Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-05-08@12:07:06 GMT

اجتماعی شدن سلامت، ضرورت است نه انتخاب

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۸۹۹۹۴

به گزارش وانانیوز، 

دکتر سیدمحمد هادی ایازی در اجلاس روسا، معاونان اجتماعی، بهداشتی و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان قطب دو کشور در تبریز اظهار کرد: مهم‌ترین کلید واژه در بحث اجتماعی شدن سلامت به عنوان رویکرد نوین در تامین سلامت مردم و همکاری‌های بین بخشی، مشارکت سازماندهی شده مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتقاء سطح سواد سلامت آحاد جامعه نیز از دیگر ضروریات اجتماعی شدن سلامت بوده و طبق پیمایشی که انجام شده، سواد سلامت قریب به ۵۰ درصد مردم، پایین بوده و تنها ۵۰ درصد از آن‌ها از سواد کافی در حوزه سلامت برخوردار هستند.

وی افزود: همکاری بین بخشی به مفهوم استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها و نهادها به نفع سلامت، ایجاد عدالت در سلامت و کاهش نابرابری‌ها و افزایش دسترسی مردم به مراکز سلامت است.

وی با اشاره به ۶۹ شاخص ابلاغی وزارت بهداشت در حوزه اجتماعی شدن سلامت، عنوان کرد: وضعیت شهرهای مختلف در این ۶۹ شاخص ابلاغی باید مشخص و نظام مداخله پیش بینی شود.

ایازی در ادامه صحبت‌هایش، آسیب‌های اجتماعی را یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران جامعه عنوان کرد و گفت: از میان ۲۳ آسیب اجتماعی، اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، مسایل فرهنگی و اجتماعی جزو پنج آسیب اولویت‌داری هستند که تمامی دستگاه‌ها در کمک برای از بین بردن آن نقش دارند.

وی افزود: صنعتی شدن جوامع و تغییر بار بیماری‌ها، افزایش فاصله طبقات اجتماعی و کاهش عدالت، تغییر سطح انتظارات مردم از نظام سلامت، وجود نشانه‌هایی از فساد روزافزون، ادامه روند افزایش بیماری‌های غیرواگیر و جهانی شدن موضوعات مرتبط با سلامت باعث شده است تا موضوع اجتماعی شدن سلامت مطرح شود و ما نیز موظیم که متناسب با سطح انتظارات مردم، پاسخگوی آن‌ها باشیم.

وی با تاکید بر اصول و ارزش‌های حاکم بر اجتماعی شدن سلامت، گفت: اگر عزم و حمایت سیاسی وجود نداشته باشد، اجتماعی شدن سلامت با مشکل مواجه می‌شود و فرآیندنگری، اخلاق‌مداری، عدالت اجتماعی، توانمندسازی آحاد مردم، کرامت و شرافت نوع انسان، حفظ حقوق شهروندی و جلب اعتماد مردم به عنوان سرمایه اجتماعی نیز از دیگر اصول اجتماعی شدن سلامت به شمار می‌آیند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر نقش خیریه‌ها و سمن‌ها در اجتماعی شدن سلامت گفت: هر ایرانی باید عضو یک کانون سلامت باشد و این کانون مبتنی بر اصول گفته شده فعالیت کند. با وجود این که مردم مشارکت خوبی در امور خیریه دارند، می‌توان مردم را بیش از این‌ها به کار خیر دعوت کرد و از ظرفیت شهرها و ایرانی‌های مقیم خارج از کشور، برای ارتقاء نظام سلامت بهره‌مند شد.

وی، آگاهی افراد و خود مراقبتی، واکسیناسیون با مشارکت مردم، مراقبت در منزل، استفاده از گروه‌های جهادی، آموزش پزشکی جامعه‌نگر و تربیت پزشک اجتماعی، پیمایش و آزمایش‌های جمعیتی، اعمال سیاست‌های خواروبار سازمان ملل متحد در حوزه غذا و دارو، کنترل و مصرف سموم کشاورزی را از مصادیق اجتماعی شدن سلامت در حوزه‌های مختلف بهداشتی، درمانی، آموزشی و دارویی عنوان کرد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: کمک به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور توسط ۸۷۵ خیریه، آموزش و توانمندسازی مردم با حضور ۶۸۰ سمن مرتبط با سلامت و بهره‌گیری از سفیران سلامت، نمونه‌هایی از برنامه‌های اجتماعی شدن سلامت در ایران هستند.

ایازی خاطرنشان کرد: ایجاد معاونت اجتماعی، تقویت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، تقویت همکاری‌های بین بخشی و مشارکت مردم، تشکیل کمیسیون اجتماعی و شورای فرهنگی و برگزاری جشنواره‌های مختلف سلامت از جمله سیاست‌های وزارت بهداشت برای اجتماعی شدن سلامت است.

وی، برگزاری کارگروه‌های تخصصی برای پنج آسیب اجتماعی اولویت‌دار و ورود مستقیم به کنترل بیماری ایدز را از جمله اقدامات دبیرخانه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.


انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: سلامت منطقه آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۸۹۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض خطرناک قلیان اکسیژن؛ از آسیب مغزی تا سرخوشی

اخیراً پیرو گزارشی درباره ماجرای استفاده از قلیان اکسیژن در کافی‌شاپ‌ها و تأیید این دستگاه از سوی وزارت بهداشت در قالب یک مطالعه بالینی، ابهامات زیادی درباره عوارض این قلیان و مخاطراتی که ممکن است در پی داشته باشد در اذهان عمومی و رسانه‌ها ایجاد شده است.

به گزارش تسنیم، آن‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده، در این قلیان که استفاده از آن در ۱۰ استان کشور با مجوز وزارت بهداشت در حال ارزیابی است؛ از ترکیب اکسیژن با گاز N۲O (اکسید نیتروژن) استفاده می‌شود که به گاز خنده نیز شهرت دارد. اگرچه وزارت بهداشت به استناد مطالعات بالینی انجام شده این گاز را بی‌خطر و میزان ترکیب گاز‌های موجود در آن را استاندارد می‌داند، اما مقالات خارجی که در مقیاس‌های بزرگتر انجام شده‌اند تأکید دارند که این گاز که در اروپا به وسیله انواعی از بالن در مهمانی‌ها استنشاق می‌شود می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری روی سلامتی افراد به جای بگذارد.

در گزارشی که در سال ۲۰۲۲ براساس نتایج یک پژوهش در اروپا منتشر شده آمده است که آژانس نظارت بر مواد مخدر اتحادیه اروپا در مطالعه‌ای اعلام کرده است که استفاده تفریحی از اکسید نیتروژن، که به "گاز خنده" نیز معروف است، در اروپا در بین جوانان رو به افزایش است و تعداد نگران کننده‌ای از مسمومیت‌ها را ایجاد می‌کند.

براساس این گزارش، محبوبیت روزافزون این ماده که باعث احساس سرخوشی، آرامش و جدایی از واقعیت می‌شود، ناشی از در دسترس بودن گسترده آن بدون نسخه، قیمت پایین و سهولت استفاده از این گاز است؛ همچنین شیوع استفاده از این گاز خنده‌آور، ناشی از این تصور نادرست است که این گاز بی‌خطر است.

گاز اکسید نیتروژن دارای طیف گسترده‌ای از کاربرد‌های پزشکی، صنعتی و تجاری است، اما استنشاق مستقیم آن توسط افراد می‌تواند باعث سوختگی شدید با سرما، آسیب به ریه و آسیب به مغز و نخاع شود.

در دانمارک، موارد مسمومیت با اکسید نیتروژن از ۱۶ مورد در سال ۲۰۱۵ به ۷۳ مورد در سال گذشته افزایش یافته است، در فرانسه موارد از ۱۰ مورد در سال ۲۰۱۷ به ۱۳۴ مورد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است و هلند نیز ۱۴۴ مورد در سال ۲۰۲۰ داشته است.

همچنین در این کشور افزایش شدید تصادفات رانندگی به دلیل مصرف بالن‌های مهمانی حاوی نیتروزاکسید را گزارش کرد‌ه‌اند.

آژانس نظارت بر مواد مخدر اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده که در بریتانیا، اکسید نیتروژن دومین ماده (دراگ) شایع در بین جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله پس از کانابیس (گیاه شاهدانه) است.

دیگر خبرها

  • نقش انتخابات در بهبود رشد فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه
  • ضرورت هم‌افزایی تمام ارگان‌ها برای رفع مشکلات کشتارگاه اراک
  • عوارض خطرناک قلیان اکسیژن؛ از آسیب مغزی تا سرخوشی
  • گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان فعلا در دستورکار نیست
  • عوارض خطرناک گاز خنده قلیان اکسیژن؛ از آسیب مغزی تا سرخوشی
  • دخالت نابجا در حوزه سلامت از دست وزارت بهداشت خارج شده است
  • آسیب مغزی و فلج جوان انگلیسی در پی مصرف گاز خنده
  • اگر بیش از حد به دیگران وابسته می شوید بخوانید
  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین