کنند او را در خانه نگه دارند. این مدت زمان می توان هفته ها و ماه ها طول بکشد! اعضای خانواده برای حفظ جسد او را مثل یک مومیایی می پیچانند و در اتاقی مخصوص قرار می دهند و با او طوری برخورد می کنند انگار او مریض است و در بستر خوابیده است! سرانجام زمانی که پول دفن او تامین شد زمان برگزاری مراسم تدفین فرا می رسد و او را دفن می کنند تا دوباره در مراسم مانه نه عزیز از دست رفته شان را ببینند.
مراسم مانه نه | Ma’nene
همان طور که در بالا هم اشاره کردیم هر سه سال یک بار مردم روستای لمبانگ پاتون مراسم تمیز کردن اجساد عزیزانشان را انجام می دهند. روسا و ریش سفیدان روستا چندین روز شروع به آواز خواندن می کنند و بعد هر جسد با احترام و با تشریفات خاص توسط اعضای خانواده اش از قبر بیرون کشیده می شود. بدن او را با برس تمیز می کنند، لباس نو به تنش می کنند و حتی تابوت آن ها هم مورد تعمیر و مرمت قرار می گیرد و اگر لازم باشد با تابوت جدید و نو جایگزین می شود. صحنه ای که جسد از قبر بیرون می آید و به پیش اعضای خانواده اش برمی گردد در عین حال که ترسناک است اما تاثیربرانگیزترین صحنه هم هست! اعضای خانواده دور فرد متوفی که ممکن است مادر یا پدرشان باشد جمع می شوند، او را در آغوش می گیرند و از دیدن دوباره عزیزشان لذت می برند. گاهی این مرده ها یکی دو سال است که مرده اند و گاهی چندین دهه از مرگشان می گذرد. در این موارد نوه ها و نتیجه های فرد متوفی هم امکان دیدن مادربزرگ یا پدربزرگشان را از نزدیک پیدا می کنند! عجیب است، نه؟
مفهوم مرگ
شاید این کار از نظر ما بسیار عجیب و غیرعادی باشد اما ظاهرا در سیستم اعتقادی مردم روستا کاملا امری پذیرفته شده و عادی است. مردم روستا باورهای بومی شان را با مسیحیت ترکیب کرده اند و سیستم اعتقادی خاص خودشان را شکل داده اند. فلسفه و مفهوم اصلی پشت این مراسم این است که مرگ پایان زندگی یک شخص نیست و تنها یک مرحله در مراحل طولانی زندگی روحانی اوست. به همین دلیل هر بخشی از فرآیند مرگ، دفن و …باید با دقت زیاد انجام شود و اعضای خانواده وظایف خود را با دقت و توجه بالایی انجام می دهند.
وقتی از دید یک خارجی به مراسم مانه نه نگاه می کنیم به نظرمان بسیار عجیب و بی معنی است. اما اگر از منظر اعتقادی مردم روستا به قضیه نگاه کنیم یا حتی فرصت این را داشته باشیم که از نزدیک شاهد مراسم مانه نه باشیم شاید بهتر بتوانیم آن ها را درک کنیم. پشت تصاویر ترسناک و چندش از اجساد پوسیده و احتمالا متعفن یک مادر، پدر، خواهر، برادر و فرزند وجود دارد که زمانی زنده بوده و برای اعضای خانواده اش عزیز بوده است. مردم روستا به دلیل نوع نگاهی که به مقوله مرگ دارند او را به چشم جسد و مرده نمی بینند، بلکه با او به چشم یکی از اعضای خانواده شان نگاه می کنند که دوباره به پیش آن ها برگرده است! و مگر آرزوی همه ما در هنگام مرگ یک عزیز چیزی غیر از این است؟
منبع: ساعت24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۰۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا میشود
استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه نفوذ از بیرون باعت اختلاف در شورا میشود گفت: از شوراها انتظار داریم که علاوه بر نظارت بر فعالیت و برنامههای شهرداران، از آنها حمایت کنند نه اینکه در کار شهرداران سنگاندازی داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان علیاکبر حسینیمحراب امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در همایش ملی شوراها ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: شوراها سابقه دیرینهای در کشورمان داشته و نشاندهنده حضور مردم در صحنههای مختلف است؛ بنابراین باید به نحو احسن و با کار صالح از شوراها پاسداری کرد، شوراها بهترین امین و طرف مشورت مدیران، بهترین اتاق فکر برای مسئولان بوده و میتوانند یار بخش اجرایی باشند البته باید توانایی خود را برای راهاندازی مراکز اندیشهورز نشان دهند.
وی افزود: شوراها باید نمادهای دینی و ارزشی ملی و قرآنی ما را در شهرها و روستاها متبلور کنند به گونهای که وقتی وارد شهر یا روستایی شویم، نمادهایی از فرهنگ دینی و ملی ما نمایان و چهرههای بزرگ عشایر و طوایف دیده شود، اگر نمادهای ارزشی استان را به خوبی نمادین نکنیم، فرهنگ اصیل استان توسط بیگانگان به مردم تشریح داده میشود. شوراها باید نیازهای جامعه به ویژه تردد افراد معلول را در سطح شهر و اماکن عمومی برقرار کنند.
استاندار خوزستان با تاکید بر احداث پارک بانوان در شهرهای استان، خاطرنشان کرد: این اقدام سبب میشود تا دختران و خواهران ما به راحتی تردد کرده و اوقات فراغت خود را طی کنند همچنین انتظار داریم که حتی یک نفر مرد در پارکهای بانوان نباشد، در صورتی حرکت ما اثرگذار خواهد بود که به معنویت و فضل خدا توجه کنیم و ما باید مشکلات خود را با توسل به ائمه و انسجام و همبستگی برطرف کنیم.
حسنی محراب ادامه داد: از شوراها انتظار داریم علاوه بر نظارت بر فعالیت و برنامههای شهرداران، از آنها حمایت کنند نه اینکه در کار شهرداران سنگ اندازی کنند؟ شورایی نمونه بوده که کمترین تغییرات مدیریتی را داشته و یک کار اثرگذار انجام دهد.
وی تاکید کرد: اگر نیت اصلی شوراها خدمت به مردم باشد دیدگاهها و سلیقههای مختلف، هیچ مشکلی در کار آنها ایجاد نمیکند؛ همه ما سرباز انقلاب بوده و باید کاری کنیم که تمام ابعاد دژ جمهوری اسلامی با هم رشد کنند، نباید اختلاف بین اعضای شوراها نمود پیدا کند که متأسفانه در برخی از شهرهای ما رنگ و بوی بدی پیدا کرده است.
استاندار خوزستان تصریح کرد: اعضای شورا متعلق به تمام مردم بوده و همه جمعیت آن منطقه را باید در نظر بگیرند نه اینکه متوجه یک حزب و جریان خاصی باشند همچنین قومیت گرایی و اختلاف را کنار گذاشته چرا که رمز بدبختی و عقب ماندگی است، نفوذ از بیرون باعث اختلاف در بین شوراها میشود لذا اتحاد و وحدت باید مورد توجه باشد و اعضای شورا اگر به یک جریان و باندی گرایش داشته باشند مقبولیت خود را در بین مردم را از دست میدهند.
حسینی محراب گفت: شوراها نباید در امور اجرایی مدیریت شهری دخالت کنند زیرا باعث تعلل در کارها شده و یک آسیب است؛ کار شوراها نظارت بر روند کاری شهرداران است و نباید دخالت بیشتری داشته باشند همچنین قانون گریزی و توجیه قانون یکی از آفتهای شورا است.
وی با اشاره به فعالیت شورا در بحث جهاد تبیین افزود: در یک سال باقیمانده باید رضایت خدا را در نظر گرفته و یک کار ماندگار انجام دهیم تا در اذهان ماندگار شود و همچنین باید ورودیهای شهر و روستا اصلاح و چهره شهر تغییر کند.
کد خبر 748788