Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-03-29@09:01:56 GMT

مجلس برای پالایشگاه سیراف آستین بالا می‌زند

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۸۷۹۲۴

مجلس برای پالایشگاه سیراف آستین بالا می‌زند

عضو کمیسیون انرژی گفت: در سال اول و دوم بعد از شروع بهره برداری از سیراف از سهم صندوق توسعه ملی و دولت به عنوان دوره تنفس بازپرداخت تعیین کرده‌ایم. یعنی سال اول و دوم غیر از پولی که به شرکت ملی نفت بابت ۱۴.۵ درصد می‌دهند بقیه را طی دوره ۱۲ ساله با نرخ ۴ درصد پرداخت کنند. علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی از ارائه طرحی دوفوریتی برای تامین مالی پروژه پالایشگاهی سیراف خبر داد و گفت: در حال حاضر ۸ پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای سیراف جانمایی شده، پروانه و مجوز خوراک دارد، لایسنس آنها مشخص شده و توجیه اقتصادی و IRR خوبی هم دارد اما تنها مشکل این پالایشگاه‌های میعانات گازی که باعث شده کار طبق برنامه پیش نرود بحث تامین مالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس ما طرحی دوفوریتی ارائه کردیم که امضای آن هم به تعداد کافی جمع آوری شده و هفته گذشته برای هیات رئیسه مجلس ارسال شده است. وی در این باره توضیح داد: در طرح ارائه شده اولا هدف این است که نقدینگی را به بخش تولید بیاوریم و برای اینکه آن را جذاب کنیم در سال اول و دوم دوره تنفس گذاشته‌ایم، در سال اول و دوم بعد از شروع بهره برداری از سهم صندوق توسعه ملی و دولت غیر از ۱۴.۵ درصدی که متعلق به وزارت نفت است، به عنوان دوره تنفس بازپرداخت تعیین کرده‌ایم. یعنی سال اول و دوم غیر از پولی که به شرکت ملی نفت بابت ۱۴.۵ درصد می‌دهند بقیه را طی دوره ۱۲ ساله با نرخ ۴ درصد پرداخت کنند. این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: مجریان این طرح‌ها نیز از ۵۰ تا ۹۰ درصد حداقل طرح‌ها را از طریق بورس به مردم واگذار کنند، یعنی سرمایه مردم را به این پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌هایی که طبق قانون تکلیفی باید اضافه کنیم، وارد می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: این طرح جهت آوردن نقدینگی و پول به بخش تولید و هم در راستای رفع مشکل خاص تحریم‌های نفتی است. چون مشخصات نفت ایران و مسیرهای فروش آن مشخص و قابل رصد است اما فرآورده اینگونه نیست براحتی می‌توانیم بنزین، نفتا و نفت کوره را بفروشیم و سختی‌های فروش نفت خام را که اسناد نفتی ایران دارد، نخواهیم داشت. بنابراین اگر طرح یاد شده زودتر تصویب شود یک گام در جهت استفاده از ظرفیت پالایشگاهی جلوتر خواهیم بود. بیژن زنگنه وزیر نفت روز سه شنبه ۱۳ مرداد ماه با اشاره به مشکل مالی پالایشگاه‌های سیراف گفته بود: با اجرای این پروژه ۴۸۰ هزار بشکه میعانات پالایش خواهد شد. البته این پروژه‌ها در آستانه قرارداد بودند اما به دلایل تحریم فاینانس نمی‌شود اما اگر صندوق توسعه کمک کند طی دو سال همه این پروژه وارد مدار خواهد شد و به این ترتیب هیچ میعاناتی صادر نخواهد شد. 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۸۷۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ گردشگر نوروزی از خطر غرق در آب‌های کنگان نجات پیدا کردند

عبدالمحمد نادری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲ نفر بزرگسال در ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه به دلیل شرایط جوی نامناسب و باد شدید در ساحل شهر سیراف گرفتار موج شده و در آستانه غرق شدن درخواست کمک کردند.

وی بیان کرد: نفرات مواجهه با شرایط اضطرار توسط شناور‌های ناجی و همیار ناجی مستقر درساحل سیراف نجات پیدا کردند.

نادری ادامه داد: در ساعت ۱۱ صبح نیز یک کودک خردسال ۶ ساله در ساحل کوزه‌گری بندرکنگان توسط تیم نجات غریق از خطر غرق نجات پیدا کرد.

وی تاکید کرد: از گردشگران نوروزی انتظار می‌رود با استفاده از مراکز مجاز و رعایت نکات ایمنی جان خود را به مخاطره نیندازد.

نادری افزود: دریانوردان و بویژه گردشگران نوروزی در صورت مواجهه با شرایط اضطرار دریایی باید در اسرع وقت با سامانه تلفنی ۱۵۵۰ تماس حاصل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • مشارکت مردمی ضریب امنیت را بالا می‌برد
  • ۳ گردشگر نوروزی از خطر غرق در آب‌های کنگان نجات پیدا کردند
  • ضرورت همدلی ۱۲ نماینده مازندران با استاندار به منظور رفع موانع استان
  • پسربچه مرودشتی در ساحل بندر سیراف غرق شد
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • تحلیل بادامچیان از علت رای نیاوردن باهنر و نوبخت
  • قزوین با هشت درصد کاهش بارندگی روبروست
  • بادامچیان: مجلس دوازدهم یک مجلس پرهیاهو خواهد بود /ائتلاف شانا و پایداری در مرحله دوم تاثیری در انتخابات ندارد
  • پنتاگون: تعداد قربانیان غیرنظامی در غزه بسیار بالاست
  • ثبت‌نام ۳۱۰۰۰ نفر برای اعزام به عتبات نوروزی