Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-19@05:37:29 GMT

دوران جنگ کمترین آسیب به موزه‌ها وارد شد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۷۴۷۲۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مدیریت بحران در موزه‌ها، امروز (سه‌شنبه 20 شهریور) با حضور علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ادوارد کارلوس وسکوز سورانو نماینده ایکوم جهانی، حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، احمد صادقی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران و محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه در تهران حدود 105 موزه در انواع مختلف وجود دارد، اظهار داشت: پارلمان شهری یک تعامل با ادارات مربوطه و سازمان‌های مردم نهاد در جهت حفظ آثار میراث فرهنگی دارد.
وی افزود : متاسفانه موزه‌ها از سوی مردم و مسوولین مورد کم توجهی قرار گرفته اند. تعداد بازدیدکنندگان و شرایط موزه‌ها متناسب با شان تمدنی کشور نیست که با آموزش باید اهمیت و جایگاه موزه‌ها را در میان مردم و مسوولین تبیین کنیم.
رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به قدمت برخی از ساختمان‌های موزه‌ها، گفت: متاسفانه تمهیدات لازم برای پیشگیری از حوادث پیش بینی نشده است لذا از اساتید متخصص دعوت می‌کنیم که راهکارهای لازم برای استحکام ساختمان‌ها ارایه دهند.


بهشتی: دوران جنگ کمترین آسیب به موزه‌ها وارد شد


بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز اظهار داشت: کشور ما در یک قرن اخیر دست خوش بحران‌های مختلفی از سوی انسان و طبیعت شده است. ایران در مقایسه با سرزمین‌های دیگر بحران و حوادث زیادی دارد. در حدود یک قرن اخیر 30 زلزله مخرب در کشور روی داده است. سیل، طوفان، خشکسالی، جنگ و ... از جمله حوادثی است که باعث تخریب میراث فرهنگی می‌شود.
وی افزود: تا زمانی که اهمیت موزه و آثار آن در سرنوشت را ندانیم، به خوبی از آثار نگهداری نمی‌کنیم. از این رو مدیریت بحران را باید از ذهنمان شروع کنیم. حوادث در ایران مترقبه هستند که باید آمادگی لازم را پیش از وقوع آنها داشته باشیم.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پایان گفت : بر اثر جنگ ، به موزه‌ها و آثار آن‌ها صدمات جبران ناپذیری وارد می‌شود ولی خوشبختانه در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی کمترین آسیب به موزه‌های ما وارد شد.
سورانو: موزه‌ها در معرض چالش‌های زیادی هستند
سورانو نماینده ایکوم جهانی با اشاره به آتش سوزی در موزه برزیل اظهار داشت: متاسفانه بر اثر آتش سوزی در این موزه 200 ساله، آثار تاریخی زیادی از بین رفت. این حادثه، اهمیت برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت بحران در موزه‌ها را بیش از پیش نشان می‌دهد. تمام موزه‌ها باید پیش‌بینی کنند که ممکن است چنین اتفاقی برای آن‌ها نیز رخ دهد، اگر موزه‌داران از پیش آموزش دیده باشند، خسارت حوادث کاهش می‌یابد.
وی افزود : با افزایش آگاهی مردم و مسوولین، ضرورت انتقال میراث فرهنگی به نسل آینده بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که امیدوار هستیم که با آموزش، احتمال آسیب پذیری آثار کاهش یابد و از تجارب ایکوم که 70 سال در زمینه نگهداری از آثار تاریخی تحقیق کرده است استفاده شود.
نماینده ایکوم جهانی عنوان کرد: از مسوولینی که کارگاه آموزشی مدیریت بحران در موزه‌ها را برنامه ریزی کرده‌اند تشکر می‌کنم زیرا ما در شرایطی قرار داریم که موزه‌ها در معرض چالش‌های زیادی هستند.
سورانو با بیان این که برخی موزه‌ها از مشکلات مالی، حوادث طبیعی، نابرابری و تبعیض رنج می‌برند، گفت: ایکوم دارای کمیته مختص دوران بحران و استانداردسازی اخلاقی است. ایکوم به حفظ میراث فرهنگی در سراسر دنیا کمک می‌کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از تمام موزه‌داران درخواست می‌کنم که دانش خود را با ایکوم و دیگر موزه‌ها به اشتراک بگذارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: مدیریت بحران موزه دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۴۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی : خروج ایران از ایکوم و ایکوموس کذب است / بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی، ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی در واکنش به برخی شایعات مبنی بر خروج ایران از دو سازمان بین‌اللملی در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می‌کنم.   به گزارش تسنیم، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: در دولت مردمی فعالیت‌های بین المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه داشته و دارد.   وی در واکنش به برخی شایعات مبنی بر خروج ایران از دو سازمان بین‌اللملی در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می شود. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و و از سال ها قبل پرداخت به دلیل ماهیت غیردولتی، پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی انجام می شود.   ضرغامی تاکید کرد: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ایران عضویتش را در سه سازمان بین المللی لغو کرد + اسامی خروج عجیب ایران از شورای بین المللی موزه ها / عواقب امضای مصوبه با چشم‌‏ بسته

دیگر خبرها

  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • ضرغامی : خروج ایران از ایکوم و ایکوموس کذب است / بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی، ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند
  • ضرغامی: خروج ایران از ایکوم و ایکوموس کذب است
  • ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» خارج نشده است
  • تکذیب خارج شدن ایران از« ایکوموس» و «ایکوم»
  • تکذیب خارج شدن ایران از" ایکوموس" و "ایکوم"
  • (ویدیو) ضرغامی: ضرغامی: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوم چی هست درباره آن اظهارنظر می‌کنند!
  • تکذیب خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم
  • ماجرای خروج ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» چه بود؟