Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین فرختار، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به جایگاه شادی در جامعه، اظهار کرد: شادی و شادمانی باعث ارتقای زندگانی انسان شده و تحرک، پویایی و نشاط را در جامعه به وجود می آورد لذا دلایل ناشادی مردم باید از دو دیدگاه ساختاری(محیطی) و روان شناختی(انسانی) مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فاصله میان موقعیت بالقوه و موقعیت بالفعل برای انسان ناشادی ایجاد می کند، افزود: انسان ها خودشان را با دیگران مقایسه می کنند لذا نابرابری های موجود در سطوح مختلف اجتماعی و فرصت های نامشروع باعث می شود که رضایتمندی نداشته باشند و در نهایت شاد نخواهند بود.

این مسئول فرهنگی، اراده افراد برای شاد بودن را نسبی دانست و تصریح کرد: انسان در طول زندگی با مجموعه ای از حالات، هیجانات، احساسات، عواطف، باورها و اعتقادات مواجه است که این تغییرات روانی در شکل گیری شخصیت انسان و شاد بودن و نبودن او تاثیر دارد.

جامعه دینی یک جامعه غم زده و ناشاد نیست

فرختار، با اشاره به رابطه مستقیم توسعه یافتگی با شادی و تاثیر اقلیم و آب و هوا بر شکل گیری تمدن و پیشرفت، ادامه داد: کسانی که از حقوق اولیه برخوردار نباشند، چندان انگیزه ای برای شادی ندارند.

وی به بررسی دیدگاه اسلام درباره شادی پرداخت و خاطرنشان کرد: شادی و نشاط به عنوان یکی از نیازهای روحی و جسمی انسان همواره مورد توجه قرآن بوده است. البته برخی شادی های سطحی و ظاهری که ناشی از رفتارهای غیرمنطقی و غیر اخلاقی است مورد پذیرش اسلام نیست.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان اضافه کرد: بسیاری از شادی ها در سایه ارتباطات اجتماعی به دست می آیند که اسلام نه تنها مخالفتی با آنها ندارد بلکه به آن سفارش می کند، اما شادی واقعی از دیدگاه یک فرد با ایمان زمانی متصور است که او را یک گام به خدایش نزدیکتر کند.

وی جامعه دینی را یک جامعه غم زده و ناشاد ندانست و گفت: اسلام مومنان زیرک و باهوش را افرادی می‌داند که حتی در صورت اندوهناک بودن نیز با گشاده رویی و چهره‌ای متبسم با دیگران برخورد کرده و از این راه انرژی مثبت و شادی آفرین را به جامعه تزریق می کنند.

انسان های سالم و با ایمان بدون ترس و اندوه هستند

فرختار، با تصریح بر اینکه شادی نباید انسان را از خدا دور کند، یادآور شد: از دیدگاه اسلام شادی و غم باید متعادل باشد و نه شادی افراطی و بدون دليل پسنديده بوده و نه ماتم زدگی و غم و اندوه مداوم لذا غم هایی که انسان را از یاد خدا باز دارد، نیز مذموم است.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گیلان، برخی از غم ها را به مثابه تعظیم شعائر دینی دانست و تاکید کرد: عزاداری برای اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) یکی از مصادیق غم در جامعه ماست، اما باید توجه داشته باشیم که براساس روایات متعدد، گریه برای مصائب و مظلومیت اهل بیت(ع) پاداش فراوان دارد که در نهایت موجب شادی و ابتهاج دنیوی و اخروی خواهد شد.

وی با بیان اینکه نباید شادی را در مصادیق شادی از جمله جشن ها و آهنگ ها و پوشیدنی ها و... جستجو کنیم، گفت: گاهی قطرات اشک چنان آرامش روحی و طراوت باطنی به انسان می بخشد و مشکلات ما را ناچیز جلوه گر می سازد، که هیچ مجلس جشنی چنین تاثیری نخواهد داشت. در واقع انسان های سالم و با ایمان بدون هیچ ترس و نه اندوهی به فعالیت و تلاش مشغول هستند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۳۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عزاداری امام جعفر صادق علیه السلام در لنگرود

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ، نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام لنگرود با بیان اینکه این امام همام معارف شیعی را زنده کرد گفت: امام جعفر صادق علیه السلام در زمان خود با انحرافات فکری و بدعت‌گذاری‌ها مقابله کردند و میراث دار علم و دانش در جهان اسلام شدند.
آیت الله رضا رمضانی در خصوص اعتراضات اخیر نیز افزود:اعتراضات امروز در آمریکا با حضور گسترده دانشجویان و اساتید، نشان از بیداری وجدان بشری دارد و حمایت آنها از مردم مظلوم غزه، نمادی از اتحاد و همبستگی جهانی است.
وی گفت: وجدان بیدار بشری امروز در برابر جنایات غزه ساکت نخواهد کرد و همواره در جستجوی عدالت و صلح پایدار خواهد بود.

دیگر خبرها

  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • حج عظمت و ابهت امت اسلام است
  • مراسم عزاداری امام جعفر صادق علیه السلام در لنگرود
  • مراسم عزاداری آخرین مسافر بقیع در مدرسه علمیه خان شیراز
  • مکتب امام صادق مکتب انسان ساز و مسئولیت پذیری است
  • گیلان در سوگ سالروز شهادت صادق آل عبا (ع)
  • گیلان در سوگ شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
  • امروز با هوشنگ ابتهاج: وقت است کــــــــه بنشینی و گیسو بگشایی