Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@20:21:38 GMT

تثبیت وضعیت میادین نفتی ایران در دریای خزر

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۷۶۲۴۲

یک کارشناس انرژی گفت: قبل از توافق اخیر وضعیت حقوق انرژی ایران در دریای خزر تثبیت شده بود اما توافق اخیر ابهاماتی ایجاد کرده که لازم است شفاف شوند.

آرمان علمایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به توافق‌نامه اخیری که میان ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص رژیم حقوقی این دریا امضا شده است، گفت: مفاد این توافق تا حدودی مبهم است و بهتر است دقیقا اعلام شود در چه مواردی توافق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وضعیت میادین نفتی و گازی ایران در دریای خزر گفت: تا پیش از امضای این توافق اقدامات خوبی از سوی مجموعه نفت خزر به منظور تثبیت وضعیت انرژی ایران در این دریا صورت گرفته بود که اولین کار موضوع میدان گازی سردار جنگل است که به عنوان یک سیاست‌گذاری موفق می‌توان از آن یاد کرد و هم‌اکنون پرچم ایران در این میدان برافراشته شده است.

علمایی با اشاره به مذاکرات سخت و نفس‌گیری که سال گذشته با مجموعه صنعت نفت در کشور آذربایجان داشتیم، گفت: بر اساس توافق صورت‌گرفته بین ایران و آذربایجان دو میدان البرز و الوند به عنوان میادین مشترک بین ایران و آذربایجان با سهم ۵۰ درصدی شناخته شد و مقرر شد که شرکت نفت خزر از طرف ایران و شرکت سوکار، شرکت مشترکی را به منظور توسعه این دو میدان تأسیس کنند.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید میادین البرز و الوند بسیار جلوتر از میدان سردار جنگل واقع شده‌اند و دقیقاً در مرز آبی با آذربایجان بودند که این موضوع یک اقدام موفقیت‌آمیز در راستای تثبیت حقوق انرژی ایران در دریای خزر بود به طوری که کشور آذربایجان نیز به‌طور رسمی میدان البرز و الوند را مشترک با ایران می‌داند، اما موافقت‌نامه اخیری که با کشورهای حاشیه دریای خزر به امضا رسید ابهاماتی ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: اگر کمی تحمل می‌کردیم و اجازه می‌دادیم تا این موضوع از طریق دیپلماسی انرژی پیش رود قطعاً منافع ایران در دریای خزر بیشتر تامین می‌شد و می‌توانستیم بعدها موضوع رژیم حقوقی را از منظر سیاسی پیگیری کنیم.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه ایران و روسیه مرز مشترکی در دریای خزر ندارند گفت: مشخص نیست که بحث‌هایی که اخیراً مطرح می‌شود در خصوص درخواست روسیه به منظور تعیین تکلیف رژیم حقوقی دریای خزر به چه دلیل مطرح شده است.

به گفته علمایی بیشترین بحث ایران با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان بود که در خصوص مسائل انرژی در دریای خزر با آنها هیچ گونه مشاجره و زدوخورد نظامی نداشتیم و می‌توانیم مشکلات را برطرف کرده و سهم ایران را از انرژی در دریای خزر حفظ کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در ۶ ماه گذشته قبل از امضای این توافق مذاکرات دیپلماسی انرژی با کشور آذربایجان به‌طور جدی صورت گرفته بود، گفت: ابهام توافق سیاسی اخیر مذاکرات قبلی در حوزه انرژی را به حاشیه برد و مشخص نیست تکلیف ایران در میادین نفتی و گازی دریای خزر چه خواهد شد و حتی ممکن است مسائل حقوقی و شکایات بین‌المللی در این زمینه مطرح شود.

وی افزود: به همین دلیل انتظار ما این است که هرچه سریع‌تر مسئولان دیپلماسی و سیاسی کشور این موضوع را باز و شفاف کنند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۶۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدارندگی ایران با سیلی تاریخی به اسراییل تثبیت شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین علی رادمرد در خطبه‌های نماز جمعه ماهدشت گفت: ایران با حمله تنبیهی به رژیم صهیونیستی بنا داشت قدرت بازدارندگی خود را با قدرت نشان دهد. قدرت بازدارندگی به‌معنای نشان دادن توان عملیات منهدم‌کننده، نابودگرانه و غیرقابل بازگشت، به معنای نشان دادن توان نابودی هر نوع، فرصتِ جبران و تلافی توسط طرف مقابل است.

وی عنوان کرد: در عملیات «وعده صادق»، این پیام به روشنی توسط رژیم صهیونیستی و روشن‌تر از آن آمریکای جنایتکار درک شد، آنچه در وهله اول و به طور حیاتی اهمیت دارد، این است که به طرف مقابل بفهمانید ما می‌توانیم مستقیم و از ایران بزنیم، از گنبد آهنین شما و هر نوع پدافند دیگر عبور کنیم و با نهایت دقت به‌صورت نقطه‌ای هر هدفی را مورد اصابت قرار دهیم و با حجمی عظیم، غیرمنتظره، چند مرحله‌ای و ترکیبی عملیات کنیم.

امام جمعه ماهدشت بیان کرد: در واقعیت میدانی، ساعت چهار صبح، سیستم پدافند رژیم جعلی از کار افتاد و به اهداف پایگاه‌های مهم هوایی و اطلاعاتی دست یافتیم و منهدم کردیم. وقت آن بود که آتش سنگین‌تری حواله رژیم کنیم، اما عملیات را متوقف کردیم چون به خواسته خودمان یعنی تفهیم قدرت بازدارندگی به رژیم و اربابش رسیدیم. البته آمریکا این پیام را بهتر و زودتر درک کرد و قلاده به سگ هارش زد.

به گفته وی، اقتدار یک کشور به‌معنای استفاده عقلانی از قدرت بازدارنده خود است، در غیر این صورت، آن اقتدار تبدیل به زور و قدرت بی مبنا و وحشی گری می‌شود. تفاوت عملیات نظامی جمهوری اسلامی با جنگ‌طلبی وحشیانه رژیم صهیونیستی، ریشه در همین موضوع دارد. اسرائیل خبیث با منطق زور کنسولگری ما را مورد هدف قرار داد و به زعم خود تنی چند از فرماندهان مؤثر جبهه مقاومت را به شهادت رساند.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد افزود: اما با این اقدام، اقتدار پوشالی خود را در معرض ضربه تاریخی ایران قرار داد. این روزها محافل فکری، سیاسی و نظامی اسرائیل از شدت سردرگمی در مرز جنون قرار گرفته‌اند. نمی‌دانند باید پاسخ دهند، نباید پاسخ دهند؛ عواقب کدام بیشتر است. شکست، بهترین واژه در توصیف وضعیت این رژیم سفاک است. روزنامه‌های این چند روز اسرائیل به این واقعیت صراحتاً اعتراف کرده‌اند.

امام جمعه ماهدشت عنوان کرد: اگر حتی اسرائیل پاسخی به عملیات وعده صادق دهد، چیزی عوض نمی‌شود، تنها سرعت سقوط خود را بیشتر می‌کند، چون توان بازدارندگی ما را تماشا کرده‌اند، حالا آن را با تمام وجود لمس می‌کنند. بازدارندگی ما با این سیلی تاریخی تثبیت شد. از این به بعد هر اقدامی، به اقتدار ما اضافه می‌کند و از قدرت رژیم می‌کاهد.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مساله شهرستان شدن ماهدشت باید زودتر به مرحله اجرا برسد و از آقای استاندار درخواست می‌کنیم با جدیت بیشتر این امر را پیگیری کند. ضمن تشکر از وی بابت پیگیری‌های فراوانی که در این خصوص داشت، لکن به زمان واگذار شدنش آفت دارد، این حق مسلم این منطقه است و باید به زودی محقق شود.

کد خبر 6082543

دیگر خبرها

  • عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • بازدارندگی ایران با سیلی تاریخی به اسراییل تثبیت شد
  • اطلاع‌رسانی آژانس درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای ایران بعد از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان
  • وقتی خانه‌ها بوی نفت می‌داد!
  • سید عمار حکیم: هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • آخرین وضعیت یامگا برای بازگشت به میادین
  • نفتی نفت! | وقتی خانه‌ها بوی نفت می‌داد
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه |‌ ویدئو