Web Analytics Made Easy - Statcounter

      رویداد۲۴ رضا آقایی کارگردان فیلم "عینک" در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان حضور یافت و جایزه بهترین فیلمنامه بلند داستانی این جشنواره را از آن خود کرد. داستان فیلم درباره اتفاقاتی است که برای یک کودک در پنجشنبه آخر سال رخ می‌دهد و او برای گرفتن پول از دستگاه عابربانک مراجعه می‌کند اما دستگاه کارت او را ضبط می‌کند و در همین حین عینک مادربزرگ خانواده هم می‌شکند و او به دنبال تعمیر این عینک با یک خانواده افغان آشنا می‌شود و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..
او با گلایه از وضعیت اکران فیلم‌های کودک و بخصوص فیلم‌های مستقل گفت: "عینک" را اکران نخواهم کرد. در حالی که در این دوره کسی جرات نمی کند فیلم بسازد، من تنها فیلمساز مستقلی هستم که در ژانر کودک و نوجوان در این دوره از جشنواره کار کردم. فیلمی که در 15 فستیوال بین‌المللی حضور یافته است و به زودی در مهرماه در دو جشنواره فیلم لوکاس در آلمان و شارجه در بخش مسابقه به رقابت خواهد پرداخت و این نشان از کیفیت خوب فیلم دارد، اما در داخل کشور به این فیلم بها داده نشد و آن را نادیده گرفتند. در حالی که فیلم من سیاه‌نمایی برای جذب در جشنواره‌های خارجی را ندارد. انتظار داشتم حداقل فیلم من مورد توجه واقع شود.
آقایی افزود: فیلم من برای کودک است نه درباره کودک و همین عامل نیز موجب شده است تا کودکان آن را ببینند و از دیدن آن لذت ببرند.
این کارگردان همچنین درباره وضعیت پروانه ساخت فیلم بیان کرد: تهیه کننده فیلم برای آن مجوز ویدئویی دریافت کرد در حالی که ما تمام المان‌ها و استانداردهای سینمایی را در فیلم رعایت کرده‌ایم و فیلم کاملا سینمایی ساخته شده است. حتی به جرات می‌توانم بگویم این فیلم از فیلم‌های دیگری که با پروانه سینمایی ساخته شده بودند یک سروگردن بالاتر بود، اما چون پروانه ویدئویی دریافت کرده است و برچسب ویدئویی روی آن خورده است برای اکرانش نمی‌توانم کاری انجام دهم. امیدوارم که عنوان ویدئو از روی فیلم‌ها برداشته شود و ارشاد در این زمینه همکاری با فیلمسازان داشته باشد. من برای ساخت این فیلم از نظر مالی بسیار سختی کشیدم و از این بابت اصلا ناراحت نیستم. از مسئولان هم به لحاظ مالی انتظاری ندارم اما حداقل خواسته من این است که به من سالن سینما بدهند تا فیلمم دیده شود. چرا باید فیلم را در قالب دی‌وی‌دی وارد بازار کنم که آن هم به راحتی کپی و یا دانلود شود، در حالی که هزینه اصلی را صرف ساخت آن کرده‌ام. حمایت مالی نیست، اما حداقل می‌توانند سینما بدهند تا فیلم‌های ما به نمایش درآید. متاسفانه سینما دست یک عده است که مافیای سینما را شکل داده‌اند. در چنین وضعیتی واقعا یاد عباس کیارستمی افتادم که فیلم‌هایش در داخل کشور اجازه پخش نداشت و نشان داده نمی‌شد اما در دنیا همچنان هم فیلم‌های او دیده می‌شود و از آن لذت می‌برند.
 وی در ادامه بیان مشکلات اکران اظهار کرد: در این میان تنها آقای ایل بیگی از فیلم من حمایت کردند ولی او نیز در همان زمان به من گفت که فیلم فروش نمی‌کند در حالی که فیلم من در ژانر هنری ساخته شده است و نباید به فروش آن فکر کرد.
آقایی در پاسخ به این سوال که چرا از بازیگران گیشه پسند در کار بهره نبرده است، عنوان کرد: فیلم کودک نمی‌شود چهره داشته باشد. فیلم من برای کودک است و نمی‌توانم سوپراستار برای آن بگذارم. این سینما نمی‌تواند بازیگر حرفه‌ای داشته باشد تا مخاطب محو آن سوپراستار شود. برای من حس انسان‌دوستانه فیلم که حرف اصلی در آن بیان می‌شود از اهمیت بیشتری برخوردار است و دغدغه این روزهای من تنها پخش فیلم است. من دوست داشتم حتی اگر شده فیلم به شکل رایگان اکران شود و این برای من عجیب است که چرا از این فرصت‌ها استفاده نمی‌شود. انگار باید حتما یک عنوان بزرگ پشت کار باشد تا از آن استقبال کنند. سینمای امروز ما دچار یک مافیاست و من که سال‌هاست در این فضا کار کرده‌ام می‌دانم که با دست خالی نمی‌شود کاری کرد. درست به همین دلایل هم دلزده شده‌ام و برای کار بعدی هم انگیزه لازم را ندارم.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 سینما فیلم کودک نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۸۰۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانۀ سپنتا را به موزۀ سینمای اصفهان تبدیل کنید

ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر حوزه سینما با بیان اینکه ضرورت معرفی افرادی مانند عبدالحسین سپنتا همچون ضرورت یادگیری و یادآوری تاریخ است، گفت: بهترین کاری که می‌توان دربارۀ خالق اولین فیلم ناطق ایران انجام داد این است که خانۀ سپنتا را به موزه سینمای اصفهان تبدیل کنند.

هشتم فروردین‌ماه، سالروز درگذشت عبدالحسین سپنتا است؛ سپنتایی که سازندۀ فیلم «دختر لر» است و به‌عنوان «اولین فیلم ناطق ایرانی» در تاریخ سینمای ایران ثبت شد. امروز اما ۵۴ سال از درگذشت این هنرمند می‌گذرد و خانه‌اش در خیابان چهارباغ و آرامگاهش در تخت فولاد، تنها مکان‌هایی هستند که می‌توان با گوشۀ چشم عنایتی به آن‌ها از عبدالحسین سپنتا یاد کرد. 

مصطفی حیدری، پژوهشگر حوزه سینما در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه علت اهمیت عبدالحسین سپنتا به تاریخ سینمای ایران مرتبط می‌شود، اظهار کرد: سپنتا اولین سازنده فیلم ناطق ایرانی است و البته همگی آثار او مانند «فردوسی»، «شیرین و فرهاد»، «لیلی و مجنون»، به فرهنگ و تاریخ ایران گره می‌خورد. طبیعتاً چون او جزو کسانی است که به‌واسطۀ تجربیاتش در استودیوهای هندوستان، تلاش ویژه‌ای برای صنعتی کردن سینما در ایران داشت. 

او درباره فعالیت سپنتا در حوزه مطبوعات و انتشار روزنامه سپنتا به مدت ۱۰ سال چنین توضیح داد: در حقیقت، عبدالحسین سپنتا در هر رشته‌ای که قرار گرفت عملکرد خوبی داشت؛ برای مثال پس از حضور در اصفهان و فعالیت در زمینه مطبوعات، دغدغه اصفهان به ویژه قشر کارگر را داشت، یعنی انسانی است که در هر موقعیتی که قرار گرفت ایران، اصفهان و آدم‌ها برای او موضوعیت داشتند. 

این پژوهشگر حوزه سینما ادامه داد: به این معنا نبوده است که بگوییم به هر دلیلی که قادر به فیلم‌سازی نبوده، در دسته یا شاخه دیگری فعالیت نداشته است. اساساً بزرگ‌ترین ویژگی سپنتا این است که انسان، شهر، ایران و وطن برای او در هر زمانی مسئله بوده است.

حیدری با اشاره به سرنوشت فیلم‌های سپنتا نیز گفت: متأسفانه به غیر از فیلم «دختر لُر» سایر فیلم‌های او در دسترس نیست و ما تنها به بخش‌های کوتاهی از تعداد اندکی از آن‌ها دسترسی داریم. این نکته نیز لازم به اشاره است که آن‌هایی که با خانواده او در ارتباط بوده‌اند بر این باور هستند که علاقه به حوزه فرهنگ و هنر در این خانواده ریشه‌دار بوده است.

او اضافه کرد: نه تنها فیلم‌های سپنتا بلکه بسیاری فیلم‌های دیگر از آن دوران نیز به خوبی در آرشیوها نگهداری نشده‌اند و متأسفانه به آن‌ها دسترسی نداریم. فقط می‌توانیم از شنیده‌ها حکایت کنیم که سپنتا به شدت، دغدغه تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را داشته و از مصاحبه‌ها و اتمسفر فیلم‌های او می‌توان متوجه شد که چه انسان بزرگی بود و عنوان «پدر سینمای ایران» واقعا برازنده او است. 

حیدری اضافه کرد: کار مهم‌تری که می‌توان انجام داد، پرداختن به خانۀ به جا مانده از او است که متأسفانه بازسازی نشد. بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که خانۀ سپنتا را به موزه سینمای اصفهان تبدیل کنند.

او خاطرنشان کرد:  وقتی   از عبدالحسین سپنتا یاد می‌شود به‌واسطۀ فیلم‌هایش دربارۀ فردوسی و منظومه نظامی نیز صحبت می‌شود که ریشه در هویت ایران و ایرانی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چطور پرویز دهداری و سعید پورصمیمی ۴۰ سال بعد به هم رسیدند؟
  • «تمساح خونی» در یک روز ٧ میلیارد تومان فروخت
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان اردبیل خسارت زد
  • خانۀ سپنتا را به موزۀ سینمای اصفهان تبدیل کنید
  • حادثه دلخراش در معدن سنگ کرماک شهر رودبار
  • مرگ راننده ۳۵ ساله بر اثر سقوط بیل مکانیکی در رودبار
  • سعید راد در بیمارستان بستری شد؛ بیماری سعید راد چیست؟
  • حادثه دلخراش در معدن سنگ کرماک
  • استقلال خوزستان در انتظار اتفاق تاریخی
  • خشم رژیم صهیونیستی از ۴ کشور اروپایی درباره فلسطین