Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارشاد از اعمال محدودیت برای صدور مجوزهای نشریات جدید خبر داد.

به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی عصر امروز در نشست خبری در ایلام با بیان اینکه متاسفانه پیش از این در زمینه موافقت با تقاضاهایی که برای صدور مجوز نشریات به این وزارتخانه اعلام می‌شد، دقت لازم انجام نشده، گفت: با این نگاه مجوزها از نظر کمی در کشور رشد و توسعه یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در رویکرد جدید ساماندهی این وضعیت در دستور کار قرار گرفته و محدودیت‌هایی برای نشریات تازه تاسیس اعمال می‌شود که نمونه آن عدم برخورداری از یارانه های این وزارتخانه به مدت سه سال است.

وزیر ارشاد درباره صدور مجوز انتشار نشریات دستگاه‌های دولتی گفت: طی سه سال اخیر مجوز انتشار نشریه برای دستگاه‌های دولتی صادر نشده و ارگان‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، حق چاپ نشریه ندارند.

صالحی به مشکلات قضایی نشریات اشاره کرد و گفت: تلاش این وزارتخانه کاهش این مشکلات بوده و خوشبختانه تخلفات در این مدت محدود شده و تمام تلاش این وزارتخانه ایجاد فضای آزادی مسوولانه برای خبرنگاران است و بی شک فراتر از این مساله را خبرنگار نمی خواهد.

وزیر ارشاد درباره پرداخت تسهیلات به خبرنگاران گفت: در این زمینه موافقت‌نامه از طریق معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه با بانک‌ها منعقد ولی مسیر بانک‌ها در این زمینه جداگانه است. برخی مواقع شرایط بانک‌ها از لحاظ سرعت بخشی دچار فراز و نشیب شده ولی حداقل این است که موافقت نامه مربوطه انجام گیرد که تحقق این امر نیازمند همکاری بیشتر بانکها است.

صالحی به وضعیت توزیع آگهی‌های دستگاه‌های دولتی از طریق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بین مطبوعات اشاره کرد و گفت: برخی دستگاه‌ها در این زمینه به‌خوبی از این قانون تمکین نمی‌کنند. 2 اقدام انجام شده که نخستین آن ابلاغ این قانون به کلیه وزارتخانه‌های کشور است تا موظف شوند آگهیهای خود را از این طریق در اختیار مطبوعات قرار دهند تا این مسیر قابل کنترل حفظ شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گام دیگر در این زمینه را ابلاغ به استانداران سراسر کشور عنوان کرد تا با تبعیت از این قانون از مطبوعات حمایت کنند.

وی با ذکر اینکه برخی استان‌ها در این زمینه موفق عمل کرده اند از کلیه ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی خواست با رعایت این قانون در حفظ عدالت بین مطبوعات تلاش کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صدور مجوز فعالیت برای هفت هزار نشریه و 2 هزار و 300 خبرگزاری و پایگاه خبری گفت: از این شمار سه هزار و 800 نشریه و یک هزار و 300 خبرگزاری و پایگاه خبری فعال است.

وی با اعلام محدود بودن یارانه پرداختی به این رسانه ها گفت: پارسال 500 میلیارد ریال به عنوان یارانه به حساب این رسانه ها واریز شد که بی شک این رقم برابر با هزینه‌های آنها نخواهد بود. از این مبلغ سه میلیارد ریال یارانه مطبوعات استان ایلام بوده است.

وزیر ارشاد تقویت زیرساخت‌ها و توسعه فضاهای فرهنگی را اولویت این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: همان‌گونه که فضاهای سبز در جوامع ضرورت دارند فضاهای فرهنگی، هنری نیز دریچه تنفس روح شهروندان محسوب می شود. هرچه امکان گسترش این فضاها در مناطق شهری و روستایی فراهم شود فضایی با نشاط ایجاد و علاوه بر آن به اشتغال اصحاب فرهنگ و هنر کمک خواهد کرد.

به گفته صالحی، در این زمینه در قالب تفاهم نامه‌ای که با استانداری ایلام منعقد شده تا سال 1400 تقویت زیرساخت‌های فرهنگی استان ایلام در حوزه سینما، مجتمع های فرهنگی، هنری، تجهیز کتابخانه ها، دفاتر انجمن های فرهنگی، هنری و غیره مد نظر قرار گرفته است. همچنین با تعامل شهرداری ایلام قرار است زمینی در اختیار ارشاد قرار گرفته تا سالن های سینما و دیگر فضاهای فرهنگی در آن احداث شود تا سرانه فضای سینمایی استان ارتقا یابد.

وزیر ارشاد یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه را ایجاد خیابان ها و میدان های فرهنگ و هنر در استان ها عنوان کرد که با هدف حمایت از هنرمندان بویژه حوزه تجسمی انجام می شود. در قالب این برنامه فضایی در خیابان ها و یا میادین ایجاد می شود تا هنرمندان آثار خود را به مردم عرضه کنند. اجرای این طرح با هدف کمک به هویت شهری و رشد اقتصاد و فرهنگ و هنر جامعه کمک خواهد کرد.

وزیر ارشاد همچنین از تدوین طرحی در این وزارتخانه خبر داد که در قالب آن اماکن میراثی و تاریخی به مکان‌های فرهنگی، هنری تبدیل تا برخی از نیازها و فضای فرهنگی، هنری جامعه مرتفع شود.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و هنر مطبوعات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۷۹۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، احسان عابدی در مورد برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در راستای با سند یزد نوین اظهار کرد: سند یزد نوین ابتکار خوبی از سوی مسئولان اجرایی استان است که در حال حاضر به‌خوبی پیگیری می‌شود، برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد عنوان برنامه‌ای است که در رابطه با بخش فرهنگی سند یزد نوین در حال تدوین است.

وی ادامه داد: طبق پیگیری‌هایی که استاندار و در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد انجام شده، قرار است بخش فرهنگی سند به‌طور ویژه دیده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: برنامه پیشرفت فرهنگی استان هم‌ زمان به موازات برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی پیش میرود، تاکنون به موازات تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان کار را پیش برده‌ایم، پیش‌نویسی از نقشه مهندسی فرهنگی استان تهیه و در شورای فرهنگ عمومی مطرح شده تا متخصصان نظرات، پیشنهادها و انتقادات خود را ارائه دهند، مجدد در حال اصلاح و ویرایش آن هستیم و مراحل پایانی خود را میگذراند.

وی عنوان کرد: در نقشه مهندسی فرهنگی کشوری، هر استان موظف به تهیه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی است، در این طرح، سیاست‌گذاری‌ها، طبق وضعیت فرهنگی هر استان، تدوین می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: این برش باید از سال ۱۳۹۷ انجام می‌شد، اما تا سال ۱۴۰۱ انجام نشده بود، اکنون تدوین آن به پایان رسیده و در مرحله تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

عابدی گفت: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی یزد به‌زودی رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: این دو برنامه از لحاظ مفاد تقریباً یکسان است، اما به خاطر اهمیت به ثمر رسیدن پروژه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت، برنامه پیشرفت فرهنگی استان بیشتر متناظر با رویکردهای یزد نوین در حال تدوین است. هر دو برنامه مراحل پایانی خود را دارند و به‌زودی منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش فرهنگی سند یزد نوین به طرح سامان خانواده پرداخته شده است، ادامه داد: از آنجایی‌که طرح سامان خانواده، بعد اجتماعی و فرهنگی دارد، این طرح از سوی دستگاه‌های اجرایی که در زمینه اجتماعی و فرهنگی شرح وظیفه دارند، پیگیری می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تصریح کرد: به‌منظور اجرای طرح سامان خانواده، کمیته‌هایی فعال شده است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، تقریباً در همه کمیته‌ها عضو بوده و بر طبق جمع‌بندی‌ها و مصوباتی کمیته‌ها دارند، اقداماتی را طی دو سال اخیر انجام داده‌ایم.

وی گفت: این وظایف بیشتر در حوزه فرهنگ‌سازی با موضوع خانواده، ازدواج و جمعیت بوده است که اقداماتی صورت گرفته است.

خبرنگار: فاطمه صادقیان

انتهای خبر/

کد خبر: 1228253 برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت فرهنگی عدالت فرهنگی برنامه فرهنگی

دیگر خبرها

  • ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز
  • پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد
  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • محدودیت‌ها به تدریج اعمال می‌شود/ برخی دستگاه‌ها فناوری مطلوبی ندارند
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ابلاغ شد
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق