Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قاچاق بنزین به ۲۰ میلیون لیتر در روز رسید، تحریم ایران می‌تواند قیمت نفت را از صد دلار فراتر ببرد ترامپ مقصر اصلی افزایش قیمت‌، ادامه رشد شاخص بورس در کانال ۱۴۸ هزار واحد با حمایت فولاد و کگل، چین بدنبال دریافت مجوز WTO برای تحریم آمریکا است، سقوط روبل در مقابل یورو و دلار، اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار حباب است، توقف فعالیت کارخانه ولوو در آمریکا و مرغ در سراشیبی قیمت را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاچاق بنزین به ۲۰ میلیون لیتر در روز رسید

عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران از قاچاق روزانه دستکم ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشورهای همسایه خبرداد و گفت: بهترین گزینه در حال حاضر برای مبارزه با قاچاق سوخت احیای سامانه هوشمند و کارت سوخت است. حسن خسروجردی افزود: متاسفانه همیشه کشور با قاچاق سوخت مواجه بوده برای اینکه قیمت این فرآورده ها در داخل نسبت به همسایگان و دیگر کشورهای جهان پائین تر است. وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه با افزایش قیمت دلار قاچاق بنزین به کشورهای همسایه از سود بیشتری نسبت به گذشته برخوردار بوده و به همین دلیل بخشی از آمار مصرف سوخت در داخل بوی قاچاق می دهد. عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: طبق آمارها در حال حاضر مصرف روزانه بنزین در کشور 100 میلیون لیتر است حال سئوالی که مطرح می شود اینکه آیا تمامی این حجم بنزین در داخل مورد مصرف قرار می گیرد؟ وی افزود: بدون شک پاسخ پرسش مدنظر منفی است چرا که دستکم روزانه 20 میلیون لیتر بنزین بصورت قاچاق راهی کشورهای همسایه می شود. /تسنیم

تحریم ایران می‌تواند قیمت نفت را از صد دلار فراتر ببرد/ ترامپ مقصر اصلی افزایش قیمت‌

یک تحلیل‌گر بین‌المللی بازار انرژی پیش‌بینی کرد اقدامات خصمانه ترامپ علیه ایران و تحریم نفت این کشور می‌تواند قیمت نفت را از هر بشکه 100 دلار فراتر ببرد. به نقل از شبکه تلوزیونی CNBC آمریکا، در آستانه شروع دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و افزایش نگرانی‌های بازار در مورد تامین انرژی، امروز سه شنبه نفت همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد. بر این اساس، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 5 سنت افزایش با قیمت 67 دلار و 59 سنت برای هر بشکه معامله شد. نفت خام برنت نیز با جهش 40 سنتی به هر بشکه 77 دلار و 77 سنت رسید. به عقیده فریدون فشارکی، موسس و رییس هیات مدیره شرکت مشاوره «فکتس گلوبال انرژی»، «در صورتی که تحریم‌ها وجود نداشتند، قیمت نفت اکنون 70 دلار یا حتی کمتر از آن بود. اما اکنون که خطر تحریم‌ها حس می‌شود و بازار در انتظار اتفاقات دو ماه آینده است، به طور قطع قیمت‌ها از آنچه که هست فراتر خواهد رفت.» «مقصر اصلی این افزایش قیمت‌ ترامپ است. در صورتی که تحریم‌ها به اجرا در بیاید، از دست هیچ کس برای کنترل رشد قیمت‌ها کاری بر نخواهد آمد.»

۱۳۹ هزار کانتینر و ۷ میلیون تن کالا، معطل در بنادر کشور

مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد ایران گفت: از ۲۱ فروردین تا ۲۲ مردادماه سال جاری، بیش از ۳۳ بخشنامه از سوی دولت در خصوص مسائل ارزی صادر شده که به تبع آن، گمرک مجبور به صدور دستورالعمل‌هایی شد که تعداد آنها ۱۵۰ تا ۱۶۰ دستورالعمل بوده است. همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دچار سردرگمی بوده و عدم قطعیت و بی‌اعتمادی، کلاف سردرگمی را برای تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد کند. رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: توجیه سرمایه گذاری بسیار مهم است و قیمت ریالی و ارزی در آن، حائز اهمیت به شمار می‌رود، این در حالی است که برخی مواد اولیه خود را پیش فروش کرده‌اند و اکنون با الزام برای پرداخت مابه التفاوت، دچار مشکلات بسیار شده‌اند، در حالیکه پرداخت مابه التفاوت با توجه به مشکلات نقدینگی بنگاههای اقتصادی، کار ساده‌ای نیست. به نقل از مهر، خوانساری ادامه داد: تعدادی از اقلامی که در گمرک باقی مانده، در سال گذشته ثبت سفارش شده و امسال به دلیل اینکه بخشی از کالا ممنوع شده، اجازه ترخیص ندارد و برخی از تولیدکنندگان به همین دلیل دچار مشکل شده‌اند و بنابراین باید گفت که ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل ۷ میلیون تن کالا و ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی است.

ادامه رشد شاخص بورس در کانال ۱۴۸ هزار واحد با حمایت فولاد و کگل

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه ، با افزایش 1578 واحدی معادل 1.07 درصد به رقم 148 هزار و 577 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 461 واحدی معادل 1.07 درصد به رقم 43 هزار و 446 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر همانند روزهای قبل، با رشد 464 واحدی معادل 1.92 درصد، عدد 24 هزار و 598 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 328 واحدی معادل 1.92 درصد به رقم 17 هزار و 396 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2178 واحد افزایش معادل 1.39 درصد را رقم زد و به سطح 159 هزار و 415 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 1913 واحد افزایش معادل 1.76 درصد به رقم 110 هزار و 790 واحد رسید و شاخص بازار دوم بر خلاف روزهای قبل، با 459 واحد کاهش معادل 0.16 درصد همراه بود و عدد 289 هزار و 512 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان با 422 واحد و نماد کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر با 265 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

چین بدنبال دریافت مجوز WTO برای تحریم آمریکا است

سی‌ان‌بی‌سی نوشت: در شرایطی که تنش‌های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان هر روز بیشتر می‌شود، طبق دستور جلسه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شده است، چین هفته آینده از سازمان تجارت جهانی درخواست خواهد کرد تا تحریم‌هایی را بر علیه آمریکا وضع کند. در این درخواست به عدم پایبندی واشنگتن به حکم سازمان تجارت جهانی در مورد شکایت سال ۲۰۱۳ چین راجع به تعرفه‌های دامپینگ آمریکا، اشاره شده است. چین به دنبال به دست آوردن مجوز در جلسه دستگاه حل اختلاف سازمان تجارت جهانی است که در روز ۲۱ سپتامبر برگزار می‌شود. انتشار این خبر حال‌وهوای بازارهای جهانی را به هم ریخت و شاخص داو معاملات دیروز خود را با افت بیش از ۶۵ واحد آغاز کردند. سهام اروپایی هم سودهای به دست آمده تا ظهر دیروز را بعد از این خبر از دست دادند، چراکه افزایش بیشتر تنش‌های تجاری، سرمایه‌گذاران را مضطرب می‌کند. شاخص پن‌یوروپین استاکس۶۰۰ تا ساعت ۱۵:۰۰ به وقت تهران، ۰.۵ درصد افت کرد. به نقل از مهر، در جریان این مناقشه ادامه‌دار، در سال ۲۰۱۷ چین توانست در مورد صادرات سالیانه ۸.۴ میلیارد دلار از محصولات خود، برنده حکم سازمان تجارت جهانی شود.

سقوط روبل در مقابل یورو و دلار

روز گذشته، نرخ یورو در صرافی های مسکو با ۰.۳۶ درصد افزایش در مقابل روبل روبرو شد و این موضوع منجر به آن شد که هر ۸۱.۰۹ روبل در مقابل یک یورو معامله شود. پیش از این در یکم مارس ۲۰۱۶ میلادی برای اولین بار هر یورو به بیش از ۸۱ روبل رسیده بود که اکنون روبل در مقابل یورو به پایین ترین سطح خود در بیش از ۲ سال اخیر رسیده است. همچنین هر دلار در مقابل روبل ۰.۲۷ درصد تقویت شد و در برابر ۷۰.۱۰ روبل معامله شد و پیش از این برای اولین بار در شانزدهم مارس ۲۰۱۶ میلادی هر یک دلار به بیش از ۷۰ روبل رسیده بود.

مرغ در سراشیبی قیمت

بررسی بازار گوشت مرغ نشان از آن دارد که قیمت مرغ زنده و گوشت گرم روند نزولی روزهای گذشته خود را ادامه داده و هر کیلوگرم گوشت مرغ به ۹۰۰۰ تومان در سطح شهر کاهش یافته است. البته این قیمت هنوز ۸۰۰ تومان با نرخ مصوب فاصله دارد. در این رابطه مهدی یوسف‌خانی - رییس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران - به ایسنا گفت: عرضه گوشت مرغ در شرایط فعلی بیش از نیاز بازار است و قیمت آن در چند روز گذشته افت قابل توجهی داشته که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده قیمت گوشت مرغ به روند نزولی خود ادامه دهد.

'جگوار' درباره پیامدهای برگزیت به نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد رئیس شرکت خودروسازی 'جگوار لندروور' (Jaguar Land Rover) در نشستی با حضور «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد درصورتی‌که لندن بدون دست‌یابی به توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، روزانه 60 میلیون پوند به این شرکت زیان وارد می‌شود. 'رلف اسپس' در این نشست که با حضور لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل و سایر رئیسان شرکت‌های تولیدی انگلیس در شهر بیرمنگام برگزار شد عنوان کرد که شرکت تحت هدایت او به میزان زیادی به سازوکار 'تحویل به‌موقع' لوازم‌یدکی از اتحادیه اروپا متکی است. او بابیان این مطلب تأکید کرد: چنانچه حتی یک قطعه به‌موقع تحویل نشود عملاً تولید متوقف خواهد شد   اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار حباب است

سعید مؤتمنی در مورد وضعیت معامله خودرو در بازار گفت: همواره نوسانات قیمت ارز منجر به کاهش معاملات می‌شود. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: مردم باید در خرید خودرو دقت کنند و بدانند که وقتی فاصله قیمت یک خودرو از کارخانه تا بازار چندین میلیون تومان است، این اختلاف قیمت حبابی و غیر واقعی است. به نقل از فارس، وی در پاسخ به این سوال که فروش خودرو توسط خودروسازان چه تاثیری در بازار خودرو داشته است، گفت: اگر این فروش‌ها کوتاه مدت بود، بر روی بازار خورو تاثیر می‌گذاشت و می‌توانست قیمت‌ها را کاهش دهد، در حالی که تحویل‌  تعدادی از خودروهای پیش فروش مربوط به سال 98 است. 

بازار اوراق مسکن؛ افت دسته‌جمعی «تسه»‌ها   دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 4/ 2 درصدی به قیمت 63 هزار و 266 تومان معامله شدند. تقریبا تمام اوراق تسهیلات در معاملات دیروز تحت فشار فروش با افت قابل‌توجهی مواجه شدند. روند کاهشی «تسه‌»ها در حالی رقم می‌خورد که شهریور سال گذشته قیمت تسه‌ها در کانال 75 تا 80 هزار تومان نوسان داشت. به نظر می‌رسد روند نزولی قیمت «تسه»ها که بر خلاف روند سال‌های گذشته از تیرماه آغاز شده است با نزدیک‌شدن به فصل پاییز و عبور از فصل پرتقاضای مسکن ادامه یابد. به بیان دیگر، انتظار فعالان بازار مسکن این است که با کاهش ادواری تقاضا در پاییز، قیمت‌ها در این بازار وارد مدار نزولی شوند و در نتیجه تقاضا به دلیل افت تقاضای موثر افت کند. البته محرک‌های سیاست‌گذار برای تقویت تقاضا از مجرای وام‌دهی می‌تواند در این روند چرخش ایجاد کند.   توقف فعالیت کارخانه ولوو در آمریکا شرکت خودروسازی ولوو اعلام کرده است فعالیت کارخانه‌ خود در آمریکا را پس از بروز توفان فلورانس و درپی صدور حکم تخلیه متوقف می‌کند. این کارخانه فعالیت خود را از ماه ژوئن و در منطقه چارلستون ایالت کارولینای‌جنوبی آغاز کرده‌ بود. این نخستین کارخانه ولوو در آمریکا به‌شمار می‌آید که به‌تازگی در حال ساخت ۶۰ خودروی سدان بود. به نقل از دنیای اقتصاد، پس از بروز توفان فلورانس با سرعت ۱۳۰ مایل در ساعت فرماندار ایالت کارولینا دستور تخلیه این منطقه از جمله مناطق اطراف کارخانه ولوو را صادر کرد.ایالت‌های کارولینای‌شمالی و جنوبی مقر بزرگ‌ترین کارخانه مونتاژ خودروهای بی‌ام‌و است. همچنین شرکت خودروسازی دایملر نیز کارخانه‌ مونتاژ خودروهای مرسدس‌بنز را در ایالت کارولینای جنوبی در اختیار دارد.این دو ایالت همچنین دارای ۱۴ شرکت‌ بزرگ لاستیک‌سازی هستند. ولوو پیش‌تر اعلام کرده بود که قراراست یک دانشگاه را در ایالات‌متحده راه‌اندازی کند.   دومینو کاهش ذخایر ارزی در بانک‌های مرکزی آسیا

بلومبرگ انگلیسی نوشت: ذخایر ارزی بانک های مرکزی آسیا در سال جاری میلادی با بیشترین روند نزولی خود روبرو شده و در این میان بانک مرکزی اندونزی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تقریبا ۱۰ درصد از ذخایر ارزی خود را در جهت تقویت روپیه از دست داده که در میان اقتصادی های بزرگ آسیایی بیشترین روند نزولی ذخایر ارزی را به خود اختصاص داده است. همچنین تقریبا ۵ درصد از ذخایر ارزی بانک مرکزی فیلیپین هم کاهش پیدا کرده و ذخایر ارزی هند هم بیش از ۲ درصد روند نزولی به خود گرفته است. از آنطرف بانک های مرکزی مالزی و کره جنوبی حتی با تضعیف ارزهای ملی خود به مدیریت تقویت ذخایر ارزی خود پرداخته اند. بر همین اساس، روپیه که به عنوا ن واحد پول در چند کشور آسیایی استفاده می شود با ضعیف ترین عملکردی ارزی خود از سال ۱۹۹۷ میلادی به بعد روبرو شده و روپیه هند هم تقریبا ۱۲ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است. یک کارشناس اقتصادی در امور استراتژیک آسیا در سنگاپور گفت: از آنجایی که نوسان ارزی احتمالا بالا باقی خواهد ماند، ذخایر ارزی نقش مهمی را در ارزیابی اقتصاد یک کشور تعیین می کنند و این موضوع برای هند، اندونزی، فیلیپین و نیز کشورهایی که با کسری حساب جاری روبرو هستند و بیشتر در معرض عدم آسیب پذیری شرایط اقتصادی هستند، صدق می کند. به نقل از ایبِنا، بر پایه این گزارش، بانک مرکزی اندونزی اعلام کرد که ذخایر ارزی این کشور در ماه اوت به ۱۱۷.۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده که کمترین رقم از ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد محسوب می شود.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۸۲۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره

پیمانه اقتصادی تابناک هر روز بسته‌ای خبری از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان ارائه می‌کند؛ پیمانه‌ای شامل تغییرات ۲۴ ساعت اخیر از بازار‌هایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش‌ها و صحبت‌های اقتصادی مسئولان نیز پرداخته می‌شود.

انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو عباس علی آبادی وزیر صمت گفت: در تولید خودرو‌های کشنده و اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم بلکه در تولید این خودرو‌ها نیازمند زمان و نیازمند تامین هزینه‌ها هستیم. وزیر صمت افزود: متاسفانه گاهی به بهانه تامین مالی و گاهی به بهانه زمان اینکه خودرو فوری مورد نیاز است واردات انجام می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان جلوی این بهانه را گرفت گفت: هر بار به دنبال یک بهانه می‌گردند برای آنکه راهی پیدا کنند تا به منفعت مورد نظر خود دست یابند. الان یکی از بهانه‌ها این است که تامین کنندگان خارجی مایل به تامین مالی هستند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما باید این بهانه را از بین ببریم و روش‌هایی را برای تامین مالی و مشارکت دادن مردم در این امر پیدا کنیم تا به این بهانه‌ها به سمت خارجی‌ها نرویم. /صداوسیما   وزیر اقتصاد: هر روز بخشنامه‌ی غافل‌گیرکننده برای صادرکننده و تولیدکننده نداریم خاندوزی گفت: در حوزه‌ی گمرکات کشور، اقدامات خوبی برای تسهیل تجارت انجام شد. در سال ۱۴۰۲، تعداد بخشنامه‌های حوزه‌ی تجاری و گمرکی کشور ۵۳ درصد کاهش یافت. پیش‌بینی‌پذیری خیلی خوبی فراهم شد، تا دیگر هر روز و هر ساعتی یک بخشنامه‌ی غافل‌گیرکننده برای صادرکننده و تولیدکننده رقم نخورد. کاهش شاخص کل بورس در اولین روز کاری هفته شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت) با کاهش ۵ هزار و ۱۸۲ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۷۳۴ واحد ایستاد. معامله گران در بورس تهران بیش از ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام ۲۹۲ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به حدود ۴۱ هزار میلیارد ریال رسید. نمادهای وامید و سدشت بیشترین اثر مثبت و نمادهای فملی، فارس، شبندر، فولاد و کگل بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس داشتند.   رشد ۵ برابری معاملات بورس انرژی معاملات برق بورس انرژی در آغاز سومین هفته اردیبهشت ماه و پس از اجرای طرح اصلاح جریان نقدینگی صنعت برق رشد چشمگیر ۵ برابری را تجربه کرد.   نوسان دلار مرکز مبادله در کانال ۴۴ هزار تومان

هر اسکناس دلار امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با رشد ۱۲۳ تومانی نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت)، ۴۴ هزار و ۴۳۷ تومان دادوستد شد. قیمت حواله دلار آمریکا نیز با ۱۱۴ تومان افزایش نسبت به پنجشنبه، ۴۱ هزار و ۴۹۱ تومان معامله شد. قیمت هر اسکناس یورو نسبت به روز کاری گذشته با افزایش ۵۱۸ تومانی به ۴۷ هزار و ۸۴۴ تومان و حواله آن با افزایش ۴۸۳ تومانی، ۴۴ هزار و ۶۷۲ تومان قیمت خورد.

عقب گرد سکه در بازار تهران

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت)، ۹۵۰ هزار تومان کاهش داشت و به ۴۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. امروز نیم سکه با ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت، ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ربع سکه با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال

گلدمن ساکس با توجه به ریسک‌های ژئوپلیتیکی، پتانسیل افزایش قیمت طلا را به بالای ۳۰۰۰ دلار می‌بیند. به گزارش ایسنا، سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان‌ گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

نرخ رشد نقدینگی در فروردین ماه چند درصد شد؟ رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس گزارش‌های تهیه شده نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، در فروردین به ۲۳ درصد رسیده است. همچنین بر اساس این گزارش نرخ رشد پول نیز که سال گذشته ۳۳ درصد بود، تا ۱۶ فروردین امسال به ۱۶ درصد کاهش یافته است. فرزین افزود: رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر کاهش انتظارات تورمی است. همچنین در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است.   صف میلیونی برای دریافت وام اجاره

مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: تاکنون یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر از متقاضیان در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرد‌ه‌اند که از این تعداد یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر حائز شرایط دریافت وام ودیعه مسکن شناخته شده‌اند. وی با یادآوری این‌که تاکنون یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۰۵ نفر برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شده‌اند، افزود: بانک‌ها تاکنون با ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر (۳۰ درصد) قرارداد امضا کرده‌اند. وی تاکید کرد: با توجه به تکلیف قانونی، ضرورت دارد تا بانک‌ها پرداخت تسهیلات را به معرفی‌شدگان سرعت بدهند. /تسنیم

افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹ موسسه مطالعات اقتصادی بامداد با انتشار نموداری از درصد تغییرات قیمت لبنیات نوشت: براساس داده‌های مرکز آمار قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۵۹۳.۶۸ درصد رشد داشته است. جزئیات این تغییرات را در نمودار زیر می بینید: افزایش مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۳ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۰.۲۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۴۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۳۲ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۵۵.۰۷ میلیارد دلار است که ۲۵.۴۶ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۴.۹۵ میلیارد دلار است که  ۸.۹۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۵۰.۰۵ میلیارد دلار است که ۹۰.۸۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

آغاز فروش خودرو‌های برقی وارداتی

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو از آغاز نخستین طرح فروش خودرو‌های برقی و هیبریدی وارداتی از عصر یکشنبه ١۶ اردیبهشت ماه خبر داد. مهدی تقدسی با اعلام این خبر تاکید کرد که در این طرح چهار خودروی وارداتی شامل خودرو‌های برقی، هیبریدی و بنزینی، فقط برای ثبت‌نام کنندگان مرحله نخست خودرو‌های وارداتی که اسفند ١۴٠١ ثبت‌نام کرده بودند، خواهد بود و ثبت‌نام جدیدی صورت نمی‌گیرد. طبق اعلام مدیر سامانه یکپارچه خودروها، این مرحله از فروش خودرو‌های وارداتی که نخستین دور از فروش خودرو‌های برقی است، فقط برای متقاضیان مرحله نخست ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی که اسفند ۱۴۰۱ با بلوکه کردن وجه ۵٠٠ میلیون تومانی در حساب وکالتی خود اقدام به ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده بودند، امکان ثبت درخواست یک خودرو از چهار خودروی عرضه شده وجود خواهد داشت.

 

     

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • دلار باز هم نزولی شد
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است