Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-05-09@02:16:48 GMT

متروی شیراز به کجا رسید؟

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۷۱۶۳۴

متروی شیراز به کجا رسید؟

به گزارش وانانیوز، 

حسن مرادی با بیان اینکه براساس مطالعات انجام شده شش خط مترو برای شهر شیراز مصوب شده که طول خطوط جمعا ۹۰ کیلومتر است، اظهار کرد: طول خط یک ۲۴.۵ کیلومتر بوده و از ۲۰ ایستگاه، ۱۶ ایستگاه آن به بهره برداری رسیده است. چهار ایستگاه دیگر نیز در حال ساخت است که سه ایستگاه آن امسال و یک ایستگاه دیگر نیز سال‌ آینده به بهره‌برداری می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خط 2 متروی شیراز به طول ۱۵ کیلومتر، ۱۳ ایستگاه دارد که ۲۰ درصد پروژه انجام و بخشی از تونل‌ها نیز احداث شده است و قصد داریم در سال ۱۴۰۰ بخشی از این خط را به بهره برداری برسانیم. البته اینکه چه مقدار از این خط به بهره برداری برسد، به تخصیص اعتبارات و وضعیت مالی پروژه بستگی دارد.

سرپرست سازمان قطار شهری شیراز اضافه کرد: خط ۳ به طول ۱۲ کیلومتردر حقیقت فاز غربی خط یک بوده و به نوعی ادامه دهنده خط یک است و امسال نیز کلنگ زنی آن انجام خواهد شد و طی پنج سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که شامل هشت ایستگاه است. همچنین مطالعات اولیه خطوط 4، 5 و 6 نیز در حال انجام است که  مسیر نهایی و تعداد ایستگاه‌های آن  مشخص شود اما اقدامات اجرایی این خطوط از سال ۹۹ به بعد آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خط یک متروی شیراز ظرفیت جابه جایی ۱۸ هزار نفر مسافر در هر ساعت و در هر جهت را دارد، گفت: ظرفیت جا به جایی مسافر توسط متروی شیراز بالاست اما باید تمامی خطوط تکمیل شوند تا مردم از مترو استفاده بیشتری کنند.وجود یک خط در یک شهر شهروندان کمتری را ترغیب به استفاده از آن می‌کند اما در حال حاضر مترو شیراز در روز بیش از ۵۰ هزار مسافر را جا به جا می‌کند که البته این مقدار به ظرفیت متروی شیراز نمی‌رسد یعنی ظرفیت مترو بیش از این بوده و همچنین از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.به عبارت دیگر تمامی این خطوط  بایستی کامل شوند و در کنار آنها نیز سیستم‌های حمل و نقلی دیگر باید یکدیگر کار کنند و همه شهر را پوشش دهند تا بتوانند مسافران بیشتری را جابجا کنند.

به گفته وی ، جابه‌جایی روزانه بیش از ۵۰ هزار مسافر مناسب است اما هنوز تا شرایط ایده‌ال فاصله داریم زیرا متروی شیراز جوان است. همچنین باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت کاهش سرفاصله حرکت قطارها را نیز انجام دهیم و روزهای تعطیل نیز مترو را فعال نگه داریم که در این صورت شهروندان زیادی از مترو استفاده خواهند کرد.

وی  در پاسخ به این سوال که آیا احداث خطوط مترو به بناهای تاریخی و قدیمی شهر شیراز آسیب نمی رساند، گفت: همه مطالعات لازم انجام شده و می‌توان مطمئن بود که خطوط مترو آسیبی به بناهای تاریخی و قدیمی شهر نمی‌رساند.

سرپرست سازمان قطار شهری شیراز  در بخش دیگری از صحبت‌هایش به منابع اعتبارات متروی شیراز اشاره کرد و گفت:یکی از منابعی که هزینه ساخت مترو را تامین می‌کند اعتبارات دولتی است که تخصیص داده می‌شود. این اعتبارات دولتی امسال ۴۶ میلیارد تومان بود  که ۲۵ درصد کاهش داده شده و قرار است حدود ۳۵ میلیارد تومان به متروی شیراز تخصیص داده شود.

وی اضافه کرد:یکی دیگر از منابع تامین اعتبار فروش اوراق مشارکت بود که سال‌های  قبل انجام شد و امسال هم قرار است این اوراق را به فروش برسانیم. همچنین شهرداری نیز یکی دیگر از منابع تامین اعتبارهای مترو است. شهرداری در حد امکاناتش به متروی شیراز پول تزریق می‌کند.از طرفی قرار است از صندوق ذخیره ارزی هم  مبلغی به متروی شیراز اختصاص داده شود. در حقیقت همه این‌ها منابعی هستند که می‌توانیم از آنها برای توسعه متروی شیراز تامین اعتبار کنیم.

مرادی با اشاره به اینکه فروش بلیت‌های مترو نمی تواند منبع درآمد بالایی برای مترو این شهر باشد اظهار کرد: در کشور بلیت سهم کمی از هزینه‌های جاری بهره برداری را تامین می‌کند یا به عبارت دیگر کمتر از یک سوم. البته در بعضی شهرها نیز ممکن است تا یک پنجم و کمتر نیز برسد بنابراین فروش بلیت سهم ناچیزی از هزینه‌های جاری را می پردازد و هیچ کمکی به هزینه‌های ساخت و توسعه مترو نمی‌کند.همچنین قرار است بخشی ازیارانه بلیت توسط دولت و بخش دیگر نیز توسط شهرداری پرداخت  شود که دولت در این زمینه پرداختی نداشته اما شهرداری تقریبا همه یارانه بلیت را در سال گذشته پرداخت کرده است.

به بیش از ۲۰۰ واگن یا ۴۰ رام قطار برای کاهش سر فاصله قطارها نیاز داریم

وی در ادامه صحبت‌هایش اصلی ترین مشکل متروی شیراز را تامین اعتبارات لازم و تخصیص به موقع این اعتبارات دانست وگفت:مشکلاتی هم در رابطه به کمبود واگن داریم در حال حاضر۱۳ رام قطار و ۶۵ واگن وجود دارد که با این ۱۳ رام قطار توانستیم فاصله قطارها را به ربع ساعت برسانیم.اما برای رسیدن به اعداد پیش بینی شده به بیش از ۲۰۰ واگن یا ۴۰ رام قطار نیاز داریم که در فواصل سه دقیقه‌ای جابجایی مسافر را انجام دهند از طرفی دولت تامین واگن را پذیرفته است و انتظار داریم که این واگن‌ها را به مرور در اختیار متروی شیراز قرار دهد تا سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم .

سرپرست سازمان قطار شهری شیراز ادامه داد: این ۴۰ رام تنها برای خط یک کافی است که از این ۴۰ رام تنها ۱۳ رام تهیه شده است وطبق قراردادی که با وزارت کشور بسته‌ایم قرار است تا پایان امسال چهار رام دیگر تحویل متروی شیراز داده شود و در آینده نیز قرارداد دیگری با وزارت کشور خواهیم بست که ۴۰ رام دیگر نیز در آن قرارداد در نظر گرفته شده است.

مرادی در ادامه با اشاره به اینکه هرکدام از مدهای حمل و نقلی دارای مزایا و معایبی هستند، اظهار کرد: اگرچه تراموا هزینه ساخت کمتری دارد و ارزانتر است اما گاهی اوقات با ترافیک شهری درگیر می‌شود. با این وجود اما برای راه‌اندازی تراموا در شیراز مطالعاتی انجام داده‌ایم و سال گذشته مسیری را مشخص کردیم که مسیر تراموا را احداث کنیم اما به دلیل مشکلات فنی و اجرایی عملی نشد.که در حال بررسی هستیم تا در هر نقطه‌ای که تراموا از نظر ترافیکی و فنی مشکلی نداشته باشد این طرح را اجرایی کنیم.

وی افزود: خطوط متروی یک و دو یا اکثر نقاط شهر شیراز از جمله حافظیه، سعدیه، دروازه قرآن و مجموعه زندیه را پوشش می‌دهد و یا از مجاروت آنها می‌گذرد که البته  تراموا هم می‌تواند در کنار آن به جذب توریست کمک کند.

سرپرست سازمان قطار شهری شیراز در پایان صحبت‌هایش افزود:به دلیل اینکه اتوبوسرانی در شهر قدیمی‌ترین مد حمل و نقلی بوده و دسترسی آن نیز به همه جای شهر امکان پذیرتر است ، مردم هم از آن بیشتر استفاده می‌کنند اما با توجه به جوان بودن صنعت مترو در شهر شیراز تعداد استفاده کنندگان در حال افزایش است و امیدواریم در آینده با تکمیل خطوط مترو استفاده مردم از مترو نیز به مراتب بیشتر شود.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: سازمان قطار شهری شیراز شهر شیراز متروی شیراز منطقه فارس وزارت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۱۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از سکوبان پاک‌دست ایستگاه متروی تختی اصفهان

مدیرعامل شرکت متروی منطقه اصفهان از «حمید رضا زارع» سکوبان پاک‌دست ایستگاه متروی تختی که کیف پول حاوی مقادیری وجه نقد، کارت هدیه و مدارک شناسایی را به صاحبش بازگردانده بود، تقدیر کرد.

هادی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حمیدرضا زارع در اقدامی قابل تحسین، حین خدمت کیف پول حاوی یک میلیون تومان وجه نقد، تعدادی کارت هدیه، کارت بانکی و مدارک شناسایی متعلق به یکی از مسافران که هجدهم فروردین ١۴٠٣ در ایستگاه متروی تختی جامانده بود را به صاحبش بازگرداند.

وی افزود: این سکوبان پاک‌دست برای دومین بار است که این اقدام انسان دوستانه را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت متروی منطقه اصفهان تصریح کرد: با توجه به تردد روزانه تعداد زیادی از شهروندان در ایستگاه‌های مترو، کارکنان این شرکت علاوه بر وظایف محوله، به‌عنوان امانت‌دار و خادم مردم در راستای خدمت‌رسانی و رضایت هرچه بیشتر شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

کد خبر 751534

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات اجرایی خط ۹ مترو تهران
  • ◄ تاکید بر احداث، توسعه و تکمیل پایانه ها و پارکینگ های شبکه مترو تهران + عکس
  • سرانجام احداث پایانه و پارکینگ ورزشگاه تختی در خط ۷ مترو
  • همراهی متروی تهران با نمایشگاه بین‌المللی کتاب
  • ابن سینا مقصد بعدی تی‌بی‌ام خط ۲ مترو اصفهان
  • تقدیر از سکوبان پاک‌دست ایستگاه متروی تختی اصفهان
  • تی‌بی‌ام خط ۲ متروی اصفهان تا یک ماه آینده به ایستگاه ابن‌سینا است
  • ◄ متروی قم در پیچ ؛ واگن 6 میلیاردی به 51 میلیارد رسید!
  • انجام ۴ کیلومتر حفاری تونل خط ۴ متروی مشهد
  • برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو چیست؟