Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@16:36:59 GMT

لزوم احیای تالاب الله آباد

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۸۸۳۳۷

لزوم احیای تالاب الله آباد

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ احمدپور فرماندار شهرستان آبیک در بازدید از تالاب الله آباد ضمن تقدیر از فعالیت های محیط زیست در منطقه دشتی بر لزوم کنترل و حفاظت هر چه بیشتر از دشت و تالاب الله آباد و نظارت و حفاظت های ارگان های متولی بر حفظ سرمایه های ملی در دشت به منظور مقابله با پدیده گرد و غبار تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد پور در این بازدید میدانی افزود: با احیا تالاب یعقوب آباد و دشت الله آباد از پتانسیل و ظرفیت بسیار بالای این دشت و تالاب در جذب اکوتوریسم می توان بهره برد.

محمد ایران نژاد رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک نیز در این بازدید ضمن تشریح برنامه های محیط زیست در حوزه دشتی و یعقوب آباد گفت: با پیگیری های به عمل آمده 850میلیون تومان از اعتبارات ملی به منظور مقابله با پدیده گرد و غبار و احیا تالاب یعقوب آباد در قالب چهار پروژه در شهرستان آبیک جذب شده است.

ایران نژاد مطالعلات تعیین نیاز آبی تالاب یعقوب آباد و همچنین مطالعه احیا تالاب را از اهم پروژه های مطالعاتی عنوان کرد و یاد آور شد: عملیات اجرایی احیا تالاب یعقوب آباد با ایجاد خاکریز به طول 15کیلومتر به منظور تثبیت مرز تالاب و ایجا کمربند سبز با غرس 15هزار بوته گز و بذر پاشی در مرز تالاب در مرحله پایانی می باشد.

وی ساخت پایشگاه با استقرار کانکس در دشت الله آباد و نصب دکل و دوربین مدار بسته و نصب تابلو های هشدار دهنده را در راستای مقابله با گرد و غبار و چرای غیر مجاز دام و شتر در منطقه و همچنین حفاظت از زیستگاه های پرندگان دشتی و بویژه گونه هوبره که از پرندگان نادر استان می باشد را از دیگر اقدامات محیط زیست در منطقه دشتی و یعقوب آباد این شهرستان عنوان کرد.

رجبی بخشدار بشاریات و رؤسای ادارات حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، امور برق و امور آب نیز در این بازدید حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران پرندگان تالاب سرمایه گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۸۸۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)

عصر ایران ؛ حسن ظهوری ــ این چرخش آزادانه و با شکوه همیشه همین‌قدر امن و بدون خطر نیست. حضور تعداد زیادی از این پرنده‌ها توجه خیلی‌ها مخصوصا شکارچیان پرنده را به خود جلب می‌کند آن‌هم پرنده‌ای که بسیار گران قیمت و یکی از تجارت‌های غیرقانونی در منطقه خاورمیانه و حتی جهان است. ما اکنون در جایی از تهران هستیم که هیچ کس علاقه‌ای به بودن در آن‌جا را ندارد. ولی پرنده‌ها، سگ‌های ولگرد و شاهین‌های تهران هر روز به این‌جا سر می‌زنند. این‌جا آرادکوه؛ بزرگترین کوه زباله در ایران است.

گزارش را این‌جا ببینید

روزانه بیش از یک میلیون تن زباله شهر تهران این‌جا آورده می‌شود. لابلای این زباله‌ها غذای زیادی برای حیوانات وجود دارد ولی گروهی دیگر هم هستند که علاقه‌ای به زباله ندارند؛ آن‌ها برای شکار پرنده‌هایی آمده‌اند که خیال می‌کنند سفره آماده‌ای برایشان پهن شده‌است ولی شاید نمی‌دانند که سفره‌ آماده‌ای برای شاهین‌های شکاری تهران هستند.

معلم است و هفته‌ای یکی دو بار برای درس دادن به بچه‌های حسن‌آباد از کنار آراد کوه رد می‌شود. گاهی مثل همین حالا در جاده می‌ایستد و این جدال هر روزه را تماشا می‌‌کند. تماشایی که برایش هیجان‌انگیز است اما نگرانش هم می‌‌کند. این آزادی با شکوه گاهی بدون هزینه نیست  آدم‌هایی هستند که چشم دیدن این جدال شکار و شکارچی را ندارند و برای گرفتن شاهین‌ها به این‌جا می‌آیند. رفت و آمد‌های مشکوکی هم دیده و با تعریف کردن همین نگرانی‌ها من را به این‌‌جا آورده‌است.

روی زمین پر از آشغال‌هاییست که باد از روی آرادکوه بلند می‌کند. اطراف این‌جا هم به دلیل همین کوه زباله هیچ آبادی و سکونت‌گاهی نیست. شکارچیان پرنده هم همین شرایط را می‌خواهند؛ این سکوت و امنیتی که برایشان وجود دارد باعث شده تا هرزگاهی سر و کله‌شان این‌جا پیدا شود. شاهین‌ها خسته از تلاشی که برای شکار کرده‌اند روی سیم‌های برق بنشینند؛ هرچند این استراحت‌ها خیلی طولانی نیست و با پیدا شدن دسته دیگری از پرندگان دوباره به پرواز در می‌آیند. اما مجبورند دوباره روی این سیم‌های برق استراحت کنند تا نیرویشان برگردد و این‌جاست که شکارچیان شاهین، با دام‌هایی که پهن می‌کنند و شکارهای آسانی که نشان‌شان می‌دهند شاهین‌ها را فریب می‌دهند و شکارشان می‌کنند.

فعلا در آسمان غذای کافی هست و شاهین‌ها اگرچه گاهی به پایین نگاه می‌کنند اما دسته پرنده‌ها بیشتر از آن است که حواس‌شان پرت شود. سفره آنقدر برای شاهین‌ها بزرگ است که تا وقتی پرنده‌ها هستند فرصت نشستن ندارند؛ حتی برای خوردن شکاری که گرفته‌اند و این‌طور در آسمان شروع به خوردن آن می‌کنند. اما بالاخره باید استراحت کنند و به نظر می‌رسد این‌بار شکم‌شان هم سیر است. شاید کلاغ‌ها که شاهد شکار کردن آن‌ها بودند می‌دانند که فعلای خطری ندارند که اینطور نزدیک‌شان می‌نشینند.

شاهین‌های تهران شکارچی‌‌های ماهری هستند و هر روز با یک چالش تازه مواجه می‌شوند. برای همین است که شکارچیان علاقه زیادی به گرفتن آن‌ها دارند. شاهین‌ها در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس طرفداران زیادی دارند معمولا پس از زنده‌گیری به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مقایسه شاهین بحری با بمب افکن B2؛ ۳۹۰ کیلومتر بر ساعت! (عکس) معامله با قاچاقچی پرنده های شکاری در سریال نون خ ۵ (فیلم)

دیگر خبرها

  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • لزوم ارایه راهکار مناسب در راستای رفع معضلات تالاب انزلی
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • زنده گیری مار افعی سمی در یکی از مدارس حاشیه تالاب بامدژ
  • (ویدیو) رویا کجاست؟