Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-28@15:06:30 GMT

از طشت‌گذاری سریش آباد تا گل‌گیران در بیجار

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۷۵۵۴۱

از طشت‌گذاری سریش آباد تا گل‌گیران در بیجار

به گزارش خبرگزاری تقریب،کردستان جدای از اینکه استان ویژه‌ای به لحاظ قومیت و مذهب است، آیین‌ها و مراسمات خاصی دارد که بیانگر وحدت شیعه و سنی است و ماه محرم تجلی این وحدت است که با آیین‌های خاصی همراه است.

هر ساله در این ایام مراسماتی در کردستان برگزار می‌شود، رسم و رسوم‌هایی که از گذشته تا بحال این استان به خود دیده است، اعتقاد مردم این استان اعم از شیعه و سنی به اهل بیت و خاصتا امام حسین(ع) در ایام سوگواری و در قالب مراسمات محرم بیشتر نمود می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مراسمات محرم در کردستان آنچنان با شور و حرارت برگزار می‌شود که گویی واقعه عاشورای حسینی(ع) تازه اتفاق افتاده و این از باور مردم به اسلام، ارزش‌های دین و جایگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سرچشمه می‌گیرد.

استان کردستان دارای دو بافت قومی کرد و ترک و مذاهب شیعه و سنی است که تمامی آنها هر ساله در ایام محرم در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) می‌پردازند.

طشت‌گذاری سریش آباد

آیین طشت‌گذاری یکی از مراسمات سنتی در سریش‌آباد است که همه ساله در آخرین شب‌های ماه ذیحجه برگزار می‌شود و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این شهر در قالب هیئت‌های سینه‌زنی با تشکیل حلقه عزا حسین حسین‌گویان در رسای شهدای دشت کربلا بر سر و سینه می‌زنند و گرداگرد طشت آبی به نشانه بستن آب بر روی اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، عطش و تشنگی کاروان کربلا سوگواری می‌کنند و در آخر آب متبرک این طشت در بین حاجت‌مندان و نیازمندان درگاه اهل بیت پیامبر مکرم اسلام (ص) توزیع می‌شود.

دسته اعراب هاشمی


دسته اعراب هاشمی هم یکی دیگر از مراسمات ویژه کردستان در ایام محرم است که در آن کودکان و نوجوانان با پوشیدن لباس ویژه اعراب به منزله کودکان کاروان کربلا گرداگرد اسبی که نماد ذوالجناح است بر سر و سینه‌زنان ندای «یا حسین مظلوم، حسین وای، ذوالجناح کو بابایم» سر می‌دهند و پیشاپیش دسته‌های عزاداری حرکت می‌کنند و اشک از دیده هر عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سرازیر می‌شود.

حرکت علم‌ها و بیرق‌های عزاداری که بزرگ‌ترین آن علم بلندی منصوب به قمر بنی‌هاشم حضرت ابالفضل(ع) بوده و این امر نشانه این است که بیرق علمدار کربلا پس از گذشت 1400 سال همچنان بر زمین نیافتاده است.

علاوه بر این‌ها، گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) بر روی شانه زنان در دسته‌های عزاداری و نیز زینب‌خوانی آیینی است که در برخی شهرهای کردستان اجرا می‌شود.

گل‌گیران بیجار



یکی دیگر از شیوه‌های سنتی اعلام ارادت مردم کردستان به امام حسین و ابراز ناراحتی از واقعه عاشورای حسینی(ع)، مراسم گل‌گیران بیجار است که در روز عاشورای حسینی برگزار می‌شود.

برای اجرای این مراسم، جوانان و مسوولان هیئت‌ها چند روز قبل از عاشورا به یاد خاک کربلا به حاشیه شهر می‌روند و مقداری خاک را تهیه و در جاهای مشخصی در داخل شهر بیجار ناخالصی‌های آن را به وسیله الک می‌گیرند و در صبح روز عاشورا خاک‌ها را با گلاب و آب مخلوط کرده و گل را برای اجرای مراسم گل‌گیران آماده می‌کنند.

عزاداران و سوگواران امام حسین(ع) و خاندان آن حضرت با حرکت دسته‌های عزاداری گل را به سر و صورت و تمام اعضای بدن خود می‌مالند و با دسته‌ها حرکت می‌کنند.

مردم سنندج در شب عاشورا در امامزاده پیرعمر و امامزاده پیرمحمد این شهر حضور می‌یابند و با روشن کردن شمع به دعا و نیایش و عزاداری می‌پردازند.

پخت حلیم در شب تاسوعا توسط زنان برخی از مناطق استان از جمله شهر سریش‌آباد از جمله رسوم دیگری است که در این استان در ایام محرم اجرا می‌شود و با این حلیم در صبح غم‌انگیز عاشورا از عزاداران پذیرایی می‌شود.

سینه‌زنی و زنجیرزنی دستجات عزادار و همچنین قربانی کردن گوسفند در جلو دسته‌های عزاداری و پخش شیر، شربت و خرما از دیگر مراسمات خاص استان کردستان در ایام محرم است.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۵۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زندیان ظهر شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی ضمن تبریک عملیات وعده صادق اظهار کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری اسرائیل باید تنبیه می‌شد و خوشبختانه این اتفاق افتاد و ما شاهد اقتدار ایران اسلامی بودیم.

وی افزود: خدمت به مردم اهمیت بسیار زیادی دارد و سعی می‌کنیم در مجلس در راستای رفع مشکلات مردم بیش از پیش گام برداریم.

وی ادامه داد: جلسات شورای فرهنگ عمومی باید با خروجی مناسب باشد و برنامه‌های فرهنگی با محتوای مناسب اجرا شود.

زندیان اضافه کرد: ساخت و توسعه زیر ساخت مجموعه فرهنگی اهمیت زیادی دارد و در راستای توسعه فرهنگی در این شهرستان باید تلاش کرد و خوشبختانه اقدامات خوبی در راستای تجهیز کتاب خانه و فضای ساختاری این نهاد تلاش شده است.

نماینده مردم بیجار در ادامه عنوان کرد: شهرستان بیجار با وجود قدمت بالایی که دارد هتل مناسبی ندارد وبرای اسکان مسابقات ورزشی و فرهنگی با مشکل مواجه هستیم و باید در راستای ساخت این مهم تلاش کرد تا شاهد ساخت هتلی مناسب برای مردم این دیار باشیم.

وی یادآور شد: بحث حجاب و عفاف اهمیت زیادی دارد و رعایت این مهم در ادارت بیش از پیش در دستور کار قرار بگیرد.

کد خبر 6090067

دیگر خبرها

  • حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود
  • یادواره شهدای حسین آباد دورود
  • اصفهان برترین استان در استعدادیابی کشتی
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • بُرد ارزشمند تیم پاریزه ر کردستان در خانه
  • مراسم تجلیل از مقام آوران کشتی اصفهان برگزار شد
  • افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد