Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد- ایرنا -دادگاه عالی پاکستان به اتهامات دریافت رشوه دولت پیشین این کشور در خصوص واردات گاز از قطر و جلوگیری از اجرایی شدن خط لوله واردات گاز از ایران رسیدگی می کند.

به گزارش ایرنا،دادگاه عالی پاکستان (SC) از سازمان ملی احتساب (NAB) خواسته است قرارداد خرید گاز مایع فشرده (LNG ) با قطر را که در دولت پیشین این کشور امضا شده است را به دادگاه ارسال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


'میان ثاقب نثار' رییس قوه قضائیه پاکستان روز سه شنبه اظهار داشت نماینده سازمان ملی احتساب(NAB) پاکستان باید در جلسات دادگاه حضور یابد.
وی افزود:دادگاه عالی به NAB دستور داد جزئیات قرارداد خرید گاز مایع فشرده (LNG )با قطر را به این دادگاه ارسال کند.
«شاهد خاقان عباسی»وزیر وقت نفت و منابع طبیعی پاکستان آبانماه سال 1389 اعلام کرد که کشورش قرارداد خرید گاز طبیعی مایع(ال.ان.جی) از قطر را به ارزش 16 میلیارد دلار و برای یک دوره 15 ساله،
امضا کرده است.
وزیر وقت نفت و منابع طبیعی پاکستان که پس از نواز شریف نخست وزیر پیشین این کشور در دوره حزب مسلم لیگ - نواز - به مقام نخست وزیری رسید، آبانماه سال 1389 گفت که بر اساس قرارداد نهایی شده با قطر، کشورش سالانه 1.5 میلیون تن گاز طبیعی مایع از این کشور عربی حوزه خلیج فارس وارد می کند.
دولت پاکستان درحالی از نهایی شدن قرارداد خرید گاز از قطر خبر داد که بسیاری از نمایندگان وقت مجلس این کشور، مخالف سخت آن قرارداد بوده و اعتقاد داشتند که با توجه به قیمت بالای واردات گاز طبیعی مایع از قطر، قرارداد خرید گاز مایع هرگز به نفع کشورشان و مردم پاکستان نیست.

** ادعای دریافت رشوه در این قرارداد
«آصف علی زرداری» رئیس جمهوری پیشین پاکستان مهرماه سال گذشته پس از شرکت در اجلاس شورای مرکزی حزب مردم در لاهور در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «نواز شریف» برای هر کشتی گاز مایع قطر، چهار میلیون دلار رشوه دریافت می‌کرد.
وی افزود: علت اصلی پرداخت رشوه از طرف قطر وادار کردن «نواز شریف» نخست وزیر پیشین پاکستان برای لغو قرارداد واردات گاز از ایران بود.
زرداری تأکید کرد: در دوران حزب مردم برای واردات گاز از ایران به توافق رسیدیم که با اجرای آن پروژه نه تنها بخش زیادی از نیاز انرژی کشور برآورده می‌شد، بلکه مردم می‌توانستند از گاز ارزان بهره‌مند شوند.
وی افزود: متأسفانه حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف برای کسب منافع شخصی با دریافت رشوه، قرارداد گازی با ایران را که از هر نظر به نفع اقتصاد و مردم پاکستان بود، لغو کرد.
زرداری اظهار داشت:گاز مایع قطر چند برابر گران‌تر از گاز ایران است و نیازهای پاکستان را نیز برطرف نمی‌کند اما نواز شریف برای کسب منافع شخصی خرید گاز از این کشور را جایگزین خط لوله صلح کرد.
پس از این اظهارات و ادعاها، «شاهد خاقان عباسی» نخست وزیر وقت پاکستان، با تشریح جزئیات قرارداد منعقد شده واردات گاز مایع طبیعی (LNG) از قطر و با دفاع از این قرارداد و رد اخذ هرگونه رشوه گفت: در خصوص این قرارداد، ابهامی وجود ندارد.
همزمان با بالا گرفتن مناقشات درخصوص قرارداد خرید گاز مایع فشرده روزنامه نیوز پاکستان با انتشار گزارشی به نقل از «بلومبرگ» مدعی شد که دولت پیشین پاکستان با استفاده از تکنیک ایجاد رقابت بین شرکت های بین المللی انرژی توانست، با انعقاد قرارداد با قطر برای خرید 200 محموله کشتی حاوی گاز مایع، بیش از 600 میلیون دلار صرفه جویی کند.
بر اساس این گزارش، پیش از انعقاد این قرار داد مذاکرات دو ساله دولت قبلی پاکستان با دولت قطر برای خرید گاز ارزان قیمت با بن بست روبرو شد، که پس از شکست مذاکرات، دولت وقت این کشور تصمیم گرفت به جای مذاکره رو در رو با دولت قطر، از طریق شرکت های بین المللی انرژی نیاز خود را از این کشور تامین کند و دولت وقت پاکستان، با پیشنهاد مناقصه به شرکت های خارجی، خواستار تامین گاز مایع شد.
بر اساس این ادعا، شرکت «گانور» روسیه با پیروزی در این مناقصه توانست اقدام به فروش گاز مایع قطر به پاکستان را انجام دهد.

** قرارداد گازی ایران و پاکستان
به گزارش ایرنا، پاکستان کشوری با بیش از 207 میلیون نفر جمعیت و بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد.
این در حالی است که با توجه به افت فشار مخازن گاز این کشور، سهم تولید داخلی در تامین گاز مورد نیاز آینده پاکستان بیش از پیش کاهش می یابد.
از سوی دیگر پاکستان که در سالهای اخیر با بحران تامین انرژی روبرو بوده برای تامین گاز مورد نیاز به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف واردات گاز از جمله خط لوله صلح، خط لوله تاپی برای واردات از ترکمنستان و واردات گاز مایع طبیعی ( ال.ان.جی) از قطر بوده است.
پروژه گازرسانی از ایران به پاکستان موسوم به خط گاز صلح سال‌هاست آغاز شده اما دخالت کشورهای مختلف اجرای آن را در پاکستان به تأخیر انداخته است.
کار ساخت بخشی از خط لوله که در خاک ایران قرار دارد به پایان رسیده، اما اسلام آباد تاکنون از تکمیل این خط لوله در داخل کشور خودداری کرده است .
میزان مصرف گاز در پاکستان در 20 سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش یافته است .
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز شنبه هفته جاری در سخنانی، بار دیگر آمادگی تهران را برای عملی کردن طرح انتقال گاز به پاکستان اعلام کرد.
«مهدی هنردوست» در همایش بین المللی« الزامات و نیازهای ژئوپلیتیک پاکستان» در شهر اسلام آباد، با تشریح اهمیت طرح انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به ( IP Gaspipeline) گفت:عملی شدن این طرح می تواند تغییرات اساسی بر اقتصاد پاکستان به همراه داشته باشد.
وی با تشریح سیاست های زورگویانه و مستکبرانه آمریکا علیه ایران در اعمال تحریم های غیر قانونی گفت:خط انتقال گاز ایران به پاکستان در چارچوب تحریم های آمریکا علیه ایران نیست.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان همچنین با به فال نیک گرفتن آغاز به کار دولت جدید به رهبری عمران خان در پاکستان افزود:عملیاتی شدن خط لوله گاز بین دو کشور، می تواند مشکلات زیادی از دوش دولت جدید پاکستان بردارد.
هنردوست با بیان اینکه عملیاتی شدن خط لوله گاز ایران و پاکستان می تواند هزاران شغل در پاکستان ایجاد کند، تصریح کرد:دولت جدید باید از فرصت جدید استفاده کند و ایران نیز همانند گذشته آماده است تا مردم پاکستان را در فواید حاصل از این طرح بزرگ سهیم کند.
آساق**6125**1600

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد انرژي تحقيقات دادگاه پاكستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۸۵۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر، پاکستان کشوری با جمعیت ۲۳۵ میلیون از بین کشورهای همسایه ایران بازار بزرگی برای بحث صادرات دارد. به طوری که آمار واردات محصولات کشاورزی این کشور سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده و سهم ایران از این بازار ۴۳۷ میلیون دلار بود.

با توجه به اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده، صادرات سال گذشته محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به پاکستان رشد ۲۶ درصدی تجربه کرد. ظرفیت بخش کشاورزی ایران ظرفیت بالایی در صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی داشته و می‌توان سالانه تا سقف یک میلیارد دلار صادرات به پاکستان داشت.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر جهاد کشاورزی حضور پررنگ در رویدادهای تجاری و نمایشگاه‌های بزرگ مرتبط اصلاح روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات و نیز توسعه زیرساخت‌های گمرکی و تجهیز زنجیره سرد لجستیک حمل و نقل کالای کشاورزی را از جمله برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به این هدف صادرات برشمرد و گفت: با توجه به اینکه پاکستان کشور اسلامی است، می‌توان بحث واردات گوشت و دام زنده از آن کشور را بررسی و پیگیری کرد.

وی افزود: از سوی دیگر ذرت دامی که در این کشور کشت می‌شود از کیفیت مطلوب و قیمت مناسب برخوردار بوده و جز نهاده‌های مورد نیاز ایران است.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران و پاکستان تا حدودی مکمل یکدیگر بوده که می‌تواند منجر به گسترش تعاملات شود.

گفتنی است؛ از جمله مواردی که در سفر ریاست جمهوری در سفر پاکستان پیگیری شد بحث کشت قراردادی، تهاتر کالاهای اساسی و سایر اقدامات زیرساختی بود.

کد خبر 6087611

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • وزیر دفاع پاکستان: هیچ مانعی نباید روند تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را متوقف کند
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا
  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • واردات گوشت گرم از آفریقا
  • تجارت آزاد با پاکستان در انتظار پاسخ طرف پاکستانی/ واردات گوشت گرم از آفریقا
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • گاز ایران به چین هم می‌رسد؟
  • دیپلماسی اقتصادی، برگ برنده همسایگی