Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@21:46:44 GMT

با عصاره برگ زیتون این بیماری پوستی قابل درمان است

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۹۱۳۸۱

با عصاره برگ زیتون این بیماری پوستی قابل درمان است

رکنا: بیماری سالک با روش های طبیعی و گیاهی درمان می شود.

بیماری "لیشمانیازیس" که در بین عموم مردم، به «سالک» معروف است، توسط یک موجود زنده تک‌یاخته‌ای تاژک‌دار به نام "لیشمانیا" ایجاد می‌شود. انگل لیشمانیا می‌تواند توسط نیش پشه‌ای موسوم به «پشه خاکی» به بدن انسان منتقل شود و در خون و بافت زندگی کند و زخم‌های بدشکل و طولانی‌مدت را در مناطقی از بدن مانند صورت به وجود آورد و همچنین ایجاد آلودگی‌های ثانویه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته متخصصان، درمان اصلی این بیماری شامل ترکیب‌های "آنتی‌موان" مانند "گلوکانتیم" یا "مگلومین آنتی موان" و "سدیم استیبوگلوکونات" یا "پنتوستام" بوده است که از سال 1911 تاکنون در بیشتر مناطق دنیا به‌عنوان بهترین نوع درمان شناخته شده است. اما این داروها به دلیل تکرار عمل تزریق و دوز بالا، علاوه بر تحمیل خسارت اقتصادی بر خانواده‌ها، به بروز عوارض جانبی مانند اختلالات کبدی، قلبی و بیوشیمیایی منجر می‌شوند. همچنین گزارش‌های متعدد کلینیکی در مناطقی که بیماری به‌صورت اپیدمیک یافت می‌شود، حاکی از افزایش بیماران مقاوم نسبت به مواد دارویی مذکور است. لذا یافتن روش‌های جدید درمانی برای این بیماری، اهمیت ویژه‌ای دارد.

در همین خصوص، محققین ایرانی در پژوهشی، سعی کرده‌اند تأثیر عصاره برگ زیتون را بر این بیماری بیازمایند که این روش درمان طبیعی، به نتایج خوبی نیز منتج شده است.

برای انجام این تحقیق، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان و دانشگاه علوم پزشکی تهران، ابتدا نمونه‌هایی از عامل بیماری سالک را از دانشگاه علوم پزشکی تهران تهیه کردند و پس از آلوده کردن موش‌های آزمایشگاهی با آن‌ها، تأثیر عصاره آبی و الکلی برگ زیتون را بر درمان بیماری، بررسی کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد که عصاره آبی برگ درخت زیتون در شرایط آزمایشگاهی می‌تواند به‌خوبی باعث حذف کامل انگل لیشمانیای حساس به داروی گلوکانتیم از خون و بافت شود. بر اساس مشاهدات این تحقیق، با افزایش غلظت عصاره‌ها نیز، اثر مهاری، روی نوع حساس به گلوکانتیم این انگل افزایش می‌یابد، هرچند در نمونه‌های مقاوم تأثیر چشمگیری مشاهده نمی‌شود.

این یافته‌ها، می‌توانند به‌خوبی امکان جایگزین کردن عصاره برگ زیتون به‌جای داروهایی نظیر گلوکانتیم را نشان دهند.

زهرا پورصفوی، پژوهشگر گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همکارانش در این تحقیق می‌گویند: «با توجه به این‌که تولید دارو از منابع گیاهی، نوعی خودکفایی علمی و کاهش وابستگی در کشور را به دنبال خواهد داشت، بنابراین گیاهان دارویی به‌طور بالقوه زمینه‌های تحقیق‌های علمی را با سهولت بیشتر فراهم می‌کند».

آن‌ها می‌افزایند: «امروزه توجه به گیاهان دارویی و تحقیق‌ها در این زمینه در کشورهای مختلف جهان روبه افزایش است. دلیل عمده این توجه آن است که گیاهان از قرن‌ها پیش مورد مصرف دارویی بوده‌اند و آثار درمانی و بی‌ضرر بودن آن‌ها در طول سالیان متمادی تجربه‌شده و به اثبات رسیده است. از طرف دیگر، اهمیت استفاده از گیاهان در این است که همراه با مواد مؤثره اصلی مواد دیگری نیز در آن‌ها وجود دارد که در بیشتر موارد اثر درمانی گیاه را تشدید کرده و حتی در بسیاری از موارد از سمیت و آثار ناخواسته آن جلوگیری می‌کند».

یافته‌های این تحقیق به‌صورت مقاله‌ای علمی پژوهشی در فصل‌نامه «پژوهش در پزشکی» از نشریات علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی به چاپ رسیده‌اند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فوری / دستگیری 3 پسر شیطان صفت در ارومیه + فیلم بی حیایی با دختر 12 ساله

دستگیری عروس و داماد خوش لباس در آبادان + عکس

میهمان منحرف به بچه دوست تهرانی اش هم رحم نکرد + عکس

اسامی کامل 9 مرد شیطان صفت اعدامی در فارس / آن ها در مقابل مردها  به 3 زن در باغ تجاوز کردند

حمله مادر به 2 پسر جوان که با دختر 12 ساله ارومیه ای بی حیایی کردند! + فیلم

تجاوز گروهی ساسان و 3 دوستش با فرانک در بی بی شهربانو + عکس

این مرد را دیده اید؟! / تماس بگیرید ! +عکس

زهرا برای تسلیم نشدن، رحیم را گاز گرفت!

این مرد بدبو را می شناسید؟! / او مخوف است! + عکس

شوهرم با دختر 16 ساله در آغوش هم بودند که من وارد خانه شدم !+ عکس

تجاوز به دختر 15 ساله پشت ماشین تشریفات + عکس

زن جوان با فریب شوهرش شب ها در خانه مجردی پسر همسایه همخوابی می کرد

نازنین شوهر داشت و نجیب بود اما آبرویش شیطانی رفت!

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه اقتصادی پزشکی درمان طبیعی بیماری دوست بیماری پوستی سالک عکس دختر فیلم مرد آزار زن جوان خانواده پسر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۹۱۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت:واکسیناسیون پنوموکوک از ۱۰ اردیبهشت‌و همزمان با هفتۀ جهانی واکسیناسیون در مجموعۀ زیر پوشش  دانشگاه آغاز خواهد شد.

دکتر محمد قربانی با بیان این‌که برنامۀ توسعۀ ایمن‌سازی کودکان از اولین و موفق‌ترین برنامه‌های ادغام شده در نظام ارائۀ خدمات بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۶۳ بوده است، گفت: فراهم‌آوری امکانات و تجهیزات لازم برای توزیع و نگهداری واکسن، تامین به‌موقع واکسن و به‌کارگیری نیرو‌های آموزش دیده در رده‌های مختلف سبب گردید که پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یک سال از ۳۷ درصد در سال آغاز برنامه به سرعت به‌بالای ۹۰ درصد در سال ۱۳۶۸ برسد و به‌لطف الهی و در سایۀ تلاش خدمت‌گزاران نظام سلامت کشور، در ۱۵ سال گذشته همواره بالای ۹۵ درصد بوده است.

وی افزود: حاصل این تلاش‌ها، حذف کزاز نوزادی، کنترل بیماری‌های دیفتری و سیاه سرفه، کاهش چشم‌گیر موارد شدید بیماری سل در دورۀ کودکی، حذف سرخک و سندروم سرخجۀ مادرزادی و عاری شدن کشور از فلج اطفال بوده است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه هم با بیان اینکه پنج درصد بیماری‌های تهاجمی و ۸۳ درصد مننژیت‌ها در کودکان زیر دو سال رُخ می‌دهد، گفت: استرپتوکوک پنومونیه از علت‌های اصلی بیماری‌های پنومونی، مننژیت، سینوزیت، اوتیت مدیا و سپتی سمی است که در سال ۲۰۱۵ این عفونت‌ها، عامل مرگ حدود ۳۰۰ هزار کودک زیر پنج سال بوده است.

جواد علی‌نژاد زرمهری با اشاره به این‌که این واکسن از واکسن‌های کم‌عارضه در گروه هدف کودکان زیر یک سال است، افزود: ایمنی‌زایی این واکسن تا پایان عمر می‌باشد و کودکان زیر یک سال در سه نوبت این واکسن را دریافت می‌کنند که اولین نوبت نیز در دو ماهگی کودکان تزریق می‌گردد.

وی گفت: واکسیناسیون پنوموکوک از ۱۰ اردیبهشت‌در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام آغاز و بعد از تامین واکسن مورد نیاز، در سراسر کشور اجرا می شود
پنوموکوک یکی از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان است. این باکتری عامل اصلی بیماری پنومونی (سینه پهلو) است. این باکتری‌ می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند سینوزیت،  اوتیت (عفونت گوش میانی)، باکتریمی، سپسیس،  مننژیت،  استئومیلیت،  آرتریت، سپتیک،  اندوکاردیت،  پریتونیت،  پریکاردیت،  سلولیت و آبسه‌های مغزی را نیز ایجاد کند

دیگر خبرها

  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی