Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- رايزني هاي گروهها و فهرست هاي مختلف سياسي در عراق براي تشکيل اکثريت پارلماني در حالي ادامه دارد، که بيانيه آيت الله سيستاني درباره انتخاب نخست وزير عراق با استقبال همراه شده است.

افزايش رقابت ها براي تشکيل اکثريت پارلماني در عراق
نوري المالکي رئيس ائتلاف دولت قانون و حيدر العبادي رئيس ائتلاف النصر در حضور شخصيتهايي از حزب اسلامي الدعوه در بغداد ديدار و درباره امکان تشکيل اکثريت پارلماني تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، در ادامه رايزني ها ميان گروهها و فهرست هاي مختلف حاضر در پارلمان عراق با هدف تشکيل اکثريت پارلماني، روساي دو فهرست ائتلاف دولت قانون و النصر با هم ديدار کردند. نوري المالکي رئيس ائتلاف دولت قانون و حيدر العبادي رئيس ائتلاف النصر در اين ديدار درباره امکان تشکيل اکثريت پارلماني تبادل نظر کردند. چهره هاي برجسته حزب اسلامي الدعوه نيز با برگزاري نشستي، مواضع مرجعيت ديني کشور را درباره انتخاب نخست وزير آينده تاييد کردند و خواستار آن شدند تا نخست وزير آتي عراق از ميان کساني باشد که در دولت هاي پيشين سمتي نداشته اند.
با افزايش رقابت ها براي تشکيل اکثريت پارلماني در عراق، هنوز براي بازکردن گره هاي موجود در اين زمينه راهبرد و راهکاري ديده نمي شود. منابع سياسي به العالم خبر دادند روساي ائتلاف دولت قانون و النصر، در حضور شخصيت هايي از حزب اسلامي الدعوه، در بغداد ديدار و درباره امکان تشکيل اکثريت پارلماني ميان اين دو فهرست گفتگو کردند. به نوبه خود حزب اسلامي الدعوه در عراق ضمن تاييد مواضع مرجعيت ديني کشور، خواستار تشکيل دولتي به دور از سهم خواهي شد. اين حزب تاکيد کرد از زمان تشکيل تا به امروز هيچگاه سعي نکرده است به صورت انفرادي در دو حوزه اجرايي و قضايي تصميم گيري کند. حزب الدعوه با بيان اينکه بسيج مردمي عراق در حفظ کشور سهم بسزايي داشته است افزود، تلاش هايي در کشور آغاز شده است که هدف آنها تضعيف اين نهاد است. اين حزب ضمن ابراز مخالفت با مداخله بيگانگان، از گروههاي سياسي خواست به تعهدات قانوني خود پايبند باشند و به دنبال سهم خواهي و حفظ منافع حزبي نباشند. اين حزب پس از آن اظهار نظر کرد که يکي از نزديکان به مرجعيت ديني عراق تاکيد کرد، اگر نخست وزير آينده عراق از ميان چهره هايي باشد که در سالهاي گذشته در قدرت بوده اند، چنين انتخابي مقبول مرجعيت نخواهد بود.
منبع اعلام خبر ادامه داد، مرجعيت تفاوتي ميان چهره هاي حزبي يا مستقل قائل نمي شود زيرا بسياري از مردم در مسير مبارزه با فساد و بهبود اوضاع کشور، به سياستمداراني که در سالهاي گذشته امتحان پس داده اند اميد ندارند در نتيجه خواستار انتخاب چهره جديدي هستند که شايستگي، پاک دستي، شجاعت و دور انديشي از صفات او باشد.
در همين حال اختلافات ميان گروههاي سني مذهب نيز روند رو به رشدي دارد و اين گروهها تا به الان نتوانسته اند به نامزد خاصي براي تصدي رياست پارلمان برسند اگر چه خالد العبيدي رئيس ائتلاف النصر در نينوا اظهار داشت، خود را براي رياست پارلمان نامزد خواهد کرد.

استقبال علاوي از آغاز گفت‌وگوها ميان سائرون-الفتح
اياد علاوي نخست وزير اسبق عراق و رئيس ائتلاف الوطنيه از آغاز گفت‌‌وگوها ميان سائرون(وابسته به جريان صدر) و ائتلاف الفتح به رياست هادي العامري خبر داد.
اياد علاوي رئيس ائتلاف الوطنيه و نخست وزير اسبق اظهار داشت آغاز گفت‌وگو ميان سائرون و ائتلاف الفتح، آغازي بي‌نهايت مثبت است.

تکذيب نامزدي محسن حکيم
از سوي ديگر جريان حکمت به رهبري عمار حکيم شايعه برخي رسانه‌ها مبني بر احتمال نامزدي محسن حکيم از اعضاي اين جريان و فرزند سيد عبدالعزيز حکيم براي تصدي نخست‌وزيري را تکذيب کرد.

مخالفت حزب الدعوه با تضعيف بسيج مردمي عراق
به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين ؛ حزب « الدعوه » عراق اعلام کرد: «بسيج مردمي نقشي اساسي و محوري در محافظت از عراق ايفا کرد و ما با هرگونه تلاش براي تضعيف آن مخالفيم. از همه گروه هاي سياسي عراق مي خواهيم به دور از سهم خواهي هاي سياسي براي تشکيل دولت جديد عراق تلاش کنند».

استقبال از بيانيه آيت الله سيستاني درباره انتخاب نخست وزير
حزب اسلامي الدعوه عراق در واکنش به صدور بيانيه آيت الله سيستاني اطلاعيه اي صادر کرد و ضمن تاکيد بر اصول اين حزب بر لزوم همگرايي احزاب و تشکل هاي عراقي، خواستار تسريع در تشکيل دولت جديد مطابق قانون اساسي اين کشور شد.
پايگاه اينترنتي المسله گزارش داد حزب الدعوه عراق با صدور اطلاعيه اي خواستار اجراي اصول بيانيه آيت الله سيستاني مرجع شيعه درخصوص انتخاب نخست وزير شد.
در اين اطلاعيه که در واکنش به بيانيه آيت الله سيستاني صادر شده آمده است اين حزب با اتکا به احساس مسئوليت قانوني و ملي و با توجه به حساسيت برهه کنوني در عراق و منطقه و چالشهايي که با آن مواجه است و با توجه به پايان يافتن انتخابات مجلس و ورود به مراحل بعدي مطابق قانون اساسي که شامل تشکيل کابينه دولت جديد و اقدام فوري براي سازندگي عراق و تامين خدمات و امنيت و حل مشکلات مردم عراق مي شود تاکيد مي کند:
1- روند سياسي عراق از زمان تغييرات به وجود آمده برپايه مشارکت همه گروههاي سياسي اعم از مقامات اجرايي محلي و دولت مرکزي و مقامات قانونگذاري است. بنابراين حزب اسلامي الدعوه هيچگاه يکجانبه تصميم گيري نکرده يا قانون گذاري نکرده است و به تنهايي مسئول موفقيت يا شکست در اداره کشور نيست. اين حزب از هرگونه تصميم گيري به ويژه تصميمات راهبري در همه سطوح، در خارج از چارچوب هاي قانوني و قانون اساسي خودداري مي کند. اين حزب همچنان از منظر قانوني و ملي خود را دربرابر مردم و خون شهدا مسئول مي داند.
2- همان گونه که مرجعيت ديني با توصيه هاي پدرانه در نماز جمعه همواره تاکيد کرده است ما نيز خواستار تشکيل دولتي هستيم که نيازهاي مردم بصره را از نظر خدماتي و مبارزه با فساد مرتفع سازد. از استان بصره همواره جوانان خوبي بيرون آمده اند و به براساس فتواي مرجع عاليقدر آيت الله العظمي سيستاني به دفاع از کشور پرداخته اند.
3- بسيج مردمي در کنار نيروهاي مسلح، در حفاظت از عراق و شکست داعش نقش اساسي ايفا کرده و براي حفظ عزت و کرامت مردم عراق هزاران شهيد و مجروح داده است.
4- حزب الدعوه بر حفظ حاکميت عراق و مخالفت با هرگونه مداخلات خارجي در امور اين کشور و همچنين ورود به سياست محورها و دسته بندي هاي منطقه که به زيان عراق باشد تاکيد مي کند. حزب الدعوه همچنين با دخالت در امور داخلي کشورها مخالف است و خواستار ايجاد روابط متعادل و پايبندي به قطعنامه هاي بين المللي است که حاکميت مستقل کشورها را حفظ مي کند. البته اين قاعده مانع از موضع گيري درخصوص امور عادلانه به نفع ملت ها و کشورها نمي شود.
5- حزب الدعوة از همه تشکل هاي سياسي براي تشکيل دولتي مسئول با هدف ساختن عراق و تلاش براي حل مشکلات مختلف و تمرکز بر تامين خدمات ضروري به دور از هرگونه جناح بندي و منفعت طلبي جناح ها تاکيد مي کند.

بيانيه آيت الله سيستاني تير خلاص به طرح آمريکايي است
قيس الخزعلي دبيرکل جنبش عصائب اهل الحق تاکيد کرد بيانيه اخير مرجعيت، تير خلاص به طرح آمريکايي در عراق است.
وي خاطر نشان کرد اين بيانيه نقشه راه حقيقي نه تنها براي تشکيل دولت بلکه براي مرحله سياسي آينده عراق است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نخست وزيري عراق آيت الله سيستاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۸۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های جهان با تاکید بر ضرورت تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین، عنوان کرد: وجدان بیدار استادان و دانشجویان در تمام دانشگاه‌های جهان، ظلم و ستم اقلیتی رو به زوال بر مردمی با پشتوانه‌ای به وسعت تاریخ را برنمی‌تابند.

به گزارش ایسنا، متن نامه به شرح ذیل است:

«همانطور که مستحضرید جوهره اصلی حقوق بشر، پاسداری از عدالت و کرامت انسانی است. از همین رو، وظیفۀ همه انسان‌های آزادی‌خواه، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و نخبگان دانشگاهی همواره حفظ حقوق بشر و کرامت انسانی بوده است. این مهم در اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز مورد تأکید قرار گرفته است. با این وجود، امروزه سرزمین فلسطین به نماد نسل کشی و نقض حقوق بشر در جهان تبدیل شده است. بیش از نیم قرن است که ملت فلسطین قربانی تجاوزگری و زورگویی قدرت‌های بزرگ به ویژه صهیونیسم جهانی قرار گرفته و حتی طبق قوانین بین‌المللی از حق دفاع مشروع خود نیز در برابر متجاوزان محروم گردیده است.

اینک که تاریکی و بی‌آبی نوار غزّه را فراگرفته و سخن از پایان منابع غذایی و دارویی است جنبش دانشجویان، اساتید و نخبگان در دفاع از مردم مظلوم غزه و اعتراض علیه ستم در دانشگاه‌های هاروارد، ایندیانا، کلمبیا، ‌ییل و سایر دانشگاه‌های دنیا نشان می‌دهد که وجدان بیدار استادان و دانشجویان در تمام دانشگاه‌های جهان، ظلم و ستم اقلیتی رو به زوال بر مردمی با پشتوانه‌ای به وسعت تاریخ را برنمی تابند و بی‌شک صبح پیروزی نزدیک است. در این هنگام از نخبگان و رؤسای دانشگاهی جهان انتظار است ضمن اعلام جهانی محکومیت جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه مردم غیرنظامی غزه، مأموریت‌های انسانی  و دانشگاهی خود را در قبال این مردم مظلوم و عضو جامعه بشری ایفا کنند و برای اعلام هم‌دردی ضمن فشار بر مجامع بین‌المللی افزون بر پایان جنگی نابرابر، خواستارِ برقراری صلح و استیفای حقوق حقۀ ملت مظلوم فلسطین شوند و با تشکیل مجامع علمی و نخبگانی ضمن فعال‌سازی تمام ظرفیت‌های دیپلماسی علمی برای فشار بر رژیم صهیونیستی به تبیین قیام پیروزمندانه طوفان الاقصی و مظلومیت مردم غزه برای نخبگان و مردم پرداخته و از طریق مجاری علمی و رسانه‏ای، طبل رسوایی رژیم صهیونیستی و حامیان آنان را در مجامع جهانی به صدا در آورند.

همچنین انتظار می‌رود ضمن تلاش برای قطع ارتباط نهادهای علمی و دانشگاهی جهان با رژیم‌صهیونیستی با تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی  برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین، تدارک برای بازسازی غزه و انتقال دانش و فناروی برای احیاء زندگی طبیعی در مناطق ویران شده غزه توسط این ائتلاف جهانی دنبال گردد که اکنون کنش فعالانه نخبگان و رؤسای دانشگاه‌ها در سراسر جهان برای مقابله با رژیم صهیونیستی نه فقط در معرض قضاوت افکار عمومی جهان، بلکه در معرض قضاوت تاریخ قرار دارد.

در پایان برای پیگری امور و انسجام بیشتر پیشنهاد تشکیل مجمع نخبگان طرفدار برقراری صلح عادلانه و دموکراسی در فلسطین را می‌دهم و کسانی که تمایل به عضویت در این مجمع دارند به ایمیل Elm@scc.ir حضورشان را اعلام دارند».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • فیلم/ انتقاد روح‌الامینی از نحوه انتخاب کاندیدای شورای ائتلاف شهر ری
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» کشته شد
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی