Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرمایه گذاری ایران در سوریه بسیار بزرگ و بلندمدت است. تهران در هفت سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دلار در این کشور هزینه کرده است. پروژه ایران چندجانبه است و ایجاد ساختار‌هایی در داخل نیرو‌های امنیتی سوریه را نیز شامل می‌شود. بعید است که اسرائیل با تکیه بر حملات هوایی و قتل‌های هدفمند بتواند ایران را به روی گردانی از تصمیم استراتژیک خود و رها کردن همه این سرمایه‌ها وادار کند

پایگاه خبری تحلیلی فردا:

اخیرا معلوم شده که اسرائیل درگیر یک جنگ مخفی علیه ایران در سوریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جنگ عمدتا از طریق نیروی هوایی و احتمالا همراه با اقدامات اطلاعاتی لازم برای تعیین اهداف برای هواپیما انجام می‌شود. شواهدی هم وجود دارد مبنی بر این که قتل‌های هدفمند بخشی از تاکتیک‌های اسراییل در سوریه هستند. هدف این کمپین آن طور که مقامات ارشد اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل گفته اند، خروج کامل نیرو‌های ایرانی و نیرو‌های نیابتی آن‌ها از سوریه است.

با توجه به استراتژی تل آویو، دستیابی به این هدف بعید به نظر می‌رسد. اما اهداف کم اهمیت تری از جمله ایجاد اختلال در تلاش‌های تهران برای تثبیت جایگاهش در سوریه همچنان قابل دستیابی به نظر می‌رسد. اسرائیل در تمام مدت جنگ داخلی در سوریه، حملات دوره‌ای علیه نیرو‌های دولت اسد و حزب الله انجام داده است. اما از آغاز سال جاری، این حملات و هدف گیری مستقیم تاسیسات و نیرو‌های ایرانی افزایش شدیدی داشته اند.

پایان قریب الوقوع شورش‌ها در سوریه علیه دولت اسد از عوامل این تغییر رویکرد اسرائیل بود. تا زمانی که شورش‌ها ادامه داشتند، اسرائیل تنها از حاشیه نظاره گر اوضاع بود و تنها روابطی محدود با شورشی‌ها در قنیطره داشت تا از این مساله کسب اطمینان کند که جنگ به مرزهایش در بلندی‌های جولان کشیده نمی‌شود. اسرائیل در عین حال در خطوط تامین تسلیحاتی حزب الله در لبنان اختلال ایجاد می‌کرد.

به علاوه، اسرائیل با احتیاط سعی داشت شرایطی را فراهم آورد که دولت بشار اسد و ایران و شورشیان مسلمان عمدتا سنی یکدیگر را در روند سقوط مشترک متهم کنند. اما امسال مشخص شد که با مداخله ایران و روسیه امکان شکست دادن شورشی‌ها وجود دارد. اسرائیل دیگر نمی‌توانست با نظارت و ارتباطی محدود از تثبیت زیرساخت مستقل نظامی و قدرت سیاسی نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاک سوریه جلوگیری کند. اقدام اسرائیل به هدف گیری مستقیم این زیرساخت‌ها از مدت زمان کوتاهی پس از این تحولات آغاز شد.

درگیری روند دقیق این کمپین اسرائیل علیه ایران باتوجه به اینکه عمدتا مسئولیت حملات را نپذیرفته، مشکل است. این در حالی است که گاهی اوقات به نفع تهران و دولت اسد در دمشق بوده که از محکوم کردن عمومی حملات اسرائیل خودداری کنند. اما روشن است که جدی‌ترین این درگیری‌ها در تاریخ ۱۰ ماه مه و زمانی صورت گرفت که اسرائیل در پاسخ به شلیک موشک توسط نیرو‌های ایران به سمت مواضع اسرائیل در بلندی‌های جولان، تل آویو به عملیات گسترده هوایی دست زد و زیرساخت‌های ایران را در سراسر سوریه هدف گرفت.

طبق گزارش‌های وزارت دفاع روسیه، این عملیات ۲۸ هواپیما و شلیک ۷۰ موشک را شامل می‌شد و اهداف آن هم انواع تاسیساتی بودند که در اختیار سپاه پاسداران ایران در سوریه قرار داشتند. اما نتانیاهو اخیرا به این مساله اشاره کرد که جنگ علیه ایران در سوریه هنوز به پایان نرسیده است. او ۲۹ آگوست، در شهر دیمونا، در جنوب اسرائیل، به خبرنگاران گفت: «نیرو‌های دفاعی اسرائیل همچنان با استقامت و قدرت علیه تلاش‌های ایران برای مستقر کردن نیرو و سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی در سوریه، ادامه خواهند داد.»

اسرائیل مصمم بودن خود به این جنگ را با یک سری حملات به نمایش گذاشت که از نمونه آن‌ها می‌توان به انفجار‌ها در فرودگاه نظامی نزدیک دمشق، حمله هوایی به یک کاروان ایرانی در نزدیکی تنف در جنوب سوریه در تاریخ ۳ سپتامبر، حملات هوایی در حاره علیه پایگاه حزب الله و ... اشاره کرد. آنچه در حال وقوع است، یک جنگ مداوم با هدف ایجاد اختلال در تلاش ایران برای تحکیم و تقویت نفوذش در سوریه است. سوال این است که تلاش‌های اسرائیل نتیجه بخش بوده اند؟ هدف غایی اسرائیل در بیرون کردن ایران از سوریه که غیرقابل دستیابی به نظر می‌رسد.

سرمایه گذاری ایران در سوریه بسیار بزرگ و بلندمدت است. تهران در هفت سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دلار در این کشور هزینه کرده است. پروژه ایران چندجانبه است و ایجاد ساختار‌هایی در داخل نیرو‌های امنیتی سوریه را نیز شامل می‌شود. بعید است که اسرائیل با تکیه بر حملات هوایی و قتل‌های هدفمند بتواند ایران را به روی گردانی از تصمیم استراتژیک خود و رها کردن همه این سرمایه‌ها وادار کند

 

منبع

منبع: فردا

کلیدواژه: اسرائیل سوریه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۶۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات شدید اسرائیل علیه نوار غزه در دویست و یکمین روز جنگ

با ورود جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به دویست و یکمین روز، ارتش این رژیم حملات شدیدی را علیه این منطقه انجام داد که منجر به شهادت تعدادی از فلسطینی‌ها شد.   به گزارش ایسنا، ارتش رژیم صهیونیستی از نیمه شب گذشته حملات شدیدی را علیه نوار غزه انجام داد که منجر به شهادت تعدادی از فلسطینی‌ها و زخمی شدن چند نفر دیگر شد.   خبرنگار المیادین در نوار غزه اعلام کرد بعد از حمله رژیم صهیونیستی به تعدادی از شهروندان در نزدیکی اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه چهار تن شهید شدند.   به گفته منابع، درگیری‌های شدیدی میان مقاومت فلسطین و نیروهای رژیم صهیونیستی در شمال النصیرات رخ داد و این رژیم یک بالگرد را برای حمله به اطراف این منطقه فرستاد.   همچنین در حمله رژیم صهیونیستی به منزلی در محله السلام در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه سه تن شهید و چند تن زخمی شدند.   وزارت بهداشت غزه روز سه‌شنبه اعلام کرد آمار شهدای جنگ غزه از هفت اکتبر به ۳۴ هزار و ۱۸۳ تن و تعداد زخمی‌ها به ۷۷ هزار و ۱۴۳ تن رسید.   رژیم صهیونیستی در ساعات اخیر حملات خود را علیه مناطقی در نوار غزه تشدید کرده است. توپخانه رژیم صهیونیستی محله الزیتون در جنوب شرق شهر غزه و اطراف محله تل الحوا در جنوب غرب این شهر را هدف قرار داد.   همچنین پهپادهای رژیم صهیونیستی در آسمان منطقه غرب شهر غزه به پرواز درآمدند.   به گفته خبرنگار المیادین حملات رژیم صهیونیستی شهر دیرالبلح در مرکز غزه و زمین‌های کشاورزی در منطقه الزوایده را هدف قرار داد که منجر به زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد.   جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مناطق بیت لاهیا، شیخ زاید، بیت حانون و مناطق دیگری در شمال غزه را هدف قرار دادند.   در جنوب غزه نیز تانک‌های رژیم صهیونیستی مناطقی را هدف قرار دادند.   رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند بعد از بیش از ۲۰۰ روز از جنگ غزه، ارتش هیچ کدام از اهداف خود را محقق نکرده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • راهپیمایی گسترده مردم یمن در صعده در حمایت از غزه
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • سخنرانی ترومن پس از بمباران هیروشیما / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تراژدی منابع مشترک چیست؟ / لذت رانندگی با شورلت‌های کلاسیک
  • حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی برای مقابله با حملات ایران
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
  • پزشکیان به اسرائیل: شما که هر روز صدها و هزاران نفر را می‌کشید پس چرا ککتان نمی‌گزد؟ اگر مرد هستید با آنها که مبارزه می‌کنند، بجنگید
  • حملات شدید اسرائیل علیه نوار غزه در دویست و یکمین روز جنگ
  • اعلام الحربی آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد + اینفوگراف
  • (ویدئو) حملات پهپادی گسترده حزب‌الله به مقرهای نظامی اسرائیل
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟