Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@06:59:00 GMT

چرا کتابخوان کم داریم؟

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۷۵۲۷۳

چرا کتابخوان کم داریم؟

‌علی‌رغم اهتمام ویژه‌ای که در سال‌های اخیر برای ساخت کتابخانه‌ها، قرائت‌خانه و حتی کتابخانه‌های روستایی در فارس انجام شده و برخلاف آمار افزایش مخازن کتابخانه‌ها، همچنان شاهد خروجی قابل دفاع، یعنی افزایش شمار کتابخوان‎ها یا سرانه مطالعه نرسیده‌ایم.

‌به گزارش ایسنا‌، با وجود افزایش تعداد کتاب‌خانه‌ها و عضویت شمار زیادی از شهروندان فارسی در این اماکن و همچنین به رغم افزایش جمعیت جوان و مسن این استان که در اکثر جوامع منجر به افزایش شمار کتابخوان‌ها می‌انجامد؛ همچنان آمار مطالعه در فارس همانند دیگر نقاط ایران پایین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتابخانه‌های عمومی در هر استانی متولی امور مربوط به توسعه‎ی فضای فیزیکی کتابخوانی و تشویق افراد به کتاب خواندن است اما فرهنگ‌سازی در این باره شاید اضافه بر شرح وظایف این نهاد باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در گفت‌وگو با ایسنا‌ بیان کرد: به دنبال ارائه آمار نیستیم؛ چرا که نمی‌توان در خصوص درستی و دقت آمار کتاب و کتاب‌خوانی که در کشور اعلام می‌شود، نظر داد؛ اما ما هم بر عقیده‌ایم که وضعیت کتابخوانی، در کشور و فارس مطلوب نیست.

روح‌الله منوچهری با یادآوری شرح فعالیت‌های این اداره‌کل در دو موضوع توسعه کتابخانه‌ها و توسعه کتابخوانی، گفت: اگر چه برنامه‌هایی در این باره اجرا شده و تدام دارد؛ اما آنگونه که انتظار داشته باشیم حرکت خوبی ایجاد شود یا تکان اساسی به کتابخوانی داده شود را شاهد نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: ‌اگر کتاب و کتابخوانی را به عنوان یک برنامه در نظر بگیریم باید گفت نگاهی که به این موضوع در حوزه فرهنگ وجود دارد خود دارای پیامدهایی است. بودجه فرهنگ در فصل پنجم قرار دارد و دست و بال بسیاری از ادارات وسازمان‌ها را برای انجام یک کار فرهنگی بسته است و همین امر موجب شده تا به انتظارات این حوزه دست نیابیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با تاکید براینکه همه این مسائل به بودجه گره نخورده است، عنوان کرد: طبق سند چشم‌انداز کشور آمار جمعیت کتابخوان در پایان هر برنامه مشخص است، اما نکته اینجاست که اسناد در این حوزه آرمانگرایانه تدوین شده است.

منوچهری اضافه کرد: نواقص زیادی در امور کتابخانه‌ها داریم به‌گونه‌ای که در استان فارس هنوز 20 شهر کتابخانه ندارند یا این موضوع که همه هزینه‌های جاری کتابخانه‌های عمومی استان با نیم درصد بودجه‌ای که از شهرداری‌ها گرفته می‌شود، اداره می‌شوند اما این میزان بودجه اندک هم به موقع و به اندازه تخصیص داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شهر 91 هزار نفری مانند صدرا هنوز یک کتابخانه هم ندارد، گفت: این اداره‌کل بودجه عمرانی ندارد که بتواند حتی یک قرائت‌خانه در شهرها احداث کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در پاسخ به این سوال که هر شهروند فارسی به طور میانگین چه میزان مطالعه می‌کند؟ گفت: نمی‌دانم!

منوچهری ادامه داد: ارائه آمار در این باره باید دارای یکسری شاخص‌ها باشد اما آیا در ارائه آمارهای کتابخوانی، مجله و نشریه، کتاب صوتی و یا دیدن تلویزیون و کسب دانش و معرفت از شبکه‌های مجازی را هم جزو آن مؤلفه‌ها می‌توان حساب کرد یا نه؟

وی گفت: متاسفانه در کشور ما زمانی که از یک فرد مصاحبه گرفته می‌شود که در روز چقدر مطالعه می‌کند؟ آمار بالایی برای نشان دادن درجه فضل و دانایی خود می‌دهد و برخلاف کشورهای پیشرفته این مسئله باعث شده که آمار دقیقی از سرانه کتابخوانی نداشته باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس خاطرنشان کرد: برخی خواندن ادعیه و قرآن را جزو مطالعه می‌دانند درحالی‌که بسیاری معتقدند آن را نباید در شمار سرانه کتابخوانی محاسبه کرد.  

منوچهری با تاکید مجدد بر اینکه آمار کتابخوانی در کشور و استان فارس پایین است و ما خود بر این مهم صحه می‌گذاریم، افزود: در عین حالی‌که سرانه کتاب‌خوانی پایین است اما میزان عضویت در کتابخانه‌های عمومی فارس در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 9 درصد افزایش داشته است.

وی همچنین گفت: مطالعه‌ای با دانشگاه تهران در قالب آینده‌پژوهی کتابخانه‌های عمومی در دست انجام داریم که چشم‌انداز آینده وضعیت کتابخوانی را ترسیم خواهد کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس همچنین به بلاتکلیفی کتابخانه مرکزی شیراز اشاره و با گلایه از این موضوع که زمین در کلانشهری به وسعت و بزرگی شیراز برای ساخت کتابخانه مرکزی نداده‌اند، گفت: به همه جا مراجعه کرده‌ایم اما زمینی تاکنون به این امر اختصاص نداده‌اند.

منوچهری خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سال 84 یک زمین به یک دستگاه اداری اختصاص داده شده اما پس از گذشت 13 سال هنوز کاری بروی آن انجام نداده‌اند و اینجاست که مظلومیت فرهنگ و کتابخانه مشخص می‎شود. در حالی که وجود کتابخانه‌ مرکزی، آبروی استان فارس است و باید تامین زمین آن انجام شود و شهرداری و اداره‌کل راه وشهرسازی نیز در این زمینه حمایت و همکاری کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام کتابخوانی منطقه فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۵۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست امضای تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور با کمیته امداد امام خمینی (ره) فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت در دفتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

این تفاهمنامه با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، راه اندازی مراکز مشاوره در کتابخانه های عمومی و اجرای طرح «راه زندگی» با حضور مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

برنامه مورد اشاره فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در فتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

کد خبر 6090181 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • کتابخانه سیار، روشی خلاق برای ترویج کتابخوانی