Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-18@13:54:57 GMT

حساب بانکی و حقوق شهروندی

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۷۴۳۷۲

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، دولت یازدهم در اولین آزمون اعتماد مردم به خود در اوایل کار یک رفراندوم برگزار کرد. بهانه این رفراندوم این بود که دولت از مردم خواست کسانی که «یارانه نقدی» نمی‌خواهند ثبت نام نکنند تا دولت بتواند از باقی‌مانده یارانه‌ها کاری برای تولید و تکمیل طرح‌های نیمه تمام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه در این رفراندوم مالی کسی به نیاز دولت پاسخ نداد و بیش از 75 میلیون نفر مجدداً خواستار اخذ یارانه شدند. کارشناسان و منتقدین به دولت گفتند این کار درست نبوده و دولت باید از طریق حساب‌های مالی شهروندان به‌راحتی تشخیص دهد که چه کسانی به یارانه احتیاج دارند ضمن اینکه راه‌های دیگری برای تشخیص این مهم وجود دارد و نباید آن را به «خوداظهاری» واگذار می‌کردند.

وزیر اقتصاد و دیگر مسئولان وقت طی مصاحبه‌هایی گفتند حداقل 10 میلیون نفر وجود دارند که نیازی به اخذ یارانه ندارند. برخی مسئولان هم در پاسخ به نقد مشفقانه‌ای که مطرح شد تا از طریق حساب‌های بانکی حذف یارانه ثروتمندان را پیگیری کنند، گفتند؛ ما حق نداریم به حساب شهروندان سرک بکشیم.

این مغایر حقوق شهروندی است. آن موقع این بحث مطرح بود که چرا دولت هر چه سیئات در غرب فرهنگ است می‌گیرد اما حسنات آن را رها کرده است. در غرب به ویژه کشورهای پیشرفته اصلاً بحثی تحت عنوان حساب بانکی و رابطه آن با حقوق شهروندی وجود ندارد. حساب بانکی افراد ناموس افراد نیست که کسی به آن نزدیک نشود. دولت‌های پیشرفته نه تنها از حساب‌های بانکی افراد مطلع هستند بلکه حتی جابه‌جایی پول بین این حساب‌ها را از بابت کنترل و نظارت به بهانه مالیات و نیز به بهانه تروریسم به هر حسابی سرک می‌کشند.

اوایل همین هفته دادگاه سلطان سکه به اتهام اخلال در نظام اقتصادی برگزار شد. او را به اتهام افساد فی‌الارض محاکمه کردند و به افکار عمومی هم گفتند او باید در انتظار چوبه دار باشد.

متهم ردیف اول این دادگاه با مشارکت خاله خود و 16 نفر دیگر فقط ظرف یک سال 8 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند. آنها با خرید و فروش 9 تن طلا در بازار، نرخ برابری ریال با طلا را به هم زدند و به مقام و مرتبت اخلال در نظام اقتصادی کشور رسیدند!

وحید مظلومین متهم ردیف اول این دادگاه 219 حساب بانکی داشته که 170 هزار تراکنش مالی را با این حساب‌ها به ثبت رسانده است. رقم این تراکنش‌ها 14 هزار میلیارد تومان است!

چندی پیش سیدعباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفته بود بیش از 400 میلیون حساب بانکی در کشور وجود دارد. یعنی به طور متوسط هر ایرانی پنج حساب بانکی دارد! آیا این خیلی عجیب نیست.

الان در دنیا بسیاری از تخلفات مالی و فساد اقتصادی را از طریق سرک کشیدن به حساب‌های اشخاص حقیقی و حقوقی کشف می کنند. حتی راه پیشگیری از وقوع جرم را هم کنترل همه حساب‌ها می‌دانند. چرا دولت به این سمت حرکت نکرد. دولت برای تعدیل نرخ ارز سیاست‌گذاری کرد که ارز پتروشیمی‌ها به داخل بیاید و در بازار ثانویه برای شکستن نرخ ارز مؤثر افتد، اما نیامد. اغلب این پتروشیمی‌ها دولتی یا خصولتی هستند و پتروشیمی‌هایی که دست بخش‌خصوصی هست دستشان زیر ساطور «خوراک»ی است که وزارت نفت به آنها می‌دهد. آیا نمی‌شد با روش‌هایی این ارز به داخل بیاید و در بازاری که دولت هدایت می‌کند همانند یک ابزار مؤثر در برابر ترفندهای تحریمی آمریکا قرار بگیرد؟!

رئیس‌جمهور در جمع کارگزاران دولتی چندی پیش گفت؛ «امروز در بازار ارز التهاب وجود دارد، بخشی از این التهاب منشأ داخلی دارد. صادرکننده دولتی و خصولتی ارزی را که باید در اختیار سامانه نیما قرار دهد با تأخیر انجام می‌دهد و این کار خیانت به کشور است.» وی می‌افزاید؛ «دستور داده‌ام کسی که این کار را می‌کند عزل و تحویل دادگاه داده شود» حالا رئیس‌جمهور می‌گوید؛ با تأخیر 48 ساعته انجام می‌دهد. برخی اصلاً با این تأخیر هم انجام نمی‌دهند. واقعاً چه باید کرد؟

دولت کاری که با سرک کشیدن قانون به حساب‌ها می‌توانست به‌راحتی انجام دهد و آن را مبنای بسیاری از تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در سطح ملی قرار دهد انجام نداده حالا امروز می‌خواهد با بگیر و ببند و زندان و اعدام انجام دهد. اگر هر شهروندی بداند حساب او زیر ذره‌بین قانون است، تخلف در سطح ملی آن هم اخلال در نظام اقتصادی کشور معنا ندارد.

قاضی زرگر که متکفل محاکمه سلطان سکه است می‌گوید؛ «اگر بانک مرکزی به وظیفه خود عمل می‌کرد این دادگاه تشکیل نمی‌شد» اگر دولت و بانک مرکزی برای صیانت از حقوق عامه و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی به حساب‌های مفسدین فی‌الارض و اخلالگران در نظام اقتصادی سرک می‌کشید کار به اینجا نمی‌رسید که صغیر‌و‌کبیر ملت در صف منتقدین دولت درآیند. هنوز هم دیر نشده است. سرکشی به حساب‌ها حداقل همین حساب‌های دولتی و خصولتی بخشی از اخلال در نظام اقتصادی را واتاب می‌دهد. این سرک‌کشی نشان خواهد داد برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی و نیز بنگاه‌های اقتصادی برای برون‌رفت از مشکلات خود چه کارهایی که نکرده‌اند!

اگر دولت می‌خواهد در سطح ملی حقوق شهروندی را رعایت و به آن احترام بگذارد باید حتماً به حساب‌ها سرک بکشد و بداند آنها چه به روز کشور و مردم آورده‌اند. نهادهای نظارتی و امنیتی دولت وظیفه خطیر و تاریخی در این مورد دارند.

منبع: روزنامه رسالت

انتهای پیام/4028

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ هزار فقره تسهیلات بانکی به مردم استان سمنان پرداخت شد

سید محمدرضا هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه از دو هفته قبل کارشناسان نهاد ریاست جمهوری در استان سمنان تردد دارند و مسائل در نشست‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بازدیدهایی نیز انجام شده است، تاکید کرد: مجموعه استان برای سفر دوم هیأت دولت سیزدهم آمادگی کامل را دارند.

وی با اشاره به اینکه هیأت دولت پنجشنبه در استان سمنان حضور خواهد داشت، افزود: مقرر شده که وزرای کابینه در شهرستان‌های مختلف استان حضور پیدا کرده و شورای اداری شهرستان‌ها به ریاست آن‌ها برگزار شود همچنین برنامه افتتاح پروژه‌ها را نیز خواهیم داشت.

استاندار سمنان با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی و اقتصادی خوبی برای سفر دور دوم هیأت دولت به استان در نظر گرفته شده است، گفت: از همه اقشار و گروه‌ها می‌خواهیم که در استقبال و دیدار مردمی رئیس جمهور در سمنان و شاهرود حضور پر رنگی داشته باشند تا روزی تاریخی در تقویم استان سمنان رقم بخورد.

هاشمی با بیان اینکه در سفر دور اول هیأت دولت به استان سمنان که آبان سال ۱۴۰۰ برگزار شد، ۱۳ هزار فقره قرض الحسنه به مردم استان پرداخت شد، بیان کرد: تفاهم نامه بخش خصوصی برای تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز شهرداری‌های کشور از جمله دیگر برکات سفر دور اول رئیس جمهور به استان بود.

وی با بیان اینکه در سفر دور اول هیأت دولت به استان سمنان بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی برای استان در نظر گرفته شد، ابراز کرد: ۴۷۶ ریز پروژه نیز در سفر اول رئیس جمهور به استان در قالب ۱۴۵ مصوبه به تصویب رسید که شاهد تحولات خوبی از قبل این طرح‌ها و پروژه‌ها بوده‌ایم.

کد خبر 6079970

دیگر خبرها

  • «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد
  • خزعلی: رفتار قانونی، مانع محرومیت زنان و مردان از حقوق شهروندی می‌شود
  • ارتقای امنیت بواسطه طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی
  • رفتار قانونی، مانع محرومیت زنان و مردان از حقوق شهروندی می‌شود
  • مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟
  • مدیرعامل راه آهن: اهل شفافیت هستیم نه آرایش حساب + فیلم
  • یک گام به نفع حقوق شهروندی
  • اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳
  • ۱۳ هزار فقره تسهیلات بانکی به مردم استان سمنان پرداخت شد
  • سالانه ۵۰ همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود