Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم افتتاحیه دوره آموزشی «مدیریت موزه‌ها در زمان بحران» با سخنرانی جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، کارلوس سورانو، نماینده ایکوم جهانی، خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، صادقی، رئیس ستاد مقابله با بحران شهرداری تهران، ایوبی، دبیرکل کمیسون ملی یونسکو و محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران صبح امروز، 20 شهریورماه در سالن هویزه واقع در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این مراسم جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم‌الحرام و خیر مقدم به حاضران، گفت: خیلی خوشحال هستیم که با عنایت خداوند و کمک شورای بین‌المللی موزه‌ها‌(ایکوم) این حرکت عظیم توانست شکل بگیرد. این حرکت، یک کار جمعی است و ما بخشی از این مجموعه هستیم؛ خوشحالیم که امروز اولین روز از این دوره را در کنار شما عزیزان تجربه می‌کنیم.
وی با اشاره به نکاتی درباره ضرورت این دوره، عنوان کرد: زندگی انسان به گونه‌ای است که حوادث و شرایط بحران با آن آمیخته است؛ در شرایط بحرانی ما باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که آن را تبدیل به فرصت کنیم و خساراتی که به نوعی از بحران‌ها حاصل می‌شود را به حداقل برسانیم. البته منظور بیشتر بحران‌های طبیعی است، گرچه امروز با بحران‌هایی مواجه هستیم که دست‌ساخته بشریت است و منطقه ما را با ویرانی آثار تمدنی مواجه کرده است به ویژه در دهه گذشته، در غرب آسیا و منطقه اسلامی با حوادث ناگواری که پیش آمد و تروریست‌ها با حمایت نظام سعودی شکل گرفتند بخش زیادی از آثار تمدنی نابود و خسارات بزرگی به منطقه وارد شد.
جعفری ادامه داد: ما در بحث مدیریت بحران در موزه‌ها سه مسئله مهم داریم که عبارتند از آمادگی و پیشگیری، تمهیدات دوران بحران، و پیش‌بینی بعد از بحران و بازگشت به شرایط قبلی. شاید تعاریف از بحران متفاوت باشد اما تعریف ما از بحران، حوادث غیرمترقبه‌ای است که شرایط را از تعادل خارج و بازگشت به آن را با سختی و مشکل مواجه می‌کند و به سادگی به شرایط تعادل نمی‌رسیم. برخی مواقع مشکلی پیش می‌آید که با حداقل تدبیر و هزینه می‌توان به تعادل ‌رسید که به آن بحران نمی‌گوییم بلکه به آن مشکل، پدیده، و... می‌گوییم.
وی بیان کرد: در بحران شرایط به گونه‌ای تغییر می‌کند که به راحتی امکان بازگشت به شرایط قبلی فراهم نیست. بنابراین، باید تمهیدات ویژه‌ای شود به‌ویژه در کشور ما که شرایط ویژه‌ای دارد؛ ما در ایران از 43 بحران طبیعی که وجود دارد 33 مورد را تجربه کردیم و یا در حال تجربه کردن آن هستیم.
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان اینکه کسانی که موزه‌داری می‌کنند، میراث‌داران تمدن هستند، گفت: ما کشور حادثه‌خیزی داریم و باید آمادگی پاسداری از ثروت‌های مهم این مرز و بوم را داشته باشیم. موزه‌ها، آینه تجلی و همه داشته‌های یک ملت است که در یک جا جمع شده‌اند که این ثروت‌های ملی باید حفظ و به نسل بعد منتقل شود.
وی ادامه داد: کارشناسان و متولیان امر باید آموزش ببیند و با عوامل مدیریت بحران آشنا باشند تا در این شرایط دچار استرس و درماندگی نشوند و بتوانند در لحظه تصمیم بگیرند. برای هر لحظه وظایف و تکالیف باید مشخص باشد تا بتوانند اقدامات مناسبی داشته باشند. کاری که امروز با همکاری ایکوم ایران و ایکوم جهانی شکل گرفته است برای این است که کارشناسان و مدیران موزه‌ها بدانند چه رسالت سخت و سنگینی در پیش رو دارند تا خود را برای حفاظت از این میراث بی‌بدیل آماده کنند و آیندگان را بی‌نصیب نگذارند.
جعفری ضمن خیر مقدم مجدد به کارلوس سورانو، نماینده ایکوم جهانی و ابراز خرسندی از بهره‌مندی دانش و تجربه وی در این کارگاه آموزشی، گفت: ما دو هفته پیش تجربه تخلی داشتیم، آتش‌سوزی موزه برزیل، یکی از بزرگترین موزه مردم‌شناسی در جهان که تلی از خاکستر شد و خیلی از آثار تمدنی از بین رفت. شاید اگر مراقبت‌های لازم می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد. این برای همه ما هشداری است که مراقب و هوشیار باشیم. حادثه خبر نمی‌کند و اگر آمادگی، تمهیدات و تجهیزات لازم نباشد ممکن است این حادثه ما را هم به نوعی تهدید کند.
پریا سبزمحمدی
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: مدیریت بحران موزه ها افتتاحیه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جعفری ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۵۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب خارج شدن ایران از" ایکوموس" و "ایکوم"

به گزارش صدای ایران به نقل از تسنیم، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: در دولت مردمی فعالیت‌های بین المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه داشته و دارد.

وی در واکنش به برخی شایعات مبنی بر خروج ایران از دو سازمان بین‌اللملی در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می شود. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و و از سال ها قبل پرداخت به دلیل ماهیت غیردولتی، پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی انجام می شود.

ضرغامی تاکید کرد: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند.

خبر در حال تکمیل است...


دیگر خبرها

  • ماجرای نامه عجیب خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها!
  • ضرغامی: خروج ایران از ایکوم و ایکوموس کذب است
  • ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» خارج نشده است
  • تکذیب خارج شدن ایران از« ایکوموس» و «ایکوم»
  • تکذیب خارج شدن ایران از" ایکوموس" و "ایکوم"
  • (ویدیو) ضرغامی: ضرغامی: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوم چی هست درباره آن اظهارنظر می‌کنند!
  • تکذیب خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم
  • ماجرای خروج ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» چه بود؟
  • نامه عجیب خروج ایران از شورای بین المللی موزه ها / امضای مصوبه ‏ای با چشم‌‏های بسته
  • نامه عجیب خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها؛ اشتباه بزرگ؟