Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-26@04:34:18 GMT

قضات ایرانی ماهیانه چند پرونده رسیدگی میکنند؟

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۷۷۱۱۷

قضات ایرانی ماهیانه چند پرونده رسیدگی میکنند؟

به گزارش جهان نيوز، علی افتخاری مدیرکل پیشگیری قضایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در نشست استفاده از ظرفیت دستگاه­های اجرایی درکاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی با حضور نمایندگانی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور، افزود: آمار پرونده های موجود در قوه قضاییه نشان می دهد که حجم بالایی از ورودی به محاکم به دلیل عدم اجرای دقیق ضوایط و مقررات دستگاه های اجرایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل پیشگیری قضایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان افزایش روزافزون ورودی پرونده به دستگاه قضایی در سال 96 اظهارداشت: بیشترین ورودی دستگاه‌های اجرایی، مربوط به سازمان تامین اجتماعی و  وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است که به ترتیب در رده‌های اول و دوم قرار دارند.

وی تاکید کرد: با احصا، شناسایی و اجرای دقیق امور،  توسط کارگزاران می‌توان از ورود حجم بالایی از پرونده‌های قضایی به محاکم جلوگیری کرد و ارتقای اطلاعات حقوقی افراد در دستگاه ها و نهادها هم می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش ورودی محسوب شود.

افتخاری در مقایسه‌ای از تعداد پرونده های دراختیار قضات برای رسیدگی در دنیا با ایران گفت: در کشورهای پیشرفته هر قاضی بین 30 تا 40 پرونده را در ماه بررسی می‌کند و این وضعیت در کشورهای همتراز ایران تا 60 پرونده در ماه است؛ در حالی که یک قاضی در کشور ما تا حدود 200 فقره پرونده را در ماه مورد رسیدگی قرار می‌دهد و همین حجم بالای پرونده ناخودآگاه ممکن است موجب کاهش کیفیت و به تبع آن اعتراض به رای بدوی و درنتیجه اطاله دادرسی را به همراه داشته باشد.

این مقام قضایی با استناد به ماده 113 قانون برنامه ششم توسعه تصریح کرد: این ماده تاکید کرد قوه قضاییه برای پیشگیری از جرم از ظرفیت دستگاه های اجرایی بهره ببرد و در اجرای ماده 3 قانون پیشگیری از وقوع جرم مصوب 94، یکی از وظایف شورای عالی پیشگیری از قوع جرم، تقسیم کار ملی در چارچوب وظایف و ماموریت های قوای سه گانه کشور و اتخاذ تدابیر مناسب برای هماهنگی و توسعه همکاری دستگاه های مسئول در امر پیشگیری است.

منبع: فارس

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۷۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: با راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در ۱۵ استان کشور و پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران شاهد کاهش ۲۳.۱ درصدی ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در شهر تهران بوده‌ایم.

وی افزود: پیرو دغدغه‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ پیرامون پدیده زمین خواری و لزوم ساماندهی و حفاظت از اراضی حساس و آسیب پذیر کشور، در اواخر سال ۱۴۰۱ سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک در استان تهران رونمایی شد.

نیکوکار خاطر نشان کرد: کاهش پرونده‌های قضائی، پیشگیری از وقوع مفاسد در حوزه اراضی و املاک کشور، مدیریت یکپارچه اراضی کشور از طریق نظارت ماهواره‌ای، حل معضلات نظام الکترونیکی اراضی و املاک در حوزه مجوزها، جلوگیری از جعل استعلامات و مجوزها از مزیت‌های این سامانه محسوب شده و با بهره برداری کامل از آن می‌توان به این نتایج رسید.

کد خبر 6087229

دیگر خبرها

  • باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود
  • دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند
  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است
  • کاهش حجم پرونده‌های قضایی با اصلاح قوانین
  • اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی فاقد اعتبار است
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر
  • متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است
  • متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان ۸۴ روز است